ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای امنیتی ۱۰ شهروند کُرد را در اشنویه بازداشت کردند

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پنج شهروند کُرد اهل اشنویه به نام‌های صلاح قاضی، امید رشیدپاک، فخرالدین مدرسی، رحیم رفعتی و یوسف حاجی‌خوش را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. به گزارش آژانس خبری کُردپا، صلاح قاضی ۲۵ ساله و اهل روستای گندویلا از توابع اشنویه، امید رشیدپاک اهل روستای علی‌آباد، فخرالدین مدرسی اهل روستا ده شمس هستند. بنابر این گزارش، رحیم رفعتی سابقه‌ی محکومیت و بازداشت دارد. یوسف حاجی خوش نیز عضو شورای مرکزی و هیأت اجرایی جبهه متحد کُرد و اهل روستای «کهنه قلعه» از توابع اشنویه است. نیروهای امنیتی هر پنج نفر را بدون حکم قضائی بازداشت کردند. شامگاه چهارشنبه نیز نیروهای امنیتی سه شهروند کُرد دیگر را که همگی اهل روستاهای توابع اشنویه بودند بازداشت کردند. کُردپا هویت این سه نفر را حسام‌الدین محمودی، ۱۹ ساله فرزند سید جلال اهل روستای کانی سورک، مولود روستا، و حسن رسولی، اهل روستای حسن نوران گزارش کرده است. این سه شهروند را نیز بدون ارائه‌ی حکم قضائی بازداشت کردند. پیشتر نیز روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، محمد سلطانپور و غفور شیخ محمدی، دو شهروندان دیگر اهل اشنویه بازداشت شده بودند. به گزارش کردپا، محمد سلطانپور اهل روستای ده شمس و غفور شیخ محمدی، ۵۰ ساله و اهل روستای علی آباد از توابع اشنویه هستند. نیروهای امنیتی این دو شهروند را نیز بدون ارائه‌ی حکم قضائی بازداشت کردند. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات طرح‌شده علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.

ده‌ها خانه و مغازه در آتش‌سوزی امام‌زاده ابراهیم شفت سوختند

ده‌ها ساختمان مسکونی، تجاری و اقامتی در آتش‌سوزی منطقه‌ی امام‌زاده ابراهیم شفت گیلان سوختند. آتش‌سوزی ۲۳:۳۰ چهارشنبه شب ۱۲ اردیبهشت در شهرک چوبی امام‌زاده ابراهیم آغاز شد و آتش‌نشان‌ها تا ۵ بامداد جمعه ۱۳ اردیبهشت مشغول خاموش‌کردن آن بودند. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، از «سوختن کامل ۴۰ واحد مسکونی حداقل سه‌طبقه با بنای کاملا چوبی» خبر داده که شامل دست‌کم ۱۵۰ واحد مسکونی، تجاری و اقامتی بودند. شبکه برق امام‌زاده ابراهیم نیز در پی حریق قطع شد. بنا بر این گزارش، این آتش‌سوزی آسیب جانی در پی نداشت. هنوز علت آتش‌سوزی یا گزارش دقیق خسارت‌های آن منتشر نشده است. هرچند این شهرک چوبی پیش از این هم دچار آتش‌سوزی شده، هنوز از سیستم اطفای حریق برخوردار نیست.

شکایت از روسیه به دلیل حمله هوایی به بیمارستانی در سوریه در سال ۲۰۱۹

یک مرد سوری و یک سازمان امدادرسان در شکایت جدیدی که این هفته در کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه شد، روسیه را به بمباران عمدی بیمارستانی در شمال سوریه در سال ۲۰۱۹ و نقض قوانین بین‌المللی متهم کردند. روسیه که در سال ۲۰۱۵ در جنگ داخلی سوریه مداخله نظامی کرد تا بشار اسد را در قدرت حفظ کند، از سوی بازرسان سازمان ملل به ارتکاب جنایات جنگی در سوریه متهم شده، اما هنوز هیچ رویه قضایی بین‌المللی برای رسیدگی به این اتهامات وجود ندارد. مسکو بارها اتهامات مربوط به نقض قوانین بین‌المللی در سوریه را رد کرده است. شکایت جدیدی که چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت / یکم مه ثبت اما روز پنجشنبه علنی شد، نیروی هوایی روسیه را متهم به کشتن دو غیرنظامی در یک سری حملات هوایی به بیمارستان جراحی کفر نوبل در شمال غربی استان ادلب در ۵ مه ۲۰۱۹ می‌کند. این شکایت را پسر عموی کشته‌شدگان و یک نهاد امدادی فعال در بیمارستانی که در قلمرو گروه‌های مسلح مخالف اسد بود، مطرح کرده است. این شکایت متکی بر فیلم‌ها، اظهارات شاهدان عینی و صداهای ضبط‌شده، از جمله مکالمات یک خلبان روسی و کنترل زمینی در مورد اجازه برای انجام حمله و شلیک موشک است. کمیساریای حقوق بشر مستقر در ژنو، متشکل از کارشناسان مستقلی است که بر وضعیت حقوق سیاسی و مدنی در سراسر جهان نظارت می‌کنند و می‌تواند به شکایات از دولت‌ها و افراد رسیدگی کند. شکایات فردی می‌تواند منجر به پرداخت غرامت، انجام تحقیقات یا اقدامات دیگر شود. در حالی که گروه‌های حقوق بشر، سوریه و روسیه را به نقض قوانین بین‌المللی در سوریه متهم کرده‌اند، این دو کشور عضو پیمان‌نامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی نیستند و نمی‌توان‌ آن‌ها را پای میز محاکمه کشاند. روسیه در سال ۱۹۹۱ پروتکل اختیاری میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را امضا کرد، به این معنی که توانایی کمیته حقوق بشر برای بررسی شکایات افراد علیه خود را می‌پذیرد. در سال ۲۰۱۹، کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل گفت که حملات به مراکز پزشکی در سوریه از جمله بیمارستان کفر نوبل «به روشنی» نشان می‌دهد که «نیروهای دولتی که این حملات را انجام می‌دهند، حداقل تا حدی، اگر نگوییم به طور کامل، تعمداً مراکز خدمات درمانی را هدف قرار می‌دهند».

اعتراض اهالی روستای دَج چابهار به بی‌آبی و بی‌تفاوتی مسئولان

چهارشنبه ١٢ اردیبهشت، شماری از اهالی روستای دج در بخش پیرسهراب شهرستان چابهار به دلیل قطعی سه ماهه آب و بی‌توجهی مسئولان اعتراض کردند. به گزارش رسانه‌ی حال‌وش، که به طور اختصاصی اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، اهالی این روستا در حالی از آب نوشیدنی بهداشتی محروم‌اند که در دو سیل اسفند ماه ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ خسارات زیادی به آنها وارد شده است. اهالی روستا می گویند بیش از دو ماه است که به آب نوشیدنی سالم دسترسی نداشته‌اند. به نوشته‌ی حال‌وش، تخریب شبکه‌ی فرسوده‌ی آبرسانی در سیل‌های اخیر اهالی دج و روستاهای اطراف آن را مجبور کرده از آب هوتگ‌ها که برام دام و احشام است، استفاده کنند. در سال‌های اخیر، افراد و به‌ویژه کودکان بلوچ بسیاری در هوتگ‌ها غرق یا طعمه‌ی تمساح‌ها یا گاندوهایی ساکن این هوتگ‌ها شده‌اند.

«حدود سه هزار کارگر ساختمانی در استان گلستان بیمه تأمین اجتماعی ندارند و این تعداد در حال افزایش است»

علی‌اصغر دهسنگی، رئیس هئیت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان گلستان با اشاره به وعده‌هایی که مسئولان هر سال در هفته کارگر به کارگران می‌دهند اما به آن‌ها عمل نمی‌کنند، گفت: «وعده‌ برقراریِ بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی هنوز محقق نشده است و این موضوع نشان می‌دهد برنامه‌ دقیقی برای رفع مشکلات بیمه‌ کارگران ساختمانی وجود ندارد.» دهسنگی با بیان این‌که در حال حاضر حدود سه هزار کارگر ساختمانی در استان گلستان بیمه تأمین اجتماعی ندارند و این تعداد در حال افزایش است، افزود: «سازمان تأمین اجتماعی کمبودِ منابعِ این سازمان را دلیلِ‌ عدم بیمه کارگران ساختمانی دانسته و در طول این سال‌ها با بازرسی‌های سخت‌گیرانه و آیین‌نامه‌های مختلف، بیمه کارگران بسیاری را قطع کرده است.» او درباره حوادث کار هم گفت: «کارگران ساختمانی بیشترین آمارِ حوادث کار را دارند، امنیتِ شغلی‌شان پایین است، درگیرِ بیکاری فصلی هستند و معیشت‌شان بد است و با همه‌ این مشکلات، همچنان از سهمیه بیمه محروم هستند و آن‌ها که بیمه شده‌اند هم نگرانِ قطع سهمیه بیمه‌شان هستند.» روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد حذف حکم مربوط به پرداخت بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی از برنامه هفتم توسعه گفت: «دولت پیشنهاد حدود ۱۱۰ همت ارائه کرده بود اما در لایحه بودجه ۱۳۰ همت تصویب شد تا بتواند بدهی خود را به این سازمان پرداخت کند.» از آبان سال ۱۳۹۹، واحد پولی «همت» رسماً وارد نامه‌های اداری در ایران شد. هر همت برابر با یک هزار میلیارد تومان است. تاکنون بارها وعده پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی داده شده اما به آن عمل نشده است.

مطهره گونه‌ای، فعال دانشجویی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت، مطهره گونه‌‌ای، دانشجوی تعلیقی دانشگاه علوم پزشکی تهران پس از احضار تلفنی توسط اطلاعات سپاه ثارالله، توسط نیروهای این سازمان در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، یک منبع مطلع نزدیک به خانواده گونه‌‌ای، ضمن تایید این خبر گفت او «به بند زنان زندان اوین منتقل شده است». مشخص نیست اطلاعات سپاه ثارالله این فعال دانشجویی را به چه اتهامی بازداشت کرده است. مطهره گونه‌‌ای پیش‌تر از احضار تلفنی خود در شبکه ایکس خبر داده و نوشته بود: «تاکید کرده‌اند که با پدرم همراه باشم. خانواده‌ام مرا حسب اعتقادات شخصی و مذهبی دگم خود، با تحریک سپاه، تهدید به حبس خانگی! کرده‌اند. در کمال صحت روان، اعلام می‌کنم که از مشی خانواده‌ام برائت می‌جویم. من دیگر دختر کسی نیستم.» مطهره گونه‌‌ای ۹ اردیبهشت در اعتراض به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، همراه با با خشایار سفیدی، دیگر فعال دانشجویی، جلوی خانه موسیقی در تهران، چند ساعتی تحصن کرده بود. مطهره گونه‌ای به همراه همسرش، مهدی هادی‌زاده، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط کمیته مرکزی وزارت بهداشت به منع موقت از تحصیل و تغییر محل تحصیل به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل محکوم شده‌اند. مطهره گونه‌ای، دانشجوی رشته دندانپزشکی، دبیر سابق سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و خیزش ژینا هم توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود.