ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رضا سلمان‌زاده به دلیل وخامت وضعیت جسمانی از زندان قزل‌حصار به بیمارستان منتقل شد

رضا سلمان‌زاده، زندانی محبوس در زندان قزل‌حصار شامگاه پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت به بیمارستان منتقل شد. او پدر مهدی سلمان‌زاده از کشته شدگان خیزش آبان ۱۳۹۸ است. یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی که پس از اعتصاب زندانیان در زندان اوین به قزلحصار تبعید شد، به ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا) گفت: او «در پی وخامت حال جسمانی و با علائم سکته مغزی از زندان قزلحصار کرج به بیمارستان منتقل شد». سلمان‌زاده اردیبهشت ۱۴۰۲ با هجوم نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت و به حکم دادگاه انقلاب به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد. بهمن ۱۴۰۱ همزمان با ادعای رسانه‌های حکومتی ایران مبنی بر «عفو» زندانیان، گفته شد که پرونده او نیز مختومه شده است. او اما در یک پرونده دیگر که پس از واقعه آتش‌سوزی مهر ۱۴۰۱ در زندان اوین تشکیل شد به «محاربه» و «فساد فی الارض» متهم شده است. به گفته هرانا تا به حال دادگاهی برای رسیدگی به این اتهام تشکیل نشده است. او از شهریور ۱۴۰۲ به زندان قزلحصار تبعید شده است.

اردوغان: تمام غرب پشت اسرائیل است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه جمعه ۱۴ اردیبهشت / ۳ مه با بیان این‌که «بدون کمک غرب، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، اسرائیل ابزاری برای جنگ نخواهد داشت»، گفت: «کل غرب برای اسرائیل کار می‌کند. همه آنها برای اسرائیل و به‌ویژه ایالات متحده آمریکا کار می‌کنند. [آن‌ها] متأسفانه با بسیج منابع فراوان فلسطینی‌ها را در برابر بمب‌های اسرائیل به مرگ محکوم کرده‌اند.» به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان در مورد تعلیق تجارت با اسرائیل اطمینان داد که این اقدام‌ها تا زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به کشتار کودکان ادامه دهد، به قوت خود باقی خواهد ماند. او گفت: «حجم تجارت ۹,۵ میلیارد دلاری بین ما [و اسرائیل] وجود داشت، این در را بستیم ودیگر چنین حجمی از مبادلات وجود ندارد.» اردوغان همچنین افزود: «هیچ چیز قابل قبولی در پیشرفت اوضاع بین اسرائیل و فلسطین وجود ندارد. اسرائیل تا به امروز ۴۰ تا ۴۵ هزار فلسطینی را بی‌رحمانه به قتل رسانده است. ما به‌عنوان مسلمان نمی‌توانیم نظاره‌گر این وضعیت باشیم.» رئیس جمهوری ترکیه گفت او قبل از جنگ غزه در آمریکا با نتانیاهو ملاقات کرده بود تا اقدام‌های خاصی را برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین پیشنهاد کند اما به‌گفته او: «نتانیاهو بی‌رحم است و بی‌رحمی خود را نیز با کشتار زنان و کودکان نشان داد»، به همین دلیل نیز ترکیه مجبور به اقدام‌های بیشتر شد.

سکینه پروانه، زندانی سیاسی کُرد دست به اعتصاب زد

سکینه پروانه، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین جمعه ۱۴ اردیبهشت در همدردی با خانواده‌هایی که فرزندان خود را در جریان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی»، از دست داده‌اند، و همچنین به‌مناسبت سالروز تولد علی مظفری نوجوان ۱۷ ساله که با شلیک سه گلوله در قوچان کشته شد، دست به اعتصاب زد. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(هرانا)، یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی ضمن تأیید این خبر گفت: «سکینه پروانه با نگارش نامه‌ای از زندان از اعتصاب اعتراضی خود خبر داده بود.» سکینه پروانه در این نامه ضمن یادآوری این‌که اگر علی مظفری کشته نمی‌شد اکنون تولد ۱۹ سالگی خود را در کنار خانواده و دوستانش جشن می‌گرفت، نوشت: «علی را از کودکی می‌شناختم. ورزشکار بود و طی سال‌هایی که من در زندان بودم به عضویت تیم والیبال نوجوانان در آمده بود و به همراه تیم سایپا به مقام نایب قهرمانی رسیده بود.» او نوشته است: «می‌خواهم صدای مظلومیت‌تان باشم. صدای مرگ مظلومانه‌ علی و دیگر نوجوانانی که تنها خواسته‌شان بهتر زیستن بود. همدردی‌ام را پذیرا باشید و بدانید به یادتان هستم.» سکینه پروانه فروردین سال گذشته هنگام حضور بر سر مزار علی مظفری در قوچان بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه این شهرستان منتقل شد. مأموران امنیتی او را پس از ۱۲ روز بازداشت به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل کردند. شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری در مهرماه همان سال، سکینه پروانه را به اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به‌دلیل حضور بر سر مزار علی مظفری به شش سال حبس و «تبلیغ علیه نظام» به‌دلیل اعتراض به کشته‌شدن جوانان و کودکان، به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد. دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی این حکم را عیناً تأیید شد. سکینه پروانه پیش از این در سال ۹۸ نیز بازداشت شده بود و در حالی‌که به پنج سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از عضویت در گروه‌های سیاسی محکوم شده بود، در اسفند ۱۴۰۱، به دنبال صدور بخشنامه «عفو» آزاد شد.

دست‌کم دو تن دیگر در ایران اعدام شدند

رسانه‌های داخلی ایران و سازمان حقوق بشر از اجرای حکم دو زندانی دیگر خبر دادند. به گفته سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت حکم اعدام یک زندانی به نام یعقوب امیری در زندان اردبیل اجرا شده است. سازمان حقوق بشر سن او را «حدود ۳۹ سال» و اتهامش را «جرایم مربوط به مواد مخدر» اعلام کرد. رسانه‌ها و قوه قضاییه ایران هنوز اجرای حکم اعدام این زندانی را تایید نکرده‌اند. در یک خبر دیگر «رکنا» به نقل از مسئولان قضایی نوشت حکم اعدام یک زندانی که «که پیشتر از بابت اتهامات تجاوز و قتل به اعدام محکوم شده بود» در زندان تبریز اجرا شده است. رکنا بدون افشای نام خانوادگی این زندانی، او را «رسول» معرفی کرد که به اتهام «مسموم کردن، تجاوز و قتل» یک زن ۱۵ ساله دستگیر، محاکمه و به اعدام محکوم شده بود. بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۸۰۰ نفر در زندان‌های ایران اعدام شدند. سازمان حقوق بشر ایران به تازگی با تایید اعدام ۶۳ نفر طی دو هفته، گفته بود: از اواخر فروردین تا نیمه‌ی اردیبهشت، جمهوری اسلامی «هر پنج ساعت یک نفر را اعدام کرده است.»

یونسکو جایزه جهانی آزادی مطبوعات خود را به روزنامه‌نگاران فلسطینی اهدا کرد

هیئت داوران بین‌المللی جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو / گیلرمو کانو ۲۰۲۴، شامگاه پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت / ۲ مه در شهر سانتیاگوی شیلی این جایزه را به روزنامه‌نگاران فلسطینی مستقر در غزه اهدا کرد. مائوریسیو ویبل، رئیس هیئت داوران گفت: «در این دوران تاریکی و ناامیدی، آرزو داریم پیام قوی همبستگی و به‌رسمیت شناختن آن دسته از روزنامه‌نگاران فلسطینی را که در چنین شرایط غمناکی این بحران را پوشش می‌دهند، به اشتراک بگذاریم. ما به نام انسانیت، دِینِ بزرگی به شجاعت و تعهد آن‌ها به آزادی بیان داریم.» آدری آزولی، مدیرکل یونسکو نیز گفت این جایزه اهمیت کار جمعی را نشان می‌دهد تا روزنامه‌نگاران در سراسر جهان بتوانند به کار اطلاع‌رسانی خود ادامه دهند. براساس اطلاعات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) از ۷ اکتبر ۲۰۲۴ تا کنون ۲۶ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ای در غزه و در جریان کار خود کشته شده‌اند. جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو / گیلرمو کانو هر سال به روزنامه‌نگارانی اهدا می‌شود که در شرایط دشوار و خطرناک همچنان اطلاع‌رسانی می‌کنند. این جایزه در سال ۱۹۹۷ راه‌اندازی شد و برگرفته از نام گیلرمو کانو ایزازا، روزنامه‌نگار کلمبیایی است که ۱۷ دسامبر ۱۹۸۶ میلادی در مقابل دفتر کارش در شهر بوگوتای این کشور ترور شد.