ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سالگرد نکبه: راهپیمایی ۱۰ هزار نفره مردم آمستردام در حمایت از مردم غزه

۱۰ هزار معترض شنبه ۲۲ اردیبهشت / ۱۱ مه در مرکز شهر آمستردام هلند در حمایت از مردم غزه و علیه اسرائیل راهپیمایی کردند. این راهپیمایی در آستانه‌ی سالگرد «یوم النکبه» در میدان دام آمستردام برگزار شد. در این مراسم شماری از سازماندهندگان به نمایندگی گروه‌های مختلف سخنرانی کردند و با انتقاد از حمایت دولت هلند از اسرائیل، به برخورد خشونت‌بار پلیس با دانشجویان معترض اعتراض کردند. معترضان در حمایت از جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل شعار دادند و نسل‌کشی در غزه را محکوم کردند. نکبه به رانده‌شدن ۷۵۰ هزار فلسطینی در ۱۹۴۸ از خانه‌هایشان و قتل‌عام بخشی از آنها اشاره دارد. دولت اسرائیل که تشکیل‌اش را ۱۹۴۸ اعلام کرد، زمین‌های فلسطینی‌ها را غصب کرد. فلسطینیان ۱۵ مه را نکبه می‌خوانند که یک روز پس از اعلام تشکیل دولت اسرائیل است.

آکادمی سلطنتی هنر لاهه به جنبش بایکوت علیه اسرائیل پیوست

هیأت مدیره‌ی آکادمی سلطنتی هنر لاهه (KABK) جمعه ۲۱ اردیبهشت / ۱۰ مه اعلام کرد که روابطش با آکادمی هنر و طراحی بزالل در اسرائیل را قطع می‌کند. آکادمی سلطنتی هنر لاهه به نخستین نهاد آموزش عالی هلند بدل شد که به جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل (BDS) می‌پیوندد. این تصمیم در پی اعتراض‌های دانشجویان این دانشگاه به نسل‌کشی در غزه و درخواست اتحادیه‌ی دانشجویی برای پیوستن به جنبش بایکوت اتخاذ شد. دانشجویان در بسیاری از کشورهای غربی از جمله هلند علیه نسل‌کشی فلسطینیان غزه به دست اسرائیل به پا خاسته‌اند. هرچند در آکادمی هنر لاهه دانشجویان به خواسته‌ی خود رسیدند، در دانشگاه آمستردام با سرکوب خشن پلیس رویارو شدند.

امیر شاه‌ولایتی، از آسیب‌دیدگان قیام ژینا را به اتهام «بغی» به دادگاه احضار کردند

امیر شاه‌ولایتی از آسیب‌دگان چشمی جنبش «زن، زندگی، آزادی»، با دریافت ابلاغیه‌ای برای اتهاماتی از جمله «بغی» به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، بر اساس احضاریه‌ای که اخیراً به شاه‌ولایتی ابلاغ شده، از او خواسته شده تا دهم تیرماه ۱۴۰۳ جهت دفاع از اتهامات «فعالیت و تلاش موثر برای پیشبرد اهداف گروه‌ هایی که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کرده (بغی)، اخلال در نظم و آسایش عمومی، اجتماعی و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/ خارجی، اجتماعی و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق بمب‌گذاری در اماکن عمومی» در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب حاضر شود. «بغی» اتهامی است که در قانون مجازات اسلامی به افرادی زده می‌شود که در برابر نظام جمهوری اسلامی به‌شکل مسلحانه قیام کرده و می‌ایستند. این اتهام ممکن است به مجازات‌ اعدام منتهی شود. اوایل اسفندماه سال گذشته، پرونده شاه‌ولایتی پس از صدور کیفرخواست به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شده بود. سوم بهمن ماه سال ۱۴۰۲، امیر شاه ولایتی به دادسرای اوین احضار شد. این شهروند پس از تفهیم اتهام بابت تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه باغی و اقدام علیه امنیت کشور بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا پس از چندی با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

زن‌کُشی در ایران- ۲۳ زن در کمتر از دو ماه به دست مردان خانواده کشته شدند

از ابتدای فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ دست‌کم ۲۳ زن در ایران به دست «همسر، پدر، برادر و خواستگار سابق خود» به قتل رسیدند. روزنامه اعتماد، در گزارشی آورده است که در همین بازه زمانی دست‌کم دو مرد مورد خشونت خانگی قرار گرفتند که یکی از آن‌ها توسط همسرش به قتل رسیده است. این گزارش با توجه به اخبار رسمی از آمار قتل زنان و دختران که توسط مردان نزدیک خانواده رخ داده‌اند، منتشر شده است. بیشتر دلایل این قتل‌ها «اختلافات خانوادگی» عنوان شده است. «اختلاف خانوادگی» نام رمز قتل‌های به اصطلاح «ناموسی» است. در ایران سالانه ده‌ها زن به دست مردان نزدیک، از جمله همسر، برادر، پدر یا بستگان خود به قتل می‌رسند. موارد زن‌کشی، تحت عنوان «قتل ناموسی» و به بهانه‌هایی چون «آبروی خانوادگی» یا «غیرت مردانه» گزارش می‌شوند. رسانه‌های حکومتی و مسئولان جمهوری اسلامی عمدتاً این قتل‌ها را به عواملی چون «عصبانیت» یا «اختلافات خانوادگی» تقلیل می‌دهند. تصویب مجازات‌های سبک برای قتل زنان به‌دست مردان از جمله فرزندکشی و قتل‌های موسوم به «ناموسی» نقش مهمی در آمارهای تکان‌دهنده زن‌کشی در ایران دارند.

دو نفر را در زندان مرکزی گرگان اعدام کردند

حکم اعدام دو زندانی از جمله یک زندانی اهل افعانستان در زندان مرکزی گرگان به اجرا درآمد. سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، شنبه ۲۲ اردیبهشت، گزارش کرد که روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت سال جاری، دو زندانی به نام‌های هوشنگ نورالهی یوجانلو و محمد افغان که با اتهامات مربوط به «موادمخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی گرکان به اجرا درآمد. بر پایه این گزارش، خانواده محمد افغان اجازه آخرین ملاقات را با او پیدا نکردند. این نهاد حقوق بشری از قول یک منبع آگاه در خصوص اعدام این دو زندانی نوشت: «هوشنگ نورالهی اهل اردبیل بود و از حدود دو سال پیش با اتهام مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. محمد افغان نیز از حدود سه سال پیش با اتهام مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. محمد از نوجوانی همراه با پدر و مادرش به ایران آمدند و پدرش بر اثر بیماری فوت شده بود. به مادرش نیز اجازه آخرین ملاقات پیش از اعدام داده نشد.» در ماه‌های گذشته اجرای حکم اعدام، به‌ویژه برای اتهامات مربوط به موادمخدر افزایش یافته است. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در چهار سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند. سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که ۲۵۶ نفر با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۸۴ درصد افزایش را شاهد بوده و ۴۷۱ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است.

نیروهای مرزبانی ایران یک کولبر دیگر را کُشتند

در ادامه تیراندازی نیروهای مرزبانی ایران به سمت کولبران مرزی، پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، یک کولبر ۲۴ ساله به نام سالار احمدی در منظقه مرزی کوهستان قندیل، شهرستان سردشت با اقلیم کردستان از سوی نیروهای مرزبانی ایران با سلاح دوشکا هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، از ابتدای اردیبهشت تاکنون شش کولبر در مناطق مرزی بانه، و سقز در استان کردستان و سردشت در استان آذربایجان‌غربی در اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی کشته شدند. به گزارش‌ کولبرنیوز که اخبار مربوط به کولبران مرزی را رصد می‌کند، در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۴۴۴ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته (۴۴ نفر) و زخمی (۴۰۰ نفر) شدند.

مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای حقوق جدید برای فلسطین تصویب کرد و آن را واجد صلاحیت برای عضویت در ملل متحد دانست

مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای «حقوق و امتیازهای» جدید به فلسطین اعطا کرد و از شورای امنیت این نهاد خواست درخواست عضویت فلسطین را بار دیگر «با نگاه مثبت» بررسی کند. تنها ۹ کشور به این قطعنامه رأی منفی دادند: ایالات متحده، اسرائیل، آرژانتین، چک، مجارستان، میکرونزی، نائورو، پالائو و پاپوآ گینه نو. ۲۵ کشور هم رأی ندادند. این رأی نشان‌دهنده‌ی حمایت گسترده‌ی جامعه بین‌المللی از عضویت فلسطین در جریان حمله مرگبار اسرائیل به نوار غزه است که تا کنون حدود ۳۵ هزار کشته و بیش از ۷۸ هزار مجروح فلسطینی برجای گذاشته است. ایالات متحده آمریکا ۱۹ آوریل در شورای امنیت قطعنامه‌ای را وتو کرد که راه عضویت فلسطین در سازمان ملل را همراه می‌کرد. قطعنامه جدید مجمع عمومی می‌گوید دولت فلسطین برای عضویت در سازمان ملل صلاحیت لازم را دارد. همچنین این قطعنامه به فلسطینی‌ها امکان صحبت کردن درباره‌ی و یا طرح هر موضوعی ورای فلسطین و خاورمیانه را داد و آنها را مجاز به خدمت در کمیته‌های اصلی مجمع عمومی کرد. فلسطین همچنین بدون داشتن حق رأی، مجاز به شرکت در کنفرانس‌های سازمان ملل و کنفرانس‌های بین‌المللی دیگر سازمان‌یافته از سوی این سازمان شد.