ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده تازه‌ای علیه محمد رسول‌اف و دست‌اندرکاران فیلم جدیدش تشکیل شده و فیلم مستند او برای بکتاش آبتین را به پرونده افزوده‌اند

بابک پاک‌نیا، وکیل محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» گفت مبنای تشکیل پرونده برای رسول‌اف، امضای بیانیه‌ موسوم به «تفنگت را زمین بگذار» بود اما بعد «مسائل جدیدی به آن افزوده شد». پاک‌نیا افزود: «یکی از موارد اضافه‌شده به پرونده آقای رسول‌اف، مربوط به فیلم مستندی است که او برای بکتاش آبتین ساخت. مقامات می‌گویند این فیلم باعث بدنامی مسئولان زندان شده است.» پاک‌نیا از تشکیل پرونده جدید علیه محمد رسول‌اف خبر داد و گفت این پرونده «بابت ساخت فیلم جدیدشان است. عناوین اتهامی پرونده جدید هنوز عنوان نشده ولی گفته شده که پرونده در دادسرای امنیت مفتوح است. برخوردهایی هم با عوامل فیلم صورت گرفته و عوامل اصلی فیلم احضار شده‌اند. همچنین تمام عوامل اصلی ساخت این فیلم هم ممنوع‌الخروج شده‌اند. علت این اقدامات را هم ظاهراً ساخت فیلم بدون مجوز عنوان کرده‌اند؛ این در حالی‌ست که اساساً ساخت فیلم بدون مجوز جرم محسوب نمی‌شود». این وکیل دادگستری تأکید کرد که حکم صادرشده علیه محمد رسول‌اف «با موازین حقوقی همخوانی ندارد» و به‌زودی درخواست اعاده دادرسی خواهد داد. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ۱۹ اردیبهشت جاری حکم هشت سال حبس، شلاق، پرداخت جزای نقدی و ضبط اموال محمد رسول‌اف را عیناً تأیید کرد و پرونده این فیلمساز مطرح ایران به اجرای احکام ارسال شد. به‌گفته پاک‌نیا پنج سال از حکم حبس صادرشده علیه رسول‌اف قابل اجرا خواهد بود. سخنان بابک پاک‌نیا در حالی منتشر می‌شود که فردا سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن آغاز می‌شود و فیلم «دانه انجیر مقدس» آخرین ساخته محمد رسول‌اف قرار است در بخش رقابتی این جشنواره نمایش داده شود.

نامه حسن روحانی به شورای نگهبان در رابطه با ردصلاحیتش: «رؤسای‌ جمهور آینده بدانند دیگر حتی آن‌ها هم آزادی سیاسی ندارند»

در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان که اسفندماه گذشته برگزار شد، شورای نگهبان از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین ایران را ردصلاحیت کرد و او نتوانست در این انتخابات کاندیدا شود. پس از آن چند نامه بین او و شورای نگهبان ردوبدل شد. حسن روحانی در آخرین نامه خود که دوشنبه ۲۴ اردیبهشت منتشر شده فاش کرده که شورای نگهبان در «نامه محرمانه» خود به چهار دلیل او را ردصلاحیت کرده است: «اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان»، «عدم بینش سیاسی»، «عدم التزام به قانون اساسی» و «تعرض به اعتقادات اصیل دینی». روحانی نامه شورای نگهبان را «اقدام خلاف قانون اساسی» و «کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌ جمهوری» خوانده و گفته است این نامه ثابت می‌کند «عالی‌ترین مقام منتخب» (رئیس جمهوری) «حتی در حد یک شهروند هم از حق آزادی بیان برخوردار نیست». او افزوده است: «رؤسای‌ جمهور آینده (اگر چنین مقام و نهادی باقی بماند) باید بدانند که با این کیفرخواست دیگر حتی آن‌ها آزادی سیاسی ندارند و قادر به انجام وظایف قانونی خود نیستند و به‌ جای قانون اساسی باید تابع شورای نگهبان باشند.» در حالی‌که شورای نگهبان منصوب رهبر جمهوری اسلامی است، حسن روحانی خطاب به اعضای این شورا نوشته است: «شما که نامزدها را به عدم شناخت مردم متهم می‌کنید چند بار و در کدام انتخابات رقابتی خود را در معرض رأی ملت قرار داده‌اید؟» حسن روحانی ضمن پاسخ تفصیلی به اتهامات شورای نگهبان و این‌که او به مسئولیت خود عمل کرده و نامه شورای نگهبان «تهی از هرگونه شاهد و مستند و آکنده از ابهام و اتهام» است، دوره‌ ششم مجلس خبرگان را «دوره‌ای مهم و سرنوشت‌ساز» خوانده و افزوده است حضور او و افرادی همچون او در این دوره مجلس خبرگان «از نظر فقهای شورای نگهبان نگران‌کننده است». اشاره تلویحی روحانی به احتمال گزینش رهبر آینده جمهوری اسلامی در این دوره از مجلس خبرگان است. حسن روحانی در همین حال گفته است که به شورای نگهبان و جایگاه آن احترام می‌گذارد اما به عملکرد این شورا «در نحوه اعمال نظارت استصوابی و دیدگاه‌ها و سخنان برخی از اعضای» آن انتقاد داشته و دارد. رئیس جمهوری پیشین ایران کاهش بی‌سابقه مشارکت مردم در انتخابات اخیر را به گردن شورای نگهبان انداخته و از این شورا خواسته است تا سهم خود را در این کاهش مشارکت اعلام کند.

مرگ سه پرستار بر اثر «کاروشی» و خستگی مفرط

محمد شریف مقدم، دبیر کل خانه پرستار کشور، به مناسبت روز جهانی پرستاران دیروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در گفت و گو با اعتماد گفت: «طی یک ماه گذشته، ۳ نفر از پرستاران ما در خواب فوت کردند و دلیل فوت‌شان «سندروم کاروشی» و مرگ بر اثر کار زیاد بود. امروز، پرستاری که در بیمارستان‌های ما کار می‌کند، یک پرستار خسته و بی‌انگیزه و فرسایش داده شده است که اگر مهاجرت نمی‌کند، ترک کار می‌کند و تغییر شغل می‌دهد». سندروم کاروشی، که در زبان ژاپنی به معنای «مرگ بر اثر کار مضاعف» است، با ظهور سرمایه‌داری معاصر در اواخر دهه ۷۰ میلادی از ژاپن وارد ادبیات سیاسی و حقوقی جهانی شد و به عنوان یک معضل اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. با کالایی‌سازی بهداشت و بی‌ثبات‌سازی مضاعف کادر درمانی در ایران، پرستاران با مشکلات معیشتی و اجتماعی متعددی درگیر هستند. مهاجرت بیش از سه هزار پرستار در طول یک سال گذشته، اعتراضات گسترده به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، استعفای دسته‌جمعی پرستاران چندین بیمارستان در اعتراض به شرایط کاری، و خودکشی بهار کرم‌نژاد، پرستار بیمارستان کرمانشاه در اعتراض به بیکاری و پایان قرارداد کار از جمله مسائلی‌اند که فقط طی ماه‌های اخیر رخ داده‌اند. سندروم کاروشی، که در زبان ژاپنی به معنای «مرگ بر اثر کار مضاعف» است، با ظهور سرمایه‌داری معاصر در اواخر دهه ۷۰ میلادی از ژاپن وارد ادبیات سیاسی و حقوقی جهانی شد و به عنوان یک معضل اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. با کالایی‌سازی بهداشت و بی‌ثبات‌سازی مضاعف کادر درمانی در ایران، پرستاران با مشکلات معیشتی و اجتماعی متعددی درگیر هستند. مهاجرت بیش از سه هزار پرستار در طول یک سال گذشته، اعتراضات گسترده به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، استعفای دسته‌جمعی پرستاران چندین بیمارستان در اعتراض به شرایط کاری، و خودکشی بهار کرم‌نژاد، پرستار بیمارستان کرمانشاه در اعتراض به بیکاری و پایان قرارداد کار از جمله مسائلی‌اند که فقط طی ماه‌های اخیر رخ داده‌اند.

کیمیا علیزاده قهرمان اروپا شد

کیمیا علیزاده، تکواندوکار ایرانی که به تازگی تابعیت بلغارستان را دریافت کرده، روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت/ ۱۲ مه مدال طلای تکواندوی قهرمانی اروپا را در بلگراد (پایتخت صربستان) به دست آورد. او مقام قهرمانی را پس از غلبه بر رقبایی از فرانسه، ایتالیا، صربستان، کرواسی از آن خود کرد. حریف او در فینال آلیا پاول، تکواندو‌کار بریتانیایی، بود که با نتیجه دو بر یک ناکام ماند. علیزاده در هجده سالگی با کسب مدال برنز در رقابت‌های جهانی المپیک ریودوژنیرو در برزیل به‌عنوان تنها زن مدال‌آور ایرانی در تاریخ بازی‌های المپیک شناخته می‌شود. او در دی ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد که ایران را برای همیشه به مقصد اروپا ترک کرده است و در اینستاگرام خود نوشت: «من یکی از میلیون‌ها زنی هستم که برای سال‌ها در ایران سرکوب شده است ... مقامات جمهوری اسلامی مدال‌های من را به حجاب اجباری نسبت می‌دادند». علیزاده در حال حاضر خود را برای المپیک ۲۰۲۴ در پاریس آماده می‌کند که در مرداد امسال برگزار خواهد شد.

مردان جمهوری اسلامی: حجاب برای «همه مردم ایران» اهمیت دارد - رقم جریمه بی‌حجابی معلوم نیست

احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در جمع حامیان «طرح نور» در رشت گفت که «ارزش‌های میهن اسلامی و حجاب و عفاف برای همه مردم ایران اهمیت دارد» و «تلاش دشمن در راستای دو قطبی‌سازی جامعه است و قصد دارد این‌گونه وانمود کند که عفاف و حجاب برای برخی ارزش و برای برخی دیگر نیست.» او بدون توجه به مقاومت‌ روزانه‌ی زنان طی سال‌ها حکم‌رانی جمهوری اسلامی و خواست حجاب اختیاری در طی قیام ژینا، گفت: «خاکریزهای دفاعی دشمن در جنگ نرم که با هدف استحاله فرهنگی و اندلسی کردن ایران گرفته شده بود یکی پس از دیگری در حال سقوط است و به دست رزمندگان اسلام فتح خواهد شد.» اندلسی کردن ایران را پیش‌تر خبرگزاری وابسته به حکومت «تسنیم» شیوه‌ای شیطانی برای نابود کردن جوامع ارزشی» توصیف کرده بود. علی‌رغم اظهار نظر رادان مبنی بر اهمیت حجاب برای «همه مردم ایران»، موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگویی با «ایلنا» از تلاش‌ها برای «شناسایی و اعمال جریمه از طریق دوربین» خبر داد. او گفت رقم جریمه «هنوز قطعی نشده است» و از اظهاراتش به‌نظر می‌رسد که جز نظارت پلیسی، در لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» دست نیروی انتظامی برای بازداشت همچنان باز خواهد بود.

خانه مهر شمس‌آفرید پس از هشت روز تعطیلی اجباری دوباره بازگشایی شد

روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه فاطمه باباخانی، موسس و مدیرعامل خانه مهر شمس‌آفرید از بازگشایی مجدد موسسه و «روشن شدن چراغ پناهگاه» خبر داد. خانه مهر شمس‌آفرید یک خانه امن غیردولتی برای زنان خشونت‌دیده در آذربایجان غربی است و با تایید مراجع قضایی به زنان آسیب‌دیده اسکان می‌دهد. یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه، فاطمه باباخانی موسس و مدیر عامل این موسسه مردم‌نهاد و مدیرمسئول مجله تخصصی مطالعات زنانِ «فروغ زنان» خبر بسته شدن این موسسه را منتشر کرد و در مصاحبه‌ای با شبکه «شرق» گفت مدیر کل بهزیستی قبلا تهدید به بستن موسسه کرده بود: «در یک سال گذشته بهزیستی استان من را تحت فشار بسیاری قرار دادند. مدیر کل می‌گفت پوشش خوبی نداری، معاند هستی و در فضای مجازی رفتارهای خلاف عرف و شرع انجام داده‌ای و علیه نظام نوشته‌ای. یکی از مشکلاتشان این بود که چرا در اینستاگرامت از هشتگ زن، زندگی، آزادی استفاده کرده‌ای. من حتی پست‌ها را حذف کردم. باز تاکید داشتند چرا در مورد مسائل «ناموسی» می‌نویسی و «تشویش اذهان عمومی» انجام داده‌ای. البته برای من بیش از هر چیز نجات زنان آسیب دیده مهم بود و حتی پست‌های اینستاگرامم را حذف کردم که مساله‌ای برای موسسه و خانه امن ایجاد نشود.» حال فاطمه باباخانی در حساب ایکس (توییتر) خود از بازگشایی مجدد این خانه امن خبر داد و همچنین نوشت: «با علم به همه تهدیدها و خطرات، پای کاریم و یقینا دوست داریم و تلاش می‌کنیم تا جایی که بشود سقف‌های امنی برای زنان، کودکان و خانواده‌ها خلق کنیم.»

پوتین، سرگئی شویگو را از سمت وزیر دفاع برکنار کرد – یک اقتصاد‌دان در راس نظامی‌ها قرار خواهد گرفت

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه قصد دارد سرگئی شویگو را به عنوان بخشی از تغییر کابینه از سمت وزیر دفاع برکنار کند و به جای آن او را به عنوان دبیر شورای امنیت انتخاب کند. کرملین روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت/ ۱۲ مه اعلام کرد، آندری بلوسف، معاون سابق نخست‌وزیر که متخصص اقتصادی است و سابقه نظامی ندارد، وزیر دفاع جدید خواهد شد. این تغییر زمانی رخ می‌دهد که پوتین پنجمین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز می‌کند. در راستای قوانین روسیه، کل کابینه روز سه‌شنبه پس از تحلیف پوتین در کرملین استعفا دادند. نامزدی بلوسوف باید توسط مجلس علیای پارلمان روسیه یعنی شورای فدراسیون تأیید شود. شویگو در سال ۲۰۱۲، دو سال قبل از حمله نخست روسیه به اوکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه، به عنوان وزیر دفاع منصوب شد. یکی از معاونان شویگو، تیمور ایوانوف، ماه گذشته به اتهام رشوه خواری دستگیر و راهی زندان شد. این دستگیری به طور گسترده به عنوان حمله به شویگو و پیشروی احتمالی برنامه برکناری او به رغم روابط نزدیکش با پوتین تفسیر شد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز یکشنبه گفت که پوتین تصمیم گرفته است که مدیریت دفاعی را در اختیار یک غیرنظامی قرار دهد، زیرا این وزارتخانه باید «به روی نوآوری و ایده‌های پیشرفته باز باشد» و بلوسوف برای این کار مناسب است. پوتین در انتخابات مارس با کسب ۸۷ درصد آرا در روندی که به گفته تحلیلگران فاقد مشروعیت دموکراتیک بود، پس از اینکه چند نامزد مخالف جنگ در اوکراین از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات رد صلاحیت شدند، پیروز شد. این تغییرات در وزارت دفاع روسیه در حالی صورت گرفت که هزاران غیرنظامی دیگر پس از حمله زمینی مجدد روسیه در منطقه خارکف در شمال شرقی اوکراین آواره شدند.. نبردهای شدید حداقل یک واحد از ارتش اوکراین را مجبور به عقب‌نشینی کرده است و نیروهای روسیه قلمرو بیشتری را در روستاهایی که در برنامه دفاعی اوکراین جایگاه مهمی ندارند و در به اصطلاح منطقه خاکستری در امتداد مرز روسیه هستند، تصرف کرده‌اند.