ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«هنر رهبری»؛ نمایشگاه نقاشی‌های جرج دبلیو بوش

اگر رهبر جمهوری اسلامی به «شعر آیینی» علاقه دارد، جرج دبلیو بوش، رییس جمهور سابق آمریکا در هنر نقاشی پیشرفت‌هایی کرده است. اولی شب شعر برگزار می‌کند، دومی نمایشگاه نقاشی‌اش گشایش می‌یابد.

اگر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به «شعر آیینی» علاقه دارد، جرج دبلیو بوش، رییس جمهور سابق آمریکا ظاهراً در هنر نقاشی پیشرفت‌هایی کرده است.

بوش از خودش و پدرش تصویری آرام اما مقتدر و باوقار به دست داده. برخلاف پرتره‌های ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که با چهره‌ای مخوف ترسیم شده‌اند

اولی، هرچند گاه یک‌بار شب شعر برگزار می‌کند، دومی نمایشگاه نقاشی‌هایش با عنوان «هنر رهبری»، شنبه، ۱۶ فروردین (۵ آوریل) گشایش می‌یابد.

از وان حمام تا پرتره ایهود اولمرت

جرج دبلیو بوش، رییس جمهور سابق آمریکا از نظر هنری پیشرفت کرده است. او ابتدا سیگار را ترک کرد، بعد از روی تفنن دست و پاهایش در وان حمام را نقاشی کرد، آنگاه «بارنی» سگ دلبندش را که مرده بود، با نقاشی آبرنگ جاودانه کرد، بعد طبعاً نوبت به «بوب»، گربه‌اش رسید و حالا رؤسای جمهور و شخصیت‌های سیاسی مضمون آثار او قرار گرفته‌اند.

شنبه، ۱۶ فروردین (۵ آوریل) در دالاس نمایشگاه تابلوهای آبرنگ جرج دبلیو بوش با عنوان «هنر رهبری» گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه پرتره‌های آبرنگ ولادیمیر پوتین، تونی بلر، سیلویو برلوسکونی، حامد کرزی، آنگلا مرکل، نوری مالکی و همچنین ایهود اولمرت همراه با عده‌ای دیگر از سران کشورهای جهان به نمایش گذاشته می‌شود. بوش این پرتره‌ها را با عدد ۴۳ امضاء کرده است. او چهل و سومین رییس جمهور ایالت متحده آمریکا بوده است.

چهره مخوف ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائیل در نقاشی جرج دبلیو بوش

گاردین در تفسیر نمایشگاه نقاشی‌های جرج دبلیو بوش می‌نویسد بسیاری از هنرمندان که نامشان در تاریخ هنر ثبت شده است، انسان‌های پلیدی بوده‌اند: بن‌ونوتو سلینی و میکل‌انگلو مریسی داکاراواجو، دو نقاش ایتالیایی جنایتکار بودند. اگون شیله، نقاش اتریشی و بالتهوس نقاش لهستانی‌تبار آلمانی که در فرانسه زندگی می‌کرد، هر دو به تجاوز به دختران نوبالغ گرایش داشتند. گاردین می‌نویسد: اکنون که چنین است، چه ایرادی دارد که رییس جمهور سابق آمریکا که مسئولیت بیش از ۱۳۶ هزار کشته در جنگ عراق متوجه اوست، بخواهد به خودش ثابت کند که در هنر نقاشی هم استعداد دارد؟

با این حال تصویری که بوش از سران کشورها به دست می‌دهد، از برخی لحاظ افشاگر است. ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با چهره‌ای مخوف ترسیم شده‌اند. پرتره نوری مالکی، نخست وزیر عراق، مردی درمانده و خسته را نشان می‌دهد. ژاک شیراک، رییس جمهور سابق فرانسه هم پوزخندی بر لب دارد. آیا بوش همکارانش را به این شکل دیده است؟

درگیری روحی با ولادیمیر

بوش، ولادیمیر پوتین را به این شکل می‌بیند

اشپیگل آن‌لاین می‌نویسد: اما آیا به راستی نقاشی‌های جرج دبلیو بوش را می‌توان هنر به شمار آورد؟ به گفته لورا، همسر رییس جمهور سابق آمریکا بوش تلاشش را کرده است که چهره برخی از رؤسای جمهور جهان را از کار درآورد. اما به کار و دقت و تمرین بیشتری نیاز دارد.

با توجه به بحران کریمه، پرتره ولادیمیر پوتین اثر جرج دبلیو بوش توجه رسانه‌ها را بیشتر برانگیخته است. تصویری که بوش از پوتین ارائه می‌دهد، تیره و مخوف به نظر می‌رسد. جرج دبلیو بوش که با ولادیمیر پوتین معاشرت داشت و ظاهراً او را به خوبی می‌شناسد در گفت‌و‌گو با «ان بی سی» گفته بود: «ولادیمیر دشمن آمریکاست. او فکر می‌کند که در عرصه رقابت‌های جهانی یا آمریکا برنده است و روسیه بازنده و یا برعکس.»

در همان گفت‌و گو اما پای «بارنی»، سگ جرج دبلیو بوش هم به میان کشیده می‌شود. به گفته بوش، ولادیمیر پوتین، سگ او را به خاطر کوچکی قد و قامتش مسخره کرده بوده است: «این هم سگه که تو داری؟» ظاهراً یک سال بعد که این دو رییس جمهور همدیگر را ملاقات می‌کنند، پوتین قد و قامت سگش را به رخ جرج دبلیو بوش می‌کشد. بوش در گفت‌و‌گو با «ان بی سی» می‌گوید: «سگ او بزرگ‌تر، قوی‌تر و تیزپاتر از بارنی بود.»

جرج دبلیو بوش طبعاً پرتره پدرش و خودش را هم به عنوان «رهبر جهان» کشیده است. اشپیگل آن‌لاین می‌نویسد بوش پدر که چهل و یکمین رییس جمهور آمریکا بوده است، درباره پرتره‌اش می‌گوید: «پسرم را وقتی رییس جمهور بود، به دقت زیر نظر داشتم. رفتارش مردانه بود. برای همین وقتی به پرتره خودم نگاه می‌کنم، شاد می‌شوم.»

با این تفاصیل باید منتظر بمانیم که رهبران و سران بازنشسته و از کارافتاده دیگر کشورهای جهان هم احتمالاً تحت تأثیر رهبری جمهوری اسلامی به ادبیات و هنر روی بیاورند. یکی شعر بخواند، دیگر نقاشی کند و باقی هم در این میان تفننی برای خودشان فراهم آورند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.