ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان اسپانيا با همه‌پرسی استقلال کاتالونيا مخالفت کرد

پس از هفت ساعت بحث در پارلمان اسپانیا، طرح همه‌پرسی استقلال در منطقه کاتالونیا رأی نیاورد، اما رئيس دولت منطقه‌ای کاتالونيا گفته است این درخواست را باز هم پی خواهد گرفت.

پارلمان اسپانیا پس از ساعت‌ها گفت‌وگو سه‌شنبه (۸ آوريل / ۱۹ فروردين) طرح همه‌پرسی استقلال در منطقه خودمختار کاتالونیا را رد کرد. آرتور ماس، رئيس دولت منطقه‌ای کاتالونيا، اعلام کرد که به‌رغم رد این درخواست ایده برگزاری همه‌پرسی را حفظ خواهد کرد.

گرايش‌های استقلال‌طلبانه در کاتالان در سال‌های اخير قدرت بيشتری گرفته‌اند

به‌گزارش رویترز، پس از هفت ساعت بحث و گفت‌وگو در پارلمان اسپانیا، ۲۹۹ تن از نمايندگان به درخواست دولت منطقه‌ای کاتالونيا که ماه ژانویه مطرح شده بود، رأی منفی، ۴۷ نماينده رأی مثبت و یک نماینده رأی ممتنع دادند.

احزاب اصلی اسپانیا، «حزب مردم» اسپانیا که حزب ماريانو راخوی، نخست‌وزير اسپانيا است؛ حزب سوسیالیست و حزب میانه‌رو «اتحاد برای توسعه و دموکراسی» به همه‌پرسی استقلال در منطقه کاتالونیا رأی منفی دادند. احزاب ناسیونالیست «باسک» و کاتالان به این درخواست رأی مثبت دادند.

ماريانو راخوی در مخالفت با همه‌پرسی استقلال در منطقه کاتالونیا خود را «رئيس دولت همه» عنوان کرد و گفت: «من از حفظ کاتالونيا در اسپانيا دفاع می‌کنم، زيرا نمی‌توانم به اسپانيا بدون کاتالونيا فکر کنم. من نمی‌توانم به کاتالونيای بیرون از اسپانيا و اروپا بينديشم.»

اما آرتورو ماس بلافاصله پس از رأی پارلمان اسپانیا در کاتالان گفت: «آن‌ها از رأی مردم کاتالان هراس دارند. برخی می‌خواهند با این تصمیم نشان دهند که مسأله پایان يافته، اما من به‌عنوان رئيس دولت منطقه‌ای کاتالونيا به آن‌ها می‌گویم که مسأله پایان نیافته است.»

آرتورو ماس افزود: «نهادهای کاتالان به‌دنبال راه‌های قانونی پی‌گیری این همه‌پرسی‌اند تا درباره آينده سياسی خود تصميم بگيرند.»

این همه‌پرسی برای ۹ نوامبر آینده، دو ماه پس از همه‌پرسی اسکاتلند برای استقلال این سرزمین، در نظر گرفته شده است.

منطقه غنی کاتالونیا یک پنجم تولید ناخالص داخلی اسپانیا را در اختیار دارد و ۱۶ درصد جمعیت این کشور در این منطقه زندگی می‌کنند.

احتمال استقلال کاتالونیا برای نخست‌وزیر اسپانیا که باید با نرخ بالای بیکاری و رکود اقتصادی شدید مبارزه کند می‌تواند مشکل‌زا باشد.

دولت اسپانیا معتقد است استقلال کاتالونیا موضوعيت ندارد، چرا که کاتالونيا را مستعمره نمی‌داند و می‌گوید این منطقه از نقض حقوق نيز رنج نمی‌برد.

ماريانو راخوی در حین بررسی درخواست همه‌پرسی در کاتالونیا گفت: «ما با هم پیروز می‌شویم، اما جدا از هم، همه چیز را از دست خواهیم داد. مسأله تنها يک ماده قانونی نیست، احساس هم هست (...) من نمی توانم اسپانیا را بدون کاتالونیا و کاتالونیا را خارج از اروپا تصور کنم.»

آرتورو ماس گفت که این قانون را نقض نمی‌کند. با این حال اگر همه‌پرسی در نظرگرفته‌شده نیز ممنوع شود، رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا ممکن است انتخابات آتی در منطقه را که باید در سال ۲۰۱۶ برگزار شود، تبدیل به رأی درباره استقلال کند.

گرايش‌های استقلال‌طلبانه در کاتالان در سال‌های اخير قدرت بيشتری گرفته‌اند. جدايی‌خواهان کاتالونيا و شماری از اقتصاددانان معتقدند جدايی اين ايالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود، چرا که ۲۷ درصد صادرات اسپانيا از اين منطقه است و ۲۵ درصد گردشگران اسپانيا نيز مقصدشان کاتالونيا است. همچنين سهمی که کاتالونيا از دولت مرکزی می‌گيرد ۱۵ ميليارد يورو کمتر از سهمی است که کاتالونيا به خزانه مرکزی می‌پردازند.

طبق آخرين همه‌پرسی در ژوئيه ۲۰۰۶ کاتالونيا به بخشی خودمختار تبديل شد و از نظر درآمدهای مالياتی و کنترل بر مرزها و فرودگاه‌ها و قوانين مهاجرتی مستقل‌تر از قبل شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • g

    قابل توجه ترک ها