وخامت وضعيت جسمی شهرام رادمهر در زندان تبريز
شهرام رادمهر (ساوالان)، زندانی سياسی آذربايجانی روز ۱۲ خردادماه برای دومين بار در طول هفته گذشته برای انجام معاينات پزشکی به خارج از زندان اعزام شد.
شهرام رادمهر (ساوالان)، زندانی سياسی آذربايجانی روز ۱۲ خردادماه برای دومين بار در طول هفته گذشته برای انجام معاينات پزشکی به خارج از زندان اعزام شد.
خانواده اين زندانی سياسی میگويند، تلاش و پيگری خانواده در طول يک سال گذشته برای مداوای وی در خارج از زندان بینتيجه مانده بود.
بهگفته خانواده شهرام رادمهر، زانوهای وی به شدت التهاب کرده، بهطوری که قادر به نشستن نيست و موقع راه رفتن میلنگد. پزشک زندان تبريز نوع بيماری را «آرتروز» حاد تشخيص داده که در صورت تعلل در درمان به جراحی نياز خواهد بود.
گفته میشود اين زندانی سياسی همچنين از بيماریهای سنگ کليه، زخم معده و سردردهای شديد رنج میبرد.
خانواده شهرام رادمهر میگويند: «اسفند سال۱۳۹۱ نيز شهرام به علت سردردهای شديد عصبی بعد از دوران بازجويی نياز به معاينه پزشک متخصص داشت که مسئولان زندان اين امر را منوط به زدن پابند، دستبند و همچنين پوشيدن لباس زندان کرده بودند که وی از پذيرفتن آنها سر باز زد و به همين دليل اجازه ملاقات پزشک متخصص به وی داده نشد.»
شهرام رادمهر در ماههای پايانی سال ۱۳۹۱ همراه با محمود فضلی، حسن لطيفی، آيت مهرعلی بيگلو و بهبود قلیزاده، چهار فعال ديگر آذربايجانی بازداشت شد.
چندی پيش آيت مهرعلی بيگلو (يوروش) در اعتراض به فشار نيروهای امنيتی بر خانوادهاش، عدم موافقت با انتقال وی به شهر جلفا، محل سکونتش، و محروميت از مرخصی دست به اعتصاب غذا زده بود.
همچنين خانواده حسن لطيفی، ديگر زندانی سياسی، هفته گذشته از اعتصاب حسن لطيفی خبر داده بودند.
اين پنج زندانی سياسی عضو کميته مرکزی گروه «يئنیگاموح» هستند، هر يک به ۹ سال حبس تعزيری محکوم شدهاند و پس از چند ماه تبعيد به زندان رجايیشهر کرج، هماکنون در زندان مرکزی تبريز بهسر میبرند.
آنان پيشتر در اعتراض به تأييد احکام خود به مدت ۲۸ روز دست به اعتصاب غذا زده بودند.
احمد شهيد، گزارشگر سازمان ملل متحد در آخرين گزارش خود از صدور احکام سنگين برای اين پنج زندانی آذربايجانی انتقاد کرده بود.
طبق اعلام سازمان ديدبان حقوق بشر در سال ۱۳۹۲، اعضای يئنیگاموح، که در زبان ترکی آذری بهاختصار «حرکت بيداری ملی آذربايجان جنوبی نوين» است، میگويند که «بيش از يک دهه است در کنار سکولاريسم و حق خودمختاری برای آذریهای ايران به ارتقای هويت فرهنگی و زبان آذری پرداختهاند».
نظرها
نظری وجود ندارد.