لغزش زبان یک مجتهد: محرومیت بهائیان از حقوق شهروندی
محمد موسوی بجنوردی که یکی از نویسندگان منشور حقوق شهروندی دولت «تدبیر و امید» است ادعا کرد بهائیان فاقد حقوق شهروندیاند. وقتی انتقادها بالا گرفت، این سخن را اصلاح کرد.
محمد موسوی بجنوردی، از مراجع تقلید و از نزدیکان و بستگان آیتالله خمینی در سالگرد انتشار پیشنویس منشور حقوق شهروندی در دولت حسن روحانی ابتدا ادعا کرد که بهائیان در ایران فاقد حقوق شهروندیاند، اما سپس اعلام کرد که تجسس درباره بهائیان و محروم کردن آنان از حقوق شهروندی مجاز نیست.
خبرگزاری فارس به مناسبت سالگرد صدور فرمان هشت مادهای آیتالله خمینی درباره حقوق شهروندی در ایران که بیش و کم همزمان است با انتشار منشور حقوق شهروندی در دولت روحانی با محمد موسوی بجنوردی گفتوگویی انجام داد.
محرومیت بهائیان از حقوق شهروندی
موسوی بجنوردی که پیش از انقلاب از شاگردان آیتالله خمینی بود و دخترش نیز همسر حسن خمینی است، درباره برخورداری بهائیان از حقوق شهروندی گفت: «هیچوقت ما نمیگوییم بهایی حق تحصیل آزاد دارد، اصلاً حقوق شهروندی ندارد. مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان از حق شهروندی برخوردارند. در مجلس نماینده دارند، زیرا ادیان ابراهیمی هستند و ما با آنها تعامل داریم و نمایندگان آنها با ما دوست هستند.»
او در این گفتوگو بر آن است که فرمان هشت مادهای آیتالله خمینی درباره حقوق شهروندی «مرّ قوانین اسلامی» است و میگوید در نوشتن پیشنویس منشور حقوق شهروندی در دولت حسن روحانی مشارکت داشته و پیشنویس این متن را در پنج – شش جلسه با همکاری عدهای از فقیهان و دانشگاهیان بر اساس فرمان هشت مادهای آیتالله خمینی تهیه کرده است.
در آذر ماه سال گذشته دولت حسن روحانی پیشنویس منشور حقوق شهروندی در ۲۰ صفحه و سه فصل را منتشر کرد.
حسن روحانی در آن زمان گفته بود دولتش «به حقوق شهروندی معتقد و پایبند» است. او همچنین درباره حقوق اقلیتهای دینی گفته بود: «اقلیتهای دینی ایران در سرنوشت خود و کشورشان نقش تعیین کنندهای ایفا میکنند.
«بهائیان دینشان را ابراز نکنند»
اکنون در سالگرد انتشار پیشنویس منشور حقوق شهروندی،محمد موسوی بجنوردی ابتدا منکر برخورداری بهائیان از حقوق شهروندی شد، اما هنگامی که سخنان او بازتاب گستردهای پیدا کرد، در گفتوگو با سایت جماران بحثهای دیگری را در میان آورد.
موسوی بجنوردی بین بهائیانی که برای دینشان تبلیغ میکنند و آنهایی که «در جامعه به آرامی زندگی میکنند»، تمایز قائل شد و گفت: «هیچکس حق تجسس درباره بهایی بودن و نبودن فرد یا خانوادهای را ندارد و اگر کسی بهایی بودن خود را ابراز نکند، تجسس درباره او و محروم کردن او از حقوق شهروندیاش جایز نیست.»
موسوی بجنوردی همچنین گفته است: «بدیهی است که در نظام جمهوری اسلامی، به دلیل اسلامی تلقی شدن آن باید با دقت و تعهدات بیشتری نسبت به بهائیان برخورد کرد؛ چرا که در صورت هر نوع برخورد غیر انسانی، اسلام به گونهای مضاعف ضربه میخورد و از این منظر ما مسئولیت بشتری داریم.»
تبعیض حقوقی در اسلام فقاهتی
گفتههای موسوی بجنوردی درباره محرومیت بهائیان از حقوق شهروندی، انتقادهایی را برانگیخت. از جمله حسن یوسفی اشکوری، نویسنده و فعال ملی – مذهبی در مقالهای که در سایت ملی مذهبی منتشر شده است، در نقد این سخنان نوشت: «اسلام و فقه جواهری بر بنیاد تبعیض است و نه بر بنیاد برابری و عدالت مساواتی امروزین و به همین دلیل نیز حقوق بشر متعارف کنونی در جهان خارج از موضوع فقه و فقاهت و اسلام فقاهتی قرار دارد. حقوق بشر از حقوق آدمی میگوید و فقه یکسره از تکلیف مؤمنان. بدیهی است که اسلام فقاهتی نه تنها بین مسلمان و غیر مسلمان تبعیض حقوقی قایل است، بین گروههای مختلف مسلمان و از جمله بین زن و مرد نیز تبعیضات آشکاری قایل است؛ در این صورت، چگونه میتوانید از حقوق بشر و حقوق شهروندی حرف بزنید؟»
پیش از این فرج سرکوهی، نویسنده و روزنامهنگار در نقد پیشنویس منشور حقوق بشر دولت روحانی نوشته بود: «منشور حقوق شهروندی آقای روحانی جز بازنویسی قانون اساسی جمهوری اسلامی نیست با این تفاوت که قانون اساسی جمهوری اسلامی زبانی حقوقی و موجز دارد و زبان منشور آقای روحانی به زبان انشاهای دبیرستانی نزدیکتر است.»
او در ادامه از این منشور به عنوان «منشوری که خواستار تأمین "امنیت سرمایهگذاری" است»، یاد کرده بود.
سرکوهی مینویسد: «منشور روحانی "حق اعتصاب" کارگران را، که در همه اسناد جهانی به رسمیت شناخته شده است، به رسمیت نمیشناسد، آزادی دینی را به دینهای شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی محدود میکند و «تعزیر»، شلاق زدن زندانی، و دیگر مجازاتهای ناانسانی "شرع مقدس و مبین" را به رسمیت میشناسد.»
نظرها
نظری وجود ندارد.