رهبر ارکستر سمفونیک تهران، ایران را ترک کرد
رهبری ارکستر سمفونیک تهران حتی یک سال هم نپایید. علی رهبری از سمت خود استعفا داد و شتابزده ایران را به مقصد اتریش ترک کرد. او از دلایل استعفایش پرده برداشت.
علی الکساندر رهبری، مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران از ایران به اتریش رفت. رهبری او حتی یک سال هم نپایید. رهبر سرشناس ارکسترهای جهانی و موسیقیدان برجسته ایرانی از رهبری ارکستر سمفونیک تهران استعفا داد و هنگام ترک ایران به مقصد اتریش از دلایل استعفایش پرده برداشت.
علی رهبری در نامهای که با عنوان «خداحافظی علی رهبری» هنگام ترک ایران برای رسانهها فرستاده است، مهمترین دلیل استعفای خود را وابستگی ارکستر سمفونیک تهران به بنیاد رودکی و دخالت، دلالی و رویکردهای امنیتی اعضای شورای سیاستگذاری ارکستر سمفونیک تهران و ناآشنایی آنان با موسیقی کلاسیک و عدم برخورداری آنها از دانش کافی در زمینه موسیقی نامید.
۱۱ اسفند رهبر ارکستر سمفونیک تهران در نامهای به علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی به دلیل اختلاف با بنیاد رودکی استعفا داده بود، اما با وساطت علی مرداخانی، معاون هنری وزارت ارشاد کنارهگیری قطعی خود را یک هفته به تعویق انداخت. در این مذاکرات بنیاد رودکی و معاونت هنری ارشاد اسلامی از علی رهبری خواسته بودند که به عنوان رهبر مهمان به کار خود ادامه دهد، اما او این پیشنهاد را نپذیرفت.
علی رهبری، بیمحابا و بیهیچ مقدمهای ایران را به مقصد اتریش ترک کرده است.
علی رهبری در زمانی از رهبری و مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران استعفا میدهد و ایران را ترک میکند که علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی میبایست حکم بهرام جمالی، مدیر عامل بنیاد رودکی را تمدید یا او را برکنار کند.
علی رهبری در نامهای که هنگام خروج شتابزدهاش از ایران برای رسانهها فرستاده است از بهرام جمالی، مدیر عامل بنیاد رودکی به عنوان شخصی یاد کرده که «هیچگونه آشنایی با موسیقی کلاسیک» ندارد و با بنیان گذاشتن شورای سیاستگذاری ارکستر سمفونیک تهران زمینهای فراهم کرده برای دخالت، دلالی، سودجویی و رویکردهای امنیتی و اطلاعاتی برخی از اعضای این شورا.
علی رهبری در نامهاش به رسانهها نوشته است: «این افراد در شش ماه گذشته با بیسوادی و ندانمکاری و تصمیمات غیر حرفهای تماماً غلط و با سلب آرامش مدام فعالیت را برای ارکستر سمفونیک غیر ممکن ساختند.»
او در نامهاش از یکی از اعضای شورای سیاستگذاری ارکستر سمفونیک تهران به عنوان «دلال ٬ مشاور هنری، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، استراتژی، داری قدرت مطلق وتو و اختیار تام در تمام موارد و دارای داشتن حق گفتن حرف آخر به همه افراد» یاد میکند.
با استعفای علی رهبری، اجراهای ارکستر سمفونیک تهران در اختتامیه جشنواره بینالمللی بهاری شانگهای در چین و کنسرت افتتاحیه جشنواره بروکنر در اتریش لغو شد.
علی رهبری تحصیلاتش را در آکادمی موسیقی وین به پایان رسانده و با بیش از ۱۲۰ ارکستر بینالمللی در سراسر جهان همکاری کرده است. «خون ایرانی» روی سل از آثار شاخص او به شمار می آید.
در اسفند ۱۳۹۳ علی رهبری با حکم علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت ارشاد اسلامی بهعنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران منصوب شد.
نظرها
میترا
تصور کنید که قرار باشد یک ملا به داد موسیقی کشور برسد! انتظار کمک روحانی به این هنر بسیار بیهوده و خام است. مدتها پیش وقتی جلوی اجرای برنامه ارکستر سمفونیک را به بهانه ای واهی گرفتند در کامنتی به استاد رهبر پیشنهاد دادم قدر عمر با ارزش را بدانند و هر چه زودتر تشریف ببرند و به کار حرفه ای خود در دیاری که آن را درک می کنند بپردازند. هر کس چارچوب نظام سیاسی فعلی کاری بکند (حتی اگر از سر دلسوزی و میهن پرستی باشد) زود خواهد فهمید که آب در هاون می کوبیده .
ali dayyani
با درود، اینهم شعر ی در احترام به روح هنر، که داوری نهأیی را به آیندههای دور میسپارم، در ضمن، آنها که این شعر را بر روی سایت خود دریافت میکنند، باید بدانند که، این شعر، آخرین شعر ی است که بر روی سایت خود دریافت میکنند، که از این به بعد، دریافت کننده ی ایمیلهای عمومی خواهندد بود، که مبالغه ی غیر ضروری صورت نگیرد، تیتر ایمیل نیز، به زبان انگلیسی، این خواهد بود : وصیت نامه ی سیاسی انکار حقیقت امروز، روز تولد انا مانیانی است، یکی از آغاز گران هنر وقتیکه بود هنر در مسیر اندازههای تاریخی سخن از او بود و اینگرید برگمن، و دیگرانی که بودند عبور کرده از دروازههای تاریخی به مرگ گفتم که : انکار سیر نزولی هنر، انکار حقیقت است هنر در دوران ما، گمگشته است در اندرون خمیازههای تاریخی تاریخ سرودن : دوشنبه ۷ مارچ ۲۰۱۶ برابر با ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۳ و ۳۵ دقیقه
nami
رابطه استاد با موسیفی ایرانی با واسطه بوده و همه را متوسط می بیند: شجریان را از طریق «مامانم» می شناسم که در وین که بودیم او آهنگ های این خواننده را می گذاشت و من نیز گوش می دادم تا اینکه زمانی با یک راننده ای مواجه شدم که کاری کرد که من با محمدرضا شجریان آشنا بشوم و بر این باور باشم که صدای بسیار خوبی هم دارد. پس غیر از این موضوعی که به آن اشاره کردم هیچ چیز دیگری در رابطه با محمدرضا شجریان وجود ندارد. http://musiceiranian.ir/77456-music-154.html
nami
استاد میگوید: 12 سالی که در بروکسل مدیر هنری بودم، از این مسائل پیش میآمد. خیلیها میخواستند برای من حاشیه ایجاد کنند. این مسائل از نظر من عادی است. http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/07/22/888898/%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%B4-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%AD%DB%8C%D8%AA
میترا
جناب nami متوجه نشدم که آیا کامنت شما نوعی نقد آقای رهبری است یا فقط جمله ای خبری. ولی شخصاً هیچ تعجب نمی کنم اگر کسی که در زمینه موسیقی کلاسیک فعال و نخبه است و در خارج از فضای ایران بزرگ شده باشد نتواند از زیر و بم دستگاه های موسیقی ایران محظوظ شود و این یک نقص نیست. اگر این موسیقی سنتی ما پتانسیل اثر گذاری روی سایر ملل را داشت تا بحال این موضوع رخ داده بود و علاوه بر فرش و خاویار و پسته و شعر و ادب ایران، ما شاهد استقبال ملل دیگر از این هنر ملی خود بودیم. به گمانم چنین ظرفیتی وجود ندارد و زیبایی های این هنر بسیار با ذوق بومی مرتبط است و بر دیگران چندان اثر گذار نیست. کما اینکه ما از شنیدن آواز با سبک سنتی ژاپنی لذت نمی بریم، دیگران ( و البته خیلی از هموطنان خودمان در ایران) هم از شنیدن آواز شجریان حظ نمی برند. آقای رهبری در شرایط سیاسی و اجتماعی دیگر می توانست موسیقی کلاسیک این کشور را احیاء کند ولی چیزی بر فرهنگ ما بیافزاید که خود امری بود بسیار مهم. شاید روزی از این مکتب کسی مانند آندره حسین سر بر بلند می کرد که روح ایرانی را در موسیقی کلاسیک اروپا دمید.
mani
خانم میترا ، استاد رهبری میتواند بگوید موسیقی ایرانی متوسط است کلا؛ وقتی فلان استادان آواز ایرانی را متوسط میداند لابد مثالی هم برای غیر متوسط در ذهن دارد. خلاصه تفسیر شما را لزوما خود استاد رهبری قبول ندارد. چه بسا او خود را در موسیقی ایرانی هم برتر میشمارد.