ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منيژه حکمت: سينمای مستقل و اجتماعی ايران حذف شده است

<p>منيژه حکمت، کارگردان سينمای ايران با اشاره به رانت&zwnj;خواران دولتی در سينمای ايران گفت سينمای مستقل و سينمای اجتماعی در ايران از بين رفته است.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>منيژه حکمت، کارگردان ايرانی امروز پنج&zwnj;شنبه ۱۸ آبان به خبرگزاری کار ايران (ايلنا) گفت: &quot;دو گروه دولتی قدرتمند در سينما بودجه&zwnj;های خود را به يارانشان داده&zwnj;اند و در اين ميان گروه بسياری بيکارند اما کسانی که از اين رانت استفاده می&zwnj;کنند بايد جوابگوی روزهای سخت باشند&zwnj;.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>وی افزود:&quot; امروز بخشی از مديريت سينما که در دست حوزه هنری است با فيلم&zwnj;هايی برخورد می&zwnj;کند که وام دولتی نگرفته&zwnj;اند و جزء فيلم&zwnj;های ميلياردی نيز نبوده&zwnj;اند&zwnj;.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>حکمت با اشاره به شش فيلم تحريمی از سوی حوزه هنری توضيح داد: &quot;اين شش فيلم متعلق به سينمای مستقل هستند و رفتار مديران سينمايی با اين فيلم ها نشان می&zwnj;دهد که امروز سينمای مستقل از بين رفته است&zwnj;.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <blockquote> <p>منيژه حکمت: دو گروه دولتی قدرتمند در سينما بودجه&zwnj;های خود را به يارانشان داده&zwnj;اند و در اين ميان گروه بسياری بيکارند اما کسانی که از اين رانت استفاده می&zwnj;کنند بايد جوابگوی روزهای سخت باشند&zwnj;</p> </blockquote> <p>منيژه حکمت به فيلم&zwnj;های &quot;برف روی کاج&zwnj;ها&quot;، به کارگردانی پيمان معادی و تهيه&zwnj;کنندگی جمال ساداتيان، &quot;بی&zwnj;خود و بی&zwnj;جهت&quot; به کارگردانی و تهيه&zwnj;کنندگی عبدالرضا کاهانی، &quot;پذيرايی ساده&quot;، به کارگردانی و تهيه&zwnj;کنندگی مانی حقيقی، &quot;پل چوبی&quot; به کارگردانی مهدی کرم&zwnj;پور و تهيه&zwnj;کنندگی علی سرتيپی، &quot;من مادر هستم&quot;، به کارگردانی فريدون جيرانی و تهيه&zwnj;کنندگی غلام&zwnj;رضا موسوی، &quot;من همسرش هستم&quot;، به کارگردانی مصطفی شايسته و تهيه&zwnj;کنندگی مرتضی شايسته، اشاره دارد که پس از دريافت پروانه ساخت و پروانه نمايش توانستند با دريافت مجوز قانونی امکان اکران عمومی را بيابند، اما بنابر اعلام حوزه هنری، شش فيلم يادشده اجازه نمايش بر روی پرده سينماهای زيرمجموعه&zwnj; حوزه هنری را ندارند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين کارگردان ايرانی در ادامه تأکيد کرد: &quot;سينماگرانی که به حوزه هنری مشاوره می&zwnj;دهند و هم&zwnj;زمان رؤسای صنوف سينمايی نيز هستند با مشاوره&zwnj;های غلط خود به حوزه هنری باعث شده&zwnj;اند تا سينمای اجتماعی ما حذف شود در حالی که ما و تعداد زيادی از اهالی سينما برای اينکه اين دوستان بر مستند بنشينند هزينه&zwnj;های زيادی را پرداخت کرديم&zwnj;.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>کارگردان فيلم &quot;سه زن&quot; گفت: &quot;در صورتی که اين دوستان اعلام موضع نکنند سينماگران بايد تکليف خود را با آنها روشن کنند&zwnj;.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>به گفته حکمت، امروز با وجود مشکلات بسيار و هزينه&zwnj;های زياد فرهنگ ضربه خورده و حذف شده است&zwnj;.</p> <p>&nbsp;</p> <p>تهيه&zwnj;کننده فيلم &quot;خوابم می&zwnj;آد&quot; به کارگردانی رضا عطاران با بيان اينکه در زمان اکران اين فيلم و تحريم آن از سوی حوزه هنری اعتراض نکرده است تا نگويند وی به&zwnj;خاطر منافعش اعتراض کرده،&zwnj; افزود: &quot;آن روز به دليل اجحافی که شده بود حق اعتراض داشتم اما امروز اعتراض می&zwnj;کنم زيرا هيچ منافعی نداريم و دلم برای سينما سوخته است&zwnj;.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>اعضای انجمن تهيه&zwnj;کنندگان مستقل سينمای ايران مهرماه سال جاری در واکنش به رفتار حوزه هنری در گزينش فيلم&zwnj;ها و اصلاحيه دوباره شش فيلم يادشده از سوی حوزه هنری سازمان تبليغات اسلامی با انتشار بيانيه&zwnj;ای نسبت به تعطيلی بخش خصوصی سينمای ايران هشدار دادند و گفتند: &quot;رفتار غيرمسئولانه حوزه هنری در گزينش فيلم&zwnj;ها و اعمال نظر مبنی بر مميزی مجدد،&zwnj; حرکتی افراطی است که می&zwnj;تواند به تعطيل بخشی از سينمای ايران در کوتاه&zwnj;مدت و تعطيل بخش خصوصی سينمای ايران در دراز مدت منجر شود.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>محمد حمزه&zwnj;زاده، معاون رئيس حوزه هنری در آخرين روز شهريورماه در برنامه زنده تلوزيونی هفت بر روی خط آمد و گفت:&quot; ادعا می&zwnj;شود که ساحت سينمای اجتماعی و مستقل به خطر افتاده و تهديد شده است. شش فيلمی که بحث آنها مطرح است، کمترين موضوعات اجتماعی را دارند. نمی&zwnj;خواهيم وارد اين موضوع شويم که منظور گويندگان، سينمای کدام اجتماع است و سينمای مستقل را چه تعبير می&zwnj;کنند، که اين وظيفه ناقدان و ناظران و اهل انديشه است که امروز جايشان را در بررسی گفتمان سينمای ايران خالی می&zwnj;بينيم.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>از سوی ديگر، مردادماه سال جاری در پی تصميم بنياد سينمايی فارابی مبنی بر معرفی کارگردان و تهيه&zwnj;کننده مستقل در هنگام دريافت پروانه ساخت، تعدادی از اعضای شورای مرکزی مجمع فيلمسازان سينمای ايران در متنی با عنوان &quot;دفاع از حريم سينمای مستقل&quot; نسبت به اتخاذ اين تصميم اعتراض کردند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>۴۶ سينماگر با سلايق و گرايش&zwnj;های متفاوت در آبان&zwnj;ماه ۱۳۸۸ نيز با انتشار بيانيه&zwnj;ای نسبت به حذف سينمای مستقل اعلام خطر کرده بودند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>پس از انتخابات بحث&zwnj;برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری ايران در خردادماه ۱۳۸۸، فشارهای مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سينماگران مستقل ايرانی افزايش يافته است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

منيژه حکمت، کارگردان سينمای ايران با اشاره به رانت‌خواران دولتی در سينمای ايران گفت سينمای مستقل و سينمای اجتماعی در ايران از بين رفته است.

منيژه حکمت، کارگردان ايرانی امروز پنج‌شنبه ۱۸ آبان به خبرگزاری کار ايران (ايلنا) گفت: "دو گروه دولتی قدرتمند در سينما بودجه‌های خود را به يارانشان داده‌اند و در اين ميان گروه بسياری بيکارند اما کسانی که از اين رانت استفاده می‌کنند بايد جوابگوی روزهای سخت باشند‌."

وی افزود:" امروز بخشی از مديريت سينما که در دست حوزه هنری است با فيلم‌هايی برخورد می‌کند که وام دولتی نگرفته‌اند و جزء فيلم‌های ميلياردی نيز نبوده‌اند‌."

حکمت با اشاره به شش فيلم تحريمی از سوی حوزه هنری توضيح داد: "اين شش فيلم متعلق به سينمای مستقل هستند و رفتار مديران سينمايی با اين فيلم ها نشان می‌دهد که امروز سينمای مستقل از بين رفته است‌."

منيژه حکمت: دو گروه دولتی قدرتمند در سينما بودجه‌های خود را به يارانشان داده‌اند و در اين ميان گروه بسياری بيکارند اما کسانی که از اين رانت استفاده می‌کنند بايد جوابگوی روزهای سخت باشند‌

منيژه حکمت به فيلم‌های "برف روی کاج‌ها"، به کارگردانی پيمان معادی و تهيه‌کنندگی جمال ساداتيان، "بی‌خود و بی‌جهت" به کارگردانی و تهيه‌کنندگی عبدالرضا کاهانی، "پذيرايی ساده"، به کارگردانی و تهيه‌کنندگی مانی حقيقی، "پل چوبی" به کارگردانی مهدی کرم‌پور و تهيه‌کنندگی علی سرتيپی، "من مادر هستم"، به کارگردانی فريدون جيرانی و تهيه‌کنندگی غلام‌رضا موسوی، "من همسرش هستم"، به کارگردانی مصطفی شايسته و تهيه‌کنندگی مرتضی شايسته، اشاره دارد که پس از دريافت پروانه ساخت و پروانه نمايش توانستند با دريافت مجوز قانونی امکان اکران عمومی را بيابند، اما بنابر اعلام حوزه هنری، شش فيلم يادشده اجازه نمايش بر روی پرده سينماهای زيرمجموعه‌ حوزه هنری را ندارند.

اين کارگردان ايرانی در ادامه تأکيد کرد: "سينماگرانی که به حوزه هنری مشاوره می‌دهند و هم‌زمان رؤسای صنوف سينمايی نيز هستند با مشاوره‌های غلط خود به حوزه هنری باعث شده‌اند تا سينمای اجتماعی ما حذف شود در حالی که ما و تعداد زيادی از اهالی سينما برای اينکه اين دوستان بر مستند بنشينند هزينه‌های زيادی را پرداخت کرديم‌."

کارگردان فيلم "سه زن" گفت: "در صورتی که اين دوستان اعلام موضع نکنند سينماگران بايد تکليف خود را با آنها روشن کنند‌."

به گفته حکمت، امروز با وجود مشکلات بسيار و هزينه‌های زياد فرهنگ ضربه خورده و حذف شده است‌.

تهيه‌کننده فيلم "خوابم می‌آد" به کارگردانی رضا عطاران با بيان اينکه در زمان اکران اين فيلم و تحريم آن از سوی حوزه هنری اعتراض نکرده است تا نگويند وی به‌خاطر منافعش اعتراض کرده،‌ افزود: "آن روز به دليل اجحافی که شده بود حق اعتراض داشتم اما امروز اعتراض می‌کنم زيرا هيچ منافعی نداريم و دلم برای سينما سوخته است‌."

اعضای انجمن تهيه‌کنندگان مستقل سينمای ايران مهرماه سال جاری در واکنش به رفتار حوزه هنری در گزينش فيلم‌ها و اصلاحيه دوباره شش فيلم يادشده از سوی حوزه هنری سازمان تبليغات اسلامی با انتشار بيانيه‌ای نسبت به تعطيلی بخش خصوصی سينمای ايران هشدار دادند و گفتند: "رفتار غيرمسئولانه حوزه هنری در گزينش فيلم‌ها و اعمال نظر مبنی بر مميزی مجدد،‌ حرکتی افراطی است که می‌تواند به تعطيل بخشی از سينمای ايران در کوتاه‌مدت و تعطيل بخش خصوصی سينمای ايران در دراز مدت منجر شود."

محمد حمزه‌زاده، معاون رئيس حوزه هنری در آخرين روز شهريورماه در برنامه زنده تلوزيونی هفت بر روی خط آمد و گفت:" ادعا می‌شود که ساحت سينمای اجتماعی و مستقل به خطر افتاده و تهديد شده است. شش فيلمی که بحث آنها مطرح است، کمترين موضوعات اجتماعی را دارند. نمی‌خواهيم وارد اين موضوع شويم که منظور گويندگان، سينمای کدام اجتماع است و سينمای مستقل را چه تعبير می‌کنند، که اين وظيفه ناقدان و ناظران و اهل انديشه است که امروز جايشان را در بررسی گفتمان سينمای ايران خالی می‌بينيم."

از سوی ديگر، مردادماه سال جاری در پی تصميم بنياد سينمايی فارابی مبنی بر معرفی کارگردان و تهيه‌کننده مستقل در هنگام دريافت پروانه ساخت، تعدادی از اعضای شورای مرکزی مجمع فيلمسازان سينمای ايران در متنی با عنوان "دفاع از حريم سينمای مستقل" نسبت به اتخاذ اين تصميم اعتراض کردند.

۴۶ سينماگر با سلايق و گرايش‌های متفاوت در آبان‌ماه ۱۳۸۸ نيز با انتشار بيانيه‌ای نسبت به حذف سينمای مستقل اعلام خطر کرده بودند.

پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری ايران در خردادماه ۱۳۸۸، فشارهای مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سينماگران مستقل ايرانی افزايش يافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.