ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حبیب دریس زندانی محکوم به اعدام به سلول انفرادی منتقل شد ـ خانواده دریس نگران وضعیت او هستند

حبیب دریس، زندانی محکوم به اعدام به سلول انفرادی زندان شیبان اهواز منتقل شد. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمعه ۷ اردیبهشت ضمن اعلام این خبر به‌نقل از یک منبع آگاه نوشت، انتقال حبیب دریس به سلول انفرادی بدون ارائه دلیل مشخصی صورت گرفته و با توجه به محکومیت او به اعدام، موجب افزایش نگرانی خانواده و نزدیکان او شده است. نیروهای امنیتی حبیب دریس، علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی، شش متهم امنیتی را بهمن‌ماه ۱۳۹۷ در خوزستان بازداشت کردند. در اسفند ۱۴۰۱، علی مجدم و محمدرضا مقدم به اتهام سرکردگی و عضویت در «شاخه نظامی گروه حرکه النضال العربی داخل ایران»، به اتهام مقابله مسلحانه با اساس نظام جمهوری اسلامی ایران و معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی به اتهام عضویت در گروه مذکور، برای مقابله مسلحانه با اساس نظام جمهوری اسلامی ایران با حکم دادگاه انقلاب شهرستان اهواز به اعدام محکوم شدند. این زندانیان به حکم صادرشده اعتراض کرده‌اند و همچنان در انتظار حکم دیوان عالی کشور هستند.

نماینده سازمان ملل: خشونت‌ها در سوریه دوباره افزایش یافته است

به‌گفته سازمان ملل، جنگ در سوریه بار دیگر تشدید شده است. گیر پدرسون، فرستاده ویژه و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، درباره سلسله حملات زمینی و هوایی جدید در این کشور که در سایه جنگ غزه رخ داده‌اند، به شورای امنیت در نیویورک گزارش داد. او گفت وضعیت ملتهب در سراسر خاورمیانه باید فوراً فروکش کند و این امر با آتش‌بس میان حماس و اسرائیل ممکن می‌شود. پدرسون گفت وضعیت مردم سوریه اسفبار است. تنش‌های حل‌نشده و درگیری‌های شعله‌ور می‌توانند در هر زمانی به شعله‌های بزرگ جدیدی منجر شوند. فرستاده ویژه سازمان ملل تأکید کرد که آن‌چه در سوریه بیش از هر چیز مورد نیاز است، عرضه بهتر کمک‌های بشردوستانه و حمایت‌های بین‌المللی بیشتر است. بیش از ۱۳ سال است که در سوریه جنگ جریان دارد. بخش‌های وسیعی از این کشور ویران شده است و بیش از ۱۳ میلیون نفر غذای کافی برای خوردن ندارند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان درباره حکم اعدام توماج صالحی: اعدام‌ها بی‌سابقه است، برای یک حرف مردم را اعدام نکنید

عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۷ اردیبهشت این شهر به موضوع اعدام‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: «اعدام‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد در بیش از ۱۴۰۰ سال گذشته سابقه نداشته است. (...) ملت ایران، همه زنان و مردان، از شما می‌خواهند که اعدام را متوقف کنید.» امام جمعه زاهدان به صدور حکم اعدام توماج صالحی، خواننده رپ نیز پرداخت و گفت: «توماج صالحی نه گردنه را گرفته، نه راهزنی کرده، نه کسی را کشته، شاعر و هنرمندی است که حرفی زده، شما برای حرف مردم را مورد محاربه قرار ندهید، برای حرف مردم را نکُشید. تحمل داشته باشید. این قضات و دستگاه قضائی ما باید شرایط را در نظر بگیرد و خواسته‌های ملت را قبول کند.» عبدالحمید اسماعیل‌زهی اعدام کسانی را که به اتهام مواد مخدر دستگیر می‌شوند نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت این اعدام‌ها هم بی‌سابقه است. او همچنین با اشاره به خواسته‌های زنان اظهار امیدواری کرد که مسئولان حکومتی نسبت به مردم انعطاف نشان دهند. امام جمعه زاهدان خطاب به مسئولان حکومتی گفت «حتی خیلی‌ از حامیان شما از این وضعیت بریده‌اند (...) مردم را دریابید».

دانشمندان می‌گویند با هوش مصنوعی، محل دقیق دفن افلاطون را کشف کرده‌اند

پژوهشگران ایتالیایی توانستند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی یک پاپیروس باستانی را که شامل جزئیات مربوط به محل دفن افلاطون، فیلسوف یونانی بود رمزگشایی کنند. محققان به این پی بردند که افلاطون در باغی که برای او در منطقه‌ای خصوصی برای آکادمی افلاطون در آکادمی آتن در نظر گرفته شده بود، به خاک سپرده شده است. این باغ در نزدیکی جایگاه مقدس الهه‌های شعر و موسیقی در آکادمی قرار دارد. بر اساس بیانیه شورای تحقیقات ملی ایتالیا، گرازیانو رانوکیا، فیلسوف دانشگاه پیزا و همکارانش از هوش مصنوعی (AI) برای رمزگشایی متنی که بر روی قطعات پاپیروس زغالی در هرکولانیوم (Herculaneum)، شهری در رم باستان واقع در نزدیکی پمپئی کشف شده بود، استفاده کردند. هرکولانیوم همچون پمپئی، در سال ۷۹ پس از میلاد با فوران کوه وزوویوس (Mount Vesuvius) نابود شد و منطقه را در خاکستر و جریان‌های آذرآواری پوشاند. یکی از طومارهایی که بر اثر فوران به کربن تبدیل شده، نوشته‌های فیلودموس اهل گادارا ( در حدود ۱۱۰ تا ۳۰ قبل از میلاد)، یک فیلسوف اپیکوری است که در آتن تحصیل و بعدها در ایتالیا زندگی کرد. این متن که به «تاریخ آکادمی» معروف است، جزئیاتی از آکادمی‌ای را که افلاطون در قرن چهارم قبل از میلاد تأسیس کرد، ارائه می‌دهد. در این طومار همچنین جزئیاتی در مورد زندگی افلاطون نیز دیده می‌شود. مورخان پیش از این می‌دانستند که افلاطون، شاگرد معروف سقراط که آموزه‌های فلسفی استادش و همچنین آموزه‌های خود را نوشت، در آکادمی به خاک سپرده شد که سردار رومی سولا در سال ۸۶ قبل از میلاد آن را ویران کرد. اما محققان دقیقاً مطمئن نبودند که افلاطون، که گفته می‌شود در سال ۳۴۸ یا ۳۴۷ قبل از میلاد در آتن در گذشته است، در کجا به خاک سپرده شده است. این متن همچنین توضیح می‌دهد که چگونه افلاطون بین سال های ۴۰۴ و ۳۹۹ قبل از میلاد «به عنوان برده فروخته شد». قبلاً تصور می‌شد که این اتفاق در سال ۳۸۷ قبل از میلاد رخ داده است. سرانجام با پیشرفت تکنولوژی، محققان توانستند از انواع تکنیک‌های پیشرفته از جمله تصویربرداری نوری مادون قرمز و فرابنفش، تصویربرداری حرارتی و توموگرافی برای خواندن پاپیروس باستانی استفاده کنند، که اکنون بخشی از مجموعه در کتابخانه ملی ناپل است. تاکنون محققان ۱۰۰۰ کلمه یا تقریباً ۳۰ درصد از این متن که به قلم فیلودموس نوشته شده را شناسایی کرده‌اند.

دو انجمن صنفی معلمان و فرهنگیان در ایران حکم اعدام توماج صالحی را محکوم کردند

در پی صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، خواننده رپ معترض، انجمن صنفی معلمان فارس و انجمن فرهنگیان هرسین در استان کرمانشاه با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای این حکم را محکوم کردند. در بیانیه انجمن صنفی معلمان فارس آمده است: «حکم اعدام برای هنرمند محبوب و مردمی توماج صالحی توسط دستگاه قضا در حالی صادر شد که زمین‌خواران و مفسدان اقتصادی دانه‌درشت در سیستم قضایی نه تنها تبرئه می‌شوند بلکه حتی یک روز هم بازداشت یا تحت تعقیب قضایی قرار نمی‌گیرند.» این انجمن خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط توماج صالحی و لغو «حکم ظالمانه» علیه او شده و هشدار داده است که «صدور چنین حکم‌های شرم‌آوری توسط دستگاه قضا حاصلی جز بی‌اعتمادی جامعه نسبت به سیستم قضایی ندارد». در پایان بیانیه آمده است: «صدای توماج‌ها را نمی‌توانید به صلیب بکشید. یقین داشته باشید، حنجره‌های تازه‌نفس نشسته در آشیانه، صدایش خواهند شد.» انجمن فرهنگیان هرسین نیز در بیانیه خود با عنوان «آنان‌که در دروغ زندگی می‌کنند، دار اعدام را برای هنر ساخته‌اند»، نوشته است: «حکم اعدام توماج صالحی، همراهِ اعلان جنگ علیه مردم تحت عنوان طرح نور از نشانگان احتضار قدرتی است که رمز ماندگاری خویش را در خشونت و کشتن می‌داند.» این انجمن حکم اعدام توماج صالحی را در زمره «قتل هنر و زندگی» دانسته و آن را محکوم کرده است. چهارشنبه ۵ اردیبهشت / ۲۴ آوریل امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی اعلام کرد که دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به اتهام افساد فی الارض برای توماج حکم اعدام صادر کرده است. به‌گفته‌ این وکیل دادگستری، دادگاه انقلاب در حالی رأی دیوان عالی مبنی بر رد رأی دادگاه بدوی را نقض کرده که پیشتر همین شعبه اتهام فساد فی الارض را احراز نکرده بود.

وزیر کشاورزی اوکراین به اتهام فساد مالی بازداشت شد

دادگاه اوکراین دستور بازداشت پیش از محاکمه میکولا سولسکی، وزیر کشاورزی این کشور را صادر کرد. اتهام او مالکیت غیرقانونی اراضی دولتی به ارزش حدود ۷ میلیون دلار است. سولسکی این اتهامات را که مربوط به سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ می‌شود، رد می‌کند. او در مارس ۲۰۲۲ به‌عنوان وزیر کشاورزی مشغول به کار شد. سولسکی اولین وزیری است که در دوره ریاست جمهوری ولودیمیر زلنسکی به‌عنوان مظنون در پرونده فساد مالی معرفی می‌شود. میکولا سولسکی روز گذشته (پنج‌شنبه) استعفای خود را ارائه کرد، اما تا زمانی که پارلمان در مورد درخواست او تصمیم نگیرد، رسماً در سمت خود باقی خواهد ماند.

رئیس دیوان عالی کشور حجاب را برای همه حتی کسانی که مسلمان نیستند الزامی دانست

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عالی کشور در جلسه هیأت عمومی این دیوان بر رعایت حجاب اجباری تأکید کرد و گفت: «حجاب یک تکلیف شرعی و قانونی است و در جامعه اسلامی و به‌خصوص در نظام جمهوری اسلامی ایران، انتظار این است که حتی کسانی که مسلمان نیستند و یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند زیرا قانون در کشور برای همه لازم‌الاتباع است.» او با بیان این‌که «تمام شهروندان چه معتقد به مبانی دینی باشند و چه نباشند باید به قانون عمل کنند»، افزود: «قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود.» منتظری زیر سوال بردن حجاب اجباری برای زنان را «غیرقابل توجیه» خواند و گفت: «امر حجاب یکی از ضروریات دین است.» مسئولان حکومتی هر قانونی را که حتی ناقض حقوق اولیه انسان باشد لازم‌الاجرا می‌دانند و از همه می‌خواهند که آن را اجرا کنند. در پی جنبش «زن، زندگی، آزادی» مسئله حجاب به یکی از چالش‌های مهم حکومت تبدیل شده و دستگاه امنیتی با گسیل نیروهای خود به خیابان‌ها عملاً و علناً به مقابله با زنانی روی آورده است که حجاب اجباری حکومت را برنمی‌تابند. آن‌ها خواهان پوشش اختیاری‌اند و حکومت خواهان حجاب اجباری.