ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اخراج سلمان سامانی از کانادا صادر شد

سلمان سامانی، قائم مقام پیشین وزارت کشور جمهوری اسلامی از کانادا اخراج خواهد شد، هرچند او فرصت این را دارد تا نسبت به حکم صادر شده درخواست تجدیدنظر کند. این حکم را یک دادگاه مهاجرات در کانادا، در روز اول فروردین ۱۴۰۳ صادر کرد. پیش‌تر در فوریه امسال، حکم اخراج مجید ایران‌منش از کانادا صادر شده بود. مقامات دولت کانادا درخواست اخراج یک فرد دیگر را نیز ارائه کرده‌اند اما نام او عنوان نشده است، چون ظاهرا درخواست پناهندگی به کانادا را داده است. سلمان سامانی ۴۲ ساله در دولت حسن روحانی، قائم مقام وزارت کشور در امور مجلس بود و در تورنتو زندگی می‌کند. او پیش‌تر تحت تحریم‌های کانادا قرار گرفته بود.

طی هفت سال در ایران، ازدواج ۲۵ درصد کاهش و طلاق ۱۲ درصد افزایش یافت

آمار ازدواج در ایران در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۳۹۵، از کاهش ۲۵ درصدی ازدواج در کشور خبر می‌دهد. به گزارش تجارت نیوز، آمار طلاق مرکز آمار ایران در همین مدت هفت ساله بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت. چهارم دی گذشته هم روزنامه اعتماد بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور و دیگر مراکز آمارسنجی ایران گزارش داد که در بازه زمانی ۹ ساله بین ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، ازدواج ۳۶ درصد کاهش یافته و طلاق ۲۸ درصد افزایش یافته است. بنا به آمار ثبت احوال از ازدواج و طلاق در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۲، در سرتاسر ایران به طور متوسط در ازای هر ۱۰۰ ازدواج، دست‌کم ۳۲ مورد طلاق در ایران رخ می‌دهد. بنا بر این آمار، استان‌های مازندران (۴۸ درصد)، تهران (۴۱ درصد)، گیلان و خراسان رضوی (۴۰ درصد)، بیشترین نسبت طلاق به ازدواج را در آن دوره در ایران شاهد بوده اند. کمترین درصد طلاق نسبت به ازدواج هم به استان‌های سیستان و بلوچستان (۱۲ درصد)، چهارمحال و بختیاری (۱۹ درصد) و کهگیلویه و بویراحمد (۲۶ درصد) تعلق داشت.

حوثی‌ها می‌گویند یک محموله گاز مایع در دریای سرخ و بندر ایلات اسرائیل را با موشک هدف قرار داده‌اند

یحیی سریع سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن روز چهارشنبه یکم فروردین/ ۲۰ مارس گفت که یک تانکر سوخت به نام MADO را در دریای سرخ با موشک‌های دریایی و بندر ایلات و منطقه تفریحی آن در جنوب اسرائیل را با موشک‌هایشان هدف قرار دادند. ردیاب‌های کشتیرانی دریایی نشان دادند MADO یک کشتی حمل گاز مایع (LPG) با پرچم جزایر مارشال است که از عربستان سعودی به سمت سنگاپور می‌رود. حوثی‌ها مالکیت آن کشتی را آمریکایی توصیف کردند، اما پایگاه داده کشتیرانی Equasis نشان می‌دهد که کشتی متعلق به شرکت کشتیرانی و بازرگانی نفتومار یونان است. شبه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران از اواسط نوامبر بارها پهپادها و موشک‌هایی را به سمت کشتی‌های تجاری بین‌المللی در منطقه دریای سرخ پرتاب کرده‌اند و گفته‌اند که در همبستگی با فلسطینی‌ها علیه حمله نظامی اسرائیل به غزه عمل می‌کنند. این حملات حمل‌ونقل جهانی را مختل و شرکت‌ها را مجبور به سفرهای طولانی‌تر و گران‌تر در جنوب آفریقا کرده است. ایالات متحده آمریکا و بریتانیا به همراه چند کشور دیگر در پاسخ به حملات حوثی‌ها، مواضع این گروه در یمن را هدف قرار داده‌اند. حوثی‌ها بیشتر مناطق یمن از جمله صنعا پایتخت و بندر اصلی حدیده در دریای سرخ را تحت کنترل دارند. این گروه از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ داخلی با دولت بین‌المللی به‌رسمیت شناخته‌شده یمن هستند که توسط دولت‌های غربی و عربستان سعودی حمایت می‌شود.

کانادا ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کرد

یک منبع دولتی کانادا اواخر روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند / ۱۹ مارس به خبرگزاری فرانسه گفت که کانادا ارسال تسلیحات خود به اسرائیل را متوقف می‌کند. این موضوع بعدتر توسط ملانی جولی، وزیر امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای تأیید شد. کانادا، متحد کلیدی ایالات متحده آمریکا است که سالانه میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌کند. اتاوا اعلام کرده است که پیش از این و پس از حمله حماس در ۷ اکتبر، محموله‌های تسلیحاتی خود به اسرائیل را به تجهیزات غیرکشنده‌ای مانند دستگاه‌های مخابراتی محدود کرده بود. یک مقام کانادایی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: «وضعیت روی زمین باعث می‌شود که ما نتوانیم تجهیزات نظامی به اسرائیل صادر کنیم». این منبع دولتی افزود که از ژانویه تاکنون هیچ صادرات نظامی به اسرائیل صورت نگرفته است. اسرائیل این تصمیم را به شدت محکوم کرد و یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه این کشور گفت که این تصمیم «حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تروریست‌های حماس را تضعیف می‌کند.» او در پستی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «تاریخ درباره اقدام کنونی کانادا به سختی قضاوت خواهد کرد.» به گزارش رادیو کانادا، پس از ارسال ۲۶ میلیون دلار کانادا در سال ۲۰۲۱، اسرائیل از لحاظ تاریخی بزرگترین دریافت‌کننده تسلیحات کانادا بوده است. ۲۱ میلیون دلار کانادا تسلیحات نظامی هم در سال ۲۰۲۲ به اسرائیل صادر شد. این امر اسرائیل را در بین ۱۰ دریافت‌کننده برتر تسلیحات نظامی ساخت کانادا قرار می‌داد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در حالی که حق اسرائیل برای دفاع از خود را تأیید می‌کند، با افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه، موضع انتقادی فزاینده‌ای در قبال اسرائیل اتخاذ کرده است. روز دوشنبه، پارلمان کانادا قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور را تصویب کرد که در آن از جامعه بین‌المللی خواست تا برای راه حل تشکیل دو کشور بین اسرائیل و فلسطین تلاش کند. موضوع تحویل تسلیحات به اسرائیل در بسیاری از کشورهای جهان روندهای قضایی و قانونی را به‌راه انداخته است. در ماه مارس، ائتلافی از حقوق‌دانان و کانادایی‌های فلسطینی تبار شکایتی را علیه دولت کانادا به‌منظور تعلیق صادرات تسلیحات به اسرائیل تسلیم کردند و گفتند که اتاوا قوانین داخلی و بین‌المللی را نقض می‌کند.