ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چند زائر ایرانی در عراق بر اثر واژگونی خودرو کشته و زخمی شدند

حمزه محمدی مقدم، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام پنج‌شنبه ۲ اسفند اعلام کرد که واژگونی یک دستگاه ون حامل زائران ایرانی در عراق موجب کشته و زخمی شدن شش نفر شد. این خودرو در مسیر کربلا به مهران در محدوده شهر کوت عراق واژگون شد و در آن سه نفر کشته و سه نفر مصدوم شدند. محمدی مقدم افزود مصدومان و کشته‌شدگان در پایانه مرزی مهران تحویل هلال احمر داده شده و با آمبولانس‌های هلال احمر و اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. هر سال در ایام رمضان و یا تعطیلات نوروزی که زائران ایرانی برای زیارت به عراق می‌روند از این حوادث رخ می‌دهد و هر سال شماری از آن‌ها جان خود را در این تصادف‌ها از دست می‌دهند.

کشته و زخمی شدن چندین نفر در انفجار قندهار ـ طالبان: کار «خوارج» بود

صبح پنج‌شنبه ۲ اسفند / ۲۱ مارس در مقابل دفتر «کابل‌بانک نو» در شهر قندهار افغانستان دست‌کم سه نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند. اسدالله جمشید، سخنگوی فرماندهی امنیتی طالبان در قندهار اعلام کرد که این انفجار حدود ساعت هشت و ۳۰ دقیقه‌ صبح پنج‌شنبه، هنگامی که مراجعه‌کنندگان در مقابل بانک در انتظار برداشت پول بودند، رخ داد. به‌گفته جمشید اکثر قربانیان این انفجار غیرنظامیان بودند. منابع محلی به روزنامه «اطلاعات روز» گفته بودند که این انفجار زمانی رخ داد که کارکنان اداره‌های طالبان برای دریافت حقوق خود به دفتر «کابل‌بانک نو» مراجعه کرده بودند. ساعاتی بعد وزارت کشور طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای گفت انفجار انتحاری بود و توسط «خوارج» انجام شد. وزارت کشور طالبان مشخص نکرده است که منظور از «خوارج» کدام گروه است، اما پیش از این طالبان بارها گروه «دولت اسلامی» (داعش) را خوارج خوانده‌اند. این اطلاعیه آمار دقیقی از تلفات این حمله ارائه نکرد. تا اکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است. این دومین حمله در شهرهای افغانستان در سال جدید خورشیدی بود.

اسرائیل ۳۵ درصد ساختمان‌های غزه را تخریب کرده است

مرکز تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای سازمان ملل متحد گفت ۳۵ درصد ساختمان‌ها در غزه بر اثر جنگ اسرائیل در این باریکه «تخریب شده‌اند». این گزارش شمار ساختمان‌های آسیب دیده یا تخریب شده را ۸۸ هزار و ۸۸۶ مورد اعلام کرد و گفت ۳۱ هزار و ۱۹۸ ساختمان به صورت کامل تخریب شده، ۱۶ هزار و ۹۰۸ ساختمان «جدی» و ۴۰ هزار و ۷۶۲ ساختمان «متوسط» آسیب دیده‌اند. یونوسات در گزارش قبلی شمار ساختمان‌های تخریب شده در غزه را بیست هزار مورد کمتر اعلام کرده و گفته بود در سه ماه نخست جنگ ۳۰ درصد ساختمان‌ها در غزه تخریب شد. حازم سلیمان، عکاس - خبرنگار در غزه با انتشار یک ویدئو گفت اسکلت ساختمان‌های تخریب شده برای ساخت اسکله امدادی به سواحل منتقل می‌شوند. برآورد می‌شود حداقل ۸ هزار فلسطینی در نوار غزه زیر آوار ساختمان‌های تخریب شده در اثر حملات اسرائیل مفقود شده باشند.

دست‌کم ۶۹ پناهجوی روهینگیا پس از واژگونی قایق در اندونزی نجات یافتند- بیش از ۵۰ نفر احتمالاً کشته شده‌اند

پس از واژگونی یک قایق چوبی با حدود ۱۵۰ سرنشین در سواحل استان آچه اندونزی، دست‌کم ۶۹ پناهجوی روهینگیا نجات یافتند. کمیسیون افراد مفقود و قربانیان خشونت (KontraS Aceh) روز پنجشنبه ۲ فروردین/ ۲۱ مارس گفت که ۴۲ مرد، ۱۸ زن و ۹ کودک نجات یافتند و به بندر منتقل شدند. اما بیم آن می‌رود که ده‌ها نفر دیگر غرق شده باشند. گمان می‌رود این قایق در ۱۹ کیلومتری ساحل کوالا بوبون در ساحل غربی آچه پس از برخورد با امواج دریا در صبح چهارشنبه با مشکل مواجه شده است. پیش از این، شش نفر - چهار زن و دو مرد - توسط ماهیگیران از قایق نجات یافته و به یک پناهگاه منتقل شدند و در آنجا توانستند با فیصل رحمان، نماینده آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) صحبت کنند. رحمان گفت که شهادت بازماندگان حاکی از آن است که بسیاری غرق شده‌اند. او به الجزیره گفت: «ما نمی‌توانیم تعداد دقیق تلفات را تأیید کنیم، اما بر اساس اطلاعات شش نفری که نجات یافتند، تعداد زیادی کشته شده‌اند. آن‌ها می‌گویند که حدود ۵۰ نفر در اثر واژگونی قایق جان خود را از دست دادند.» اکثر کسانی که گمان می‌رود جان باخته‌اند زنان و کودکانی بودند که قادر به شنا نبودند و توسط جریان‌ها به دریا برده شدند. در ماه اوت ۲۰۲۳ هم ۱۷ پناهجوی روهینگیا بر اثر غرق شدن قایق آنها در خلیج بنگال جان خود را از دست دادند. روهینگیایی‌هایی که از دهه‌ها آزار و شکنجه در زادگاهشان میانمار رنج می‌برند از سال ۲۰۱۷ با سرکوب نظامی وحشیانه در ایالت راخین غربی مواجه شده‌اند. از آن زمان تاکنون حدود یک میلیون روهینگیایی در اردوگاه‌های شلوغ در بنگلادش زندگی می‌کنند، در حالی که وضعیت میانمار پس از کودتای نظامی فوریه ۲۰۲۱ وخیم‌تر شده است و بسیاری از پناهندگان را بر آن داشته تا به دنبال یافتن امنیت در جاهای دیگر باشند.

آغاز سال تحصیلی در افغانستان: عفو بین‌الملل می‌گوید طالبان باید به دختران در هر سنی اجازه تحصیل بدهند

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طالبان در افغانستان باید در هر رده‌ سنی به دختران اجازه دهند که به مدرسه بروند‌. سازمان عفو بین‌الملل ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم را «غیرقابل توجیه» و «نقض حقوق اساسی بشر برای آموزش» دانست و از طالبان خواست که برای پیشبرد برنامه‌های‌ تبعیض‌آمیز‌شان از «بهانه‌های بدبینانه» دست بردارند. سال تحصیلی جدید در افغانستان روز گذشته، چهارشنبه یکم اسفند / ۲۰ مارس برای سومین‌ سال متوالی بدون حضور دختران آغاز شد. از آغاز روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه ادامه تحصیل ندارند و دانشگاه‌ها را نیز به‌روی زنان و دختران بسته‌ است. هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) نیز روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای گفت که ۹۰۰ روز است که در افغانستان دختران بالاتر از ۱۲ سال اجازه‌ رفتن به مدرسه و دانشگاه را ندارند. یوناما نیز از طالبان خواست که به این ممنوعیت «غیرقابل توجیه» و «آسیب‌رسان» پایان دهند.

چند نفر از همراهان کاندیدای اپوزیسیون در انتخابات ونزوئلا بازداشت شدند

در ونزوئلا حکم بازداشت چند تن از همکاران ماریا کورینا ماچادو، سیاستمدار مخالف صادر شد. دادستان کل ونزوئلا این افراد را به برنامه‌ریزی برای «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» متهم کرد. در روزهای گذشته نیز بازداشت‌های مشابهی صورت گرفته بود. ماچادو سیاستمدار لیبرال، به‌عنوان نماینده اپوزیسیون برنده مرحله مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری در ماه اکتبر شد. با این حال، دیوان عالی ونزوئلا در ماه ژانویه طی حکمی ممنوعیت ۱۵ ساله ماچادو از شرکت در انتخابات را تأیید و این نماینده سابق پارلمان را به مدت ۱۵ سال از مناصب دولتی محروم کرد. اتهام ماچادو «فساد مالی» عنوان شد. ماچادو اما همچنان به کارزار خود ادامه می‌دهد. در پی حکم دیوان عالی ونزوئلا علیه ماچادو، ایالات متحده آمریکا به ونزوئلا هشدار داد که ممکن است تحریم‌ها علیه این کشور را دوباره اعمال کند. چند ساعت قبل از اعلام حکم بازداشت اطرافیان ماچادو، هیئتی مستقل از کارشناس‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل از افزایش اقدامات سرکوبگرانه دولت ونزوئلا خبر داد. انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا قرار است ۷ مرداد / ۲۸ ژوئیه برگزار شود. نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری کنونی این کشور برای سومین دوره پیاپی با هدف تضمین یک دوره شش ساله ریاست جمهوری کاندیداتوری خود را اعلام کرده است. این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که عرصه برای انتخاب مجدد مادورو در آن و در پی ممنوعیت رقبایش فراهم است.