ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخم‌مرغ‌های رنگی نوروزی در تبریز را به دلیل «تهدید تمامیت ارضی» جمع کردند

نهادهای حکومتی در تبریز دو تخم مرغ رنگی نمادین منقش به نشان قبایل ترک را به دلیل «تهدید تمامیت ارضی» جمع کردند. این تخم‌مرغ‌ها که به نشانه نوروز در مقابل شاه گلی تبریز نصب شده بودند، اثر فاطمه دادش‌زاده و معصومه علیزاده شاملو بودند. کاربران شبکه‌های اجتماعی وابسته به نهادهای امنیتی و همینطور بخشی از مخالفان جمهوری اسلامی که خود را «ایرانگرا» می‌نامند، تخم‌مرغ‌های منقش به الفبای ترکی (تورکی) و نشان قبایل ترک را نشانه «تجزیه طلبی» و «تهدید تمامیت ارضی» دانسته بودند. جمع‌آوری این نماد نوروزی در حالی صورت گرفت که مدیرکل روابط عمومی شهرداری تبریز یک فروردین به «فراز دیلی»، رسانه‌ای که نصب این تخم‌مرغ‌ها را به جریان‌هایی که «تجزیه‌طلب» و «پان‌ترک» نامید، گفته بود: «سال‌ها قبل کارشناسان هنری، زبانی و تاریخی در تبریز در خصوص طراحی‌ها تصمیم گرفته‌اند و مجوز‌ها داده شده است. تاکید می‌کنم این تخم‌مرغ‌ها برای امسال نیست و امسال تنها نونوار شده‌اند.»

به دلیل «رعایت نکردن شئونات اسلامی»؛ یک لنج در بوشهر را توقیف و یک کافه در کیش را تعطیل کردند

رسانه‌های داخلی ایران از تعطیلی یک کافه در کیش و توقیف یک لنج در بوشهر به دلیل آنچه که «رعایت نکردن شئونات اسلامی» خوانده می‌شود، خبر دادند. در کیش بنا بر گزارش برنا، خبرگزاری وزارت ورزش و جوانان، «کافه طهرون» به دلیل «برهنگی برخی مشتریان» و «رقص مختلط مرد و زن» تعطیل شد. این خبرگزاری نوشت «تعدادی از کافه‌ها نیز اخطار دریافت کردند». در بوشهر هم فرمانده مرزبانی این استان گفت «یک لنج که تعدادی مهمان و مسافران نوروزی را در دریا جابه‌جا می‌کرد به‌دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی و هنجارشکنی با حکم قضایی در ساحل بوشهر توقیف شد.» مقام‌های انتظامی و قضایی جمهوری اسلامی ایران طی دو سال اخیر شمار زیادی کافه، رستوران، مرکز تفریحی و گردشگری و فروشگاه را به دلیل تن ندادن مشتریان آنها به «حجاب اجباری» تعطیل کردند.

شمار قربانیان تیراندازی در سالن «کروکوس» مسکو به ۱۱۵ نفر رسید

کمیته تحقیق و تفحص دولت روسیه از افزایش شمار کشته‌شدگان تیراندازی در سالن کنسرت کروکوس در غرب مسکو خبر داد. این کمیته گفت تا ظهر شنبه ۲۳ مارس شمار جان‌باختگان به ۱۱۵ تن رسیده است. ۱۲۱ تن نیز در بیمارستان بستری هستند. اسپوتنیک به نقل از فرماندار مسکو نوشت آسیب‌ها اغلب سخت و پیچیده هستند. بعدازظهر جمعه ۲۲ مارس/ سه فروردین افراد مسلح در سالن کنسرت «کروکوس» به حاضران تیراندازی کردند. دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را پذیرفت. روسیه ادعا کرده ۱۱ تن، از جمله «چهار تروریستی که مستقیما در حمله به کروکوس نقش داشتند» را بازداشت کرده است.

نوروز رخداد، کارگر ساختمان را مجدداً به دادگاه احضار کردند

نوروز رخداد، کارگر ساختمان، با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو دهدشت احضار شد. بر اساس این حکم، نوروز رخداد باید ۱۴ فروردین جهت دفاع از اتهام «تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب در فضای مجازی و انتشار محتویات و تصاویر مبتذل و اهانت به رهبری» در دادسرای مذکور حاضر شود. نوروز رخداد متولد ۱۳۶۸ کارگر ساختمان و ساکن دهدشت است. او ۲۷ آذر سال گذشته برای رسیدگی به پرونده‌اش پس از حضور در شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی دهدشت بازداشت و پس از ۱۰ روز با قرار کفالت به صورت موقت آزاد شده بود.

هفت نفر از کارگران یک واحد صنفی در سنندج را بدون دریافت مطالبات اخراج کردند

در ادامه سرکوب و اخراج کارگران در ایران، هفت نفر از کارگران کارخانه آتیلا اتوپد سنندج توسط صاحب کارخانه از محل کار خود اخراج شدند. اتحادیه آزاد کارگران هویت آن‌ها را لقمان احمدی، لقمان عزیزفراده، آرمین زمانی، پرویز عزیزی، مسلم فردین‌پور، داود رازانی و صالح بیگی اعلام کرده است. بر پایه این گزارش، هر کدام از این کارگران بیش از ۱۵ سال سابقه کار در کارخانه آتیلا ارتوپد را دارند و آن‌ها از سوی علی تحسری (صاحب کارخانه)، بدون هیچ دلیل موجهی و بدون دریافت عیدی سال ۱۴۰۳ اخراج شده‌اند.

از آغاز «طرح نوروزی» پلیس راه در ایران ۳۷۳ تَن در تصادف‌های جاده‌ای کشته شدند

صبح چهارم فروردین یک اتوبوس در مسیر مرودشت ـــ سعادت‌شهر واژگون شد. در این حادثه دستکم پنج تن جان باختند و ۲۴ تن دیگر مصدوم شدند. حسن مومنی، فرمانده پلیس راه جمهوری اسلامی همزمان با تایید خبر کشته شدن پنج نفر در این حادثه، شمار کشته‌شدگان تصادف‌های جاده‌ای از آغاز طرح نوروزی را ۳۷۳ تن اعلام کرد. او گفت: «بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر هم در این چند روز مصدوم شده‌اند». به گفته مومنی ۱۵ تا ۲۰ درصد مصدومان تصادف‌های رانندگی دچار معلولیت می‌شوند. طرح نوروزی پلیس راه ایران از ۲۴ اسفند آغاز شده است. شمار کشته شدگان تا ۲۷ اسفند ۷۴ نفر و مصدومان یک هزار و ۷۱۷ نفر اعلام شده بود. مقام‌های مسئول در ایران شمار جان‌باختگان تصادف‌های جاده‌ای در سال ۱۴۰۲ را بیش از ۱۷ هزار نفر اعلام می‌کنند و مدعی‌اند بی‌احتیاطی رانندگان اصلی‌ترین عامل حوادث رانندگی منجر به مرگ است. جاده‌های حادثه‌خیز و خودروهای ناایمن دو عامل موثر در مرگ بر اثر حوادث رانندگی هستند.

مرزبانان ایران یک کولبر دیگر را در نوسود کُشتند

چهارمین روز فروردین ۱۴۰۲ مرزبانان ایران یک کولبر را در نوسود با شلیک کُشتند. کولبرنیوز هویت کولبر به قتل رسیده را پیمان احمدی، ۳۵ ساله و اهل جوانرود اعلام کرد و نوشت: پیکر این کولبر به مراکز درمانی نوسود منتقل شده و هنوز به خانواده‌اش تحویل نشده است. بر اساس داده‌های ثبت شده در کولبرنیوز، ماموران مرزبانی در سال ۱۴۰۲، ۳۷ کولبر را کُشتند که یک تن آنها کودک بود. در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۴۴۴ کولبر در مناطق مرزی ایران و اقلیم کردستان مصدوم یا کشته شدند.