ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل پس از کُشتن ۱۷۰ نفر در بیمارستان شفا، بیمارستان امل را محاصره کرده است

هلال احمر فلسطین از محاصره و حمله شدید ارتش اسرائیل به بیمارستان امل در خان یونس خبر داد. حساب کاربری هلال‌احمر فلسطین در ایکس نوشت نظامیان اسرائیل بمب دودزا به داخل بیمارستان شلیک کردند، درهای خروجی بیمارستان را بستند و به حاضران گفتند برای خارج شدن از بیمارستان باید لخت شوند. این نهاد عمومی گفت که حداقل یک تن از بی‌جا شدگان در داخل بیمارستان امل به دلیل اصابت جنگ‌افزارهای اسرائیلی از ناحیه سر مصدوم شده است. ارتش اسرائیل یک روز قبل تایید کرده بود ۱۷۰ تن را در بیمارستان شفا کشته است اما ادعا کرد که آنها «جنگجو» بودند. مقام‌های دولتی در نوار غزه این ادعا را رد کردند و گفتند در میان کشته شدگان اعضای کادر درمان نیز بودند. یکی از زنان که در بیمارستان شفا حبس شده بود به الجزیره عربی گفت شاهد تجاوز نظامیان اسرائیلی به زنان بوده است. به گفته او آنها علاوه بر تجاوز، زنان را برهنه کردند و اجساد کشته‌شدگان را از زیر آوار بیرون آوردند و جلوی سگ‌هایشان انداختند. اسرائیل به رغم هشدار متحدانش، به ویژه ایالات متحده آمریکا که مانع تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری شد، خود را برای حمله زمینی به رفح آماده می‌کند. تلاش‌ها برای توافق در قطر به نتیجه نرسیده است. دبیرکل سازمان ملل هم در سفر به گذرگاه رفح خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه شد. دولت اسرائیل اما این درخواست‌ها را نادیده می‌گیرد. شامگاه ۲۳ مارس/ ۴ فروردین منتقدان دولت جنگی اسرائیل در چند شهر، از جمله تل‌آویو به خیابان آمدند و خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. منابع فلسطینی می‌گویند شمار کشته‌شدگان از ۳۲ هزار تن فراتر رفته و بیش از ۷۴ هزار تن مصدوم شده‌اند. حداقل هشت هزار تن نیز مفقود شده‌اند و گمان می‌رود در زیر آوار ساختمان‌های تخریب شده بر اثر حملات اسرائیل دفن شده باشند. یک نهاد وابسته به سازمان ملل گفته است حملات اسرائیل موجب تخریب کلی یا آسیب شدید ۳۵ درصد ساختمان‌ها در باریکه غزه شده است.

نیروهای امنیتی در سنندج جهت بازداشت آرمان ساعدپناه به خانه این خواننده کُرد یورش بردند

با گذشت چند روز از برگزاری مراسم نوروز در شهرهای کردستان، سرکوب و بازداشت‌ هم‌چنان ادامه دارد. پس از شرکت و خوانندگی آرمان ساعدپناه، هنرمند کُرد اهل سنندج در مراسم نوروزی روستای «اویهنگ»، روز جمعه سوم فروردین ١٤٠٣، نیروهای امنیتی جهت بازداشت او به منزلش یورش بردند. آژانس خبررسانی کردپا به نقل از یک منبع آگاه در این باره نوشته است که نیروی‌های امنیتی بدون ارائه حکم قضایی به منزل این هنرمند یورش برده، اما موفق به بازداشت او نشدند. به گفته این منبع آگاه، نیروهای امنیتی پس از تفتیش منزل این هنرمند برخی از وسایل شخصی او از جمله هارد کامپیوتر او را ضبط و با خود بردند. آرمان ساعدپناه ۲۱ اسفند ١٤٠٢ در مراسم نوروزی روستای «اویهنگ» با انتقاد از نهادهای مرتبط که اجازه خوانندگی را به او نمی‌دهند، با خواندن ترانه‌ای اعلام کرده بود، «اجازە نمی‌دهند بخوانم، مراسم نوروزی اصلا اجازه نمی‌خواهد.»

افزایش شمار قربانیان حادثه «کروکوس» مسکو __ پوتین اوکراین را مقصر دانست

کمیته تحقیق و تفحص دولت روسیه شمار جان باختگان حمله به سالن کنسرت کروکوس در شامگاه جمعه را ۱۳۳ تن گزارش کرد. پیش از این گفته شده بود ۱۱۵ تن در این واقعه جان باختند. مقام‌های روسیه می‌گویند حداقل سه تن از کشته‌شدگان و هشت تن از مجروحان کودک هستند. از ۱۵۴ مصدوم این حادثه نیز ۱۱۰ تن همچنان در بیمارستان بستری هستند که حال ۱۲ تن از آنها وخیم گزارش شده است. گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را پذیرفته است. با این حال ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه عصر شنبه ۲۳ مارس ادعا کرد «تروریست‌ها» به سمت اوکراین فرار کردند. روسیه ادعا می‌کند ۱۱ تن، از جمله چهار مهاجمی که مستقیم در تیراندازی و آتش زدن کروکوس دست داشتند را بازداشت کرده است. به فرمان پوتین ۲۴ مارس/ پنج فروردین در روسیه عزای عمومی اعلام شده است.

طالبان پنج تَن را در بغلان به دلیل برگزاری مراسم نوروز بازداشت کردند

از زمان سلطه دوباره طالبان بر افغانستان برگزاری مراسم نوروز به دلیل «غیر دینی» بودن آن ممنوع اعلام شده است. از آغاز سال نو نیروهای طالب در مناطق مختلف افغانستان راه را بر شهروندانی که قصد جشن سال نو داشتند، مسدود کردند و در چند منطقه، از جمله بدخشان شرکت‌کنندگان در جشن نوروز را «لت و کوب» کردند. در ادامه این رویه، روزنامه هشت صبح کابل از بازداشت حداقل پنج شهروند در ولسوالی «نهرین» در ولایت بغلان به دلیل برگزاری جشن سال نو خبر داد. منابع محلی به این روزنامه گفتند: «این افراد به‌منظور تجلیل از سال نو از خانه بیرون شده بودند، اما طالبان آنان را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت کرده‌اند.» هویت سه تن از بازداشت‌شدگان به نام عبدالجبار، عبدالکبیر و مجاهد احراز شده است اما نام دو تن دیگر هنوز مشخص نیست. طالبان در نخستین روز نوروز نیز چهار تن را در بدخشان به دلیل اقدام برای برگزاری جشن نوروز کتک زدند.

به دنبال برگزاری مراسم نوروز در تالار «میلاد» سقز، این تالار را پلمب کردند

در پی برگزاری مراسم جشن نوروز در شهرهای کردستان و برخورد نیروهای امنیتی با برخی از برگزارکنندگان این مراسم، تالار «میلاد» سقز که ۲۹ اسفند مراسم نوروز در این تالار برگزار شده بود، پلمب شد. آژانس خبررسانی کردپا ضمن تایید این خبر، گزارش کرد اداره اطلاعات سقز طی تماس با برگزارکنندگان این مراسم و صاحب تالار، آن‌ها را تهدید کرده است که تحت بازجویی قرار خواهند گرفت. در این گزارش هم‌چنین آمده است که اداره اطلاعات سقز «صدا و آهنگ‌های مراسم توسط نهادهای امنیتی توقیف شده تا نوع آهنگ‌ها مورد بررسی امنیتی قرار گیرند». جشن نوروز امسال درحالی به‌صورت گسترده در شهرها و روستاهای کردستان درحال برگزاری است که در روزهای اخیر فشارها و تهدید نهادهای امنیتی منجر به ممانعت از برگزاری تعدادی از مراسمات نوروزی شده بود. پیش‌تر نیز از برگزاری مراسم نوروزی در تالار «شیخ اسلامی» سنندج، روستای «آیچی» سقز و نودشه جلوگیری شده بود. هم‌چنین پیش از این، روز پنجشنبه دوم فروردین ١٤٠٣، مراسم نوروزی گیلانغرب علیرغم ممانعت نهادهای امنیتی، مسدودکردن جاده و اختلال شدید در خطوط اینترنت این شهر با حضور هزاران نفر در منطقه «میاندار/ناودار» برگزار شد.

یک نگهبان ساختمان در گرگان در آتش سوخت

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان گفت در آتش‌سوزی یک اتاقک نگهبانی، نگهبان ساختمان چهار طبقه فوت کرد. او علت حادثه را بیان نکرد و تنها گفت «کارشناسان» در حال بررسی علت این حادثه هستند اما از همه خواست «در صورت استفاده از مواد گرمازا»، فاصله مناسب را با وسایل قابل آتش گرفتن حفظ کنند. این سخن به معنای این است که نگهبان برای گرم کردن خود از مواد گرمازا استفاده کرده است. به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی، ماموران پس از مهار آتش «جسد مرد ۴۰ ساله را که سوخته بود»، پیدا کردند. هویت این نگهبان هنوز اعلام نشده است. سالانه نزدیک به دو هزار کارگر در ایران جانشان را در اثر حوادث کاری از دست می‌دهند.

معاون حوزه علمیه ماهشهر «به قتل رسید»

رسانه‌های وابسته به نهادهای حکومتی در ایران از «کشف جسد» معاون حوزه علمیه ماهشهر خبر دادند. مهدی محمدی، دادستان عمومی و انقلاب ماهشهر به رسانه‌ها گفت جسد حمزه اکرمی، معاون حوزه علمیه ماهشهر صبح شنبه چهارم فروردین در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن پیدا شد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) مدعی شد که «سارقان» با شلیک گلوله اکرمی را که «در حال مسافرکشی بود» کشتند. خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی هم ادعا کرد اکرمی در تاکسی اینترنتی اسنپ کار می‌کرد و جسد او بر روی پل «رجایی» پیدا شد. به گفته مهر، تلفن همراه و خودرو اکرمی به سرقت رفت.