ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرین بدیعی پس از بازگشت به ایران بازداشت شد

سرین بدیعی، یا همان «شاهزاده سرین»، پس از بازگشت به ایران بازداشت شده است. «شاهزاده سرین»، متولد ۲۱ مهر ۱۳۵۲ در تهران، سلبریتی فضای مجازی و از فیگورهای قدیمی تلاش برای آزادی جنسی در اینترنت فارسی است. او که در کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا سکونت دارد، در آستانه سال نو شمسی با انتشار ویدئوهایی از خود در فضای مجازی گفت که به ایران بازگشته است. کانال امنیتی «صابرین نیوز» دوشنبه ششم فروردین از بازداشت او در یکی از استان‌های مجاور تهران خبر داد و نوشت: «متهم سرین کرتیس که اخیراً به ایران سفر کرده است با پیگیری دستگاه قضایی شناسایی و دستگیر شد.» رسانه‌های ایرانی او را فرزند جلال بدیعی، افسر ارتش دوران شاهنشاهی و رئیس ساواک قم معرفی کرده‌اند.

اسرائیل به کشور‌های اروپایی درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین هشدار داد

اسرائیل روز دوشنبه ۶ فروردین/ ۲۵ مارس به چهار کشور اروپایی گفت که طرح آنها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین «جایزه‌ای برای تروریسم» است که شانس حل و فصل مناقشه بین همسایگان را از طریق مذاکره کاهش می‌دهد. اسپانیا روز جمعه اعلام کرد که به نام صلح خاورمیانه، با ایرلند، مالت و اسلوونی به توافق رسیده است که گام‌های اولیه را در جهت به رسمیت شناختن کشوری مستقل فلسطینی‌ در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه، بردارند. در واکنش به این رویداد، یسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه اسرائیل در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «به رسمیت شناختن کشور فلسطین پس از کشتار ۷ اکتبر پیامی به حماس و دیگر سازمان‌های تروریستی فلسطینی می‌دهد که حملات تروریستی مرگبار علیه اسرائیلی‌ها با ژست‌های سیاسی به فلسطینی‌ها پاسخ داده خواهد شد. حل مناقشه تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین امکان‌پذیر خواهد بود. هرگونه مشارکت در به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی تنها دستیابی به یک راه حل را دور می‌کند و بی‌ثباتی منطقه را افزایش می‌دهد.» او مشخص نکرد که چه نوع مذاکره‌ای قرار است به صلح با فلسطینی‌ها و به رسمیت شناختن این کشور توسط اسرائیل منجر شود. اسرائیل، که ائتلاف حکومتی آن شامل راست افراطی حامی شهرک‌سازی است، مدت‌ها است که تشکیل کشور فلسطین را رد کرده است. این موضوع دولت اسرائیل را با قدرت‌های غربی که از هدف تل‌آویو برای نابودی حماس حمایت می‌کنند، اما خواهان طرح دیپلماتیک متوازن پس از جنگ هستند، درگیر کرده است.

نگرانی از حملات احتمالی اسلامگرایان افراطی در فرانسه و آلمان نیز افزایش یافت

پس از حمله تروریستی به سالن کنسرتی در مسکو، نگرانی‌ها در مورد افدامات تروریستی اسلامگرایان تندرو در اروپای غربی نیز افزایش یافته است. دولت فرانسه بالاترین سطح هشدار تروریستی را در این کشور اعلام کرد و گفت شاخه خراسان گروه «دولت اسلامی» (داعش) که مسئولیت حمله به مسکو را برعهده گرفته فرانسه را هم تهدید می‌کند و در چندین طرح حمله اخیر کشف‌شده در کشورهای مختلف اروپایی نقش داشته است. این عملیات تروریستی در صورت اجرا بر آلمان و فرانسه نیز تأثیر می‌گذاشتند. پتر نویمان، کارشناس امنیتی آلمان نیز در مورد افزایش خطر اسلامگرایان تندرو هشدار داد و گفت بزرگترین تهدید تروریستی در آلمان بار دیگر از سوی اسلامگرایی افراطی است. او به شبکه رادیویی آلمان گفت مدت‌ها بود که مهاجمان مظنون نه در ساختارهای ثابت که فردی عمل می‌کردند اما اکنون با شاخه خراسان داعش بار دیگر یک گروه جهادی سازمان‌یافته شکل گرفته که اروپای غربی را هدف قرار داده است. در حمله تروریستی شامگاه جمعه ۳ اسفند / ۲۲ مارس به سالن کنسرتی در مسکو حداقل ۱۳۷ نفر کشته و بیش از ۱۸۰ نفر زخمی شدند که حال بسیاری از آن‌ها وخیم است.

گرامی‌داشت قربانیان کودتای ۱۹۷۶ آرژانتین با تظاهرات علیه مایلی همراه شد

ده‌ها هزار نفر از آرژانتینی‌ها یکشنبه ۵ فروردین/ ۲۴ مارس به خیابان‌ها آمدند تا در سالگرد کودتای ۱۹۷۶ نظامیان یاد قربانیان دوران دیکتاتوری نظامی‌ها را گرامی بدارند. خاویر مایلی، رئیس‌جمهوری راست افراطی و جنجالی جدید این کشور، تعداد کشته‌های آن دوران سیاه در تاریخ آرژانتین را زیر سوال برده و خشم آرژانتینی‌ها را برانگیخته است. ۲۴ مارس هر سال در آرژانتین «روز یادبود حقیقت و عدالت» است و جمعیت بسیاری در سال‌های اخیر این روز را با برپایی تظاهراتی بزرگ گرامی می‌دارند. با افزایش خشم نسبت به اقدامات ریاضتی خاویر مایلی، اتحادیه‌های کارگری بزرگ آرژانتین امسال به این تجمع بزرگ پیوستند. معترضان تابلوهایی با شعارهایی مانند «۳۰ هزار دلیل برای دفاع از میهن» حمل می‌کردند - اشاره‌ای به ۳۰ هزار قربانی که تخمین زده می‌شود در دوره «جنگ کثیف» حکومت نظامی ۱۹۷۶-۱۹۸۳، کشته یا ناپدید شده‌اند. اصطلاح جنگ کثیف عبارتی است برای توجیه اقداماتی که نظامیان به بهانه برقراری نظم اجتماعی و آرامش انجام می‌دهند و در آن از روش‌های خشن مانند کشتار بدون محاکمه، تعطیلی روندهای قضایی، شکنجه و تجاوز استفاده می‌کنند. اما تعداد قربانیان این دوره دیکتاتوری نظامیان را خاویر مایلی تقلیل داده است و می‌گوید حدود ۹ هزار نفر قربانی شده‌اند. چیزی که منتقدان می‌گویند اقدامی است برای پوشاندن جنایات نظامیان. مایلی و دولت او، همراه با ویکتوریا ویلاروئل، معاون محافظه‌کارش، دهه ۷۰ را به‌عنوان دوران «جنگ» بین مقامات و چریک‌های چپ، هر چند با افراط و تفریط، توصیف کرده‌اند.

وزارت نفت عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه شرط گذاشت

در پی توقف یک ساله صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به ترکیه، وزارت نفت عراق دوشنبه ۶ اسفند / ۲۵ مارس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در صورتی که شرکت‌های خارجی، تولید نفت از میدان‌های نفتی اقلیم کردستان را واگذار کنند، در مدت زمان کوتاه این امکان وجود دارد که صادرات نفت اقلیم از سر گرفته شود. صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق خط لوله عراق - ترکیه از ۲۳ مارس ۲۰۲۳ پس از آن که دادگاه اتاق بازرگانی بین‌المللی در پاریس به سود بغداد علیه آنکارا رأی داد متوقف شده است. این دادگاه اعلام کرد که آنکارا بدون موافقت بغداد اجازه خروج محموله‌های نفت خام اقلیم کردستان عراق از بندر ساحل جیهان در جنوب ترکیه را نخواهد داشت. بیانیه وزارت نفت عراق در واکنش به بیانیه اخیر انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان (اپیکور) صادر شده است. این انجمن شنبه گذشته ۴ اسفند / ۲۳ مارس اعلام کرد که دولت فدرال عراق اقدامات لازم را برای بازگشایی خط لوله عراق - ترکیه انجام نداده و هیچ پیشرفت واقعی در ازسرگیری صادرات نفت صورت نگرفته است. انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان عراق خسارت عراق از توقف صادرات نفت اقلیم کردستان را سالانه بیش از ۱۱ میلیارد دلار برآورد کرد. وزارت نفت عراق در بیانیه خود با اشاره به رأی دادگاه پاریس، بیانیه انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان را دخالت آشکار در امور داخلی و خارجی عراق دانست و گفت صادرات نفت از اقلیم کردستان حتی برای یک روز هم براساس تصمیم دولت فدرال عراق متوقف نشده است. به‌گفته این وزارتخانه، عراق و ترکیه پس از انجام مذاکرات، تصمیم گرفتند خطوط صادرات نفت را بار دیگر راه‌اندازی و مسائل فنی که موجب بسته شدن آن شده بود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل و فصل کنند اما مهم‌ترین علت توقف صادرات نفت اقلیم کردستان در حال حاضر خودداری شرکت‌های خارجی فعال در اقلیم کردستان از واگذاری رسمی تولیدات نفت به دولت اقلیم کردستان است. وزارت نفت عراق افزود شرکت‌های خارجی که تمایل دارند در عراق فعالیت کنند باید به حاکمیت کشور، قوانین و مقررات قضایی آن احترام بگذارند و به جای آن که در امور حاکمیت و سیاست خارجی عراق مداخله کنند، اوضاع خود را با قوانین آن تطبیق دهند.