ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر لبنان: می‌کوشم از ورود لبنان به جنگ جلوگیری کنم

نجیب میقاتی با تأکید بر نقش مهم قطر در میانجی‌گری برای صلح گفت مردم لبنان جنگ دیگری نمی‌خواهند. آن‌ها خواهان ثبات‌اند. اما همه چیز به «تحولات منطقه‌ای» بستگی دارد.

در میان گزارش‌هایی مبنی بر تبادل آتش بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان می‌گوید سخت در تلاش است تا مطمئن شود که کشورش در جنگ اسرائیل و غزه درگیر نخواهد شد.

میقاتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با اشاره به افزایش درگیری‌های مرزی حزب‌الله و اسرائیل و هراس از گشوده‌شدن جبهۀ دوم جنگ، گفت «لبنان چشم در چشم با توفان است» و «وظیفه‌ام را انجام می‌دهم تا از ورود لبنان به جنگ جلوگیری کنم.»

میقاتی که روابط خوبی با حزب‌الله دارد می‌گوید «هیچ پاسخ روشنی» درباره این‌که آیا جنگی در پیش خواهد بود یا نه ندارد و «همه چیز به تحولات منطقه‌ای برمی‌گردد.»

پیشتر در سال ۲۰۰۶، اسرائیل و حزب‌الله جنگی خونبار را پشت سر گذاشتند که به کشته‌شدن ۱۲۰۰ نفر در لبنان انجامید که بیشترشان غیرنظامی بودند. ۱۶۰ نفر نیز در اسرائیل کشته شدند که بیشترشان نیروی نظامی بودند.

لبنان، در مرکز رایزنی‌های دیپلماتیک

میقاتی همچنین دربارۀ عملکرد حزب‌الله در منازعه‌های اخیر گفت که «حزب‌الله تا الان وضعیت را عاقلانه و هوشمندانه مدیریت کرده است و قواعد بازی فعلاً به حدود خاصی مقیّد مانده است.»

او با این‌همه افزود که نمی‌تواند به لبنانی‌ها اطمینان خاطر بدهد.

حزب‌الله که توپخانه‌ای بزرگتر از ارتش لبنان دارد تاکنون نقاطی را در مرز شمالی اسرائیل هدف قرار داده و اسرائیل نیز با آتش متقابل پاسخ داده است.

از آغاز جنگ اسرائیل و غزه، حزب‌الله و گروه‌های فلسطینی مستقر در لبنان تقریباً هر روز با نیروهای اسرائیل در مرزهای شمالی این کشور تبادل آتش کرده‌اند. این درگیری‌ها در مرز اسرائیل و لبنان تاکنون به کشته‌شدن ۶۲ نفر در لبنان انجامیده که بیشترشان پیکارجویان حزب‌الله بوده‌اند. چهار شهروند لبنانی از جمله عصام عبدالله، خبرنگار رویترز نیز در میان کشته‌شدگان هستند. تلفات طرف اسرائیلی چهار نفر، از جمله یک غیرنظامی بوده است.

میقاتی پیشتر به اسکای‌نیوز عربی گفته بود که اگر لبنان به جنگ با اسرائیل کشیده شود، کل خاورمیانه دچار «آشوب» خواهد شد.

از آغاز جنگ اخیر، لبنان یکی از مراکز آمدوشدها و مذاکرات دیپلماتیک در منطقه بوده است. میقاتی نیز یکشنبه ۲۹ اکتبر / هفتم آبان به قطر سفر کرد. قطر در حال میانجی‌گری صلح میان اسرائیل و حماس است.

میقاتی با اشاره به «نقش میانجی‌گرانۀ مهم» قطر گفت: «میانجی‌گری جمعۀ گذشته تقریباً به موفقیت رسیده بود اما با آغاز عملیات نظامی اسرائیل در غزه همه چیز به هم ریخت.»

بحران منطقه‌ای در بحبوحۀ بحران‌های داخلی

لبنان در حالی با خطر گسترش جنگ مواجه می‌شود و باید برای صلح میانجی‌گری کند که در نتیجۀ اختلاف‌های سیاسی حدود یک سال است رئیس‌جمهور ندارد و حدود یک سال ونیم است که کابینۀ موقت میقاتی کشور را اداره می‌کند.

کابینۀ موقت نجیب میقاتی اختیارات محدودی دارد. او به تازگی به نمایندگان مجلس فشار آورده تا «هرچه زودتر رئیس‌جمهور را انتخاب کنند.»

در یک سال گذشته مجلس تاکنون ۱۲ بار اقدام به انتخاب رئیس‌جمهور کرده که هر بار ناموفق بوده است.

میقاتی یادآور شد که مردم لبنان از جنگ خسته شده‌اند: «لبنانی‌ها نمی‌خواهند وارد جنگی دیگر شوند. آن‌ها ثبات می‌خواهند.»

لبنان چندین مرتبه، در جریان جنگ داخلی ۲۰۰۰-۱۹۷۵، اشغالگری اسرائیل از ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ و جنگ حزب‌الله و اسرائیل در ۲۰۰۶ با منازعات خونین درگیر بوده است.

لبنان همچنین از ۲۰۱۹ دچار بحران اقتصادی عمیقی شده که بخش بزرگی از جمعیت کشور را به فقر کشانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.