ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برای چهار متهم پرونده آتش‌سوزی زندان اوین حکم حبس و شلاق صادر کردند

لقمان امین‌پور، میثم دهبان‌زاده، مجید روشن‌نژاد و رضا سلمان‌زاده، چهار نفر از متهمان پرونده موسوم به آتش‌سوزی زندان اوین، در مجموع به ۳۳ سال زندان و ۵۱۸ ضربه شلاق محکوم شدند.

بر اساس حکم شعبه ۱۱۴۸ دادگاه کیفری دو تهران لقمان امین‌پور، میثم دهبان‌زاده، مجید روشن‌نژاد هر کدام به اتهام تخریب اموال به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، به اتهام اخلال در نظم زندان به ۱۶ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و به اتهام سرپیچی و تمرد از دستور مأموران به ۱۶ ماه حبس محکوم شدند. رضا سلمان‌زاده، متهم دیگر این پرونده نیز به اتهام تخریب اموال به پنج سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق، به اتهام اخلال در نظم زندان به یک سال حبس و به اتهام سرپیچی و تمرد از دستور مأموران به یک سال زندان محکوم شد.

به‌گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد و ۳۶ متهم دیگر پرونده موسوم به آتش‌سوزی زندان اوین سه‌شنبه ۲۹ خرداد در همین شعبه دادگاه کیفری تهران برگزار شد.

محمدحسین مرادی، سینا میرزایی، مسعود حسین‌زاده، رضا حاجی، محمد سبحان موذن‌زاده، ایوب امامی‌زاده، نیما محمدی، علیرضا اسلمی، حمیدرضا ناظر، امیرحسین یوسفوند، میثم مرادیان، احمدرضا کونانی، سبحان حیات‌پور، ساسان زمانی، حسین بهزادی، محمد گراوند، سیدمحمدحسین موسوی، قاسم محمدی، عرفان ظریف، جلال نصراللهی، غلامحسن هاشمی سیاوشانی، مسعود پرچمی، حسن ملکشاهی، محمدعلی دلخواسته، سعید خداپور، سیدمیلاد ابوالوفایی، اشکان کافی، علیرضا والی، محمد خان میرزایی، کامران نادعلی، امید آستانه، علیرضا ناظری، رحمان علیپور، سیدعلی موسوی، مجید کریمی و علی صادقی شیرسوار، دیگر متهمان این پرونده هستند.

شامگاه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ رسانه‌های ایران از وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین خبر دادند. در ساعت‌های نخستین، این آتش‌سوزی یک حادثه اعلام شد اما در ادامه مسئولان دولتی ادعا کردند گروهی از زندانیان «به قصد کشته‌سازی انبوه» به آتش زدن زندان اقدام کرده‌اند.

در این رویداد مسئولان حکومتی مرگ حداقل هشت نفر از زندانیان را در بند هفت و هشت زندان اوین تأیید کردند. چندین تن از زندانیان نیز مصدوم شدند. شمار مصدومان حادثه در ابتدا ۶۱ نفر اعلام شد. مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه در ادامه از مرگ چهار تن از مصدومان را که گفته می‌شد به دلیل استنثاق دود ناشی از آتش‌سوزی بوده است، تأیید کرد. با این حال هیچ‌گاه ابعاد این واقعه شفاف نشد.

به دنبال واقعه اوین مقام‌های قضائی چند نفر از زندانیان، از جمله یاشار و کاوه دارالشفاء، امیرعباس آزرم‌وند، آرش جوهری را از بند هشت این زندان به زندان رجایی‌شهر تبعید کردند و سازمان زندان‌ها از شش زندانی به دلیل آنچه که «افترا»، «تخریب عمدی اشیاء منقول و غیرمنقول متعلق به دیگری»، «توهین به مقامات و مامورین»، «تهدید به قتل» و «نشر اکاذیب» خوانده شد، شکایت کرد.

زمانه پیش از این به‌نقل از منابع آگاه در زندان اوین گزارش کرده بود در شب ۲۳ مهر، همزمان با وقوع آتش‌سوزی مأموران یگان ضدشورش به زندانیان بندهای چهار، هفت و هشت یورش بردند، به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند.

این منابع گفته بودند که آتش‌سوزی یک برنامه پیش‌بینی‌شده برای حمله به زندانیانی بود که بیشتر آن‌ها در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.