ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمهوری اسلامی ایران یک زندانی به نام مهدی آذریون را اعدام کرد

کُردپا که به صورت ویژه خبرهای مربوط به سرکوب و نقض حقوق بشر کردها در ایران را پوشش می‌دهد از اعدام یک زندانی به نام مهدی آذریون در زندان ارومیه (اورمیه) خبر داد. دو روز قبل، ۱۰ بهمن، فعالان حقوق بشر در کردستان از انتقال آذریون و یک زندانی دیگر به نام سعید که نام خانوادگی او نامشخص اعلام شده به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام خبر دادند. شبکه حقوق بشر کردستان پیش از این گفته بود که آذریون به اتهام قتل به «قصاص» محکوم شده است. قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران تا کنون اجرای حکم اعدام آذریون را تأیید نکرده است. بر اساس گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی طی سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۷۲۲ تن را با مجازات اعدام به قتل رساند. شمار زندانیانی که به دست جمهوری اسلامی اعدام شدند از آمار اعلام شده ممکن است بیشتر باشد چرا که قوه قضاییه برخی از احکام اعدام را به صورت مخفیانه اجرا می‌کند.

تداوم کولبرکشی: مرزبانان ایران یک کودک کولبر را مجروح کردند، یک کولبر مجروح جانش را از دست داد

مرزهای میان کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق به قتلگاه کولبران تبدیل شده است. در تازه‌ترین خبر شبکه حقوق بشر کردستان از مجروح شدن یک کودک کولبر ۱۴ ساله به نام ماردین امینی خبر داده است. این کودک کولبر ۱۰ بهمن در منطقه مرزی «هنگه ژال» در شهرستان بانه هدف شلیک مرزبانان جمهوری اسلامی قرار گرفت و از ناحیه پا مصدوم شد. این نهاد حقوق بشری مستقر در پاریس همچنین گفته یک کولبر به نام جبار ویسی که پیشتر بر اثر شلیک مرزبان جمهوری اسلامی مصدوم شده بود، در بیمارستان جان باخت. ویسی را مأموران مرزبانی ایران ۹ بهمن در منطقه مرزی نوسود هدف شلیک قرار دارند. او شامگاه چهارشنبه ۱۱ بهمن در بیمارستان بر اثر شدت جراحات جانش را از دست داد. بر اساس اعلام شبکه حقوق بشر کردستان طی یک ماه اخیر چهار کولبر در مناطق مرزی جانشان را بر اثر شلیک مأموران نظامی جمهوری اسلامی از دست دادند و در همین بازه زمانی دستکم ۴۱ کولبر مصدوم شدند.

کریم بستانچی، معلم در آذربایجان غربی را به دلیل حمایت از اعضای تشکل‌های صنفی معلمان و مقایسه سران سه قوه با «قوه پارس» اخراج کردند

وزارت آموزش و پرورش ایران یکی دیگر از فعالان صنفی معلمان را با بازنشستگی اجباری مجازات کرد. به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، هیئت رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در یک حکم کریم بستانچی را به بازنشستگی پیش از موعد (اخراج) به همراه تقلیل یک رتبه‌ای محکوم کرده است. استناد این هیئت که در دو سال اخیر ده‌ها معلم در شهرهای مختلف را مجازات کرده است برای اخراج بستانچی «استفاده از الفاظ نامتعارف و تصاویر تمسخر آمیز به مسئولین و مقامات ارشد نظام، زیر سئوال بردن حجاب و سیاست‌های حاکم بر آموزش و پرورش، مقایسه «قوه پارس» با سران سه قوه، حمایت از فعالین تشکل‌های غیرقانونی فرهنگیان، تبلیغ فرهنگ و پوشش غربی کراوات» اعلام شده است. به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان کریم بستانچی ۲۷ سال سابقه تدریس در استان آذربایجان غربی دارد.

کشاورزان اروپایی همزمان با نشست اتحادیه اروپا خیابان‌های بروکسل را مسدود کردند

دست‌کم هزار تراکتور همزمان با نشست ویژه سران اتحادیه اروپا در بروکسل، با افروختن آتش و مسدود کردن خیابان‌های منتهی به ساختمان اتحادیه اروپا، به سیاست‌های اقتصادی کاهش یارانه‌ها اعتراض کردند. رسانه‌ها گفته‌اند کشاورزان در مقابل اتحادیه اروپا علوفه آتش زدند، به صورت ممتد بوق زدند و مسیرهای حرکتی را مسدود کردند. شمار تراکتورهایی که برای اعتراض به بروکسل آمده بودند هزار دستگاه اعلام شده است. کشاورزان پیش از این در آلمان و فرانسه در اعتراض به کاهش یارانه سوخت و تعرفه‌های مالیاتی تظاهرات گسترده‌ای را سازمان داده بودند. بسیاری از کشاورزان شامگاه را در مسیر بروکسل به سر بر بردند و با افروختن آتش خود را در برابر سرما محافظت کردند. نخست وزیر بلژیک پیش از آغاز جلسه اتحادیه اروپا که به تصویب کمک ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین انجامید، اعتراض کشاورزان را «تا حدی موجه» دانسته اما گفته بود که آنها باید در سیاست‌های مربوط به تغییرات اقلیمی مشارکت کنند. اتحادیه اروپا تحت تاثیر جنگ در اوکراین و تحریم‌هایی که بر روسیه وضع کرده است طی دو سال اخیر با بحران‌های اقتصادی روبرو شده است. در آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا اندازه اقتصاد و تولید داخلی کاهش یافته است.

ایالات متحده آمریکا می‌گوید یک پایگاه زمینی و ده پهپاد حوثی‌ها را نابود کرده است

مرکز فرماندهی ارتش ایالات متحده آمریکا (سنتکام) در ادامه حملاتش به انصارالله (حوثی‌ها) در یمن گفت که یک پایگاه زمینی هدایت و ده پهپاد شلیک شده از سوی این گروه را نابود کرده است. حوثی‌ها از زمان حمله اسرائیل به غزه کشتی‌های تجاری را که به گفته آنها به اسرائیل و متحدانش تعلق دارند، هدف حمله قرار داده‌اند. ایالات متحده و متحدانش تا به حال دو مرتبه ده‌ها مرکز نظامی را که ادعا می‌کنند برای حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ مورد استفاده قرار گرفته بودند، هدف حمله قرار داده‌اند. ۱۲ بهمن/ ۱ فوریه هم سنتکام گفت که به یک پایگاه زمینی هدایت و ده پهپاد متعلق به انصارالله یمن حمله کرده است. علاوه بر این ارتش امریکا پیشتر ادعا کرده بود یک موشک بالستیک و سه پهپاد ایرانی متعلق به حوثی‌ها را از بین برده است. ایالات متحده آمریکا و متحدانش ایران را نیروی پشت پرده حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ می‌دانند. ایران و گروه انصارالله در یمن هر دو این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

دستگاه قضائی یک شهروند را به دلیل سگ‌گردانی به ۱۱ ماه حبس تعزیری محکوم کرد

شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران نگین چپریان، شهروند ساکن این شهر را به اتهام سگ‌گردانی به ۱۱ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم آذرماه سال جاری صادر و ابلاغ شد. نگین چپریان به دلیل گردش با سگ خود در بیرون از خانه با یکی از افراد «آمر به معروف» درگیر شد و دادگاه او را به اتهامات «تبلیغ علیه نظام، تشویق به فساد و فحشا و جریحه‌دار کردن عفت عمومی» محکوم کرد. نگین چپریان در شبکه‌های اجتماعی خبر داد که از فرد «آمر به معروف» به‌دلیل حمله از سوی این فرد شکایت کرده و مجازات او با تخفیف به شش ماه حبس تغییر کرده اما «آمر به معروف» تبرئه شده است. دادیار به چپریان گفته فرد «آمر به معروف» به «فریضه دینی» خود عمل کرده و سگ «نجس» است و او اگر می‌خواهد سگ داشته باشد باید از ایران برود.

معاون امنیتی استانداری تهران: فرمانداران موظف‌اند «اتباع خارجی غیرمجاز» را طرد کنند

محسن نایبی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران پنج‌شنبه ۱۲ بهمن از فرمانداران شهرهای استان تهران خواست که ساماندهی پناهجویان و مهاجرانی که مدارک اقامتی معتبر ندارند را متوقف کنند و آن‌ها را در فرآیند اخراج از ایران قرار دهند. او خطاب به فرمانداران در تهران گفت: «در خصوص اتباع غیرمجاز ساماندهی معنایی ندارد و فقط باید بازگشت به کشورهای مبدأ صورت بگیرد. این طرح زمانی با موفقیت اجرایی می‌شود که همه فرمانداران استان تهران پیگیر طرد اتباع غیرمجاز از شهرستان حوزه خود باشند.» جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته فشار بر پناهجویان و شهروندان خارجی که مدارک اقامتی ندارند را به شدت افزایش داده‌اند. تعداد قابل‌توجهی از این افراد که شهروندان افغانستانی هستند در ماه‌های گذشته رد مرز شده‌اند.