ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه بمباران غزه علی‌رغم انتقادها به کشتار فلسطینیان در صف کمک‌‌های بشردوستانه ــ حماس: هفت اسیر اسرائیلی در بمباران‌های اخیر کشته شدند

بمباران باریکه تحت محاصره غزه علی‌رغم افزایش انتقادهای بین‌المللی، به ویژه پس از شلیک نیروهای اسرائیلی به فلسطینیان در صف کمک‌های بشردوستانه، کماکان ادامه دارد. در آخرین نمونه از این انتقادها، آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان در پیامی در «ایکس» (توئیتر سابق) نوشته است: «مردم به دنبال کمک‌های انسان‌دوستانه برای خودشان و خانواده‌هایشان بودند و مُردند. گزارش‌ها از غزه مرا شوکه کرده است. ارتش اسرائیل باید توضیح دهد چگونه وحشت‌زدگی جمعی و تیراندازی رخ داده است». منابع اسرائیلی پس از انتشار خبر به خبرگزاری فرانسه گفته بودند: «جمعیت به نحوی به نیروها[ی اسرائیلی] نزدیک شدند که برای سربازان اسرائیلی تهدید به شمار آمدند و سربازان به این تهدید با گلوله‌ی جنگی پاسخ دادند.» در این کشتار دست‌کم ۱۱۵ تن کشته و ۲۸۰ تن مجروح شدند. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم با انتقاد شدید از اسرائیل خواهان آتش‌بس فوری شده. جو بایدن و دیگر مقام‌های کاخ سفید هم انتقاد کرده اند. با وجود این، اسرائیل به بمباران بی‌وقفه نوار غزه ادامه می‌دهد. در آخرین مورد از بمباران‌ها، دست‌کم دو تن در حمله اسرائیل به ساختمانی مسکونی در شهر رفح کشته شدند. سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه‌ی نظامی حماس جمعه ۱۱ اسفند / یکم مارس گفت که در هفته‌های اخیر هفت اسیر اسرائیلی در دستان حماس در حمله‌های اسرائیل کشته شده اند. تاریخ دقیق کشته شدن آنها مشخص نیست.

مراسم خاکسپاری الکسی ناوالنی با شعار «پوتین قاتل است» و «نه به جنگ» برگزار شد

امروز جمعه یکم مارس/ ۱۱ اسفند مراسم خاکسپاری الکسی ناوالنی چهره سرشناس مخالف پوتین با حضور جمعیت پرشمار هواداران او در مسکو برگزار شد. هزاران نفر حاضر در این مراسم شعارهای اعتراضی «روسیه بدون پوتین»، «روسیه آزاد خواهد شد»، ««نمی‌بخشیم»، «پوتین قاتل است» و «نه به جنگ» سر دادند. خبرگزاری رويترز گزارش داد که با وجود حضور سنگین پلیس برخوردی با عزاداران صورت نگرفت. همزمان حدود ۲۵۰ هزار نفر به شکل زنده این مراسم را از کانال یوتیوب ناوالنی تماشا می‌کردند. سازمان زندان‌های روسیه دو هفته پیش مرگ الکسی ناوالنی ۴۷ ساله، رهبر مخالفان ولادیمیر پوتین را اعلام کرد. ناوالنی برجسته‌ترین منتقد رئیس جمهوری روسیه بود که در زندان فوق امنیتی ملخوف واقع در ۶۵ کیلومتری شمال مدار شمالگان محبوس بود. این فعال سیاسی را به اتهام ایجاد یک «شبکه افراطی» و تأمین مالی «فعالیت‌های افراط‌گرایانه» به ۱۹ سال زندان تحت «شرایط خاص امنیتی» محکوم کرده بودند. بعد از اعلام خبر مرگ او منتقدان پوتین، مقامات ناتو و اتحادیه اروپا و همچنین دولت آمریکا، رهبر روسیه را مسئول دانستند. در مراسم خاکسپاری ناوالنی پدر و مادر او حضور داشتند، اما یولیا همسر ناوالنی که به همراه دو فرزندش به خاطر مسائل امنیتی در خارج از روسیه زندگی می‌کند با انتشار پستی در صفحه خود در توییتر با همسرش وداع گفت. برخی سفیران کشورهای غربی شامل ایالات متحده، فرانسه و ألمان در مراسم حضور داشتند. جوزف بورل مسئول روابط خارجه اتحاديه اروپا امروز در پیام تسلیتی خطاب به خانواده ناوالنی نوشت: «باورهای ناوالنی محو نخواهد شد ــ ایده‌ها را نمی‌توان شکنجه، مسموم یا معدوم کرد»

نیروهای امنیتی ده‌ها شهروند را به اتهام تبلیغ برای «تحریم انتخابات» بازداشت کرده‌اند

در حالی‌که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز چهارشنبه خود برای «رأی‌اولی‌ها و خانواده‌های شهدا»، از مخالفان شرکت در انتخابات خواسته بود «قدری بیشتر فکر کنند»، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در روزهای گذشته چندین نفر را در شهرهای مختلف ایران به خاطر تبلیغ برای تحریم انتخابات بازداشت کرده‌اند. کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، وابسته به سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) جمعه ۱۱ اسفند از بازداشت شش نفر در رضوانشهر گیلان به اتهام «اخلال در نظم شعب و صندوق‌های اخذ رأی و فرآیند برگزاری انتخابات در شهرستان» خبر داد. این منبع خبری امنیتی، جزئیات بیشتری درباره دلیل بازداشت، هویت بازداشت‌شدگان و محل نگهداری آنان منتشر نکرده است. پایگاه خبری عصر ایران نیز جمعه به نقل از مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان رضوی، از شناسایی و مسدودسازی ۱۱ صفحه اینستاگرامی به دلیل آنچه «تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و تحریم انتخابات» عنوان کرده خبر داد. به گفته این مرکز، با گرداننده این صفحات مجازی نیز برخورد قضایی صورت گرفته است. در این گزارش نیز اطلاعات بیشتری از جزئیات برخوردهای قضایی صورت‌گرفته نیامده است. چهارشنبه نهم اسفند نیز رحیم جهانبخش، فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی گفت که ۵۰ نفر از گردانندگان صفحات مجازی در این استان به دلیل «اقدام به تشویش اذهان عمومی و دعوت به عدم مشارکت در انتخابات» دستگیر شده‌اند. جهانبخش هویت و مشخصات افراد بازداشت شده را اعلام نکرد. عصر سه‌شنبه نیز رسانه‌ها از بازداشت یک زن جوان به خاطر مخالفت با شرکت در انتخابات در «تریبون آزاد» بسیج دانشجویی در چهارراه ولیعصر تهران خبر داده بودند.

سربازی اجباری در ایران بار دیگر قربانی گرفت؛ یک سرباز در اتاقک نگهبانی دادگستری بم به زندگی خود پایان داد

بنا بر اعلام دادستانی عمومی و انقلاب شهرستان بم، یک سرباز وظيفه که به کار حفاظت دادگستری شهرستان مشغول بود، پنج‌شنبه ۱۰ اسفند در حین خدمت با سلاح جنگی کلاشینکف به زندگی خود پایان داد. بهنام جعفری‌زاده، دادستان عمومی شهرستان بم گفته است که این سرباز وظیفه بعد از پایان چند ساعت مرخصی ساعتی به اتاقک نگهبانی بازگشت و در حالی که تنها بود اقدام به خودکشی کرد. بارها در سربازخانه‌های جمهوری اسلامی، خودکشی سربازان یا به گلوله بستن هم‌خدمتی‌ها رخ داده است. در ماه بهمن خبرگزاری‌های ایران دست کم سه مورد اقدام به قتل در پادگان‌ها را گزارش کردند. در ۲۱ بهمن یک سرباز وظيفه در ساوجبلاغ در حال گشت‌زنی، با سلاحی که در اختیار داشت، ابتدا به سمت یکی از پرسنل یگان انتظامی و سپس به سمت یک شهروند تیراندازی کرد و آنها را به قتل رساند. این سرباز نهایتا در حین فرار با شلیک نیروی انتظامی، کشته شد. پنج‌شنبه ۱۲ بهمن نیز فرماندهی انتظامی شرق استان تهران اعلام کرد که «اشتباه سهوی و تیراندازی بی‌هدف» یک سرباز وظیفه کلانتری ۱۴ پاکدشت به فوت یکی از کارکنان کلانتری انجامید. سپس، سرباز وظیفه‌ای که اقدام به تیراندازی کرده بود به زندگی خود پایان داد. اوایل بهمن‌ماه نیز پنج سرباز وظیفه در پادگان باغین کرمان در پی تیراندازی سرباز دیگر جان خود را از دست دادند. سربازان در طول دوران خدمت با سختی‌ها و مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند از جمله امکانات محدود، برخوردهای غیر‌انسانی پرسنل کادری ارتش و سپاه با «سربازان صفر» و به کار گماشته‌شدن در اموری غیر‌مرتبط با توانایی‌هایشان. حوادث و سوانحی هم که در این دوره برای سربازها رخ می‌دهد اغلب قابل پیگیری نیستند و ساختار نیروهای مسلح در ایران هم اجازه پیگیری‌ را نمی‌دهد. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روان‌پزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

پس از انتشار بیانیه توماج صالحی درباره تحریم انتخابات ۱۴۰۲، تماس‌های تلفنی او را قطع کرده‌اند

حساب کاربری توماج صالحی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) که به دست نزدیکان او اداره می‌شود، اعلام کرده که در پی صدور بیانیه این خواننده رپ و فعال مدنی در مورد تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، مقام‌های زندان دستگرد اصفهان به دستور وزارت اطلاعات تماس‌های تلفنی توماج را قطع کرده‌اند. توماج صالحی در بیانیه‌ای که صبح جمعه ۱۱ اسفند منتشر شد نوشته بود: «نتیجه این "انتخابات نمایشی" قبل از اعلام آشکاره، هم آمار تقریبی تک‌رقمی شرکت کننده‌ها و هم آمار تقلبی که وزارت کشور قراره اعلام کنه، نکته اینجاست که این‌بار آمار تقلبی و نمایش‌ها حتی در طرفدارهای رژیم بی‌تأثیره، چرا؟ چون ما توی ۱۹۸۴ جورج اورول زندگی نمی‌کنیم. امروز هیچ پرده‌ای از چشم‌های تیزبین مردم ما در امان نیست و همین مردم بی‌پروا و بدون لکنت چنان حقیقت رو به روی دسته دست‌برچشم‌گذاشته میارن که اونها هم توان نادیده‌گرفتن حق را نخواهند داشت. این یکی از نشانه‌های پیروزی انقلاب ۱۴۰۱ [است].» نیروهای امنیتی ۱۲ آذر برای دومین‌بار در فاصله حدود یک سال توماج صالحی، رپر معترض در ایران را بازداشت کردند. او پیشتر در آبان ۱۴۰۱ همزمان با خیزش زن، زندگی، آزادی به دست نیروهای امنیتی بازداشت و برای مدت طولانی در سلول انفرادی حبس و شکنجه شده بود. دادگاه انقلاب او را بابت اتهام «افساد فی الارض» به شش سال و سه ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی چون محرومیت از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، ممنوعیت خروج از کشور، منع فعالیت هنری محکوم کرده بود. صالحی که با ترانه‌های اعتراضی‌اش در سال‌های پایانی دهه ۹۰ خورشیدی مشهور شد، آذر ۱۴۰۲ به دست ماموران لباس شخصی مسلح و بدون ارائه هرگونه حکم قضایی، کارت شناسایی و با ضرب و شتم شدید در بابل بازداشت شد.

دست‌کم یک نیروی سپاه پاسداران در حمله هوایی منتسب به اسرائیل به غرب سوریه کشته شده است

بامداد جمعه یکم مارس / ۱۱ اسفند سه انفجار که دیدبان حقوق بشر سوریه آن‌ها را «مهیب و با فاصله زمانی کم» توصیف کرده است، شهر ساحلی بانیاس در غرب سوریه را لرزاند. به گزارش کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، وابسته به سپاه قدس، در نتیجه این حمله رضا زارعی، یکی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه کشته شد. این منبع «جنگنده‌های اسرائیلی» را عامل این انفجارها می‌داند. منابع و رسانه‌های اسرائیلی هنوز این را تأیید نکرده‌اند. همچنین در حالی‌که صابرین نیوز تا لحظه تنظیم این خبر فقط کشته‌شدن زارعی را رسماً تأیید کرده است، روزنامه «تایمز اسرائیل» به نقل از مقام‌های سوری ادعا می‌کند که در این حمله، «چندین مقام سپاه پاسداران» کشته شده‌اند. منابع غیررسمی دیگر به کشته‌شدن سه نفر از جمله یک عضو سپاه پاسداران اشاره کرده‌اند. دیدبان حقوق بشر سوریه همچنین نوشته که این حمله به «یک ویلا» در مرکز بانیاس در ساحل دریای مدیترانه صورت گرفته است. به گفته رامی عبدالرحمان، مدیر این سازمان حقوق‌بشری مستقر در بریتانیا، این ویلا به یک گروه وابسته به ایران پناه داده بود و از آنجایی که این منطقه محل نفوذ جمهوری اسلامی و حزب‌الله نبوده، این افراد گمان می‌کردند که حضور در این منطقه می‌تواند آن‌ها را مصون نگه دارد. از زمان آغاز جنگ در غزه، اسرائیل حملات خود را به اهداف سپاه قدس یا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه افزایش داده و همچنین به پدافند هوایی ارتش سوریه و برخی از نیروهای سوری حمله کرده است. صبح جمعه ۱۳ بهمن‌ماه سال جاری در یکی از این حملات، یکی از نیروهای سپاه قدس به نام سعید علیدادی کشته شد. در دی ماه نیز اسرائیل با حمله به یک ساختمان در حومه دمشق، پنج عضو سپاه پاسداران را کشت. پیش از آن نیز در اوایل دی‌ماه رضی موسوی، از نیروهای با سابقه سپاه در سوریه در حمله اسرائیل به منطقه زینبیه در حومه دمشق کشته شده بود. خبرگزاری رویترز در اوایل فوریه / اواسط بهمن‌ماه امسال گزارش کرده بود که در پی این حملات، سپاه پاسداران استقرار فرماندهان ارشد خود در سوریه را کاهش داده است و حضورش در آن منطقه را بیشتر با تکیه بر شبه نظامیان نیابتی ادامه خواهد داد.

چهار برابر شدن نرخ چاقی کودکان در سه دهه ــ بیش از یک میلیارد نفر در جهان گرفتار چاقی هستند

بنا به گزارش جدیدی که با همکاری سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است، بیش از یک میلیارد نفر در سرتاسر جهان هم‌اکنون با چاقی زندگی می‌کنند. این گزارش که حدود یکهزار و ۵۰۰ پژوهشگر در تهیه آن دست داشته اند، به تغییر شاخص توده بدنی (BMI) از ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ در کشورهای مختلف جهان پرداخته است. طبق تعریف، کسی که شاخص توده بدنی‌اش (حاصل تقسیم جرم به کیلوگرم بر قد به متر به توان دو) از ۳۰ بیشتر شود، چاق محسوب می‌شود. بر اساس نتایج این گزارش، در سه دهه گذشته، نرخ چاقی در میان کودکان چهار برابر و در میان بزرگسالان دو برابر شده است. در میان پسران، نرخ چاقی از ۲,۱ درصد جمعیت جهانی در ۱۹۹۰ به ۹,۳ درصد جمعیت جهانی در ۲۰۲۲ رسیده است. برای دختران این افزایش از ۱,۷ درصد به ۶,۹ درصد رخ داده است. برای مردان در این دوره درصد جمعیت چاق از ۴,۸ به ۱۴ درصد رسیده و جمعیت زنان چاق که ۸,۸ درصد در ۱۹۹۰ بوده به ۱۸,۵ درصد در ۲۰۲۲ افزایش یافته است. بر اساس این پژوهش، چاقی فراگیرترین شکل سوء تغذیه در سرتاسر جهان است. پروفسور مجید عزتی، نویسنده ارشد این پژوهش نتایج آن را «بسیار نگران‌کننده» خوانده و گفته همه‌گیری چاقی که ۱۹۹۰ در میان بزرگسالان در جهان آشکار بود، حالا در میان کودکان در سن مدرسه هم خود را نشان می‌دهد.

کشته‌شدن دست‌کم ۴۶ نفر در پی آتش‌سوزی یک مجتمع تجاری در بنگلادش

در آتش‌سوزی بزرگی در یک مجتمع تجاری شش‌طبقه در داکا، پایتخت بنگلادش تاکنون دست‌کم ۴۶ نفر جان باختند و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. بنا بر گزارش خبرگزاری الجزیره، این آتش‌سوزی که در ساعات پایانی پنجشنبه ۲۹ فوریه / ۱۰ اسفند آتش‌سوزی از یک رستوران بریانی در طبقه یکم مجتمع تجاری «گرین کزی کاتیج» (Green Cozy Cottage) آغاز شد. به گفته پزشکان، بیشتر جان‌باختگان در حالی که در حال غذا خوردن یا خرید بودند از دود آتش خفه شدند یا با بیرون پریدن از پنجره‌ها جان باختند. ده‌ها نفر نیز به خاطر مجروحیت‌های شدید ناشی از سوختگی در بیمارستان به سر می‌برند. به گفته یکی از فرماندهان آتش‌نشانی داکا، آتش‌سوزی احتمالاً از نشت گاز یا اجاق گاز شروع شده است. او به خبرنگاران گفته است که این مجتمع «ساختمانی پرخطر بود که در هر طبقه آن و حتی در راه‌پله‌هایش سیلندرهای گاز وجود داشت.» تاکنون مشخص نیست که چه تعدادی از جان‌باختگان و زخمی‌های این حادثه از خریداران بوده‌اند و چه تعدادی از کارگران مجتمع. آتش‌سوزی‌هایی از این دست در مجتمع‌های تجاری و صنعتی در داکا بسیار شایع‌اند. در سال‌های اخیر، ساختمان‌های بسیاری، بدون رعایت اصول ایمنی صنعتی در این شهر پرجمعیت ساخته شده‌اند. آتش‌سوزی‌ها عمدتاً نتیجه معیوب‌بودن سیلندرهای گاز، دستگاه‌های تهویه هوا و سیم‌کشی برق بوده‌اند. در ژوئیه ۲۰۲۱، آتش‌سوزی‌ای در کارخانه مواد خوراکی در حوالی داکا رخ داد که به کشته‌شدن ۵۴ کارگر انجامید. با این‌همه، بزرگترین آتش‌سوزی‌ها از این نوع در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در بخش پوشاک رخ داد که در نتیجه آن‌ها، ۱۲۰۰ کارگر کشته شدند. از آن زمان، صنایع پوشاک بنگلادش تحت نظارت دقیق‌تر دولتی قرار گرفته‌اند، اما به نوشته الجزیره، در صنایع دیگر مانند صنعت تهیه غذا که در سال‌های اخیر صدها کارگر به خاطر آتش‌سوزی کشته شده‌اند، سخت‌گیری‌های مشابه وجود ندارد.

نقض فاحش حقوق کودکان در ایران؛ نیروهای امنیتی یک نوجوان را در سقز بدون ارائه حکم قضایی بازداشت کردند

آژانس خبررسانی کردستان (کردپا) گزارش داد که نیروهای امنیتی یک نوجوان به نام متین رازیان را سه‌شنبه ۸ اسفند در سقز بدون حکم قضایی بازداشت کرده‌اند. منبع مطلع کردپا گفته است که این نوجوان دانش‌آموز، ۱۷ ساله و اهل روستای مله است و برای تامين مايحتاج خانواده به کولبری مشغول بود. بنا بر این گزارش پیگیری‌های خانواده برای اطلاع از سرنوشت فرزندشان، دلیل بازداشت و محل نگهداری او تاکنون به نتیجه مانده است. پیش از این نهادهای ناظر حقوق بشر بارها نسبت به نقض فاحش حقوق کودکان در ایران هشدار داده‌اند. نقض حقوق کودکان در دوره‌های اعتراضات و تشدید سرکوب سیاسی شدت می‌گیرد. دیده‌بان حقوق بشر در اردیبهشت ۱۴۰۲ گزارش داد که مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان جنبش ژینا کودکان را با نقض ضمانت‌های قانونی دستگیر و بازجویی کرده و تحت تعقیب قرار داده‌اند. قضات خانواده‌های کودکان را از استخدام وکلای دلخواه برای دفاع از آنها منع کرده‌اند، کودکان را به اتهام‌های مبهم محکوم کرده‌اند و آن‌ها را خارج از دادگاه‌های (نو)جوانان که صلاحیت انحصاری رسیدگی به پرونده‌های کودکان را دارند، محاکمه کرده‌اند.

خامنه‌ای پای صندوق رأی: کار خیر کنید و رأی بدهید

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح جمعه ۱۱ اسفند پس از دادن رأی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان، بار دیگر از مردم خواست که در انتخابات شرکت کنند. او با بیان این‌که «هم دوستان و هم بدخواهان» چشم‌شان به‌دنبال مسائل کشور است، گفت: «آخرین حرف من خطاب به مرددین انتخابات این است که در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.» خامنه‌ای دو روز پیش نیز درباره شرکت در انتخابات چنین استدلال کرده بود: «در رأی دادن احتمال فایده وجود دارد اما در رأی ندادن هیچ احتمال فایده‌ای وجود ندارد.» مسئولان حکومتی در هفته‌های اخیر تبلیغات خود را برای آوردن مردم به پای صندوق‌های رأی تشدید کردند آن‌ها می‌دانند که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شرکت مردم در این دوره از انتخابات به شدت پایین خواهد بود. بسیاری از شهروندان، فعالان سیاسی، گروه‌های اپوزیسیون و حتی طیف وسیعی از اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کرده‌اند. با این حال از صبح امروز برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از احتمال افزایش مشارکت مردم نسبت به دور قبلی انتخابات گفتند. حتی علی مطهری، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی که مدتی از او به‌عنوان فردی اصلاح‌طلب یاد می‌شد و اکنون به رغم همه مخالفت‌های با انتخابات نمایشی جمهوری اسلامی، همچنان خودش را برای انتخابات دور دوازدهم نامزد کرده است، گفت که میزان مشارکت و رقابت این بار بیشتر از انتخابات سال ۱۳۹۸ است.