ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مأموران امنیتی در روز جهانی کارگر مسعود فرهیخته، معلم و فعال صنفی را بازداشت کردند

در ادامه بازداشت معلمان و فعالان کارگری همزمان با روز جهانی کارگر، در عصر روز ۱۱ اردیبهشت، مسعود فرهیخته، معلم و فعال صنفی معلمان با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش در کرج بازداشت شد. در همین ارتباط شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ضمن محکوم کردن بازداشت و زندانی کردن معلمان، اعلام کرده است در برابر این ستم سکوت نخواهد کرد. پیش از این مسعود فرهیخته، معلم و از فعالان صنفی استان البرز، شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ در پی حضور و گفت‌و‌گو در اداره‌ آموزش و پرورش استان البرز، مقابل این اداره بازداشت شده بود. فرهیخته در نهایت روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه، با تودیع قرار وثیقه به طور موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان تهران بزرگ آزاد شد. پیش‌ از این نیز مأموران امنیتی جمعه ۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری، با یورش به منزل محمد حبیبی، همه افرادی را که به دیدار خانواده این فعال صنفی معلمان بازداشت‌شده رفته بودند دستگیر کردند و پس از ساعاتی ریحانه انصاری‌نژاد، عسل محمدی، هیراد پیربداقی، آنیشا اسدالهی، سروناز احمدی، کامیار فکور، حسن ابراهیمی، ژاله روحزاد و الدوز هاشمی را به اوین منتقل کردند. پیش از این، نیروهای امنیتی در روز شنبه ۹ اردیبهشت ماه محسن عمرانی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان بوشهر را بازداشت کرده بودند.

وعده‌های انتخاباتی اردوغان: اجازه تأثیر تورم بر زندگی کارمندان را نمی‌دهیم ـ دستمزد کارمندان و بازنشستگان افزایش می‌یابد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که دستمزد کارمندان در ماه ژوئیه افزایش پیدا خواهد کرد و دولت او اجازه تأثیر تورم بر زندگی این قشر را نخواهد داد. او افزود دولت با هدف بهبود درآمدها در پرداخت دستمزد بازنشستگانی که بیش از هفت هزار و ۵۰۰ لیره دریافت می‌کنند، تجدیدنظر خواهد کرد. رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت دولت در تلاش است تا از افزایش ناگهانی قیمت اجاره مسکن در کلان‌شهرها جلوگیری کند. او گفت مشکل گرانی اجاره مسکن از طریق ساخت خانه‌های بیشتر به‌زودی حل خواهد شد. رجب طیب اردوغان همچنین ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه در حال حاضر را ۱۲۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

برای شماری از فعالان حامی کارگران که در منزل محمد حبیبی بازداشت شده بودند، قرار وثیقه صادر شد

مازیار فکور، برادر کامیار فکور، روزنامه‌نگار و فعال حامی کارگران در اینستاگرام خود از صدور قرار وثیقه یک میلیارد تومانی برای فعالان حامی کارگران که در منزل محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان بازداشت شده بودند، خبر داد. جمعه ۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری، مأموران امنیتی با یورش به منزل محمد حبیبی، همه افرادی که به دیدار خانواده این فعال صنفی معلمان بازداشت‌شده رفته بودند را دستگیر کردند و پس از ساعاتی ریحانه انصاری‌نژاد، عسل محمدی، هیراد پیربداقی، آنیشا اسدالهی، سروناز احمدی، کامیار فکور، حسن ابراهیمی، ژاله روحزاد و الدوز هاشمی را به اوین منتقل کردند. اکنون بر اساس اطلاع مازیار فکور، طی تماسی که کامیار فکور از زندان با خانواده‌اش داشته است، برای شماری از بازداشت‌شدگان قرار وثیقه صادر شده است.

روز جهانی کارگر:‌ تجمع پرستاران و کادر درمان بیمارستان سجاد شهریار

دوشنبه ۱۱ اردیهشت، روز جهانی کارگر، کادر درمان و پرستاران بیمارستان سجاد شهریار دست به تجمع اعتراضی زدند. آنها همچون دیگر همکاران‌شان به عدم رسیدگی به مطالبات و عدم تحقق وعده‌های مسئولان معترضند. پرستاران در هفته‌های اخیر بارها دست به اعتراض زده‌اند. مطالبه اصلی پرستاران اجرای دقیق قانون تعرفه‌گذاری است. اساس این قانون انجام پرداخت‌ها بر اساس امتیازدهی به نوع و کیفیت خدمات پرستاری است تا از تبعیض در میان پرستاران جلوگیری شود. قانون سال ۱۳۸۶ تصویب شد اما بیش از ۱۵ سال اجرای آن به تعویق افتاده است. تزلزل کاری و بی‌ثبات‌کاری دیگر مشکلی است که پرستاران و کادر درمان ایران حتی در اوج دوران همه‌گیری کرونا با آن درگیر هستند.

رئیس دفتر سیاسی طالبان درباره نشست دوحه: هیچ همایشی بدون مشارکت ما نتیجه نخواهد داد

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با بیان این‌که این گروه به نشست دوحه دعوت نشده، گفت: «هیچ همایشی بدون مشارکت ما نتیجه نخواهد داد». شاهین به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفت نتیجه نشست دوحه یک‌طرفه و تطبیق آن بر کشور نیز دشوار است.» سهیل شاهین همچنین افزود: «ما حق داریم که موضع خود را در فورم‌های بین‌المللی بیان کنیم، اگر کسی با آن موافق یا مخالف است موضوع دیگری است.» سازمان ملل امروز دوشنبه و فردا سه‌شنبه ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت (یکم و دوم ماه مه) در دوحه پایتخت قطر نشستی پشت درهای بسته با حضور نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان بین‌المللی مختلف برگزار خواهد کرد تا در مورد چگونگی تعامل با طالبان گفت‌وگو کند. سایت سازمان ملل نوشته است که هدف از این نشست مشارکت بین‌المللی در مورد موضوعات کلیدی، مانند حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران، حکومت فراگیر، مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر است. امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل پیش از این گفته بود که قرار است این سازمان برای بحث درباره‌ به رسمیت‌شناختن طالبان نشستی برگزار کند. برخی از نهادها و فعالان سیاسی و اجتماعی افغانستان به این سخنان امینه محمد اعتراض و با آن مخالفت کردند.

دو فرد دارای معلولیت در روز جهانی کارگر با گرفتن پلاکارد اعتراضی در برابر بهزیستی کرمان به اعتراضات سراسری معلولان ایران پیوستند

معلولان ایران از روزها پیش در حال اعتراض در سرتاسر ایران به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان در پنجمین سالگرد ابلاغ و عدم اجرای قانون هستند. به گزارش کانال تلگرامی کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت، دو فرد دارای معلولیت در کرمان دوشنبه ۱۱ اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر به این اعتراض‌ها پیوستند. در پلاکاردهایی که این دو معترض در دست داشتند، نوشته است: «معیشت شایسته حق مسلم ماست»؛ «اجرای ماده ۲۷، حق مسلم ماست».

روز جهانی کارگر:‌ پلیس فرانسه در پاریس و نانت به معترضان حمله کرد

تظاهرات روز جهانی کارگر در سرتاسر فرانسه در حالی برگزار می‌شود که اتحادیه‌های کارگری، فعالان مستقل و بسیاری از مردم از طرح افزایش سن بازنشستگی و دیگر سیاست‌های نئولیبرالی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، خشمگین‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای پلیس در پاریس و نانت به معترضان حمله کردند و به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، فعالان زیست‌محیطی «شورش انقراض» هم در پاریس روی نمای شیشه‌ای بنیاد «لویی‌ویتان» و سنگ‌فرش روبروی هتل ریتز رنگ ریختند. در اروپا، تجمع‌های روز کارگر در هلند و ایتالیا و سوئیس و سوئد و کشورهای دیگر هم در جریان است. در آلمان هم تظاهرات در برلین تا ساعاتی دیگر برگزار خواهد شد.

تجمع حکومتی روز جهانی کارگر همزمان با سرکوب فعالان مستقل کارگری

از صبح دوشنبه ۱۱ اردیبهشت مراسم حکومتی بزرگداشت روز جهانی کارگر در محل خانه کارگر جمهوری اسلامی در تهران برگزار شد. علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر ــ تشکلی حکومتی که کارگران و فعالان کارگری مستقل آن را به هیچ وجه نماینده خود نمی‌دانند ــ در مراسم این روز با تشکر از نیروی انتظامی گفت: «محدودیت‌ها باید برداشته شود. ما در تجمعاتمان خطوط را رعایت می‌کنیم و مسئولان هم باید اجازه دهند کارگران در این روز صدای خود را برسانند.» این تجمع در حالی برگزار می‌شود که سرکوب فعالان و تشکل‌های مستقل کارگری ادامه دارد. در روزهای گذشته مأموران امنیتی با هجوم به منزل محمد حبیبی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، گروهی از فعالان صنفی و مدنی مدافع حقوق کارگران را با خشونت بازداشت کردند. یک روز بعد، نیروهای امنیتی در بوشهر محسن عمرانی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان این استان را بازداشت کردند. در ادامه اذیت و آزار و فشار بر فعالان کارگری و صنفی، اتحادیه آزاد کارگران ایران، یکشنبه دهم اردیبهشت ۱۴۰۲، از احضار مظفر صالح‌نیا و شریف ساعدپناه، از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، در سنندج از سوی نهادهای امنیتی خبر داد. در دوشنبه ۱۱ اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر هم نیروهای امنیتی شش تن از اعضای انجمن صنفی معلمان سنندج – کلاترزان را به نهادهای امنیتی احضار کردند. همچنین درهمین روز نیروهای حراست مجتمع صنعتی هفت‌تپه به شماری از کارگران معترض این کارخانه حمله کردند. و باز در روز جهانی کارگر مأموران اداره اطلاعات کرج عطا باباخانی، عضو قدیمی سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، و راننده بازنشسته را بازداشت کردند.

روز جهانی کارگر: تجمع‌ اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی در رشت

همزمان با روز جهانی کارگر، بازنشستگان تأمین اجتماعی و دیگر بازنشستگان در شهرهای مختلف ایران دست به تجمع و راهپیمایی زده‌اند. بازنشستگان تأمین اجتماعی گیلان در رشت گرد آمدند و شعار دادند: «ننگ ما ننگ ما، وزیر الدنگ ما». بازنشستگان از جمله بازنشستگان تأمین اجتماعی که در ماه‌های اخیر بارها تجمع‌ اعتراضی برپا کرده‌اند، علیه بی کفایتی حکومت در کنترل تورم و افزایش روزافزون قیمت‌ها شعار می‌دهند و خواهان مستمری بالاتر از خط فقر، ارائه خدمات درمانی رایگان بدون نیاز به بیمه‌ی تکمیلی و افزایش سطح تسهیلات ارائه‌شده به بازنشستگان هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی از چندین هفته پیش دوشنبه‌های اعتراضی برگزار می‌کنند. امروز تا کنون گزارش‌هایی از تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان در کرمانشاه، شوش، ساری، کرمان و اهواز نیز منتشر شده است.

اعتراضات در برلین در آستانه روز جهانی کارگر علیه ناتو و سرمایه‌داری

یکشنبه ۳۰ آوریل / ۱۰ اردیبهشت در آستانه فرا رسیدن اول ماه مه، روز جهانی کارگر، تظاهرکنندگان در محله‌ ودینگ برلین با شعارهایی علیه سرمایه‌‌داری و جنگ‌افروزی و در راستای تقویت اتحادیه‌های کارگری، حمایت از صلح جهانی و حمایت از حق مسکن و رفاه شهروندان تظاهرات کردند. معترضان در ودینگ با بالا بردن بنرهایی خواستار «صلح به جای سرمایه‌داری»، «پایان فقر» و «عدم فروش اسلحه به اوکراین» و «پایان دادن به ناتو» شدند. تظاهرات در محله کرویزبرگ برلین که شب‌هنگام از سوی فعالان کوئیر و فمینیست با هدف بازپس‌گیری شب برگزار شد، بیش از ۳۴۰۰ نیروی پلیس در برلین برای مقابله با معترضان صف‌آرایی کرده بودند. پلیس در کرویزبرگ تعدادی از معترضان را به اتهام پرتاب بطری و اجسام آتش‌زا به سمت پلیس دستگیر کرد. انتظار می‌رود که امروز در برلین بیش از دو برابر نیروی پلیس نسبت به شب گذشته، مستقر شوند. قرار است هزاران نفر در این شهر به رسم هر سال در تظاهرات روز اول مه شرکت کنند.

روز جهانی کارگر: تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی در ساری و کرمان

همزمان با روز جهانی کارگر، بازنشستگان تأمین اجتماعی و دیگر بازنشستگان در شهرهای مختلف ایران دست به تجمع و راهپیمایی زده اند. بازنشستگان ساری در مقابل سازمان تأمین اجتماعی گرد آمدند و شعار دادند: «حقوق ما ریالیه، هزینه‌ها دلاریه». در کرمان بازنشستگان راهپیمایی کردند و شعار دادند: «میرهاشم دروغگو، حاصل وعده‌هات کو»؛ «وزیر کار و رفاه، استعفا استعفا». میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی است. بازنشستگان از جمله بازنشستگان تأمین اجتماعی که در ماه‌های اخیر بارها تجمع‌ اعتراضی برپا کرده اند، علیه بی کفایتی حکومت در کنترل تورم و افزایش روزافزون قیمت‌ها شعار می‌دهند و خواهان مستمری بالاتر از خط فقر، ارائه خدمات درمانی رایگان بدون نیاز به بیمه‌ی تکمیلی و افزایش سطح تسهیلات ارائه‌شده به بازنشستگان هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی از چندین هفته پیش دوشنبه‌های اعتراضی برگزار می‌کنند. امروز تا کنون گزارش‌هایی از تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان در کرمانشاه، شوش و اهواز نیز منتشر شده است.

روز جهانی کارگر: حوادث کار روزانه بیش از پنج کارگر را در ایران می‌کُشد

بنا بر اعلام معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی ایران در سال ۱۴۰۱ به صورت میانگین روزانه ۵٬۲ کارگر جانشان را در جریان حوادث کار از دست داده‌اند. مسعود قادی پاشا در روز ۱۱ اردیبهشت شمار کارگرانی را که سال قبل بر اثر حوادث کار فوت کردند، یک هزار و ۹۲۶ نفر اعلام کرد و مدعی شد که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱٬۳ درصد کاهش یافته است. پیش از این وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادعا کرده بود که در سال ۱۴۰۰ حوادث کار جان ۸۰۰ کارگر را گرفته است. به گفته قادی پاشا سقوط از بلندی و برخورد با جسم سخت که بیشتر در کارگاه‌های ساختمانی و مشاغل مرتبط با سیمبانی رخ می‌دهد، بیشترین فراوانی را در مرگ کارگران دارند. ۴۵ درصد کارگران فوت شده (۸۶۱ نفر) از بلندی سقوط کردند و علت مرگ ۲۱٬۸ درصد(۴۱۴ نفر) آنها هم برخورد جسم سخت اعلام شد. او برق‌گرفتگی، سوختگی و کمبود اکسیژن را هم از دیگر عوامل مرگ کارگران عنوان کرد. قادی پاشا همچنین گفت که در سال ۱۴۰۱، ۲۶ هزار و ۷۴ مصدوم کار به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند که نسبت به سال قبل‌تر (۱۴۰۰) کاهش ۱٬۷ درصدی را نشان می‌دهد. به گفته او استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی و مازندران بالاترین نرخ حوادث کاری مرگ‌بار را دارند. آمار حوادث کار در ایران بیشتر از آنچه که در آمار رسمی اعلام می‌شود است. کارگران مهاجر به دلیل ترس از اخراج از ایران در بیشتر مواقع به نهادهای حکومتی مراجعه نمی‌کنند. علاوه بر این کارگران «غیررسمی» و همینطور کارگران شاغل در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار هم در آمار نهادهای دولتی نادیده گرفته می‌شوند.

روز جهانی کارگر: ۲۰۰ کارگر معترض پتروشیمی چوار را ممنوع الورود کردند

مدیران پتروشیمی چوار ایلام ۲۰۰ کارگر پیمانی را که به اجرا نشدن طبقه‌بندی مشاغل و وضعیت معیشتی خود معترض بودند ممنوع‌الورود کرده‌اند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از این کارگران نوشت در روزهای گذشته پس از اعتراض به دستمزد پایین و اجرا نشدن طرح طبقاتی از ورود آنها به پتروشیمی جلوگیری شده‌است. تمامی این کارگران قرارداد موقت و به واسطه شرکت‌های پیمانکاری مشغول به کار هستند. کارگران پیمانی نفت و گاز از آغاز اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با مطالبه افزایش ۷۹ درصدی دستمزد، کاهش روز و ساعت کار، بهبود وضعیت خوابگاه‌ها و غذا و خلع ید از شرکت‌های پیمانکاری دور تازه‌ای از اعتصاب را آغاز کرده‌اند.

روز جهانی کارگر: گروهی از کارگران روزمزد پروژه‌ای در قشم تجمع کردند

گروهی از کارگران روزمزد پروژه‌ای در قشم به مناسبت روز جهانی کارگر تجمع کردند. در یک ویدئو از این تجمع یکی از کارگران ضمن گرامیداشت روز جهانی کارگر، می‌گوید: کارگران اتحاد، اتحاد. در این ویدئو شعارهایی چون «نه به تبعیض و ستم علیه کارگران»، «کارگر زندانی آزاد باید گردد، زن زندگی آزادی»، »کارگران از هر نژاد، مذهب و ملیت که باشند متحدند» و «زنده باد اول ماه مه روز همبستگی کارگران جهان» در دست کارگران دیده می‌شود.

عطا باباخانی، راننده بازنشسته و عضو قدیمی سندیکای شرکت واحد تهران را در روز جهانی کارگر بازداشت کردند

به گزارش کانال تلگرامی سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، مأموران امنیتی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر عطا باباخانی، عضو قدیمی این سندیکا و راننده بازنشسته را بازداشت کردند. بنا به این گزارش، باباخانی همراه با همسر و فرزندانش در حال رانندگی بود که مأموران اداره اطلاعات کرج خودروی او را متوقف کردند و خانواده را به خانه‌شان بازگرداندند. آنها پس از تفتیش خانه عطا باباخانی را با خود بردند. رضا شهابی و حسن سعیدی و داود رضوی، سه عضو دیگر سندیکا نیز از ماه‌ها پیش در زندان به سر می‌برند. سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در روزهای اخیر بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر صادر کرد و در آن «خواست‌های عمومی و فوری» خود را نوشت و همه کارگران و مزدبگیران را به «اتحاد و ایجاد تشکیلات مستقل کارگری» فراخواند. از جمله خواست‌های مطرح‌شده در بیانیه سندیکا عبارتند از: برقراری بیمه‌های اجتماعی موثر و مکفی، انحلال شرکت‌های پیمانکاری، افزایش حداقل دستمزد به ۲۵ میلیون تومان، توقف سرکوب تشکل‌های مستقل کارگری و صنفی، آزادی زندانیان سیاسی، لغو انواع ستم از جمله جنسیتی و نژادی و عقیدتی و ملی و مذهبی، توقف ستم و تبعیض علیه کارگران مهاجران به ویژه کارگران افغانستانی و به رسمیت شناختن حق شهروندی آنها.

روز جهانی کارگر: تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان خوزستان در شوش و اهواز

همزمان با روز جهانی کارگر، بازنشستگان استان خوزستان در شوش و اهواز دست به تجمع اعتراضی زدند. آنها در اهواز در برابر سازمان تأمین اجتماعی شعار می‌دادند: «بازنشسته به پا خیز، برای رفع تبعیض»؛ «حسین حسین شعارشون؛ دروغ و دزدی کارشون». در شوش، کارگران بازنشسته در راهپیمایی اعتراضی خود شعار می‌دادند: «فقط کف خیابون، به دست میاد حق‌مون»؛ «نه دولت نه مجلس، نیستند به فکر ملت». بازنشستگان از جمله بازنشستگان تأمین اجتماعی که در ماه‌های اخیر بارها تجمع‌ اعتراضی برپا کرده اند، علیه بی کفایتی حکومت در کنترل تورم و افزایش روزافزون قیمت‌ها شعار می‌دهند و خواهان مستمری بالاتر از خط فقر، ارائه خدمات درمانی رایگان بدون نیاز به بیمه‌ی تکمیلی و افزایش سطح تسهیلات ارائه‌شده به بازنشستگان هستند. امروز تا کنون بازنشستگان تامین اجتماعی در کرمانشاه و کرمان هم به خیابان آمده اند.

در آستانه روز معلم شش تن از اعضای انجمن صنفی معلمان سنندج را به نهادهای امنیتی احضار کردند

در ادامه بازداشت و احضار فعالان صنفی در شهرهای مختلف، نیروهای امنیتی شش تن از اعضای انجمن صنفی معلمان سنندج - کلاترزان به نهادهای امنیتی احضار شدند. رضا طهماسبی، غیاث نعمتی، مجید کریمی، بهاء ملکی، فیصل نوری و جمیل امینی معلمانی هستند که به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند. نیروهای امنیتی در روز شنبه ۹ اردیبهشت ماه محسن عمرانی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان بوشهر را بازداشت کرده بودند و یک روز قبل‌تر نیز شماری از فعالان مدنی مدافع حقوق کارگران را که برای دیدار با خانواده محمد حبیبی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان به خانه او رفته بودند.

روز جهانی کارگر:‌ اعتصاب کارگران یزدتایر به سومین روز کشید

کارگران یزدتایر برای سومین روز متوالی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت، همزمان با روز جهانی کارگر، دست از کار کشیدند. اعتصاب این کارگران در اعتراض به دستمزدهای پایین، و مشکلات معیشتی و وضعیت بد اقتصادی است. آنها بهمن سال گذشته نیز دست به اعتصاب زدند و شعار دادند: «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»؛ اما مسئولان علی رغم وعده‌ها به مشکلات آنها پاسخی ندادند.

روز جهانی کارگر: حمله نیروهای حراست هفت‌تپه به کارگرانی که اعتصاب غذا کرده بودند

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت همزمان با روز جهانی کارگر، نیروهای حراست مجتمع صنعتی هفت‌تپه به شماری از کارگران معترض این کارخانه حمله کردند. به گزارش گروه تلگرامی سندیکای نیشکر هفت‌تپه، کارگران دوشنبه در اعتراض به «توهین مدیرعامل شرکت‌های طرح توسعه جانبی» دست به «اعتصاب غذای شبانه‌روزی» زده بودند که نیروهای حراست با تحریک مدیریت به آنها هجوم بردند. این کانال تلگرامی درگیری را «شدید» توصیف کرده است. گزارش‌های دیگر نیز با تایید خبر ذکر کردهاند که کارگران اعتصاب‌کرده «نمایندگان مستقل کارگران» بودند و پس از حمله حراست به آنها، دیگر همکاران‌شان نیز دست به تجمع زدند.

دفاع شهردار تهران از جداسازی واگن‌های زنان و مردان در مترو با پرده: «الگو شده است»

روز جمعه ۸ اردیبهشت‌، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد بین واگن زنان و مردان در مترو تهران، پرده‌ای گل‌گلی برای جداسازی این واگن‌ها از هم نصب شده است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران دوشنبه ۱۱ اردیبهشت در نشست خبری خود با بیان این‌که «حجاب موضوعی شرعی، قانونی و ضروری است و مسئله سلیقه‌ای و فردی نیست»، در این‌باره گفت: «این پرده نیست بلکه یک قاب فلزی است». او افزود: «این مسئله از تهران شروع شد اما حالا کشورهای دیگر هم این مسئله را الگو قرار دادند».

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی کرمانشاه در روز جهانی کارگر

همزمان با روز جهانی کارگر، بازنشستگان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه دست به تجمع اعتراضی زدند. آنها شعار می‌دادند: «گرانی، تورم، بلای جان مردم.» بازنشستگان تامین اجتماعی در زمره کم درآمدترین اقشار مستمری بگیرند و بیش از ۷۰ درصد آن‌ها مستمری در سطح حداقل دستمزد دارند. آن‌ها که در ماه‌های اخیر بارها تجمع‌ اعتراضی برپا کرده‌اند، علیه بی کفایتی حکومت در کنترل تورم و افزایش روزافزون قیمت‌ها شعار می‌دهند و خواهان مستمری بالاتر از خط فقر، ارائه خدمات درمانی رایگان بدون نیاز به بیمه‌ی تکمیلی و افزایش سطح تسهیلات ارائه‌شده به بازنشستگان هستند.

برنامه جهانی غذا عملیات کمک‌رسانی به سودان را از سر گرفت

برنامه جهانی غذا سازمان ملل کار امدادرسانی اضطراری خود در سودان را از سر گرفت. سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا بر اهمیت تلاش‌های امدادی تأکید کرد و گفت میلیون‌ها سودانی در نتیجه جنگ داخلی کنونی با بحران گرسنگی روبه‌رو هستند. حدود دو هفته پیش برنامه جهانی غذا پس از وقوع خشونت‌ها در سودان و کشته شدن چند کارمندش، فعالیت خود را متوقف کرد. مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل روز یکشنبه از غارت انبارهای حاوی کمک‌های ارسالی به سودان ابراز تأسف کرد و گفت با چنین اقداماتی سازمان‌های بشردوستانه با کمبود منابع مواجه خواهند شد. گریفیث گفت به‌دنبال راه‌هایی برای رساندن هر چه سریع‌تر مواد مورد نیاز مردم سودان هستند. آتش‌بس شکننده در سودان برای دومین بار ۷۲ ساعت دیگر تمدید شده است. ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی «نیروهای پشتیبان سریع» (RSF) این آتش‌بس را تأیید کرده‌اند. با این حال بامداد امروز، دوشنبه ۱۱ اردیبهشت / یکم مه بار دیگر صدای تیراندازی در خارطوم، پایتخت سودان شنیده شد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شد

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم شنبه ۱۰ اردیبهشت تقدیر از فعالیت‌های رضا فاطمی امین، وزیر سابق صنعت، معدن، تجارت، سید مهدی نیازی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در جریان استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر صنعت و معدن و تجارت به او رأی اعتماد ندادند و به این ترتیب او از این سِمت عزل شد. فاطمی امین اولین وزیر دولت سیزدهم است که از ابتدای آغاز به کار دولت تا به حال دو بار در صحن علنی مجلس استیضاح شده است. او همچنین اولین وزیر در دولت سیزدهم است که برکنار می‌شود. نمایندگان موافق استیضاح به عملکرد ضعیف او به‌خصوص در حوزه صنعت خودرو و ناکارآمدی دولت رئیسی اشاره کرده بودند. وزیر سابق صمت در سخنرانی دفاع از خود در مجلس از وجود «اژدهای هفت سر فساد» در خودروسازی کشور خبر داده و «واحدهایی در مجلس» را متهم به دست داشتن در «مافیای خودرو» کرده بود. وزیر سابق صمت در جلسه استیضاح خود گفته بود که «یک شرکت که سه هزار میلیارد تومان گران‌فروشی دارد، افرادی را اجیر کرده» که معاون او را به قصد کشت کتک بزنند. دو نماینده مجلس فاش کرده بودند که بیش از ۷۰ دستگاه خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان تحویل داده شد تا استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را پس بگیرند. سید مهدی نیازی، جانشین موقت او پیش از این قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بود و سابقه معاونت هماهنگی و امور کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت را در کارنامه دارد.

شهردار تهران: در مترو، ابتدا به بی‌حجاب‌ها تذکر می‌دهیم، سپس از ورودشان به ایستگاه‌ها جلوگیری می‌کنیم، نصب پرده بین واگن زنان و مردان در مترو تهران با نقش گل‌بوته

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در ویدیویی که از او منتشر شده می‌گوید: «در ۷۰ ایستگاه مترو کار «ایجابیِ سنگین» در رابطه با حجاب انجام دادیم. مطابق قوانین کشور در این رابطه پیش می‌رویم، مواجهه یگان حفاظت شهرداری با بی‌حجابان‌ در قدم نخست اطلاع‌رسانی سپس تذکر و سپس ممانعت از ورود به ایستگاه‌های مترو است.» بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، «کار ایجابی سنگین» مورد نظر شهرداری تهران عبارت است از بسیج عده‌ای از آمران به معروف که به زنان با پوشش اختیاری تذکر می‌دهند، زنان سپس معمولا بی‌حرف و سحنی شالی را روی سر می‌اندازند که چند قدم بعد آن را بردارند. در همان حال جمعه گذشته، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد بین واگن زنان و مردان در مترو تهران، پرده‌ای برای تفکیک جنسیتی واگن‌ها نصب شده است. مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو و حومه اعلام کرد تا چند هفته آینده پرده حائل برای تفکیک جنسیتی در خطوط مترو نصب خواهد شد. یک طرح و استیکر گلدار هم روی این دیوارهای شیشه‌ای حائل نصب شده. در حالی‌که مردم با کل این دیوارها مشکل دارند، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو و حومه گفت: «هدف اصلی از نصب موانع شیشه‌ای جلوگیری از ورود آقایان به واگن‌های ویژه بانوان است و طرحی که روی شیشه نصب می‌شود، متغیر است.» دوستی در ادامه افزود: «اگر اجرای طرح گل بازخورد خوبی در بین مردم نداشته، اصراری روی آن نداریم و طرح تغییر خواهد کرد.»

با دستور دادستان قزوین لباس‌های «نامتعارف» از فروشگاه‌ها جمع‌آوری می‌شود

حسین رجبی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین اعلام کرد «بر اساس مواد قانون رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس‌هایی که استفاده از آن در ملأ عام خلاف شرع است و یا عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند و همچنین وفق ماده ۶۴۰ قانون مجازات اسلامی تولید، توزیع و فروش و نگهداری برای فروش چنین لباس‌هایی جرم است.» رجبی در ادامه افزود: «در همین راستا طی مکاتبه‌ای با پلیس نظارت بر اماکن عمومی اعلام گردید که با همکاری سازمان صمت، سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها به کلیه تولیدکنندگان و فروشندگان البسه نامتعارف ابلاغ گردد که ضمن اصلاح روند تولید، از تولید و فروش البسه‌های نامتعارف خودداری کنند و فروشگاه‌های عرضه نیز ظرف مدت ۱۰ روز در راستای اقدامات پیشگیرانه شخصاً اینگونه البسه را جمع‌آوری نمایند.» دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: «در صورت عدم توجه و اجرای این دستور، دستگاه‌های متولی مذکور ضمن بازدید از مراکز تولید و فروشگاه‌های سطح شهر، در اجرای ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی راساً نسبت به جمع آوری اینگونه البسه اقدام و تعیین تکلیف خواهند شد.» رجبی خاطرنشان کرد که این طرح مقطعی نیست بلکه «به صورت مستمر» در طول سال اجرا می‌شود.

روزنامه همشهری: پلیس مجهز به لباس دوربین‌دار با بی‌حجابان درگیر شود و پولش را از مردم بگیرد

روزنامه همشهری به شکست طرح دوربین پلیس برای مبارزه با‌ پوشش اختیاری زنان ایرانی اعتراف کرده و پیشنهاد داده ماموران پلیس مجهز به دوربین متصل به لباس در اماکن عمومی حاضر شوند و با زنان با پوشش اختیاری برخورد کنند. این روزنامه توصیه کرده هزینه تجهیزات و نیروی انسانی این طرح هم از مردم گرفته شود. احمدرضا رادان ۱۹ فروردین تهدید کرده بود که نیروی انتظامی با استفاده از دوربین‌های مداربسته و سامانه‌های هوشمند در سطح شهرها از روز شنبه ۲۶ فروردین اقدام به شناسایی زنان بدون حجاب اجباری می‌کند و در صورت دریافت تذکر و تکرار آن، مخالفان حجاب اجباری به «محاکم قضایی» معرفی خواهند شد. اما زنان با مقاومت یکپارچه و گسترده خود نشان دادند که این دوربین‌ها کارآیی لازم را ندارند. اکنون روزنامه همشهری، وابسته به شهرداری تهران نوشته است: «تجهیزات دوربینی پلیس مگر چه میزان از شهر را پوشش می‌دهد؟ و مهم‌تر اینکه آیا دوربین کافی است؟ به‌نظر می‌رسد هیچ رقم حواله دادن وظیفه قهریه به مردم عادی، نگهبان و کارمند منطقی نباشد.» در ادامه این نوشته آمده است: «پیشنهاد می‌شود مأمور پلیس مجهز به دوربین متصل به لباس، در اماکن عمومی حاضر شود و صرفا تذکر لسانی دهد. اگر توجهی هم نشد یا خدایی ناکرده توهین شنید، سکوت و به تذکر لسانی اکتفا و عبور کند. دوربین همه صحنه‌ها را ضبط کرده و متخلف خارج از میدان قابل پیگیری است. این کار باید در همه اماکن عمومی انجام شود. مترو، پارک‌ها، مال‌ها، فرودگاه‌ها و…. ممکن است فراجا بگوید مشکل مالی یا نیروی انسانی دارد؛ این هم بدون راه‌حل نیست. کافی است نیروی انسانی لازم را از نهادهایی مثل بسیج یا داوطلبان مردمی بگیرد و آموزش دهد. هزینه جذب، آموزش و تجهیز را هم می‌تواند از نهادهایی بگیرد که مستقیم یا غیرمستقیم درگیر این موضوع هستند؛ مثل مال‌ها یا شهرداری‌ها و فرودگاه‌ها و…»