ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قالیباف: ما مدیران کشور سالانه ۱۰۴ میلیارد دلار به هدر می‌دهیم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اداری استان خراسان شمالی ایران گفت: «ما ثروت خود را از بین برده و به آتش می‌کشیم و بعد منتظریم هر مسیری را دنبال کنیم تا جبران شود.» او افزود: «ما مدیران سالانه ۱۰۴ میلیارد دلار ثروت را هدر می‌دهیم. چگونه می‌خواهیم به آیندگان جواب دهیم که پول خود را به آتش می‌کشیم.» رئیس مجلس توضیح نداد که این میزان کلان هدر دادن بودجه کشور در چه عرصه‌ها و توسط چه کسانی صورت می‌گیرد. فساد مالی مسئولان کشور پدیده‌ای است که مردم مدام شاهد آن هستند. پایگاه خبری آفتاب یک روز پیش گزارش داد که در شهرداری تهران ۲۰ هزار میلیارد تومان که ظاهراً معادل نیمی از بودجه شهرداری‌ست اختلاس شده است.

کشورهای عضو ناتو از الحاق اوکراین به این پیمان نظامی پس از پایان جنگ حمایت می‌کنند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که همه کشورهای عضو این ائتلاف نظامی موافق هستند که اوکراین به آن بپیوندد. استولتنبرگ در پایان نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در اسلو گفت: «با این حال، پیش از آن باید اطمینان یافت که اوکراین از جنگ تجاوزکارانه روسیه جان سالم به‌در خواهد برد و از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد.» استولتنبرگ افزود این ائتلاف نظامی همچنین باید بتواند پس از پایان جنگ، امنیت اوکراین را تضمین کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز از اقدامات جامع در حمایت از اوکراین خبر داد. بلینکن در اسلو گفت در نشست ماه ژوئیه ناتو در ویلنیوس «یک بسته قوی از کمک‌های سیاسی و نظامی» عرضه خواهد شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در نشست رهبران کشورهای اروپایی در مولداوی خواستار گسترش سریع ناتو و اتحادیه اروپا به سمت شرق شد. زلنسکی گفت اوکراین آماده پیوستن به ناتو است و او امیدوار است اعضای ناتو به اتفاق نظر لازم در این‌باره برسد. زلنسکی همچنین پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا را بسیار مهم خواند. سران کشورها و دولت‌های تقریباً ۵۰ کشور در اجلاس مولداوی شرکت دارند.

نتایج نهایی و رسمی انتخابات ترکیه اعلام شد

احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه پنج‌شنبه ۱۱ خرداد / یکم ژوئن نتایج قطعی و نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که یکشنبه ۷ خرداد / ۲۸ مه برگزار شد، اعلام کرد. بر این اساس رجب طیب اردوغان با کسب ۲۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۸۹ رأی ۵۲,۱۸ درصد آرا را به‌دست آورد. کمال قلیچداراوغلو، رقیب او نیز ۲۵ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۷۲۴ رأی کسب کرد که ۴۷,۸۲ درصد از کل آرا بود. بدین ترتیب اردوغان برای سومین دوره متوالی و به‌مدت پنج سال دیگر رئیس جمهوری ترکیه شد. او سیزدهمین رئیس جمهوری ترکیه پس از اعلام جمهوریت در این کشور است.

۱۸ نفر در حمله هوایی به بازار خارطوم در سودان کشته شدند

با وجود درخواست‌ها برای تمدید آتش‌بس، درگیری‌ها در سودان با شمار زیادی کشته ادامه دارد. به‌گفته فعالان حقوق بشر ۱۸ غیرنظامی در حمله هوایی به بازاری در خارطوم، پایتخت این کشور کشته شدند. ارتش سودان همچنین میدان بازار را با توپخانه گلوله‌باران کرد. مجروحان نیاز شدیدی به پزشک و اهدای خون دارند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساکنان خارطوم از درگیری در شمال و جنوب پایتخت سودان نیز خبر دادند. در سودان، ارتش هفته‌هاست که با شبه‌نظامیان رقیب «نیروهای پشتیبانی سریع» می‌جنگد. آمریکا و عربستان سعودی بار دیگر اعلام کردند که حاضرند به‌عنوان میانجی بین دو طرف عمل کنند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هر دو طرف را به نقض آتش‌بس توافق‌شده اخیر متهم کرد. او رهبران دو گروه را به اقدامات آمریکا تهدید کرد، بدون آن‌که مشخص کند که این اقدامات چیست.

اردوغان‌‌ از نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، برای حضور در مراسم تحلیف خود دعوت کرد

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق شامگاه چهارشنبه ۱۰ خرداد / ۳۱ مه در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه انتخاب مجدد او به ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفت. بارزانی در این تماس تلفنی برای اردوغان و مردم و دولت ترکیه آرزوی موفقیت کرد و آمادگی اقلیم کردستان را برای توسعه‌ روابط با ترکیه در تمامی زمینه‌ها اعلام کرد. اردوغان نیز ضمن قدردانی از نچیروان بارزانی بر تمایل کشورش بر تقویت بیشتر روابط با عراق و اقلیم کردستان تأکید کرد و رئیس اقلیم کردستان عراق را به‌شکل رسمی برای شرکت در مراسم سوگند خود به آنکارا دعوت کرد. آن‌ها همچنین در مورد وضعیت منطقه و دیگر موضوعات موردعلاقه دو طرف گفت‌وگو کردند. پیش از این، مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان و پدرش مسعود بارزانی در پیام‌های جداگانه‌ای انتخاب مجدد اردوغان به ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفته بودند.

امارات متحده عربی مشارکت در ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا را متوقف کرد

امارات متحده عربی اعلام کرد که مشارکت در ائتلاف دریایی خلیج فارس به رهبری آمریکا را متوقف کرده است. این ائتلاف در سال ۲۰۰۱ برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس تشکیل شد. در هفته‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران بار دیگر به توقیف مجدد نفتکش‌ها روی آورده است. روز سه‌شنبه ۹ خرداد / ۳۰ مه «وال استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از منابع آگاه در منطقه و آمریکا نوشته بود امارات متحده عربی از واکنش نشان ندادن آمریکا به توقیف نفتکش‌ها توسط ایران ناراضی است. امارات این گزارش را «توصیف نادرست» از تماس‌ها بین دو کشور خواند، با این حال تأیید کرد که از دو ماه پیش دیگر در عملیات تحت رهبری آمریکا که مقر آن در پایگاه نیروی دریای این کشور در بحرین است مشارکت نمی‌کند. امارات اما مشخص نکرد که چرا شرکت خود در ائتلاف را متوقف کرده است و آیا مجدداً به آن خواهد پیوست یا خیر. در بیانیه دولت امارات تنها آمده است که این کشور متعهد به گفت‌وگو و تعامل دیپلماتیک برای پیشبرد امنیت و ثبات منطقه‌ و همچنین تضمین ایمنی دریانوردی در دریاهای خود مطابق با قوانین بین‌المللی است. ایران به‌تازگی دو نفتکش را ظرف یک هفته در آب‌های خلیج فارس در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد. یکی از نفتکش‌ها از دبی به سمت بندر فجیره در دریای عربی امارات در حال حرکت بود.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه از «سیاست فعال» کناره‌گیری کرد

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) که پی‌گیرنده‌ی حقوق کردها در ترکیه است، روز چهارشنبه ۱۰ خرداد / ۳۱ مه اعلام کرد که از «سیاست فعال» کناره‌گیری می‌کند. دمیرتاش پس از شکست اپوزیسیون ترکیه در انتخابات این کشور با انتشار بخشی از مصاحبه خود با شبکه «آرتی گرچک»، که هنوز منتشر نشده است، از این که نتوانسته است به نحو شایسته خواست‌های سیاسی مردم خود را مطرح کند، پوزش خواست. او در توییتر نوشت: «من از طرف خودم صمیمانه از این که نتوانستم سیاستی در خور مردم‌مان ارائه دهم، پوزش می‌طلبم و قول می‌دهم تا با تلاش عملی خود این کمبودها را برطرف کنم. من همچنین از شما بابت انتقاد‌های سازنده‌تان نسبت به خودم سپاسگزاری می‌کنم. سعی می‌کنم از انتقادها استفاده کنم. همان‌طور که مانند همه رفقای زندانی با مقاومت به مبارزه ادامه می‌دهم، در این مرحله از صحنه سیاست فعال ترکیه خارج می‌شوم.» به‌رغم درخواست دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECHR) برای آزادی دمیرتاشف او از سال ۲۰۱۶ در زندان به‌سر می‌برد. رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه در نطق پیروزی خود قول داد که دمیرتاش در دوران ریاست‌ جمهوری او آزاد نخواهد شد. اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با کسب ۵۲ درصد آرا پیروز شد و حکومت خود را برای پنج سال دیگر تمدید کرد.

رویترز: نخست‌وزیر قطر با رهبر طالبان در قندهار دیدار کرده است

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر ۲۲ اردیبهشت / ۱۲ مه با هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در قندهار دیدار و درباره‌ بیرون آمدن افغانستان از انزوای جهانی، حل بحران انسانی در افغانستان، برداشتن محدودیت‌ها در زمینه آموزش و کار زنان، مبارزه با تروریسم و مسایل دیگر گفت‌وگو کرده است. این نخستین دیدار رهبر طالبان با یک مقام خارجی است. این منبع افزود که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در جریان این دیدار قرار گرفته و ایالات متحده در هماهنگی با تمامی موضوعات مطرح شده در مذاکرات بین دو طرف، از جمله گفت‌وگوهای بیشتر با طالبان است. هیئت بلندپایه‌ قطری به ریاست محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی نزدیک به سه هفته پیش سفری به قندهار داشت. به‌گفته منبع خبری رویترز، واشنگتن پس از آن‌که مذاکرات در سطح پایین نتیجه‌ای نداشت، با امید دستیابی به گشایش در بهبود اوضاع انسانی و بحران‌های مالی که منجر به گرسنگی و بیکاری میلیون‌ها افغان شده، از ارتقای سطح مذاکرات پشتیبانی کرده است. رویترز نوشته است دیدار نخست‌وزیر قطر و رهبر طالبان «نشان‌دهنده تمایل تازه حاکمان افغانستان برای گفت‌وگو درباره راه‌های پایان دادن به انزوای آن‌ها است». این نشست همچنین نشان‌دهنده موفقیت دیپلماتیک قطر است که از محدودیت‌های طالبان بر زنان انتقاد کرده و در همین حال از روابط دیرینه با طالبان برای فشار برای تعامل عمیق‌تر جامعه بین‌المللی با کابل استفاده می‌کند. هبت‌الله آخوندزاده یک اسلام‌گرای تندرو است و تاکنون تمایل چندانی برای سازش در احکام خود نشان نداده است.

واکنش‌ احزاب کرد به حکم دادگاه عالی عراق در مخالفت با تمدید فعالیت پارلمان اقلیم کردستان

دادگاه عالی عراق سه‌شنبه ۹ خرداد / ۳۰ مه با صدور حکمی تمدید فعالیت پارلمان اقلیم کردستان را «غیرقانونی» دانست. دادگاه همچنین اعلام کرد که تصمیمات و قوانینی که پس از پایان مهلت قانونی پارلمان اقلیم کردستان صادر شود، فاقد اعتبار است. این حکم واکنش‌هایی را در میان احزاب اقلیم کردستان برانگیخت. حمود محمد، سخنگوی حزب دموکرات کردستان عراق پس از صدور حکم دادگاه بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد که برگزاری انتخابات پارلمانی به موقع و در اواخر سال جاری همچنان اولویت این حزب است و از احزاب سیاسی منطقه خواست تا در این زمینه همکاری کنند. حرم کمال‌آقا، رئیس فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق، گفت این حزب از حکم دادگاه تبعیت خواهد کرد زیرا [پارلمان] از کنترل هر حزب سیاسی خارج شده است. ریبوار عبدالرحمن، سخنگوی حزب «نسل نو» تصمیم دادگاه عالی عراق در لغو تمدید فعالیت پارلمان اقلیم کردستان را «پیروزی دموکراسی و حاکمیت قانون» خواند. انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان قرار است ۲۷ آبان / ۱۸ نوامبر برگزار شود که بیش از یک سال از تاریخ برنامه‌ریزی‌شده اولیه فاصله دارد. ناتوانی منطقه در برگزاری انتخابات در سال گذشته به دلیل ادامه اختلافات بین جناح‌های سیاسی بر سر قانون انتخابات و کمیسیون انتخابات، پارلمان را در اکتبر مجبور کرد دوره چهار ساله خود را برای یک سال دیگر تمدید کند.

در ایران هر سال ۷۳ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود

بر اساس گزارش رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، مصرف سیگار در ایران سالانه به ۷۳ میلیارد نخ می‌رسد. همچنین طبق گزارش این وزارتخانه، سالانه در ایران ۱۱,۵ هزار تن تنباکوی معسل در کشور مصرف می‌شود که حدود ۴,۸ هزار تن آن در داخل تولیدشده، ۴,۴ هزار تن تنباکو از طریق واردات تأمین شده و مابقی قاچاق یا تقلبی است. به گزارش روزنامه فرهیختگان گردش مالی دخانیات در ایران سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین خسارت ناشی از مصرف دخانیات در کشور بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که شامل ۶۰ هزار میلیارد تومان مصرف دخانیات و ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان به بخش سلامت کشور است. سازمان جهانی بهداشت ۳۱ مه /‌ ۱۰ خرداد را به‌عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری کرده است. آمار‌های این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد ۸۰ درصد از مصرف‌کنندگان دخانیات در کشور‌های کم‌درآمد و با درآمد متوسط زندگی می‌کنند.

حوزه علمیه کارشناس مسکن شده است: مدیر حوزه‌های علمیه کشور به رئیسی نامه نوشته که ویلا بسازید، ارزان‌تر است

علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کل کشور در نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم با انتقاد از وضعیت مسکن در کشور و بهای بالای آن پبشنهاد داد که دولت به سمت ایجاد تسهیلات برای احداث خانه‌های ویلایی برود. اعرافی در بخشی از نامه خود به رئیسی نوشته است: «اگر چنانچه با تغییر رویکرد آپارتمانی به ویلایی (یک یا دو طبقه) برای بیش از ۸۰ درصد شهرهای کشور (بر خلاف ۱۵ درصد فعلی) از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی موافقت می‌شد، علاوه بر کاهش حدود ۵۰۰ میلیون تومانی هزینه ساخت (به شرح مستندات پیوست) امکان افزایش مشارکت مردم و کاهش تصدی‌گری دولت و نیز ساخت تدریجی بنا فراهم می‌شد و شرایط برای خانه‌دار شدن مردم (به ویژه دهک‌های پایین جامعه) تسهیل و تسریع می‌شد.» دولت رئیسی وعده داده بود که با احداث یک میلیون مسکن در سال، بحران مسکن را از میان برمی‌دارد. در عمل اما قیمت مسکن در دولت رئیسی دست‌کم ۵۵ درصد افزایش یافته است. رئیس سازمان ملی مسکن اعلام کرده است که ظاهراً یکی از مشکلات تهیه زمین است. بر این اساس مشکل تهیه زمین به ترتیب در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خوزستان و خراسان جنوبی بیش از سایر استان‌‌های ایران است. علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه نامه خود به رئیسی نوشته است: «در اسرع وقت نسبت به برنامه‌ریزی برای احیای منضبط زمین و واگذاری گسترده آن به مردم و اخذ مالیات بر زمین‌های احتکار شده از سوی سرمایه‌داران و نهادهای دولتی، دستورات مقتضی را صادر فرمایید.»

اختلاس در شهرداری تهران − همدیگر را متهم می‌کنند

پایگاه خبری آفتاب از رسانه‌های نزدیک به حسن روحانی گزارش داد که در شهرداری تهران ۲۰ هزار میلیارد تومان که ظاهراً معادل نیمی از بودجه شهرداری‌ست اختلاس شده است. بر اساس این گزارش چهار نفر از دفتر علیرضا زاکانی در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند. به گفته مصطفی میرسلیم در زمان دستگیری یکی از این افراد اسلحه هم کشیده است. نخستین بار مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از دستگیری دو نفر قبل از سال ۱۴۰۲ و یکی از کارمندان دفتر علیرضا زاکانی در صحن علنی شورای شهر تهران خبر داد. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در مورد جزئیات این دستگیری، گفت: «بر اساس اطلاعاتی که از حوزه‌های نظارتی کسب کردیم، آنچه اتفاق افتاد، تخلف شخصی است و خود دفتر شهردار و شهردار تهران با این فرد برخورد کرده است و او را به دستگاه‌های نظارتی معرفی کردند.» علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره این پرونده گفت: «کسی که از دفتر ما دستگیر شد درباره موضوع فساد نبود. از همان شبکه خرید اسلحه کرده بود و دستگاه‌های امنیتی آن را دنبال کردند و موضوع فساد مطرح نبود. آن برادر (دستگیرشده) بسیار خوب است و کسی که اسلحه را به او فروخته بود، به او گفته بود این اسلحه است و مجوز آن را برایتان می‌گیرم. یعنی به نوعی به امید مجوز، اسلحه را خریده بود که دستگاه‌های امنیتی و نظارتی آن را بررسی کردند و آن بنده خدا را آزاد کردند.» مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس در گفت‌وگو با «هم‌میهن» اما ادعاهای ذاکانی را تکذیب کرد و گفت: «خرید اسلحه در شهرداری؟ مگر شهرداری وزارت دفاع است؟ خرید اسلحه آن هم در حد ۲۰ هزار میلیارد تومان؟ بحث ۲۰ هزار میلیارد تومان در میان است. بحث خرید یک اسلحه نیست. این حرف‌ها درست نیست.» مقامات شهرداری تهران ادعا می‌‌کنند که این اختلاس در دوران ریاست محمد باقر قالیباف اتفاق افتاده است. هفته گذشته ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در مصاحبه با ایسنا گفته بود: «آقای زاکانی وجود چنین پرونده‌ای را تأیید کردند و ما منتظر هستیم که گزارشی را در این خصوص به شورای شهر ارائه بدهند و یا در راستای تنویر افکار عمومی، جزئیات بیشتری از این پرونده را منتشر کنند.» اما چند ساعت بعد که این سخنان بازتاب گسترده‌ای یافت، امانی گفت: «برخی رسانه‌ها اظهارات بنده را به نحوی بازتاب داده‌اند که گویا این فساد در دوره ششم مدیریت شهری اتفاق افتاده، درصورتی‌که منظور آنان بنا به اظهارات خودشان ادوار گذشته بوده است نه این دوره. کلی‌گویی و اطلاع‌رسانی ناقص باعث سوءاستفاده بدخواهان نظام خواهد شد.»

اعتماد: خشکسالی شدید بیش از نیم میلیون نفر در جنوب شرق سیستان و بلوچستان را مجبور به مهاجرت می‌کند

روزنامه اعتماد می‌نویسد: «خشکسالی شدید به زودی بیش از نیم میلیون نفر در جنوب شرق استان سیستان و بلوچستان را مجبور به مهاجرت به سایر نقاط کشور خواهد کرد. بسیاری از مردم سیستان و بلوچستان کشاورز هستند، اما خشکسالی معیشت آنها را از بین برده است.» در ادامه گزارش اعتماد درباره سیستان و بلوچستان آمده است: «بیش از ۱۳ شهرستان سیستان و بلوچستان با کمبود شدید آب مواجه‌اند. از مجموع ۶۱۳ حلقه چاه فعال، ۱۴۳ حلقه دارای سطح آب نرمال بوده و ۱۷۸ حلقه چاه با نیمی از ظرفیت معمول کار می‌کنند و مابقی کاملا خشک شده‌اند. بر اساس معاهده آب رودخانه هیرمند، ایران حق دارد سالانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه دریافت کند. سیستان و بلوچستان اما در سال ۱۴۰۲ تنها ۲ درصد از سهم حق خود را از آب دریافت کرده است. افغانستان مدعی شده است که مخزن این کشور جوابگوی نیازهای داخلی آن نیست. احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی بعد از درگیری مرزی نیروهای ایرانی با طالبان اعلام کرد که هیأتی برای بررسی وضع سدها تشکیل می‌شود. طالبان می‌گویند در سدها آبی نیست که حق آبه ایران پرداخت شود. بیش از ۵۰ درصد از ساکنان سیستان و بلوچستان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. بسیاری از آنها مجبور به ترک خانه‌های خود و مهاجرت به استان‌های همجوار و سایر نقاط کشور شده‌اند. مردم سیستان و بلوچستان در سال‌های آبی بیش از ۲۰۰ روز خشکی متوالی را تحمل می‌کنند و با این‌حال از سال ۱۳۷۷ تاکنون جمهوری اسلامی نتوانسته است خشکسالی را با شیوه‌‌های سازگار با محیط زیست مهار کند.