ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرسپولیس تهران، قهرمان لیگ برتر فوتبال مردان ایران شد

در آخرین روز از بازی‌های لیگ برتر فوتبال مردان ایران در فصل بیست‌وسوم، در هفته سی‌ام و پایانی پرسپولیس تهران موفق شد رقیب خود مس رفسنجان را با یک گل شکست دهد و برای نهمین بار در این مسابقات به قهرمانی برسد. پرسپولیسی‌ها با گل دقیقه ۸۶ گئورگی گولسیانی، مدافع گرجستانی‌ خود و در حالی‌که تا این دقیقه با توجه به نتیجه رقیب مستقیم‌شان استقلال تهران در رده دوم جدول بودند، پیروزی را بدست آورده و جدول را به نفع خود تغییر دادند. استقلال تهران در مسابقه همزمان با دو گل از سد پیکان گذشت و با ۶۷ امتیاز و تنها با یک امتیاز کمتر از رقیب خود به نایب‌قهرمانی این دوره رسید. سپاهان اصفهان و تراکتور تبریز هر دو مقابل رقبای خود پیروز شدند و به‌ترتیب با ۵۷ و ۵۴ امتیاز در رده‌های سوم و چهارم ایستادند. تیم‌های پیکان و نفت آبادان هم در انتهای جدول این دوره قرار گرفتند و راهی لیگ یک شدند.

ادهم نارویی، زندانی بلوچ محکوم به اعدام «به دلیل فشارهای عصبی» اقدام به خودکشی کرد

ادهم نارویی، زندانی بلوچ محبوس در زندان مرکزی زاهدان که پیش‌تر در دادگاه زاهدان به اعدام محکوم شده بود بر اثر فشار های عصبی اقدام به خودکشی کرد. به گزارش کمپین فعالین بلوچ که اخبار و رویدادهای مربوط به استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، شامگاه پنچ‌شنبه ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۳، ادهم نارویی تحت فشار عصبی با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد. بر مبنای این گزارش، این زندانی بلوچ پس از اقدام به خودکشی به خاطر وخیم بودن حالش با تشخیص بهداری زندان به بیمارستان خاتم الانبیاء شهرستان زاهدان اعزام شده است. ادهم نارویی چهارم خرداد ۱۴۰۰، و یک شهروند دیگر با هویت محمد زین الدینی چهارم شهریور ۹۹، در جریان یک درگیری که منجر به کشته شدن چهار تن از نیروهای نظامی در اطراف روستای سیرجاه در شهرستان لاشار شده بود، بازداشت شدند. به نوشته «کمپین فعالین بلوچ» این دو شهروند تاکنون بارها اتهامات انتسابی علیه خود را رد کرده، اما دادگاه بدون درنظر گرفتن دفاعیات، آن‌ها را به اعدام محکوم کرده است. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

رئیس حفاظت زندان مرکزی زاهدان زندانیان بند سیاسی را مورد ضرب و شتم قرار داده است

«حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد به بر اساس گزارش‌های دریافتی خبر داده که رئیس حفاظت زندان مرکزی زاهدان زندانیان محبوس در بند ۹ (بند سیاسی) را با لوله پولیکا مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می دهد. بر مبنای این گزارش، «رئیس حفاظت زندان مرکزی زاهدان و رئیس بند ۹ هر روز به بند ۹ حمله می‌کنند و با لوله پولیکا سبز رنگ زندانیان این بند را شکنجه می‌کند.» در این رابطه تاکنون اطلاعات بیشتری منتشر نشده است. پیش‌تر نیز زندانیان محبوس در زندان مرکزی زاهدان نسبت به تداوم فشارها و شرایط وخیم زندان و هم‌چنین اذیت و آزار از سوی مسئولان زندان و نهادهای امنیتی اعتراض کرده و طلب استمداد کرده بودند. پیش از این نیز، «کمپین فعالین بلوچ»، گزارش کرده بود بند ۹ زندان مرکزی زاهدان که مربوط به زندانیان سیاسی-امنیتی است، زندانیان اجازه هواخوری ندارند و این زندانیان را در زیرزمین مورد شکنجه قرار می‌دهند و برای انتقال آن‌ها به دادگاه نیز «یک تونل حفاری شده» که آن‌ها را با چشم‌بند و پا بند منتقل می‌کنند.

در حادثه واژگونی یک قایق در ننگرهار افغانستان ۲۰ نفر از جمله چندین کودک کشته شدند

به گفته مقامات محلی افغانستان، بر اثر غرق شدن یک قایق در جریان عبور از رودخانه‌ای در استان ننگرهار در شرق افغانستان، حداقل ۲۰ نفر از جمله کودکان غرق شدند. قریشی بدلون، رئیس اداره اطلاعات ولایت ننگرهار، در پستی در شبکه اجتماعی اکس نوشت که این قایق در ساعت ۷ صبح روز شنبه ۱۲ خرداد «در رودخانه‌ای در منطقه بساوول در ولسوالی مومند دره» واژگون شد. وی افزود: «به گفته اهالی روستا، این قایق حامل ۲۵ نفر بود که از این تعداد پنج نفر جان سالم به در بردند.» علت حادثه هنوز در دست بررسی بود. ریاست بخش بهداشت و درمان ننگرهار در اعلامیه‌ای گفته است که تا کنون پنج جسد از جمله یک مرد، یک زن، دو کودک پسر و یک کودک دختر شناسایی شده است. تلاش‌ها برای یافتن دیگر کشته‌های این رویداد همچنان ادامه دارد و تیم پزشکی و آمبولانس‌ها به منطقه اعزام شده‌اند. به گفته رسانه‌های افغانستان، ساکنان این منطقه به دلیل نبود پل، اغلب از قایق‌های دست‌ساز برای رفت و آمد بین روستاها و بازارهای محلی استفاده می‌کنند. صدها نفر در هفته‌های اخیر در افغانستان بر اثر باران شدید و جاری شدن سیل گسترده در مناطق مختلف این کشور کشته شده‌اند.

مباشر خامنه‌ای هم ثبت‌نام کرد و گفت که «از آخرین لایه مغز نظام» به «پوسته اول نظام» آمده است

در سومین روز از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، چند چهره دیگر جمهوری اسلامی داوطلب شدند. روز شنبه ۱۲ خرداد، مسعود پزشکیان، نماینده مجلس و احمد رسولی‌نژاد، نماینده ادوار مجلس ثبت نام کردند. وحید حقانیان، مباشر علی خامنه‌ای که سمت معاونت ویژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی را دارد هم راهی وزارت کشور شد. او که در دو دهه گذشته نقش پیام‌رسان علی خامنه‌ای به مقام‌های عالی را بازی می‌کرد پس از ثبت‌نام حضورش در کنار خامنه‌ای را بودن در «آخرین لایه مغز نظام» توصیف کرد و گفت که «امروز بنا دارم در معرض و منظر شما ملت صبور و فهیم قرار بگیرم. از آخرین لایه مغز نظام به پوسته اول گذر کنم.» هر سه نفری که صبح روز شنبه ثبت‌نام کردند از جمله مسعود پزشکیان با عبارات متفاوت گفتند که تابع رهبر جمهوری اسلامی‌اند و برای رفع دغدغه‌های او پا به میدان گذاشته‌اند. گفته می‌شود امروز چهره‌های دیگر نزدیک به خامنه‌ای هم کاندیدا خواهند شد. از جمله علیرضا زاکانی، شهردار کنونی تهران و رئیس سابق بسیج دانشجویی در سرکوب اعتراضات ۱۸ تیر ۷۸. در دو روز پیش از این هم برخی چهره‌ها مانند علی لاریجانی و سعید جلیلی داوطلب شده‌اند و فعلا در شبکه‌های اجتماعی به حمله و ضدحمله به یکدیگر مشغولند. فرآیند ثبت‌نام کاندیداها ۵ روزه است و تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت. انتخابات هم روز ۸ تیرماه برگزار می‌شود.

امان جلالی‌نژاد، هنرمند و معلم، پس از گذشت ۵۰ روز همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز به‌سر می‌برد

امان جلالی‌نژاد، معلم و هنرمند بازداشتی اهل زاهدان که مدت‌هاست به صورت بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز به‌سر می‌برد، پس از چند روز نگهداری در قرنطینه، به بند امنیتی این زندان بازگردانده شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان با اعلام این خبر نوشت: «علی‌رغم ثبت وکالتنامه، بعد از گذشت بیش از ۵۰ روز از زمان بازداشت و با توجه به عدم ارسال پرونده به دادگاه همچنان دسترسی به پرونده ممکن نیست». بر مبنای این گزارش، «در این مدت، امکان تماس تلفنی روزانه و ملاقات هفتگی فراهم شده اما‌ آقای جلالی‌نژاد کماکان تا زمان تشکیل دادگاه و تبدیل قرار در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.» امان جلالی‌نژاد ۲۰ فروردین امسال به هنگام ورود به اهواز به دست ماموران اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد. والدین او که وضع جسمانی مناسبی ندارند و سالمند هستند، پس از چندین نوبت مراجعه به دادستانی اهواز روز دوشنبه سه اردیبهشت، پیامکی مبنی بر ارجاع پرونده او به شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز دریافت کرده‌اند، اما از اتهام‌های او و پرونده‌اش بی‌خبر هستند. هنگام بازداشت، نیروهای امنیتی وسایل الکترونیکی و خودرو جلالی‌نژاد را هم ضبط کرده‌اند. پیش‌تر نیز خانواده این معلم بازداشتی در شبکه‌های اجتماعی نسبت وضعیت امان و همچنین وضعیت نامساعد والدین او، ابراز نگرانی کرده‌ بودند.

مظفر صالح‌نیا، فعال کارگری کُرد بر اثر ایست قلبی درگذشت

برخی منابع کُردی صبح روز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳، گزارش کردند که مظفر صالح‌نیا، فعال کارگری شناخته‌شده کُرد و از چهره‌های خوشنام جنبش کارگری کُردستان و ایران بر اثر ایست قلبی در سنندج درگذشت. مظفر صالح‌نیا، عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و از چهره‌های جنبش مدنی و کارگری کردستان بود که طی سال‌های گذشته به‌واسطه فعالیت‌های کارگری بارها از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شد. نهادهای امنیتی سال‌ گذشته نیز این فعال کارگری کُرد را تهدید کرده و از او خواسته‌ بودند که در سالگرد اعتراضات سراسری از شرکت در مراسم‌ها خودداری کند. مظفر صالح‌نیا در سال ١٣۶۵ با عضویت در اتحادیه صنعت‌گران شروع به فعالیت کارگری کرد و بارها نیز توسط نیروهای امنیتی احضار و بازداشت شد.

حوثی‌های یمن می‌گویند به ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا در دریای سرخ حمله کردند

یحیی سریع، سخنگوی نظامی این گروه مورد حمایت ایران، روز جمعه ۱۱ خرداد/ ۳۱ مه گفت، حوثی‌های یمن در پاسخ به حملات آمریکا و انگلیس به یمن به سمت ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا در دریای سرخ حمله موشکی کردند. یک مقام دفاعی آمریکا به رویترز گفت که از حمله به کشتی آیزنهاور اطلاعی ندارند. سریع در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: «شش حمله آمریکا و انگلیس منجر به کشته شدن ۱۶ نفر و زخمی شدن ۴۱ نفر از جمله غیرنظامیان شده است.» سریع گفت که حملات به استان حدیده بندر سلیف، ساختمان رادیو در منطقه الحاک، اردوگاه غالیفه و دو خانه را هدف قرار دادند. ارتش آمریکا و انگلیس اعلام کردند که حملاتی را علیه اهداف حوثی‌ها در یمن در روز پنجشنبه انجام دادند تا از ایجاد اختلال بیشتر در کشتیرانی در دریای سرخ توسط این گروه شبه نظامی جلوگیری کنند. فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و بریتانیایی ۱۳ هدف را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن هدف قرار دادند. وزارت دفاع انگلیس هم اعلام کرد که عملیات مشترک سه نقطه در شهر بندری حدیده در دریای سرخ را هدف قرار داده است که به گفته وی پهپادها و تسلیحات زمین به هوا در آن قرار دارند. وزارت دفاع بریتانیا گفت: «مثل همیشه، در برنامه‌ریزی حملات نهایت دقت به کار گرفته شد تا هرگونه خطر برای غیرنظامیان یا زیرساخت‌های غیرنظامی به حداقل برسد». محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها گفت که این حملات یک «تجاوز وحشیانه» علیه یمن و مجازات حمایت این کشور از غزه است. وزارت خارجه ایران هم گفت که این حملات را به عنوان «نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن...، نقض قوانین بین المللی و حقوق بشر» محکوم می‌کند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «دولت‌های متجاوز آمریکا و انگلیس مسئول عواقب این جنایات علیه مردم یمن هستند.» حوثی‌ها که کنترل پایتخت و پرجمعیت‌ترین مناطق یمن را در دست دارند، در نخستین ماه حملات اسرائیل به سرزمین‌های فلسطینی به منظور همبستگی با فلسطینی‌ها در جنگ بین اسرائیل و حماس، به کشتی‌های بین‌المللی در منطقه دریای سرخ حمله کرده‌اند و از فوریه به حملات تلافی‌جویانه علیه آمریکا و انگلیس پرداختند.

مریم کیان‌ارثی، از ابتلای موکلش ساسان چمن‌آرا، هنرمند کُرد به بیماری خودایمنی پس از آزادی خبر داد

مریم کیان‌ارثی، وکیل ساسان چمن‌آرا، هنرمند کُرد و زندانی سیاسی سابق می‌گوید که «موکلش پس از آزادی از زندان مدت‌هاست مبتلا به نوعی بیماری خودایمنی (پسوریازیس) شده است.» پسوریازیس یک بیماری سیستم ایمنی (بیماری با علت نامشخص که با التهاب ناشی از اختلال عملکرد سیستم ایمنی مشخص می شود) است که باعث التهاب در بدن می شود. این وکیل دادگستری، روز جمعه، ۱۱ خرداد، در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) نوشت: «تکرار این دست بیماری‌های زندانیان سیاسی سوال‌برانگیز بوده و موجب نگرانی جامعه مدنی است.» هم‌چنین مریم کیان‌ارثی ماه گذشته نیز خبر داده بود که دیگر موکلش مصطفی آل‌احمد، کارگردان سینما، «مانند برخی کنشگران دیگر، پس از آزادی از زندان مدت‌هاست مبتلا به نوعی بیماری خودایمنی شده است». ۱۶ مهرماه ۱۴۰۱، ساسان چمن‌آرا در حالی که برای یک مصاحبه کاری به تهران سفر کرده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. پیش‌تر نیز شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده بود که این هنرمند اهل ایلام در زمان بازداشت با ضربه باتوم مأموران امنیتی دچار پارگی رباط زانو شده است. ساسان چمن‌آرا دی ۱۴۰۱ از سوی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی سید علی مظلوم به اتهام «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت ملی» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این هنرمند چهارم بهمن همان سال با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

دانشگاه خنت بلژیک با تمام دانشگاه‌های اسرائیل قطع رابطه می‌کند

دانشگاه خنت بلژیک روز جمعه ۱۱ خرداد/ ۳۱ مه اعلام کرد که روابط خود را با همه دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی اسرائیل قطع کرده است، زیرا آنها را دیگر با سیاست‌های حقوق بشری‌اش همسو نمی‌بیند. معترضان طرفدار فلسطین در خنت علیه تهاجم نظامی اسرائیل به غزه تظاهرات کرده‌اند و از اوایل ماه مه بخش‌هایی از محوطه دانشگاه را به اشغال خود در آورده‌اند. بر اساس بیانیه دانشگاه خنت، معروف به UGent، آن‌ها نگرانی‌هایی در رابطه با ارتباط بین مؤسسات دانشگاهی اسرائیل و دولت، ارتش، یا سرویس‌های امنیتی اسرائیل دارند. این بیانیه همچنین به حکم اخیر دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر بدتر شدن وضعیت بشردوستانه در غزه در ماه‌های اخیر اشاره کرد. دانشگاه خنت که دو هفته پیش هم روابط خود را با سه موسسه اسرائیلی قطع کرده بود ، ۱۸ پروژه همکاری مستمر با مؤسسات دانشگاهی اسرائیل داشت. همزمان این دانشگاه به پروژه‌های تحقیقاتی خود با شش مؤسسه غیر آکادمیک اسرائیلی ادامه خواهد داد و گفت که آنها هیچ ارتباطی بین آنها و نقض حقوق بشر پیدا نکرده‌اند. معترضان به شبکه تلویزیونی بلژیکی وی.آر.تی گفتند که از این تصمیم استقبال می‌کنند، اما مایلند که این تصمیم به شش شریک غیر آکادمیک اسرائیلی نیز گسترش یابد. آن‌ها افزودند که به اعتراض خود ادامه خواهند داد. در اوایل هفته گذشته، دو دانشگاه دیگر بلژیک هم تغییراتی را در همکاری خود با مؤسسات اسرائیلی اعلام کردند. دانشگاه آنتورپ اعلام کرد که به پروژه‌های تحقیقاتی جاری خود با مؤسسات اسرائیلی ادامه می‌دهد اما پروژه‌های جدید با شرکای اسرائیلی را به حالت تعلیق در می‌آورد. دانشگاه بروکسل هم اعلام کرد که دیگر پروژه‌هایی را با شرکای اسرائیلی آغاز نخواهد کرد. این سیاست تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشوند، در مورد شرکای فلسطینی هم اعمال خواهد شد.