ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک کودک بلوچ در حادثه سقوط به کانال آب جان‌باخت

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش»، که اخبار و رویدادهای مربوط به استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، یک کودک بلوچ در کانال‌های آب اطراف عیدگاه شهرستان خاش بر اثر غرق‌شدگی جان‌باخته است. بر اساس این گزارش این حادثه شب جمعه نهم تیرماه ۱۴۰۲ رخ داده است. بر بنیاد این گزارش، کانال‌های اطراف عیدگاه خاش بر اثر باران‌های اخیر پر از آب شده و این کودک در داخل یکی از همین کانال‌ها سقوط کرده است. در این گزارش به هویت این کودک اشاره‌ای نشده است. پیش از این نیز، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، دو‌ کودک‌ بلوچ به نام‌های مروان ابراهیمی و عبدالله ابراهیمی که به دلیل قطعی آب روستا به همراه مادرشان برای شستن لباس به رودخانه «شکر جنگل» از توابع شهرستان سرباز رفته بودند، غرق شدند. در طی سال‌های اخیر گودال‌های ذخیره آب (هوتگ) بدون حفاظ و فنس، منجر به غرق شدن کودکان زیادی در مناطق روستاهای استان سیستان و بلوچستان شده است. هم‌چنین سالانه به ویژه در فصل بهار و تابستان کودکان بسیاری در رودخانه های فصلی و هوتگ‌ها غرق شده و یا مورد حمله گاندوها قرار می‌گیرند.

صندوق بین‌المللی پول سه میلیارد دلار به پاکستان وام داد به شرط آنکه خواسته‌هایش برآورده شود

صندوق بین‌المللی پول موافقت کرد که ۳ میلیارد دلار به پاکستان کمک کند. اعلام شده که این بسته کمکی برای نجات اقتصاد این کشور نسبتا فقیر پرداخت شده است. ناتان پورتر، یکی از مقام‌های ارشد صندوق بین‌المللی پول، در بیانیه‌ای گفت: «این توافق ۹ ماهه (برای پرداخت ۳ میلیارد دلار کمک به پاکستان) باید توسط هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول تأیید شود، که انتظار می‌رود در اواسط ژوئیه تصمیم نهایی را اتخاذ کند.» این خبر پس از گفت‌وگوهای اوایل این هفته بین شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان و کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، اعلام شد. آن‌ّا گفته بودند بر سر ادامه کمک صندوق بین‌المللی پول به پاکستان به توافق نزدیک شده‌اند. پورتر، رئیس هیات صندوق بین المللی پول در اسلام آباد، گفت که اقتصاد پاکستان اخیراً با چندین ضربه سنگین مواجه شده است، مانند سیل ویرانگر تابستان گذشته که جان ۱۷۳۹ نفر را گرفت و خسارت ۳۰ میلیارد دلاری به بار آورد و میلیون‌ها پاکستانی را تحت تأثیر قرار داد. این کشور همچنین در پی جنگ روسیه در اوکراین تحت تأثیر افزایش قیمت کالاهای بین‌المللی قرار گرفت. پورتر گفت که علی‌رغم تلاش مقامات برای کاهش واردات و کاستن از کسری تجاری، ذخایر ارزی به سطوح بسیار پایین کاهش یافته و شرایط نقدینگی در بخش برق نیز همچنان حاد است. البته این کمک‌ها و تداوم آن‌ها مشروط به برآورده شدن تصمیم‌های سیاستی مورد نظر صندوق بین‌المللی پول است. پورتر گفت طی چند روز گذشته، مقام‌های پاکستانی «اقدامات قاطعی را برای همسو کردن بیشتر سیاست‌ها با برنامه اصلاحات اقتصادی مورد حمایت صندوق بین‌المللی پول، از جمله تصویب بودجه اصلاح شده توسط پارلمان اتخاذ کرده‌اند.» شهباز شریف روز جمعه در توییتی نوشت که این وام به تقویت ذخایر ارزی پاکستان کمک می‌کند، این کشور را قادر می‌سازد به ثبات اقتصادی دست یابد و آن را در مسیر رشد اقتصادی پایدار قرار دهد. اواخر روز جمعه، وی همچنین از چین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای کمک‌های مالی آنها در ماه‌های گذشته قدردانی کرد. او گفت که دولت او یک طرح جامع برای احیای اقتصادی آماده کرده است. مذاکرات بین پاکستان و صندوق بین‌المللی پول در ماه دسامبر پس از آن که این نهاد مالی جهانی آخرین قسط مهم کمک مالی ۹ میلیارد دلاری قبلی‌اش را به تعویق انداخت، متوقف شد. دو طرف بر سر آنچه که صندوق بین‌المللی پول آن را «پایبندی نامطلوب اسلام آباد به شرایط کمک مالی» می‌خواند، اختلاف نظر داشتند.

مدیر پزشکی قانونی استان تهران: مرگ‌های ناشی از مصرف الکل تقلبی افزایش یافته است


مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره آمارهای مربوط به مسمومیت با الکل در استان تهران گفته در دو ماهه نخست سال ١۴٠١ مجموعا ١٩ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف الکل جان خود را از دست دادند که شش نفر به دلیل مصرف اتانول و ١٣ نفر نیز به دلیل مصرف متانول بوده است. او اعلام کرده در دو ماه نخست سال‌جاری این آمار با افزایش ٣۶.٨ درصدی در تهران مواجه بود و ٢۶ مورد فوتی ناشی از مصرف الکل به ثبت رسید که ٢٢ مورد درپی مصرف متانول و چهار مورد به دنبال مصرف اتانول بوده است. در روزهای اخیر شمار افرادی که بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست داده‌اند افزایش یافته است. تنها در استان البرز دست کم ۱۷ نفر در چند روز گذشته جان خود را از دست دادند و تعداد مسموم‌شدگان با الکل به بیش از ۱۹۱ نفر رسید. سه نفر نیز در استان مازندران بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی فوت کردند. مسئولان قضائی استان البرز از بازداشت چند نفر در ارتباط با ساخت مشروبات الکلی خبر داده‌اند.

در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۶۱ کولبر کشته یا زخمی شدند

بر اساس تازه‌ترین گزارش «کولبرنیوز» که به صورت ویژه اخبار کولبران مرزی را رصد می‌کند، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ جمعاً ۶۱ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی، ریزش بهمن، سرمازدگی، انفجار مین به جا مانده، سقوط از ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. بر بنیاد این گزارش، از مجموع این تعداد، ۱۱ کولبر معادل ۱۸ درصد کشته و ۵۰ کولبر زخمی شده‌اند. بر اساس آمار ثبت شده از سوی کولبرنیوز از مجموع ۶١ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند ۴۲ مورد (۶۹ درصد) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است. پیش‌تر کولبرنیوز در گزارش سالانه خود که در پایان سال ١٤٠١ منتشر کرده بود از زخمی و کشته شدن دست‌کم ٢٣٤ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه خبر داده بود که بر اثر عواملی از جمله تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد رخ داده است. بر اساس این گزارش، از این تعداد جمعاً ٣٩ کولبر معادل ۱۷ درصد کشته و ١٩٥ کولبر معادل ۸۳ درصد زخمی شده‌اند. هم‌چنین از مجموع ٢٣٤ کولبری کە در سال ١٤٠١ زخمی یا کشته شدەاند، جمعاً ١٧٢ مورد معادل ۷۴ درصد با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفتە است. مرگ روزانه و دلخراش کولبران مرزی در حالی ادامه دارد که حکومت با تحمیل محرومیت و فقر بر مردمان استان‌های کردستان، کرمانشاه که بالاترین نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ را داشتند و بخشی از آذربایجان غربی کولبری را به یک انتخاب اجباری تبدیل کرده است.

سازمان انتقال خون: کمبود نیرو داریم، مجوز استخدام هم به ما نمی‌دهند

مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون به خبرگزاری ایلنا گفت که آن‌ها با کمبود نیرو مواجه شده‌اند و بعد از بازنشستگی کارمندانشان مجوز به کارگیری نیروهای جدید به آن‌ها داده نمی‌شود. «متاسفانه با کمبود نیرو در سازمان انتقال خون مواجه هستیم. با توجه به اینکه برخی از نیروهای سازمان بازنشسته می‌شوند، اما نمی‌توانیم با استخدام جدید جایگزینی برای این نیروها داشته باشیم و از همین رو با مشکل کمبود نیرو مواجه هستیم.» او گفت که نیروهای جدیدی در وزارت بهداشت به کار گرفته شده‌اند ولی به سازمان متبوع او مجوز استخدام نداده‌اند.

امید شاه‌محمدی، معلم زندانی و عضو انجمن صنفی معلمان کردستان را با پابند الکترونیکی آزاد کردند

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در روزهای گذشته امید شاه‌محمدی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان-دیواندره با پابند الکترونیکی از زندان بیجار آزاد شد. بر اساس این گزارش، شاه‌محمدی تا پایان دوره محکومیت یک ساله خود در تاریخ ۲۵ آذر، محدودیت تردد به شعاع یک کیلومتر از منزل خانوادگی‌اش در شهر دیواندره استان کردستان را دارد. امید شاه‌محمدی به همراه سه معلم و عضو دیگر انجمن صنفی معلمان کردستان – دیواندره به نام‌های پرویز احسنی، کاوه محمدزاده و هیوا قریشی ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ به دلیل فعالیت‌های صنفی و شرکت در تحصن صنفی معلمان به دست نیروهای امنیتی در منزل خانواد‌گی‌شان در شهر دیواندره بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شدند. دادستان عمومی و انقلاب سنندج نیز در ادامه قرار بازداشت آن‌ها را سه بار تمدید کرد. این چهار فعال صنفی معلمان کردستان پس از ۷۶ روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج هر یک هر یک با قرار وثیقه یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شدند. شنبه ۱۹ فروردین ‌ماه ۱۴۰۲، امید شاه‌محمدی، دبیر زیست‌شناسی در شهرستان دیواندره برای گذراندن یک سال حبس تعزیری به زندان بیجار منتقل شد. شاه‌محمدی آذر ماه ۱۴۰۱ از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم مدتی بعد در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به یک سال حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی تبدیل شد.

حقوق و بیمه درمانی فرزانه ناظران‌پور، معلم زندانی را قطع کردند

بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، آموزش و پرورش علاوه بر قطع حقوق معلم زندانی، فرزانه ناظران‌پور با ۲۸ سال سابقه خدمت، بیمه درمانی این معلم زندانی را که تحت پوشش همسرشان، آقای مسعود زینال‌زاده بود، را نیز قطع کرده‌اند. مسعود زینال‌زاده یکی از اعضای شناخته شده کانون صنفی معلمان ایران است و پیش‌تر عضو هیأت مدیره این کانون بود. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان این اقدام را «ناعادلانه» دانسته و نوشته است که چنین تصمیماتی با دستور نهادهای امنیتی صورت گرفته است: «این شورا انتظار دارد پرونده‌های همه‌ معلمان در دادگاه‌های قانونی بدون اعمال نظرهای ناصواب و با رویه‌ صحیح قضایی مورد بازبینی قرار گیرد.» شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان هم‌چنین در رابطه با فشارهای نهادهای امنیتی علیه فرزانه ناظران‌پور اعلام کرده است که «در برابر آن سکوت نخواهد کرد.» فرزانه ناظران‌پور اواخر زمستان سال گذشته، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با اتهامات «تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی» به ۱۰ ماه حبس محکوم شد. این حکم نهایتاً در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد و او دوازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ جهت اجرای حکم حبس راهی زندان اوین شد.