ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیکر بی‌جان شش سوخت‌بر مفقودشده در سیلاب سیستان و بلوچستان پیدا شد

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) سه‌شنبه ۱۰ مرداد از سیستان و بلوچستان گزارش داد که حدود شش روز پیش شماری از سوخت‌بران که آمار دقیقی از آن‌ها در دست نیست به‌شکل کاروانی برای حمل سوخت به سمت مرز پاکستان حرکت می‌کنند که در منطقه پیرکور شهرستان سرباز گرفتار سیلاب می‌شوند. تعدادی از این افراد به سلامت باز می‌گردند و عده‌ای نیز در زمان سیلابی شدن رودخانه باریکی به نام «نهنگ» که ۱۲۰ کیلومتر طول دارد، درگیر سیلاب می‌شوند. مردم محلی گفته‌اند که تاکنون با همت بستگان سوخت‌بران پیکر بی‌جان شش نفر از آن‌ها پیدا شده و از سرنوشت ۱۵ سوخت‌بر مفقودشده دیگر اطلاعی در دست نیست. آنس آرامش، رئیس شورای روستای پیردان از توابع شهرستان سرباز گفته است که مسئولان هیچ کمکی در یافتن مفقودشدگان نکرده‌اند. به‌گفته او جسدهای سوخت‌بران در شهرستان راسک بخش پارود، نقطه صفر مرزی و در روستای پیرکور پیدا شدند. محمد بلوچی، رئیس جمعیت هلال احمر راسک می‌گوید هیچ درخواستی از سوی مردم محلی، مسئولان و حتی ستاد بحران برای جست‌وجوی مفقودشدگان نشده است. سیلاب شش روز پیش در این منطقه آغاز شد. مردم سیستان و بلوچستان به دلیل بیکاری شدید در این استان مجبورند برای تأمین معاش خانواده خود سوخت‌بری کنند. آن‌ها در این راه یا هدف گلوله‌های نیروهای امنیتی ایران و پاکستان قرار می‌گیرند و یا با خطرات فجایع طبیعی و تصادف در جاده‌ها روبه‌رو می‌شوند.

درگیری‌های مذهبی در هند چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت

پلیس هند سه‌شنبه ۱۰ مرداد / یکم اوت اعلام کرد که در درگیری‌های روز دوشنبه نهم مرداد بین هندوها و مسلمان‌ها در این کشور دست‌کم پنج نفر از جمله دو مأمور پلیس کشته شدند. این درگیری‌ها در ایالت هاریانا واقع در شمال هند روی داد و نزدیک به ۶۰ نفر از جمله ۱۰ مأمور پلیس نیز زخمی شدند. خشونت‌ها زمانی آغاز شد که گروه‌های راست‌گرای هندو نزدیک به حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) متعلق به نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند قصد داشتند از طریق منطقه‌ای که بیشتر ساکنان آن مسلمان بودند به سمت یک معبد حرکت کنند. طرف‌های درگیری به روی هم سنگ پرتاب کردند و وسایل نقلیه و چند مسجد به آتش کشیده شدند. پلیس گفت مهاجمانی که مسجدها را به آتش کشیدند شناسایی و چندین نفر از آن‌ها دستگیر شده‌اند. اینترنت نیز در ایالت هاریانا قطع شده است.

نیروهای امنیتی حبیب موسوی، شاعر و نویسنده ساکن گرگان را بازداشت کردند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دوشنبه ۹ مرداد حبیب موسوی بی‌بالانی، شاعر و نویسنده گرگانی را بازداشت کردند. یک منبع آگاه به هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفت: «حدود ساعت چهار عصر روز گذشته (دوشنبه) حبیب موسوی از طریق تماس تلفنی به اداره اطلاعات سپاه شهر گرگان احضار و پس از مراجعه به این نهاد امنیتی، بازداشت شده است.» از دلایل بازداشت این نویسنده اطلاعی در دست نیست. حبیب موسوی ۵۰ ساله و دانش‌آموخته تئاتر است و در کارنامه سال‌ها فعالیتش کتاب‌هایی مانند «هی نامِ تازه‌ی چیز»، «پت» و «با این‌که چاپ شدم» به چشم می‌خورد. او یک بار نیز در شهريور ۱۳۹۱ در یکی از انجمن‌های شعر گرگان بازداشت شده بود.

ادعای قوه قضائیه: اتهام‌های الهه محمدی و نیلوفر حامدی ربطی به گزارش از مرگ مهسا امینی و خبر‌نگاری ندارد

در حالی‌که همه گزارش‌ها و شواهد حاکی از محاکمه الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگار زندانی به‌دلیل تهیه گزارش از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی است، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۱۰ مرداد در نشست خبری خود گفت: «موضوع اتهامی دو خبرنگار نیلوفر حامدی و الهه محمدی ارتباطی با گزارش مرگ خانم مهسا امینی و حرفه خبرنگاری آن‌ها ندارد.» او در این‌باره افزود: «این دو متهم در مقاطعی همکاری‌هایی با دولت متخاصم آمریکا داشتند که به‌زودی گزارش کاملی از این موضوع در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.» در جمهوری اسلامی این رسم متداولی است که بازداشت شهروندان را نه به دلیل عرصه فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها که به موضوعات دیگری از جمله «همکاری با دشمنان» نسبت می‌دهند. به‌شکل بین‌المللی نیز این شگرد همواره از سوی مسئولان بلندپایه حکومتی تکرار شده است. مسعود ستایشی همچنین گفت وکلای الهه محمدی و نیلوفر حامدی شنبه ۷ مرداد لایحه دفاعیه خود را تقدیم دادگاه کردند و پرونده این دو روزنامه‌نگار «در حال انشای رأی است»‌.

رسانه‌های میانمار از عفو بخشی از «جرائم» آنگ‌ سان سوچی خبر دادند

رسانه‌های میانمار اعلام کردند ارتش میانمار آنگ‌ سان سوچی، برنده جایزه نوبل را در پنج مورد از ۱۹ اتهامی که به او زده عفو کرده است. عفو مذکور روز سه‌شنبه اول ماه اوت/۱۰ مرداد به مناسبت اعتکاف فصل باران بودایی‌ها به بیش از ۷ هزار زندانی داده شد. آنگ سان سوچی هفته گذشته از زندان به حبس خانگی در نایپیداو، پایتخت میانمار منتقل شد. ارتش میانمار او را در ۱۹ مورد از تحریک و تقلب در انتخابات تا فساد محکوم کرده است. آنگ سان سوچی همه این اتهام‌ها را رد و درخواست تجدیدنظر کرده است. به گفته یک منبع آگاه او با وجود عفو همچنان در بازداشت و حصر خانگی باقی خواهد ماند و ارتش هنوز ۱۴ پرونده دیگر را علیه او در جریان نگه داشته است. طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مجازات وین ماینت، رئیس جمهوری سابق میانمار هم به عنوان بخشی از عفو کاهش پیدا کرده است. آنگ سان سوچی دختر قهرمان استقلال میانمار آنگ سان است و اولین بار در سال ۱۹۸۹ پس از اعتراضات گسترده علیه چندین دهه حکومت نظامی در حبس خانگی قرار گرفت. در سال ۱۹۹۱، او جایزه صلح نوبل را به دلیل مبارزات انتخاباتی برای دموکراسی دریافت کرد، اما در سال ۲۰۱۰ به طور کامل از حبس خانگی آزاد شد. حزب او، اتحادیه ملی برای دموکراسی (NLD) در انتخابات سال ۲۰۱۵ که به عنوان بخشی از اصلاحات نظامی برگزار شد، شکست خورد اما در انتخابات بعدی در نوامبر ۲۰۲۰ با قاطعیت پیروز شد. ارتش دولت او را به بهانه تقلب سرنگون کرد. کودتای ارتش به هرج و مرج انجامید. نیروهای امنیتی دست به کشتار معترضان زدند و بالغ بر ۳۸۰۰ نفر را به قتل رساندند. جنگ میان ارتش و شبه‌نظامیان مخالف در ادامه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را در سراسر میانمار آواره کرد.

به‌دلیل فشارهای معیشتی در ایران در مدت یک سال ۱۳ رزیدنت خودکشی کرده‌اند

علی سلحشور، نماینده پزشکان متخصص طرحی کشور در نظام پزشکی سه‌شنبه ۱۰ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) مسئله اصلی این گروه از پزشکان را «مشکلات معیشتی» دانست و گفت: «یک کلام بگویم که حقوق یک پزشک متخصصِ شاغل در بیمارستان دولتی، کفاف نیازهای اولیه‌ زندگی‌اش را هم نمی‌دهد.» سلحشور افزود: «تنها مبلغی که می‌توانیم روی آن حساب کنیم، حقوق ثابتی است که این حقوق برای پزشکان مجردِ متخصص حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان و برای پزشکانِ متأهل متخصص حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است.» او با بیان این‌که «امید به آینده‌مان کم شده»، از خودکشیِ یکی از رزیدنت‌ها طی چند هفته‌ گذشته خبر داد و گفت: «از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، یعنی فقط طی یک سال ۱۳ رزیدنت خودکشی کرده‌اند.» علی سلحشور افزود: «رزیدنت‌ها با حقوق ناچیز و بدون بیمه و سنوات مجبورند کار سنگین انجام بدهند و با این وضعیت، امیدِ چندانی به آینده ندارند.» فشار معیشتی در ایران چنان بالاست که به گزارش ایلنا در یک سال اخیر چهار هزار پزشک برای خروج از کشور اقدام کرده‌اند.

به دلیل گرمای شدید سراسر ایران دو روز تعطیل شد

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم سه‌شنبه ۱۰ مرداد اعلام کرد که دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور موافقت کرد. بهادری جهرمی در شبکه مجازی ایکس نوشت: «با توجه به گرمای بی‌سابقه هوا در روزهای جاری، به‌منظور حفظ سلامت شهروندان، هیئت دولت با پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در سراسر کشور موافقت کرد.» روز دوشنبه ۹ مرداد بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت از پیشنهاد این وزارتخانه به هیئت دولت برای تعطیلی آخر هفته در مناطقی که دمای بالاتر از ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند، خبر داده بود. براساس پیش بینی صادق ظیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۰ و ۱۱ مرداد) اهواز با دمای ۵۰ و ۵۱ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۱۴ و شهر کرد با دمای ۱۴ و ۱۵ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند.