ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس آلمان به خانه پنج مرد فعال فلسطینی حمله برد و وسایل الکترونیکی آن‌ها را ضبط کرد

براساس گزارش خبرگزاری آلمان پلیس برلین روز دوشنبه به خانه‌های پنج فعال حامی فلسطین یورش برد. پلیس و دادستان عمومی در برلین پنج مرد را مظنون به ارتکاب جرایم جنایی «از طریق فعالیت‌های ادعایی با انگیزه طرفداری فلسطین» معرفی کرده اند که بین ۱۸ تا ۴۰ سال سن دارند. طبق این گزارش حدود ۱۲۵ افسر پلیس در حمله به آپارتمان‌های محل زندگی این افراد که مظنون به «نقض صلح»، «تحریک مردم» و «استفاده از نمادهای سازمان‌های خلاف قانونی اساسی» عنوان شده اند شرکت داشته اند. هیچ فردی بازداشت نشده است اما فعالان می‌گویند که خانه‌های فلسطینی‌ها در غیاب آن‌ها تفتیش شده و پلیس دست‌کم در یک مورد ابزارهای الکترونیکی معترض فلسطینی را ضبط کرده و قفل در محل سکونت او را هم عوض کرده به نحوی که او نتوانسته پس از رفتن مأموران وارد خانه شود. از میان آن‌ها یک مرد جوان ۱۸ ساله متهم است که اواسط سپتامبر در مراسم افتتاح یک مرکز هنری محلی، پایه میکروفن را به سمت سناتور فرهنگ برلین پرتاب کرده. جو چیالو، سناتور فرهنگ برلین از جمله مقام‌های آلمان است که تلاش کرده بودجه عمومی را از گروه‌های محکوم‌کننده جنگ اسرائيل در غزه و همچنین طرفداران تحریم اسرائیل به‌خاطر سیاست‌های اعمال‌شده در قبال فلسطینی‌های کرانه باختری اشغالی، سلب کند. در این مراسم ده‌ها نفر علیه چیالو شعار دادند و او را نژادپرست خواندند اما این جوان فلسطینی به خاطر «تلاش برای رساندن آسیب فیزیکی» به «نقض صلح» متهم شده است. یک جوان ۲۵ ساله دیگر که آپارتمان او مورد تفتیش قرار گرفته، مظنون است که در ماه آوریل ویدیویی را در اینستاگرام منتشر کرده است که در آن صدای گروهی از مردم شنیده می شود که شعار «از بحر تا نحر فلسطین آزاد خواهد شد» را سر می‌دهند. دادستان‌های برلین ادعا می‌کنند که این شعار، شعار حماس است و از نابودی اسرائیل حمایت می‌کند. یک جوان ۳۱ ساله نیز به ظن تحریک مردم در کامنت‌های اینستاگرامی تحت بازجویی قرار دارد. یک مرد ۴۰ ساله فلسطینی هم مظنون به حمایت از حمله هفتم اکتبر حماس در کامنت‌های آنلاین معرفی شده است. یک مرد ۲۰ ساله فلسطینی هم به خاطر شرکت در راهپیمایی اعتراضی در حمایت از فلسطین مظنون شده است. پیش از این دادگاه منطقه تیرگارتن (Tiergarten) برلین روز سه‌شنبه ۶ اوت/۱۶ مرداد آوا معیری، زن ایرانی‌تبار آلمانی را به‌دلیل سردادن شعار «از بحر تا نحر فلسطین آزاد خواهد شد» به اتهام «حمایت از حمله حماس» محاکمه و به پرداخت ۶۰۰ یورو معادل ۴۰ روز زندان محکوم کرد. منتقدان، پلیس آلمان را به سرکوب آزادی بیان و اعمال تبعیض به نفع اسرائیل و علیه حامیان فلسطین متهم می‌کنند.

کبری شکوهی، از دادخواهان خاوران درگذشت

کبری شکوهی، از خانواده‌های زندانیان سیاسی که در دهه ۱۳۶۰ اعدام شدند، درگذشت. با مرگ او خانواده‌های دادخواه خاوران یکی دیگر از اعضای خود را از دست دادند. کبری شکوهی خواهر علیرضا شکوهی و شهاب شکوهی، دو تن از زندانیان سیاسی ایران بود که هر دو در سال ۱۳۶۲ دستگیر شدند. علیرضا شکوهی که دبیر اول سازمان «راه کارگر» بود، پس از ماه‌ها شکنجه و محرومیت از هرگونه حقوق زندانی، ١١ دی‌ماه ۱۳۶۲ در زندان اوین اعدام شد. شهاب شکوهی که او نیز از اعضای «راه کارگر» بود، از خرداد ۱۳۶۲ تا اسفند ۱۳۶۷ در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس بود و پس از آزادی در سال ۱۳۷۸ ایران را ترک کرد و ساکن بریتانیا شد. این دو در زمان حکومت پهلوی نیز چند سال زندانی بودند و کبری شکوهی در جوانی و میان‌سالی و همچنین در دوران حکومت اسلامی بارها برای دیدار و ملاقات عزیزان خود جاده‌های برازجان، شیراز و تهران را زیر پا می‌گذاشت.

مارک روته، نخست‌وزیر سابق هلند به‌عنوان دبیرکل جدید ناتو کار خود را آغاز کرد

مارک روته، نخست‌وزیر پیشین هلند سه‌شنبه ۱۰ مهر / یکم اکتبر در مراسمی رسمی در مقر ناتو در بروکسل به‌عنوان دبیرکل جدید این پیمان نظامی کار خود را آغاز کرد. او جانشین ینس استولتنبرگ نروژی می‌شود که به مدت ۱۰ سال ریاست ناتو را برعهده داشت. مارک روته ۵۷ ساله در این مراسم تأکید کرد که مصمم است سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را برای چالش‌های آینده آماده کند. روته گفت اولویتش ادامه حمایت از اوکراین است و از کشورهای عضو ناتو خواست هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند. او همچنین وعده داد که مشارکت ناتو با کشورهای دیگر مناطق جهان را ارتقا دهد. ینس استولتنبرگ نیز در این مراسم از روته تمجید کرد و گفت: «روته دولت‌های ائتلافی مختلفی را در هلند رهبری کرده و می‌داند چگونه مصالحه کند و توافق عمومی را به‌دست آورد.» ۳۲ کشور عضو ناتو در ماه ژوئن گذشته بر سر ریاست مارک روته توافق کردند. انتظار می‌رود که او حداقل برای چهار سال این سمت را برعهده بگیرد. وظایف او به‌عنوان دبیرکل ناتو شامل هماهنگی کمک‌های نظامی و میانجی‌گری بین کشورهای عضو در صورت بروز اختلافات خواهد بود. روته می‌خواهد در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در ماه نوامبر آینده، اعضای اروپایی این پیمان را برای پذیرش مسئولیت بیشتر خود آماده کند.

در زندان‌های سراوان، سمنان و کرمان چهار نفر را اعدام کردند

بامداد سه‌شنبه ۱۰ مهر دو زندانی به نام‌های دستگیر ساسولی و رشید سپاهی به اتهام‌های مربوط به جرایم مواد مخدر در زندان‌های سراوان و سمنان اعدام شدند. شبکه حال‌وش که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها را پوشش می‌دهد نوشته است که این دو زندانی به ترتیب در روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند. مسئولان زندان و نهادهای مربوطه اعدام این زندانیان اعلام نکرده‌اند. در عین‌حال خبرگزاری تسنیم نیز به‌نقل از حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان خبر داد که بامداد سه‌شنبه ۱۰ مهر حکم اعدام دو نفر در زندان مرکزی کرمان اجرا شده است. اتهام‌های آن‌ها «تجاوز به عنف» و «سرقت» عنوان شده است. ابراهیم حمیدی اجرای حکم اعدام آن‌ها را عاملی مؤثر «در تسکین آلام و درد‌های شهروندان آسیب‌دیده» خواند. در ایران دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تقریباً به‌طور هفتگی چند زندانی را به جرایم مختلف اعدام می‌کند. نهادهای مدافع حقوق بشر بارها نسبت به افزایش شمار اعدام‌ها در ایران هشدار داده‌اند.

حمله افراد مسلح به شماری از نیروهای سپاه و بسیج در نیکشهر و خاش چند کشته برجای گذاشت

صبح سه‌شنبه ۱۰ مهر حمله افراد مسلح به شماری از نیروهای سپاه پاسداران و بسیج در مدرسه شیخان شهر بنت از توابع نیکشهر در سیستان و بلوچستان، منجر به کشته شدن دست‌کم سه نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر شد. «کمپین فعالین بلوچ» که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها را پوشش می‌دهد هویت یک نفر از نیروهای نظامی کشته شده را سیدجواد ساداتی و دو نفر دیگر را مجیب بلوچی و یوسف شیرانی، رئیس شورای شهر بنت و هویت یکی از مجروحان را عبدالله کدخدایی عنوان کرده است. خبرگزاری تسنیم نیز این حمله را تأیید کرده و گفته است چهار نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. تسنیم گفته است پرویز کدخدایی هم در جریان این حمله کشته شده است. این خبرگزاری کدخدایی را فرمانده سپاه بنت اعلام کرد و نوشت جواد ساداتی و مجیب بلوچی سرباز وظیفه سپاه بودند. کمپین فعالین بلوچ همچنین از یک حمله مسلحانه دیگر در روز سه‌شنبه به خودروی مأموران انتظامی جمهوری اسلامی در شهرستان خاش سیستان و بلوچستان خبر داد و نوشت در این حمله دو نفر از نیروهای نظامی کشته شدند. هنوز اطلاعات بیشتری از این حمله دوم در دست نیست. این حملات در سالگرد جمعه خونین زاهدان در مهرماه ۱۴۰۱ انجام شده است. فعالان بلوچ می‌گویند در این روز بیش از ۱۰۰ نفر از مردم زاهدان به دست مأموران امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند. شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان در آن‌زمان شمار کشته‌شدگان را ۳۵ نفر اعلام کرد. سیستان و بلوچستان همواره شاهد درگیری‌های مسلحانه بوده است که مسئولیت بیشتر آن‌ها را گروه جیش‌العدل برعهده گرفته است.

۱۵ نفر در طغیان رودخانه هلیل‌رود جیرفت، پس از تلاش برای نجات جان دو کودک غرق شدند

خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان از یافتن ۱۵ جسد بی‌جان، در رودخانه هلیل‌رود در جیرفت خبر دادند. طبق گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) عصر روز دوشنبه بر اثر بارندگی در بالادست هلیل‌رود این رودخانه طغیان کرد. تعدادی از کودکان افغانستانی در حال آب تنی در آب رودخانه بودند که گرفتار سیلاب می‌شوند. والدین و افراد دیگر برای نجات آن‌ها اقدام کرده‌اند اما بعد از تلاش برای نجات دادن دو کودک، حدود ۱۵ نفر از جمله کودکان درگیر این سیلاب شده و غرق شده‌اند. بعد از یافتن پیکر بی‌جان پانزدهمین مفقودی، مدیرعامل هلال‌احمر کرمان از پایان عملیات جست‌وجو در حادثه طغیان هلیل‌رود خبر داده است. براساس گزارش ایرنا به جز یک نفر بقیه فوت‌شدگان مهاجران افغانستانی بودند. رودخانه هلیل‌رود در جنوب استان کرمان قرار دارد و با طول ۳۹۰ کیلومتر، به‌عنوان بزرگترین رود جنوب شرق ایران شناخته می‌شود.