ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجرای اجباری هنرمندان کُرد در شهرستان سردشت

در روزهای گذشته دو ویدیو از هنرمندان کُرد در شهرستان سردشت منتشر شده است که در یکی از ویدیوها آنها ترانه‌ای به نام «از قندیل سربلند» در مراسم یادبود درگذشت طاهر خلیلی، از خواننده‌های حماسی کُرد اجرا می‌کنند و در ویدیوی دوم، همین هنرمندان وادار شده‌اند سرود «ای ایران، ای مرز پرگهر» را همراه با بیانیه‌ای همزمان با هفته بسیج بخوانند. به گفته فعالان کُرد این هنرمندان از سوی نیروهای امنیتی تهدید و تحت فشار قرار گرفته‌اند. در بیانیه‌ای که قرائت می‌شود گفته شده در مراسم «شب شعر و هنر» پیشین اجرای آنها در یادبود درگذشت طاهر خلیلی، آوازخوان حماسی کرد «مورد سوء استفاده» مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است با اعلام برائت از مخالفان حکومت ایران می‌گویند که «پایبند نظام جمهوری اسلامی ایران هستند» و منظور آنها از «پیشمرگه» در این ترانه طاهر خلیلی، «شهدای ایران» بوده است. طاهر خلیلی، از خوانندگان سرشناس کُرد ایران که متولد بوکان است، در سن ۶۷ سالگی، ۷ آذر در سلیمانیه عراق به خاک سپرده شد.

شیرخشک سهمیه‌بندی و گران شد؛ اتباع غیرایرانی و ایرانی‌های بدون شناسنامه سهمیه نمی‌گیرند

پس از ماه‌ها کمبود شیر خشک در بازار، این محصول اساسی حالا با سهمیه‌بندی‌ و قیمت گران‌تر از قبل به دست مشتریان می‌رسد. همچنین، عرضه شیرخشک فقط با ارائه کد ملی و ثبت نام در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد. به این ترتیب، اتباع غیرایرانی و ایرانیان بدون شناسانه و کارت ملی (مانند بخش قابل‌توجهی از بلوچ‌ها) از دریافت شیرخشک محروم می‌شوند. علاوه بر این، بچه‌های شیرخوارگاه در فرایند زمانی ثبت شناسنامه و تا دریافت کد ملی از دریافت شیرخشک محروم خواهند بود. خبرآنلاین همچنین به نقل از یک متصدی داروخانه می‌نویسد «هزینه شیرخشک افزایش قیمت ۴۰ درصدی داشته است. شیرخشک ایرانی آپتامیل، نان و ببلاک از قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان رسیده است.» این متصدی در رابطه با شیرخشک‌های وارداتی می‌گوید که این محصولات در داروخانه‌ها موجود است اما قیمت آن بالاست و مردم توان خرید ندارند: «شیرخشک ببتامین جونیور قیمت‌اش ۱۷۰ بود و الان ۷۸۰ شده است. شیرخشک ریسورس جونیور ۸۰ هزار تومان بود و الان ۴۰۰ هزار تومان شده است.» محمد طاهری، کارشناس حوزه دارو از جمله علل کمبود شیرخشک را تخصیص‌ندادن ارز برای خرید مواد اولیه تولید شیرخشک کارخانه‌های داخلی و نبود برنامه‌ریزی مناسب برای انباشت محصول در مواقع اضطراری و بر اساس نیاز سالانه می‌داند. در اسفند ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی ایران با طرح دولت ابراهیم رئیسی برای حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ موافقت کرد. در نتیجه این سیاست، قیمت بسیاری از کالاهای اساسی از جمله دارو و شیر خشک افزایش یافت.

جو امنیتی در زاهدان؛ عبدالحمید اسماعیل‌زهی: در کشورهای بزرگ تفکر مذهبی جواب نمی‌دهد

نماز جمعه زاهدان در روز جمعه دهم آذر در شرایطی برگزار شد که به گزارش رسانه‌های نیروهای نظامی در اطراف مصلی زاهدان وضعیتی امنیتی برقرار کرده بودند. به گزارش رسانه «حال‌وش» که به طور ویژه اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، «نیروهای نظامی در دبیرستان دخترانه واقع در بلوار بهداشت، مدارس خیام، خرمشهر، بهشتی و مدنی و خیابان‌های اطراف مصلی زاهدان مستقر شده بودند.» بر اساس ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای نظامی شهروندان را هنگام رفتن به نماز کنترل می‌کنند. عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «بنده بارها گفته‌ام که دایره مذهب محدود است و در هر کشوری مخصوصا در کشورهای بزرگی که ادیان و مذاهب و تفکرات و دیدگاه‌های متعددی وجود دارند تفکر مذهبی جواب نمی‌دهد.» او ادامه داد: «حداقل باید تفکر اسلامی باشد، زیرا تفکر اسلامی تفکری کلی‌ست و همۀ مذاهب زیرمجموعۀ تفکر اسلامی هستند.» عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه خود گفت: «اینکه ما می‌گوییم سیاست‌ها و قوانین باید تغییر پیدا کنند به این دلیل است که ما باید جوانان این زمان را ببینیم. امروز اکثریت جمعیت کشور ما جوان است و این جوانان در مقایسه با افرادی مثل ما اعتقادات و انتظارات و توقعات دیگری دارند و ما باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم. زنان امروز نیز نسبت به زنان گذشته از تفکرات و مرام متفاوت‌تری برخوردار هستند. لذا باید جوانان و زنان و همۀ جامعه را دریابیم.» این سخنان عبدالحمید در حالی بیان می‌شود که پیش از این برخی زنان معترض بلوچستان همزمان با نقد حکومت جمهوری اسلامی، از نهاد روحانیت به رهبری عبدالحمید نیز به خاطر دیدگاه سنتی و محافظه‌کار نسبت به زنان انتقاد کرده‌اند.

هرات: افراد مسلح ناشناس شش شهروند هزاره را کشتند؛ معترضان به خیابان آمدند

روزنامه «۸صبح» چاپ افغانستان به نقل از منابع محلی در هرات گزارش کرده که در پی تیراندازی افراد مسلح ناشناس در این ولایت دست‌کم شش شهروند هزاره از جمله دو روحانی شیعه و چهار زن به قتل رسیده‌اند. این منابع به روزنامه ۸صبح گفته‌اند که این حمله حوالی ساعت سه بعد از ظهر جمعه دهم آذر در منطقه «کوره ملی» در شهرک جبرئیل در ناحیه ۱۳ شهر هرات انجام شده است. بنابر این گزارش، تفنگ‌داران ناشناس سوار بر موتورسیکلت به شهروندان هزاره در یک‌ سه‌چرخ تیراندازی کرده‌اند. گفته می‌شود این شهروندان از مجلس ترحیم چهلم یک روحانی شیعه به نام عید محمد اعتمادی برمی‌گشتند که او نیز چهل روز پیش کشته شده بود. به گفته منابع مطلع، سه نفر دیگر زخمی شدند که وضعیت دو نفر از آنها «وخیم» است. مقام‌های طالبان در هرات تاکنون اظهارنظری در این مورد نکرده است. تا کنون مسئولیت این ‌رویداد را گروهی برعهده نگرفته است. به گزارش همین روزنامه، در پی این رویداد ده‌ها نفر در مرکز این ولایت به خیابان‌ها آمده‌اند. معترضان پس از این حمله با حمل‌ پیکر قربانیان خواستار پایان آنچه «قتل‌های هدفمند» هزاره‌ها خوانده‌اند و نیز بازداشت عاملان این‌ رویداد شدند. حدود دو هفته پیش نیز دو روحانی اهل تشیع در شهرک جبرئیل هرات تیرباران شده بودند. در مجموع در یک ماه گذشته پنج روحانی شیعه در حملات افراد مسلح ناشناس کشته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر: شمار زیادی زنان معترض در زندان‌های طالبان به‌سر می‌برند

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که شمار زیادی از زنان معترض در زندان‌های طالبان هستند اما هیچ‌ کس از جمله خانواده‌های آن‌ها از وضعیت این زنان آگاهی ندارد. هدر بار و سحر فطرت، دو عضو دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش گفتند شماری از خانواده‌های این زنان با پنهان کردن بازداشت‌ آن‌ها امیدوارند که سکوت‌شان سبب آزادی یا شکنجه کمتر فعالان شود. در گزارش آمده است: «سرکوب زنان از سوی طالبان ادامه دارد. آن‌ها همچنان به صدور سیاست‌های جدید سوءاستفاده‌گرانه و اعمال وحشیانه سیاست‌های قدیمی‌شان ادامه می‌دهند.» دو عضو دیده‌بان حقوق بشر از ادامه بازداشت فعالان زن، ژولیا پارسی، ندا پروانی، منیژه صدیقی و پریسا آزاده در زندان طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که شمار زنان زندانی معترض بیشتر از آن است که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند زنان در زندان‌های طالبان در شرایط بدی نگهداری می‌شوند و در برخی موارد نیز مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند اما خانواده‌های برخی از آنها از اطلاع‌رسانی درباره وضعیتشان خودداری می‌کنند. گزارش ضمن بیان این‌که در حال حاضر اعتراض زنان درافغانستان حتی در فضای بسته هم ناممکن شده است، بار دیگر از جامعه‌ بین‌المللی خواسته تا در کنار زنان معترض افغانستان باشند.

سازمان حقوق بشر ایران: کامران رضایی، از معترضان آبان‌ ۹۸ را در شیراز اعدام کردند

کامران رضایی که در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ بازداشت و به «اتهام قتل عمد یک بسیجی به قصاص نفس محکوم» شده بود، صبح پنجشنبه ۹ آذر در زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) اعدام شد. او ۳۳ سال داشت. سازمان حقوق بشر ایران با اعلام این خبر و به نقل از «یک منبع آگاه» نوشت: «کامران رضایی در اعتراضات سراسری ۹۸ به اتهام قتل یک بسیجی با ضربات قمه بازداشت و مدت ۷ ماه را در انفرادی در بازداشت سپری کرد و زیر شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود شده بود. میزان شکنجه به حدی بود که کامران می‌گفت تا مدت زیادی در ادرارش خون بوده و گوش سمت راستش دچار مشکل شده بود. او همیشه می‌گفت که بی‌گناه است و آزاد می‌شود». همین منبع به این سازمان گفت: «کامران زمانی که ۸ ساله بود پدرش را از دست داد و نزد نامادری‌اش زندگی می‌کرد. هیچ عضو خانواده یا فرد دلسوزی نداشت تا در این مدت برایش کاری بکنند یا اخبارش را رسانه‌ای کنند». زمانه مستقلا قادر به تایید این جزئیات نیست. این اعدام پس از اعدام‌های اخیر زندانیان سیاسی و عقیدتی در روزهای اخیر اجرا شد. از جمله ایوب کریمی که روز چهارشنبه ۸ آذر در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شد. سازمان حقوق بشر با یادآوری اعدام گداعلی صادق مطلق، در زندان مرکزی رشت در روز شنبه ۴ آذر و میلاد زهره‌وند، از بازداشت شدگان مراسم چهلم مهسا (ژینا) امینی در روز پنجشنبه ۲ آذر در زندان مرکزی همدان، به نقل از محمود امیری مقدم، مدیر این سازمان نوشت: «خطر جدی جان زندانیان سیاسی و معترضان محکوم به اعدام را تهدید می‌کند. سکوت بیشتر جامعه جهانی جایز نیست. رهبران امروز جمهوری‌اسلامی پیشینه کشتار زندانیان سیاسی و جنایت علیه بشریت را دارند. فقط هزینه بالای سیاسی‌ از سوی جامعه جهانی‌ست که آنها را از تکرار این جنایات باز داشته است.»