ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سعودی سوریه را به نشست اجلاس سران کشورهای عربی دعوت می‌کند

وزیر خارجه عربستان سعودی قرار است به زودی به دمشق سفر کند تا به صورت رسمی از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای شرکت در اجلاس اتحادیه عرب که مه ۲۰۲۳ در ریاض برگزار خواهد شد، دعوت کند. این نخستین بار پس از آغاز درگیری داخلی در سوریه است که بشار اسد به اتحادیه عرب دعوت می‌شود. یکی از سه منبع دیپلماتیک به «رویترز» گفت، گفت‌وگو میان دمشق و ریاض از یک سال قبل جریان دارد و مهمترین خواسته عربستان سعودی از سوریه همکاری نزدیک در امنیت مرزی و مقابله با قاچاق مواد مخدر است. پیشتر گفته شده بود وزیر خارجه عربستان سعودی به دمشق سفر می‌کند اما وقوع زلزله در سوریه و ترکیه این سفر را به تاخیر انداخت. فیصل بن فرحان قرار است به زودی به دمشق برود تا به صورت رسمی از بشار اسد برای شرکت در نشست اتحادیه عرب که ۱۹ مه در ریاض برگزار می‌شود، دعوت کند. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برای بشار اسد که در پی اعتراض‌های گسترده‌ و جنگ داخلی از اتحادیه عرب اخراج شد اما توانست با کمک روسیه و ایران سلطه خود بر بخش بزرگی از سوریه را حفظ کند. در ماه‌های اخیر آمد و شد دیپلمات‌های سوری به کشورهای عربی افزایش یافته بود. فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه در روزهای گذشته پس از سالیان دراز قطع روابط به مصر سفر و در آنجا با همتای خود دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش از آن نیز بشار اسد به امارات رفته بود. پیش از این گفته شده بود که ریاض و دمشق برای بازگشایی سفارت‌خانه به توافق رسیده‌اند اما عربستان سعودی این موضوع را تایید نکرده و گفته بود مذاکرات برای از سرگیری خدمات کنسولی پیش می‌برد.

پلیس اسرائیل طی دو روز دو فلسطینی دیگر را کُشت

رسانه‌های فلسطینی از قتل دو فلسطینی دیگر به دست نیروهای نظامی اسرائیل خبر دادند. محمد راعد برادیه، ۲۴ساله چند ساعت پس از آنکه پلیس اسرائیل یک شهروند فلسطینی را در نزدیکی مسجد اقصی کشت، به ضرب گلوله به قتل رسید. به گفته شاهدان عینی پلیس اسرائیل برادیه را در داخل خودرو هدف شلیک قرار دارد و مانع درمان او شد. آژانس خبری وفا نوشت برادیه در حالی که خونریزی شدید داشت به حال خود رها شد تا از شدت جراحات مُرد. پلیس اسرائیل ادعا کرده است که راعد برادیه با خودرو به ماموران نظامی اسرائیلی در نزدیکی شهر بیت عمر کوبیده و سه تن از سربازان را مصدوم کرده است که حال دو تن از آنها وخیم است. یک روز پیش، شنبه یک آوریل/ ۱۲ فروردین هم پلیس اسرائیل در نزدیکی مسجد اقصی در قدس (اورشلیم) یک فلسطینی ۲۶ ساله به نام محمدخالد العصیبی را با ۱۰ گلوله کُشت. شاهدان عینی به آژانس خبری الجزیره گفتند که خالد العصیبی تلاش کرده بود مانع آزار پلیس اسرائیل به زنی که در حال رفتن به مسجد اقصی بود، بشود. پلیس اسراییل اما ادعا کرده است که العصیبی در تلاش بود تا اسلحه یکی از ماموران پلیس را به زور از او بگیرد و به سمت نظامیان شلیک کند. خانواده عصیبی این ادعا را رد کرده و خواستار بازبینی فیلم دوربین‌های مدار بسته شده‌اند. حزب رعم که از حقوق اقلیت فلسطینی در سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل دفاع می‌کند هم ادعای پلیس را رد کرد و خواستار تحقیق در این باره شد. به گفته خانواده العصیبی، او دانشجوی پزشکی در رومانی بود که برای مراقبت از پدرش به تازگی به سرزمین‌های اشغالی بازگشته و در تلاش بود برای کار در اسرائیل مجوز بگیرد. بر بنیاد گزارش وزارت بهداشت دولت خودگران فلسطین در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۳ نظامیان اسرائیلی حداقل ۹۲ فلسطینی را کشته‌اند و ۱۴ نظامی و غیرنظامی در اسرائیل هم در جریان حملات تلافی‌جویانه به دست فلسطینی‌ها کشته شدند. اسرائیل در حالی که با بحران داخلی روبرو است و تظاهرات علیه اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو برای چهارمین ماه متوالی ادامه دارد، خشونت علیه فلسطینی‌ها را شدت بخشیده است.

هزاران شهروند پرتغالی در اعتراض به بحران مسکن به خیابان‌ها آمدند

روز شنبه یکم آوریل / ۱۲ فروردین هزاران نفر از مردم پرتغال در اعتراض به افزایش اجاره‌بها و قیمت مسکن به خیابان‌های لیسبون و دیگر شهرهای این کشور آمدند. قیمت مسکن در شرایطی رو به افزایش است که تورم بالا نیز شرایط زندگی را برای پرتغالی‌ها دشوار کرده است. رویترز به نقل از ریتا سیلویا، فعال اجتماعی از گروه «هابیتا هاوسینگ»، نوشته است که بحران مسکن در پرتغال به شرایط «اضطرار اجتماعی» رسیده است. پرتغال یکی از فقیرترین کشورهای اروپای غربی است؛ بر اساس داده‌های دولتی، بیش از ۵۰ درصد کارگران کم‌تر از هزار یورو در ماه درآمد دارند که با استانداردهای اروپا رقم پایینی به حساب می‌آید. به گزارش رویترز، اجاره‌بهای مسکن در لیسبون که یک مقصد توریستی پرطرفدار است از سال ۲۰۱۵، ۶۵ درصد و قیمت خرید خانه ۱۳۷ درصد افزایش داشته است. تنها در سال گذشته اجاره‌بها ۳۷ درصد بالا رفته که رقم بزرگ‌تری نسبت به بارسلونا یا پاریس است. دولت چپ‌گرای پرتغال در ماه گذشته یک بسته حمایتی مسکن ارائه کرد که از جمله اقدامات آن، پایان‌دادن به طرح «ویزای طلایی» و ممنوعیت صدور مجوز تازه برای خانه‌های ایر بی ان بی (معروف‌ترین شرکت تأمین‌کننده اقامت‌گاه توریستی و مسافرخانه در اروپا) بود. منتقدان این اقدامات را برای کاهش قیمت مسکن در کوتاه‌مدت کافی نمی‌دانند.

دست‌کم سه سوخت‌بر جوان بلوچ در دو روز گذشته در میان شعله‌های آتش و در سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند

کشتار سیستماتیک و مرگ دلخراش و تکان‌دهنده روزانه سوخت‌بران بلوچ به دلیل بی‌توجهی مسئولان و نبود فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان بلوچ در استان سیستان و بلوچستان کماکان ادامه دارد. بنابر گزارش «حال وش» که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، جمعه ۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، یک سوخت‌بر بلوچ به نام محمود نصرالهی (ریگی) ۲۵ ساله بر اثر واژگونی خودرو در محور شهرستان زهکلوت-دلگان جان خود را در میان شعله‌های آتش از دست داد. مرگ این سوخت‌بر بلوچ در حالی است که «حال‌وش» در گزارش دیگری از جان باختن یک جوان سوخت‌بر دیگر بلوچ بر اثر سانحه رانندگی خبر داده است. بر بنیاد این گزارش، این سوخت‌بر بلوچ که هویت او خدایار شه‌بخش، ۲۳ ساله، فرزند رسول و ساکن روستای سرنایی از توابع زاهدان اعلام شده، در روز جمعه ۱۱ فروردین‌ماه در محمور شهرستان نهبندان جان خود را از دست داده است. هم‌چنین خبرگزاری «حال‌وش» روز شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ از مرگ یک سوخت‌بر دیگر بلوچ خبر داده بود. این سوخت‌بر بامداد شنبه در محور چابهار بر اثر تعقیب و گریز مأموران نظامی دچار حادثه شده و در آتش‌سوزی خودرو جان خود را از دست داده بود. هویت این سوخت‌بر بلوچ، طارق جرست، فرزند صاحبان و اهل رمین اعلام شده است. روز گذشته در اعتراض به مرگ این سوخت‌بر جوان بلوچ مردم چابهار با آتش زدن لاستیک محور ترانزیتی این شهر را برای ساعت‌ها مسدود کردند. بر اساس گزارش سالانه «حال‌وش» در سال ۱۴۰۱، دست کم ۸۲ سوختبر جان خود را از دست دادند.

فرمانده هنگ مرزی ایران خبر داد: دو هزار و ۴۶۵ مهاجر افغانستانی از مرز میلک اخراج شدند

ایران بیش از دو هزار مهاجر افغانستانی را از پایانه مرزی میلک اخراج کرده است. علیرضا سنگچولی، فرمانده هنگ مرزی زابل گفت که دو هزار و ۴۶۵ نفر از «اتباع غیرمجاز» که به دست نیروهای امنیتی و انتظامی بازداشت شده بودند، از گذرگاه مرزی مشترک ایران و افغانستان در میلک «طرد شدند». او درباره بازه زمانی بازداشت و اخراج این گروه از مهاجران افغانستانی چیزی نگفت اما تاکید کرد «مرزبانی مقابله با تردد و اقامت غیرقانونی اتباع بیگانه غیرمجاز در سیستان و بلوچستان را به صورت جدی در دستورکار دارد». جمهوری اسلامی ایران در یک سال و نیم اخیر، به ویژه پس از سلطه دوباره طالبان در افغانستان محدودیت‌های شدیدتری علیه آواره‌گان افغانستانی اعمال و شمار زیادی از پناهجویان را بازداشت و اخراج کرده است. بر اساس آمارهای رسمی بیش از سه میلیون مهاجر افغانستانی در ایران فاقد کارت اقامت هستند و با توجه به سخت‌گیری‌های حکومت در خطر اخراج قرار دارند.

اوکراین ریاست روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل را «سیلی‌ای بر صورت جامعه بین‌المللی» خواند

مقامات اوکراینی نسبت به ریاست روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل در ماه آوریل ابراز نگرانی کردند. مسکو در حالی ریاست شورای امنیت را عهده‌دار می‌شود که این مقام به طور ماهانه بین ۱۵ عضو شورا می‌چرخد. آندری یرماک، معاون رییس‌جمهور اوکراین، ریاست روسیه را «ضربه‌ای نمادین» به اوکراین خواند. یرماک در حساب توییتر خود نوشت: «این فقط مایه شرمساری نیست بلکه ضربه نمادین دیگری به نظام مقررات‌محور روابط بین‌الملل است.» دمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز ریاست روسیه بر شورای امنیت «سیلی‌ای بر صورت جامعه بین‌المللی» خواند. او روز شنبه یکم آوریل / ۱۲ فروردین در توییتر خود، ضمن توصیف روسیه به عنوان «یاغی‌ای در شورای امنیت» از اعضای شورای خواست «مانع از هرگونه اقدام روسیه برای سوءاستفاده از مقامش شوند.» آخرین باری که مسکو ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده داشت ماه آوریل ۲۰۲۲ بود؛ درست همان ماهی که حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد.

«۳۷ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق است»

حسن صادقی که رسانه‌های داخلی ایران او را رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری، از تشکل‌های اقماری خانه کارگر معرفی می‌کنند در مخالفت با حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار گفت: «اول فروردین ۱۴۰۱ درآمد یک کارگر ۲۵۳ دلار بود اما در اسفند ماه ارزش این حقوق به ۱۲۲ دلار کاهش یافت واین حقوق تنها کفاف ۹ روز از ماه را می‌داد.». او در حالی از تصمیم شورای عالی کار انتقاد کرده که حداقل دو عضو از سه عضو این شورا که با عنوان نماینده کارگران حضور دارند، از تشکل‌های اقماری خانه کارگر بودند و مصوبه حداقل دستمزد را امضاء و تایید کردند. صادقی بدون توضیح در این باره ادعا کرد که خانه کارگر «از تمام مکانیسم‌ها قانونی برای ایستادن مقابل مصوبه‌ی مزدی شورای عالی کار استفاده می‌کند». او همچنین مدعی شد که ۳۷ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق قرار دارد اما در باره منبع آماری که اعلام کرد توضیح نداد. صادقی گفت: «ظرف یک سال و نیم گذشته فقر مطلق از ۲۷درصد به ۳۷درصد رسیده است و این نتیجه‌ی سیاست‌های دولت در افزایش حقوق است که سبب فقیرتر شدنِ کارگر شده است.». شورای عالی کار در آخرین روز اسفند ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران را تنها ۲۷ درصد افزایش داد. بر اساس این مصوبه دستمزد کارگر ساده مجرد کمتر از هشت میلیون تومان و دستمزد کارگر دارای فرزند اندکی بیش از هشت میلیون تومان خواهد بود که در مقایسه با سبد معیشت بسیار اندک است.

دادگاه تجدیدنظر خبات شکیبا، فعال کارگری را به دو سال حبس تعلیقی محکوم کرد

فشارها بر فعالین کارگری و پرونده‌سازی علیه آن‌ها کماکان از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به شیوه‌های گوناگونی ادامه دارد. بنا بر گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، خبات شکیبا، فعال کارگری توسط دادگاه تجدیدنظر استان کردستان از بابت اتهام «عضویت و تبلیغ به نفع یکی از احزاب مخالف نظام» به دو سال حبس محکوم شد. این میزان حبس اما به مدت ۳۰ ماه به حالت تعلیق درآمده است. این فعال کارگری پیشتر توسط شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود. شکیبا روز ۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، هنگامی که جهت شرکت در مراسم تشیع جنازه یکی از آشنایان به گورستان «بهشت محمدی» رفته بود، به دست نیروهای اداره اطلاعات سنندج بازداشت شد. این فعال کارگری ۲۵ اسفد همان سال با تودیع قرار وثیقه به طور موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان سنندج آزاد شد.

مدیر حوزه علمیه تهران زنان بدون حجاب را تهدید کرد: اگر مسئولان برخورد نکنند «صبر مردم متدین تمام می‌شود»

مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران زنان بدون پوشش حجاب اسلامی را تهدید کرد و گفت اگر مسئولان برای مقابله با بی‌حجابی اقدام نکنند، «صبر مردم متدین به پایان خواهد رسید و ممکن است خودشان دست به اقداماتی بزنند». محمدهادی رحیمی صادق از آنچه که «کوتاهی» و «انفعال» مسئولان در سه قوه در برابر مساله حجاب خواند، انتقاد کرد و افزود: «اگر وضع به همین صورت پیش برود، ما دچار چند مشکل بزرگ خواهیم شد، اولاً بی‌حجابی به همین محدوده‌ای که هست، باقی نخواهد ماند و کیفیت و کمیت آن روز به روز با تلاشی که دشمنان ما دارند و بعضی‌ها هم بی‌مبالات هستند، محدوده‌اش گسترش پیدا خواهد کرد و بی‌حجابی متوقف نخواهد شد.» او از مسئولان دولتی و اصناف خواست مغازه‌داران را «مکلف کنند که هیچ فروشنده‌ای در مغازه‌ها، پاساژها، هایپراستارها و غیره نباید بدون حجاب باشد و اگر بود با او برخورد کنند.». رحیمی صادق همچنین خواستار عدم ارائه خدمات از سوی بانک‌ها و سازمان‌های دولتی به افرادی که به گفته او «رعایت حریم شرع و قوانین شرع و نظام و جامعه را نمی‌کنند»، شد و گفت در گام نهایی «متروها، اتوبوس‌ها، وسایل حمل و نقل مکلف شوند به کسانی که حریم جامعه را رعایت نمی‌کنند خدمات ندهند.». تاکید بر مجازات زنان بدون پوشش اسلامی از سوی مقام‌های دولتی و شخصیت‌های مذهبی در روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. وزارت کشور در یک بیانیه گفته که از برخورد با زنان بدون حجاب عقب‌نشینی نمی‌کند. رئيس دولت جمهوری اسلامی هم در سخنانی تکراری حجاب را از ارکان اصلی نظام اسلامی عنوان کرده است. پیشتر حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان به صورت آشکار زنان بدون حجاب را به «برخورد نیروهای متشرع» تهدید کرده بود. مجلس شورای اسلامی یک قانون را در دست بررسی دارد که بر اساس آن زنانی که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند با توقیف گواهینامه، کارت ملی، گذرنامه و جریمه مالی مجازات خواهند شد. با وجود افزایش تهدیدها اما به روایت شاهدان عینی و گزارش رسانه‌های داخلی شمار زنان بدون حجاب در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته است.

سرکردگان نظامی سودان امضای توافقنامه برای گذار به یک دولت غیرنظامی را به تعویق انداختند

رهبران دولت نظامی سودان در جریان اختلافات میان جناح‌های ارتش، امضای توافقنامه‌ای را که برای شنبه یکم آوریل / ۱۲ فروردین برنامه‌ریزی شده بود تا ششم آوریل به تعویق انداختند. این توافقنامه بناست دوره گذار دموکراتیک را از سر بگیرد. خالد عمر یوسف، سخنگوی مذاکرات، روز شنبه در توییتر خود اعلام کرد که طرفین نظامی و غیرنظامی به طور متفق‌القول به این نتیجه رسیدند که «تلاش‌ها برای فائق آمدن بر موانع را در طی چند روز آینده دوچندان کنند تا راه برای امضای یک معاهده سیاسی نهایی در روز ششم آوریل باز شود.» به گفته یوسف، امضای معاهده به خاطر فقدان «اجماع بر سر مسائل اساسی» صورت نگرفته است. در سال ۲۰۲۱، کودتایی به رهبری فرمانده ارتش، عبدالفتاح البرهان، فرایندی را که از سال ۲۰۱۹ با سرنگونی ژنرال عمر البشیر آغاز شده بود متوقف کرد. نمایندگان جناح‌های مختلف هفته‌هاست در حال مذاکره هستند. این دور از مذاکرات دور نهایی از فرایند سیاسی دو مرحله‌ای است که در ماه دسامبر گذشته آغاز شد تا شرایط برای احیای گذار به حکمرانی غیرنظامی و انتخابات دموکراتیک فراهم شود. به گزارش الجزیره، اصلاح نیروهای امنیتی یکی از نقاط مورد اختلاف در مذاکرات است. از جمله اصلاحات پیشنهادی مورد اختلاف ادغام نیروها شبه‌نظامی موسوم به «نیروهای حمایتی فوری» تحت فرماندهی محمد حمدان دقلو، معاون عبدالفتاح البرهان، درون نیروهای نظامی رسمی است. اختلافات و رقابت میان البرهان و دقلو از جمله موانع امضای توافقنامه عنوان شده است.

شمار سپاهی‌های کشته شده در سوریه به دو نفر افزایش یافت

خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران وابسته است هویت دومین نظامی کشته شده ایران در سوریه طی ۴۸ ساعت گذشته را فاش کرد. بر اساس اعلام این خبرگزاری مقداد مهقانی، مستشار نظامی ایران در سوریه که بر اثر حمله بامداد جمعه ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ زخمی شده بود، جانش را از دست داد. میلاد حیدری هم یکی دیگر از نظامیان ایران بود که در همان روز جمعه جانش را از دست داده بود. جنگنده‌های اسرائیل در ادامه تهاجم به شبه نظامیان طرفدار ایران و نظامیان جمهوری اسلامی در سوریه، بامداد جمعه به یکی دیگر از پایگاه‌های نظامی حمله کردند.

ستاد امر به معروف طی ۲۴ ساعت حداقل ۱۰ کافه، رستوران و مرکز گردشگری را به بهانه رعایت نکردن حجاب بست

رسانه‌های خبری ایران از افزایش شمار کافه و رستوران‌هایی که به دلیل «رعایت نکردن پوشش اسلامی» خبر دادند. تنها در روز شنبه ۱۲ فروردین شش کافه و رستوران در بابلسر، سه کافه در آبادان و یک مجموعه گردشگری در کاشان به دستور قضایی پلمب شدند. ستاد امر به معروف بابلسر در استان مازندران در یک اطلاعیه اعلام کرد که شش کافه و رستوران که در فروش پیتزا و غذای آماده فعال بودند به دلیل «بی‌توجهی به هنجارهای اجتماعی و شئونات اسلامی» پلمب شدند. در استان خوزستان هم ستاد امر به معروف آبادان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد کافه رستوران آوریل، غرفه‌ای در باغ مقیطیه و کافه رستوران سی یل را به دلیل «برگزاری مراسمات مختلط، رقص و موسیقی ناهنجار زنده» پلمب کرده است. در یک خبر دیگر در این رابطه خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است از تعطیل شدن یک مجموعه گردشگری در کاشان خبر داد. دلیل تعطیلی این مجموعه گردشگری هم «رعایت نکردن شئونات اسلامی از سوی مراجعه کنندگان» عنوان شده است. در روزهای گذشته نیز چندین کافه، رستوران و مرکز گردشگری در نقاط مختلف ایران با دلایل مشابهی پلمب شده بودند.