ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعید مدنی را بدون اطلاع قبلی به زندان دماوند تبعید کردند

سعید مدنی، جامعه شناس و فعال سیاسی که در حال گذراندن ۹ سال محکومیت خود در زندان اوین است، سه‌شنبه ۱۴ فروردین به زندان دماوند، واقع در استان تهران تبعید شد. به‌گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، محمود بهزادی‌راد، وکیل سعید مدنی در این‌باره گفت: «امروز (سه‌شنبه) با آقای مدنی ملاقات داشتم و امروز صبح از طرف زندان به ایشان گفتند احتمالاً به یک زندان دیگر انتقال پیدا می‌کند و سپس به من گفتند فعلاً منتفی شده است. اما خبردار شدیم که به زندان دماوند منتقل شده‌اند.» بهزادی‌راد افزود: «انتقال زندانی باید براساس حکم تبعید از محلی که محل جرم یا زندگی‌اش بوده صورت گیرد یا به درخواست خود زندانی برای انتقال به نزدیک‌ترین محل سکونت‌شان باشد. ولی آقای مدنی درخواست انتقال و یا حکم تبعید نداشته است و ما نمی‌دانیم با چه مجوزی به یک زندان دیگر منتقل‌شان کرده‌اند.» وکیل سعید مدنی گفت موکلش صبح سه‌شنبه هنگام ملاقات از این موضوع اطلاعی نداشت و این برخلاف آیین‌نامه زندان‌ها است. سعید مدنی نخستین بار در سال ۱۳۷۱ و در پی انتشار مطالب انتقادی‌اش در نشریه «ایران فردا» بازداشت شد و پس از آن نیز بارها زندانی شده و در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ موسوم به جنبش سبز شش سال حبس در زندان اوین و زندان رجائی‌شهر کرج و دو سال تبعید به بندر عباس را نیز پشت سر گذاشته است. او در سال ۱۴۰۱ به‌دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی و همچنین پژوهش و نگارش کتاب‌هایی درباره جنبش‌های اجتماعی بازداشت و به ۹ سال زندان محکوم شد.

وخامت حال صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه منتقد در زندان اوین ـ نرگس محمدی: مسئولان زندان مانع از انتقال وسمقی به بیمارستان شده‌اند

اکانت اینستاگرامی متعلق به نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل و فعال حقوق بشر زندانی در ایران، سه‌شنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد که مقام‌های زندان اوین با وجود دستور اورژانسی پزشکان زندان، مانع از اعزام صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و فعال مدنی زندانی به بیمارستان شدند. نرگس محمدی با انتشار نامه‌ای از زندان اوین، ضمن هشدار درباره وضعیت سلامت صدیقه وسمقی، به اجتناب مقامات قضایی از اعزام خانم وسمقی به بیمارستان اعتراض کرده است. بنابر این نامه، صدیقه وسمقی که به‌دلیل «هجوم وحشیانه» به خانه‌اش دچار اضطراب شدید شده بود و با وجود وضعیت جسمی مناسب پیش از بازداشت، از ۲۸ اسفند دچار حمله‌های عصبی، فشار و سوزش در ناحیه‌ی سینه، لرزش دست‌ و پا، تنگی نفس و نوسان شدید فشار خون شده‌ است. صدیقه وسمقی همچنین به‌دلیل «ضعف شدید بینایی» در فشار مضاعف است. به‌گفته نرگس محمدی، سه‌شنبه ۱۴ فروردین صدیقه وسمقی به‌دلیل سوزش شدید در قفسه سینه و بالا بودن فشار خون و لرزش شدید به بهداری برده شد و پس از معاینه دو پزشک بهداری زندان، دستور اعزام فوری او صادر شد اما نهایتاً اعلام شد که «مقام قضائی زندان مانع و مخالف اعزام ایشان به بیمارستان است». ممانعت مقام‌های زندان انتقال این اسلام‌پژوه منتقد حکومت جمهوری اسلامی به بیمارستان در حالی است که به گفته نرگس محمدی، پزشکان زندان طی نامه‌ای عدم تحمل حبس او را به مقامات قضائی اعلام کرده‌اند. نیروهای امنیتی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ صدیقه وسمقی را در خانه‌اش در تهران بازداشت کردند. یکی از اتهامات او «حضور بدون حجاب شرعی در ملأ عام» است. صدیقه وسمقی که فقیه، روشنفکر دینی و از فعالان مدنی منتقد جمهوری اسلامی است چندی پیش اعلام کرده بود که حجاب تحمیلی جمهوری اسلامی را حجاب شرعی نمی‌داند و آن را «یک بازی سیاسی بیهوده» خوانده بود که «زنان با مقاومت خود به این بازی پایان خواهند داد». این فعال مدنی و پژوهشگر همچنین پس از بازداشت اعلام کرده بود که در دادگاه انقلاب حاضر نخواهد شد.

پربازدیدترین استان‌ها و اماکن تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ اعلام شدند: فارس و حافظیه در صدر

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازه زمانی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳، شش میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۲۴ نفر از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی‌ تاریخی بازدید کرده‌اند. در این میان استان فارس پربازدیدترین استان و حافظیه، تخت جمشید، سعدیه و سعدآباد پربازدیدترین اماکن تاریخی نوروز امسال شدند. بنا بر این گزارش، آثار تاریخی استان فارس با ثبت یک میلیون و ۳۲۹ هزار و ۱۲۲ نفر بیشترین بازدیدکننده را داشتند. پس از استان فارس، استان‌های اصفهان (۵۵۶ هزار و ۶۶۱ نفر)، تهران و موزه‌های ستادی (۳۶۹ هزار و ۹۵۰ نفر)، خوزستان (۲۲۷ هزار و ۴۰۱ نفر)، خراسان «رضوی» (۱۹۵ هزار و ۵۷۳ نفر)، کرمانشاه (۱۶۳ هزار و ۵۹۴ نفر)، کرمان (۱۵۵ هزار و ۶۴۱ نفر)، آذربایجان شرقی (۱۱۳ هزار و ۴۰۷ نفر)، لرستان (۱۰۷ هزار و ۶۰۷ نفر) و همدان (۱۰۵ هزار و ۱۴۶ نفر) بیشترین بازدیدکنندگان را داشته‌اند. در میان موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی در سراسر ایران حافظیه، مقبره حافظ شاعر قرن هشتم هجری قمری، با ۳۷۸ هزار و ۱۵۱ بازدیدکننده رتبه نخست را به خود اختصاص داد. پس از حافظیه، به ترتیب بنای باستانی تخت جمشید با ۳۱۱ هزار و ۵۱۴ نفر، سعدیه (مقبره سعدی شیرازی) با ۲۲۳ هزار و ۳۱۴ نفر، کاخ سعدآباد تهران با ۱۴۹ هزار و ۴۹۸ نفر، ارگ کریم‌خانی شیراز با ۱۴۰ هزار و ۹۶۳ نفر، باغ فین کاشان با ۱۳۲ هزار و ۸۴۰ نفر، کاخ‌موزه چهلستون اصفهان با ۱۲۳ هزار و ۶۶۱ نفر، پاسارگاد (مقبره کوروش) با ۱۲۳ هزار و ۶۰۲ نفر، عمارت عالی قاپو در اصفهان با ۱۱۳ هزار و ۹۳۲ نفر و سازه‌های آبی شوشتر با ۱۱۱ هزار و ۱۳۹ نفر بازدیدکننده قرار دارند. از لحاظ بیشترین میزان فروش بلیت موزه و اماکن فرهنگی به ترتیب کاخ سعدآباد، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، حافظیه، کاخ نیاوران، سعدیه، باغ فین، ارگ کریم‌خانی، کاخ موزه چهلستون و قلعه فلک‌الافلاک قرار دارند.

یودیت سومینوا تولوکا به عنوان نخستین زن به مقام نخست‌وزیری جمهوری دموکراتیک کنگو منصوب شد

فلیکس تشیسکدی، رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو روز دوشنبه یکم آوریل / ۱۳ فروردین یودیت سومینکا تولوکا را به‌عنوان اولین نخست‌وزیر زن این کشور منصوب کرد تا با تحقق یکی از وعده‌های کارزار سیاسی خود، کشور را برای تشکیل دولت جدید پس از انتخاب مجدد تشیسکدی در سال گذشته آماده کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یودیت سومینوا تولوکا، وزیر سابق برنامه‌ریزی کنگو در شرایطی مقام نخست‌وزیری را برعهده می‌گیرد که مناطق معدن‌خیز در شرق کشورش و در مرز با رواندا، درگیر خشونت روزافزون است. طبق برآورد سازمان ملل متحد، درگیری‌های خشونت‌بار در جمهوری دموکراتیک کنگو منجر به آوارگی بیش از هفت میلیون نفر شده است. تولوکا در نخستین سخنرانی خود در تلویزیون دولتی پس از انتصاب به مقام نخست‌وزیری، وعده داد کشور را به سمت صلح و توسعه هدایت کند. شکل‌گیری و آغاز به کار دولت جدید چند ماه طول می‌کشد، زیرا این فرایند نیازمند مذاکرات فشرده با احزاب و جناح‌های سیاسی گوناگون است. تولوکا، با اشاره به درگیری‌ای که گروه‌های نظامی بسیاری از جمله گروه‌هایی که ادعا می‌شود تحت حمایت دولت رواندا هستند در آن دست دارند، گفت: «تمام فکر و ذکرم پیش شرق و همه گوشه‌وکنار کشور است که امروز درگیر منازعاتی با دشمنان هستند، دشمنانی که گاه مخفی‌اند.» نخست‌وزیر جدید جمهوری دموکراتیک کنگو افزود: «به این مردم فکر می‌کنم و دلم پیش آن‌هاست.» شهر کینشاسا در شرق کنگو محل نزاع بیش از ۱۲۰ گروه مسلح است که در پی سهم‌بری از طلا و دیگر منابع معدنی این منطقه هستند.