ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران: شریعتمداری، صوفی و چند نظامی و نماینده پیشین مجلس هم ثبت‌نام کردند

شمار داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که قرار است تیر ۱۴۰۳ برگزار شود به شکل چشمگیری رو به افزایش است. پس از اینکه صبح یکشنبه محمود صادقی، از نمایندگان پیشین مجلس که به اصلاح‌طلبان همسو با محمد خاتمی نزدیک است، در وزارت کشور حاضر شد و ثبت‌نام کرد، محمد شریعتمداری و علی صوفی دو مدیر دولتی سابق که سابقه عضویت در هیئت وزیران دوره خاتمی و روحانی را دارند هم همین راه را رفتند. صوفی در دولت محمد خاتمی طی سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ وزیر تعاون بود. پیش از آن نیز برای یک دوره استاندار گیلان و قبل‌تر نیز به عنوان استاندار بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در دوره نخست وزیری میرحسین موسوی و ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی مشغول به خدمت به نظام جمهوری اسلامی بود. صوفی دبیرکل حزب «پیشرو اصلاحات» است. همزمان با او محمد شریعتمداری، که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ در مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی حضور داشت و قبل از آن نیز معاون اجرایی روحانی بود، هم برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. شریعتمداری در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی هم برای یک دوره وزیر بازرگانی بود. شریعتمداری از بنیانگذاران وزارت اطلاعات است و در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۷۶ ستاد انتخاباتی محمدی ری‌شهری وزیر اطلاعات اسبق ایران را مدیریت می‌کرد. شریعتمداری از اعضای نخستین کمیته انقلاب اسلامی به ریاست محمدرضا مهدوی کنی بود و برای یک دوره نیز با حکم علی خامنه‌ای عضو هیئت امنا ستاد اجرایی فرمان خمینی که مسئولیت مصادره اموال به نفع حکومت را برعهده دارد، شد. علاوه بر این دو نفر، رسانه‌های داخلی ایران از اعلام نامزدی چند تن از نمایندگان کنونی و سابق مجلس شورای اسلامی خبر دادند. محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی از جمله این افراد بود که به همراه اعضای حزب موتلفه اسلامی در ستاد انتخابات حاضر شد. اسدالله بادامچیان او را نامزد اختصاصی این حزب معرفی کرد. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نیز ثبت‌نام دو چهره نظامی را به نام‌های امیر سرتیپ حسین افشارزاده از اعضای بازنشسته ستاد کل نیروهای مسلح که سر تیم حفاظت از محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست‌جمهوری‌اش بود و سرتیپ شاهوردی معاون اسبق هماهنگ کننده و فرمانده پیشین حفاظت اطلاعات نیروی زمینی ارتش گزارش کرد. رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان ثبت‌نام شمار زیادی از چهره‌های سیاسی و نظامی برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری را مقدمه‌ای بر رد صلاحیت گسترده تفسیر کرده‌اند. انتخابات ریاست جمهوری زودرس در ایران به دلیل مرگ ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد یک سال زودتر از موعد مقرر در تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

محمدرضا زنوزی تراکتور تبریز را به هیئت فوتبال آذربایجان شرقی واگذار کرد

یک روز پس از پایان لیگ برتر فوتبال مردان ایران مجمع سهامداران باشگاه تراکتور تبریز که این دوره از لیگ را در جایگاه چهارم به پایان رساند، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد این باشگاه را به هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی واگذار کرده است. تا پایان لیگ برتر محمدرضا زنوزی مطلق که به فساد اقتصادی در ایران نیز متهم بود و یک مرتبه نیز بازداشت شد، پیش از این گفته بود قصد دارد مالکیت این باشگاه پرطرفدار را واگذار کند. او از سال ۱۳۹۷ پس از آنکه تمام سهام باشگاه تراکتورسازی تبریز را از سپاه پاسداران خریداری کرد، چند مرتبه قصد داشت امتیاز این باشگاه را به دلیل آنچه که «کم محبتی تماشاگران» و «مشکلات حاشیه‌ای» عنوان کرد، واگذار کند اما هر بار در میانه راه پشیمان شد. با این حال او که این بار پیش از پایان لیگ، هنگامی که تماشاگران تراکتور تصمیم گرفتند به دلیل نتایج ضعیت بازی‌های این تیم را تحریم کنند، گفت سهامش را در این باشگاه می‌فروشد و دیگر تیم‌داری نمی‌کند، صبح ۱۳ خرداد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «باتوجه به عدم وصول درخواست خرید سهام این باشگاه، تمام اختیارات، امورات و هزینه‌های باشگاه تراکتور به هیأت فوتبال آذربایجان شرقی واگذار شده است.» رئیس هیئت فوتبال آذربایجان شرقی در واکنش به این اطلاعیه، گفت که اطلاعی از آن ندارد. دوران حضور زنوزی در تراکتور تبریز به عنوان یکی از سه باشگاه پرتماشاگر در فوتبال ایران مربیان و بازیکنان خارجی متعددی جذب این باشگاه شدند. برخی از آنها در میانه راه با دستور مدیرعامل و مالک باشگاه برکنار شدند و برخی دیگر هم قید همکاری مشترک را زدند. تراکتور پس از بازگشت دوباره به لیگ برتر ایران هیچ‌گاه نتوانسته به مقام قهرمانی دست یابد اما سال ۱۳۹۹ با شکست استقلال تهران در فینال قهرمان جام حذفی شد. بازی این تیم پرطرفدار مقابل نمایندگان تهران، به ویژه استقلال و پرسپولیس و همچنین سپاهان اصفهان همواره خبرساز بود. تماشاگران تبریزی هواداران باشگاه‌های تهرانی را به استفاده از شعارهای نژادپرستانه و تحقیرآمیز متهم می‌کنند. در طرف مقابل برخی از رسانه‌ها و نهادهای امنیتی در ایران هم اتهامی مشابه را به هواداران تراکتور تبریز نسبت می‌دهند و می‌گویند که آنها «نشانه‌های تجزیه طلبی را ترویج می‌کنند». طرفداران این باشگاه که به تی‌تی‌های پرشور نیز شهره هستند بارها در استادیوم شعارهای سیاسی سر دادند و بنرهایی در دفاع از حق آموزش به زبان مادری را به ورزشگاه بردند.

ایران طی یک روز نزدیک به دو هزار افغانستانی دیگر را اخراج کرد

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان که از اوت ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان سلطه پیدا کردند، از بازگشت نزدیک به دو هزار افغانستانی به صورت «داوطلبانه یا اجباری» طی یک روز از ایران خبر داد. این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد تنها در روز ۱۲ جوزا (خرداد) یک هزار و ۹۵۸ «مهاجر مقیم ایران» از طریق مرز اسلام‌قلعه در ولایت هرات به صورت «داوطلب یا اجباری» به افغانستان بازگشته‌اند. اطلاعیه منتشر شده از سوی طالبان شمار افغانستانی‌هایی که به اجبار ایران را ترک کرده‌اند، مشخص نکرده است. ایران در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون افغانستانی را اخراج کرد. مقام‌های نظامی و دولتی در ایران ادعا می‌کنند برخی از افغانستانی‌های اخراج شده، دوباره به ایران بازگشته‌اند. در ایران همراه با حکومت، برخی رسانه‌ها نیز موج افغانستانی‌ستیزی را با بزرگ‌نمایی اخبار مربوط به حضور آواره‌گان افغانستانی در ایران تقویت می‌کنند. در نتیجه این موج تا به حال دستکم در دو شهر میبد در استان یزد و اقبالیه در استان قزوین سکونتگاه افغانستانی‌ها هدف هجوم گروهی از شهروندان قرار گرفت، اقامت آنها در بسیاری از استان‌ها به طور کلی ممنوع شد و افغانستانی‌ها را از دسترسی به برخی خدمات اجتماعی و عمومی ضروری و اولیه محروم کردند. دولت ایران در یک طرح تمدید اجازه اقامت و اشتغال افغانستانی‌ها را به سپرده‌گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی مشروط کرده است. بر خلاف سازمان ملی مهاجرت که این طرح را «داوطلبانه» توصیف کرده است، افغانستانی‌های مقیم ایران گفته‌اند مشارکت در این طرح اجباری است. رئیس سازمان ملی مهاجرت به تازگی از این طرح با عنوان «وثیقه گذاری» نام برده و آن را یک «ضرورت» دانسته است. در پیوند با موج مهاجرستیزی در ایران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مهاجران را از جمله عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن و گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی برشمرده است.

محسن عمرانی، معلم و فعال صنفی استان بوشهر را به دادگاه احضار کردند

در ادامه فشارهای امنیتی و اذیت و آزار معلمان و فعالان صنفی در ایران، محسن عمرانی، عضو کانون صنفی معلمان استان بوشهر به دادگاه انقلاب فراخوانده شد. بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، جلسه رسیدگی به پرونده این فعال صنفی ۱۴ تیرماه، برگزار خواهد شد. در اطلاعیه منتشر شده کانون صنفی معلمان استان بوشهر خواستار پایان دادن به نگاه امنیتی به تشکل‌های صنفی معلمان شده است. این کانون در واکنش به احضار این معلم به دادگاه آورده است که «جامعه‌ی مدنی پازل تنظیم قدرت بین مردم و حاکمیت است و حذف جامعه‌ی مدنی نتیجه‌ای ندارد به جز اینکه حاکمیت صدای مردم را نشنود و‌ مردم اعتماد خود را از حاکمیت از دست دهند.» پیش‌تر محسن عمرانی به همراه محمود ملاکی دیگر عضو کانون صنفی معلمان بوشهر هر یک به دو سال حبس تعزیری، سه سال ممنوعیت از فعالیت در محیط‌های علمی و مصادره اموال توقیفی به نفع دولت محکوم شده‌ بودند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان بارها پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی و فضای امنیتی حاکم بر ساختار آموزش و پرورش را محکوم کرده و بر ادامه فعالیت‌های صنفی تا حصول نتیجه تاکید کرده است. هم‌چنین محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران پیشتر گفته بود: «در دو سال گذشته فشار بر فعالان صنفی تنها محدود به پرونده‌سازی قضائی نشده و دولت تلاش کرده بخشی از مسئولیت برخورد با فعالان صنفی را به آموزش و پرورش واگذار کند. به‌نحوی که اکنون بسیاری از معلمان تنها به دلیل فعالیت صنفی، با بازنشستگی اجباری، جریمه‌های نقدی و اخراج مواجه هستند.»

زمان برگزاری دادگاه شریفه محمدی، فعال گارگری محبوس در زندان لاکان رشت پس از شش ماه بلاتکلیفی تعیین شد

دادگاه رسیدگی به اتهامات شریفه محمدی، فعال کارگری محبوس در زندان لاکان رشت ۲۰ خرداد، در شعبه یکم دادسرای انقلاب رشت برگزار می‌شود. شریفه محمدی علی‌رغم گذشت شش ماه از زمان دستگیری، کماکان در زندان به صورت بلاتکلیف به‌سر می‌برد. پنج‌شنبه ۲۱ دی‌ ۱۴۰۲ شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان گزارش داد که در حال بازگشت از بازجویی، آثار ضرب و شتم و کبودی بر چهره شریفه محمدی مشاهده شده و او برای «اعتراف اجباری» تحت فشار است. به گزارش «بیدارزنی»، علی‌رغم پیگیری‌های بسیار و مراجعه‌های مکرر خانواده‌ی این زندانی به بازپرسی و زندان، کماکان از مدت زمان تمدید قرار بازداشت و روند پرونده‌ی او اطلاعی در دست نیست. در طی این مدت مسئولان زندان برای فشار بیشتر بارها این فعال کارگری را از حق ملاقات با خانواده و دیدار با همسر و فرزندش محروم کرده‌اند. شریفه محمدی، فعال کارگری ساکن رشت، ۱۴ آذر ۱۴۰۲، به‌دست ماموران وزارت اطلاعات در خیابان‌های این شهر بازداشت، و پس از تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی به بازداشتگاه مخفی اداره اطلاعات این شهر منتقل شد. این فعال کارگری یک فرزند ۱۱ ساله هم دارد، از زمان بازداشت او خانواده‌اش تقریباً تا یک هفته از محل نگهداری او بی‌اطلاع بودند. شریفه محمدی از روز بیست و دوم بازداشت، بدون اطلاع قبلی به خانواده و به دلایل نامعلوم به زندان سنندج منتقل شد و دو ماه در آن‌جا بود. در این مدت او از حق دسترسی به وکیل محروم مانده و تحت ضرب‌وشتم و شکنجه قرار داشته است.

باز هم مرگ کارگران حین انجام کار: یک کارگر جان باخت، سه کارگر مصدوم شدند

در دو حادثه کاری جداگانه سه کارگر ساختمانی مصدوم شدند و یک کارگر جانش را از دست داد. این دو حادثه در سبزوار و خمینی‌شهر اصفهان رخ دادند. در خمینی‌شهر که حادثه کاری موجب مرگ کارگر ساختمانی شد، علت حادثه بی‌احتیاطی راننده تانکر آب اعلام شد. او یک کارگر ساختمانی حدودا ۴۵ ساله را زیر گرفت. در سبزوار هم ریزش دیوار موجب مصدومیت سه کارگر ساختمانی شد. خبرگزاری کار ایران، ایلنا نوشت هر سه کارگر به دلیل شدت آسیب‌دیدگی به بیمارستان منتقل شده‌اند. نام هیچ یک از کارگران آسیب دیده منتشر نشده است. کارگران ساختمانی بالاترین نرخ حوادث کاری منجر به مرگ را دارند. در سال ۱۴۰۲ دستکم دو هزار و ۱۱۵ کارگر جانشان را بر اثر حوادث کار از دست دادند. فعالان کارگری می‌گویند نزدیک به نیمی از حوادث مرگبار در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد.

محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران که برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران بود. معرفی او به عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ سرآغاز اعتراض گسترده‌ای بود که به جنبش سبز شهرت یافت. در یک ویدئو که از هنگام مراجعه او برای ثبت‌نام به وزارت کشور منتشر شد، احمدی‌نژاد می‌گوید «می‌داند چه مسائلی در راه است و چه حوادث و شرایطی در انتظار است گفتم باید تبعیت کنم و امروز در وزارت کشور حاضر می‌شوم». شورای نگهبان صلاحیت احمدی‌نژاد در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده را تایید نکرد. با این حال احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی که به احمدی‌نژاد نزدیک است، گفت دلیلی برای رد صلاحیت او وجود ندارد. احمدی‌نژاد پس از ثبت‌نام در پاسخ به خبرنگاران در باره رد صلاحیت احتمالی‌اش گفت: «... فراری نشده است». او با بیان جمله «زنده باد بهار، پاینده ایران» خود را «خادم ملت» معرفی کرد. علاوه بر احمدی‌نژاد، مسعود زریبافان، رئیس پیشین بنیاد شهید و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ثبت‌نام کردند. از محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی که به اصلاح‌طلبان نزدیک بود هم به عنوان یک داوطلب دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده می‌شود.