ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان حقوق بشری کارون: چهار زندانی در زندان شیبان اهواز جان خود را از دست دادند و ۱۵ زندانی به بیمارستان منتقل شدند

چهار زندانی در بند ۳ زندان شیبان اهواز به دلایل نامشخص فوت کردند. سازمان حقوق بشری کارون ضمن اعلام این خبر در شبکه تلگرامی خود گفته است که ۱۵ زندانی دیگر هم به بیمارستانی خارج از زندان شیبان منتقل شده‌اند و هنوز اطلاعات دقیقی از وضعیت سلامتی آن‌ها در دست نیست. در بند ۳ زندان شیبان اهواز زندانیانی با اتهام‌های سرقت و مواد مخدر نگهداری می‌شوند. سازمان حقوق بشری کارون افزوده است برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که به زندانیان داروهای اشتباهی داده شده که منجر به مسمومیت آن‌ها شده، اما این اطلاعات تأیید نشده است. بنا به این گزارش، این حادثه نگرانی‌های گسترده‌ای را در بین خانواده‌های زندانیان و فعالان حقوق بشر برانگیخته است. «زمانه» به طور مستقل قادر به راستی‌آزمایی این خبر نیست.

دادستانی اردبیل محل اجرای کنسرت خواننده زن اهل جمهوری آذربایجان در این شهر را پلمب کرد

«ماسوماممداووا داملا»، خواننده زن جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر در تبریز و اردبیل کنسرت‌هایی برگزار کرد. ویدئوهایی از این کنسرت‌ها که بدون حجاب اجباری برگزار شد به شکل وسیعی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند و همین موضوع موجب شد تا دادستانی اردبیل سه‌شنبه ۱۲ تیر محل برگزاری این کنسرت را به اتهام «مراسم هنجارشکنانه و غیرقانونی» پلمب کند. مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی درباره کنسرت این خواننده اهل جمهوری آذربایجان نوشت این کنسرت‌ها «بدون در نظر گرفتن قوانین جمهوری اسلامی ایران و هنجارشکنی به‌ویژه با پوشش نیمه‌عریان و ظاهر شدن در ملاء‌عام، موجبات جریحه‌دار شدن عفت عمومی و گلایه‌مندی شهروندان و هموطنان و اقشار مختلف را فراهم کرده است.» این در حالی است که باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی از ورود «ماسوماممداووا داملا» به ایران استقبال کرده بود؛ چرا که به گفته این خبرگزاری او از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق تمجید و تصاویر آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود. گفته می‌شود که این خواننده همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را هم «تروریست» عنوان کرده است.

۳۰۰ روز پس از دستگیری: بلاتکلیفی و ممانعت از رسیدگی پزشکی به روح‌الله کاووسی، متهم سیاسی در زندان شیبان اهواز

مقام‌های زندان شیبان اهواز از اعزام روح‌الله کاووسی، متهم سیاسی به بیمارستان و دسترسی او به رسیدگی پزشکی مناسب ممانعت می‌کنند. بر اساس گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا)، روح‌الله کاووسی به‌رغم گذشت ۳۰۶ روز از زمان دستگیری، همچنان به‌صورت بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز در حبس به‌سر می‌برد. هرانا به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده او نوشته است: «آقای کاووسی به بیماری‌های کلیوی و کبدی مبتلا شده و سلامت جسمانی وی تحت تاثیر قرار گرفته است. با این وجود، او از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان و رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.» نیروهای امنیتی روح الله کاووسی، متهم سیاسی ساکن ایذه را در تاریخ دهم شهریور ۱۴۰۲ در اهواز بازداشت و سپس به زندان شیبان این شهر منتقل کردند. طبق گزارش هرانا پرونده روح‌الله کاووسی در شعبه دوم بازپرسی دادسرای ایذه در دست بررسی است و دستگاه قضایی او را به «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» متهم کرده است.

اوربان نخست‌‌وزیر مجارستان در دیدار با زلنسکی از او خواست به آتش‌بس با روسیه بیندیشد

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان از اوکراین خواست تا در جنگ با روسیه آتش‌بس را در نظر بگیرد. اوربان سه‌شنبه ۱۲ تیر / ۲ ژوئیه پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در کی‌یف گفت که چنین اقدامی هر چند به‌طور موقت، می‌تواند مذاکرات صلح با مسکو را تسریع بخشد. اوربان همچنین تأکید کرد که دولت او در بوداپست خواهان بهبود روابط با اوکراین است. زلنسکی نیز در این دیدار تأکید کرد که صلح عادلانه برای کشورش ضروری است و اروپا باید به کمک‌های نظامی خود به اوکراین ادامه دهد. او گفت: «برای همه در اروپا بسیار مهم است که حمایت از اوکراین در سطح کافی باقی بماند.» اوربان یک روز پس از آغاز ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا بدون اطلاع قبلی به کی‌یف سفر کرد. این اولین دیدار او از اوکراین از زمان آغاز جنگ روسیه و این کشور است. روابط بین کی‌یف و بوداپست پرتنش است. برخلاف بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مجارستان یکی از بزرگترین منتقدان کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین است. اوربان همچنین چندین بار تلاش کرده بود که از تحریم‌ها علیه مسکو جلوگیری کند. مجارستان به‌شدت به گاز روسیه وابسته است که بخشی از آن با وجود جنگ، از اوکراین عبور می‌کند. با این حال، کی‌یف نمی‌خواهد این قرارداد را که در پایان سال منقضی می‌شود، تمدید کند.

۶۲۰ نفر بر اثر طوفان شدید و گرد و غبار در سیستان راهی بیمارستان شدند

محمد خلیلی، سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زابل در شمال سیستان و بلوچستان سه‌شنبه ۱۲ تیر گفت در ۲۴ ساعت گذشته «طوفان شدید و گرد و غبار در منطقه سیستان باعث ورود ۶۲۰ بیمار و مصدوم متاثر از این پدیده به اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی، بیمارستانی و مراکز درمانی این دانشگاه شده است». به‌گفته خلیلی ۲۵ نفر از این تعداد بیمار در بیمارستان بستری شدند و ۵۹۵ نفر دیگر خدمات درمانی را به صورت سرپایی دریافت کردند. محمد خلیلی همچنین افزود از این تعداد بیماران ۲۱۷ نفر مبتلا به بیماری قلبی، ۲۷۶ نفر مشکل تنفسی، ۱۱۱ نفر مشکل چشمی و ۱۶ نفر مصدوم ترافیکی بودند که به دنبال کاهش میدان دید به مراکز درمانی مراجعه کردند. او گفت طوفان گرد و غبار باعث ایجاد شرایط بحرانی در منطقه سیستان شده و با توجه به ادامه آن، اقدامات بیشتری برای حفظ سلامتی و ایجاد امنیت برای کار و رفاه اجتماعی لازم است. بادهای موسمی ۱۲۰ روزه در استان سیستان و بلوچستان از اواخر اردیبهشت تا پایان شهریور مناطق شمالی و بعضاً مرکزی این استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در گذشته‌ این بادها ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز طول می‌کشید اما اکنون با بروز خشکسالی‌های دو دهه گذشته، حتی تا ۱۶۰ روز هم به درازا می‌انجامد. این بادها، مشکلات و معضلات جدی و متعددی را برای مردم منطقه به وجود آورده است.

پدر دادخواه ناصر رضایی، از کشته‌شدگان آبان ۹۸ نیز به دنبال فوت مادر دادخواه او درگذشت

براساس گزارش انجمن خانواده‌های دادخواه آبان، به‌دنبال فوت نرگس خداویسیان، مادر دادخواه ناصر رضایی، ابراهیم رضایی پدر دادخواه او نیز درگذشت. انجمن خانواده‌های دادخواه آبان ضمن اعلام این خبر نوشته است: «اکنون دیگر پدر و مادر ناصر هیچ‌کدام در میان ما نیستند، اما ناصر فرزند تمام خانواده‌های آبان است و تمام مادران آبان دادخواه خون او هستند.» پیشتر یکشنبه ۲۷ خرداد سال جاری خبر درگذشت نرگس خداویسیان، مادر ناصر رضایی منتشر شده بود. در متن این خبر آمده بود: «پس از کشته‌شدن ناصررضایی در آبان ۹۸، خانواده رضایی تحت فشارهای امنیتی، بازجویی‌ها، بازداشت‌ها، زندان انفرادی و تعقیب قرار گرفتند و حتی برای یک روز نتوانستند زندگی عادی داشته باشند.» ناصر رضایی، متولد سال ۱۳۶۲ و شاعر بود. او را ۲۶ آبان ۹۸ از ناحیه چشم راست مورد اصابت گلوله قرار دادند و در بیمارستان جان‌ باخت. خانوادهٔ ناصر رضایی پس از اخذ تعهد مبنی بر این‌که مراسم خاک‌سپاری و ترحیم فرزندشان بی‌سروصدا و ساده برگزار شود و تشییع جنازه‌ای برای او برگزار نکنند، پیکر او را به زادگاهش در قروهٔ کردستان منتقل کرده و شبانه به خاک سپردند. نهادهای امنیتی از خانوادهٔ رضایی خواسته بودند که در مصاحبه با تلویزیون ایران او را «رهگذر» معرفی کرده و بگویند که توسط «اشرار» کشته شده‌ است. همچنین به خانواده گفته بودند که او را «شهید» اعلام می‌کنیم و دیه می‌دهیم اما آن‌ها این پیشنهادها را نپذیرفتند.

تداوم بیش از سه‌ماه بازداشت و بلاتکلیفی سرین بدیعی در ندامتگاه مرکزی کرج

باوجود گذشت بیش از سه ماه از دستگیری سرین کرتیس (بدیعی) شهروند دو تابعیتی ایرانی-نیوزیلندی او همچنان به صورت بلاتکلیف در ندامتگاه مرکزی کرج در حبس است. بر مبنای گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران، سرین بدیعی در بند ۱۵ ندامتگاه مرکزی کرج نگهداری می‌شود و تاکنون جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های او برگزار نشده است. طبق گزارش هرانا، دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی به سرین بدیعی اتهام‌های‌ «توهین به مقدسات و آتش زدن کتاب مقدس»، «تبلیغ علیه نظام» و «ترویج فحشا با اقدامات مستهجن» وارد کرده و او در دادسرای کرج از بابت این موارد تفهیم اتهام شده است. سرین بدیعی، که در شبکه‌های اجتماعی به نام «شاهزاده سرین» شناخته می‌شود، در تاریخ ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ پس از بازگشت به ایران بازداشت شد. مسئولان قضائی جمهوری اسلامی تا مدت‌ها هیچ اطلاعی از محل نگهداری و موارد اتهامی او ارائه نکردند. این بی‌خبری از وضعیت سرین بدیعی جز در یکی دو روز اول بازداشتش، به حساسیت عمومی در شبکه‌های اجتماعی منجر نشده است و همین امر نگرانی کنشگران کوئیر را نسبت به سرنوشت او افزایش داده است. سرین بدیعی، متولد ۲۱ مهر ۱۳۵۲، از فعالان ایرانی قدیمی است که سال‌ها در زمینه‌ی آزادی جنسی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کرد و چندی پیش نیز گرایش جنسی خود را دوجنس‌گرا (بایسکشوال) اعلام کرد. او پس از سال‌ها زندگی در ایالت کالیفرنیای آمریکا در روزهای آغازین سال جاری ویدیوهایی از خود در حال صحبت و عکس‌انداختن با مردم در مکان‌های عمومی منتشر کرد که نشان می‌داد به ایران بازگشته است. در حالی‌که برخی کانال‌های تلگرامی ابتدا مدعی شده‌اند این ویدیوها ساختگی‌اند، روز ششم فروردین کانال امنیتی «صابرین نیوز» خبر بازداشت سرین بدیعی را منتشر کرد. صابرین نیوز در حالی خبر بازداشت بدیعی را منتشر کرد که چند روز پیش از آن، ویدیویی از حضور سرین در ایران منتشر کرده و برای رضا پهلوی رجز خوانده بود که نترسد و به ایران برگردد و کسی با او کاری ندارد. هنوز درباره‌ی دلیل سرین بدیعی برای بازگشت به ایران اطلاعی وجود ندارد. تنها شاهدی که در این زمینه وجود دارد، آخرین ویدیوی پیش از بازگشت اوست که در آن می‌گوید از زندگی در آمریکا خسته شده است.