ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

متحدان ناتو به دلیل حضور نیروهای واگنر در بلاروس امنیت خود را تقویت کرده‌اند

به‌گزارش الجزیره، لهستان، لیتوانی و لتونی، اعضای ناتو و اتحادیه اروپا که با بلاروس هم‌مرز هستند به‌طور فزاینده‌ای نگران حضور افراد گروه واگنر روسیه در بلاروس هستند و نیروها و تجهیزات بیشتری را در مرزهای خود مستقر کرده‌اند. شماری از افراد گروه واگنر پس از شورش کوتاه‌مدت ماه ژوئن در روسیه به بلاروس رفته‌اند. ماتئوش موراویِسکی، نخست‌وزیر لهستان، آخر هفته گذشته گفت حدود ۱۰۰ جنگجوی واگنر در بلاروس به مرز با لهستان، به‌ویژه منطقه حساس استراتژیک موسوم به «شکاف سووالکی»، نزدیک شده‌اند. موراویسکی وضعیت کنونی در مرز بلاروس را خطرناک‌تر از گذشته ارزیابی کرد. روز سه‌شنبه دو هلیکوپتر بلاروسی هنگام انجام تمرینات در ارتفاع پایین وارد فضای هوایی لهستان شدند. وزارت دفاع لهستان این رویداد را به ناتو گزارش داد و ناتو روز چهارشنبه گفت اوضاع را زیر نظر دارد. گونتیس پوجاتس، رئیس گارد مرزی دولتی لتونی نیز روز چهارشنبه گفت از زمانی که مینسک از پناهجویان به‌عنوان ابزاری برای «جنگ ترکیبی» استفاده کرد، خطرات امنیتی در نزدیکی مرز بلاروس بالا بوده و این خطرات با ورود گروه واگنر به این کشور افزایش یافته است. او افزود نیروهای مرزبانی لتونی در پاسخ به این مسئله آموزش یک نیروی ویژه را آغاز کرده‌اند. هیتاناس ناوسدا، رئیس جمهوری لیتوانی نیز این هفته گفت برای گروه واگنر وسوسه‌انگیز است که از حضور خود در نزدیکی مرز لیتوانی «به‌منظور تحریکات مختلف» استفاده کند. ناوسدا در جریان بازدید روز دوشنبه خود از قرارگاهی در مرز بلاروس افزود: «بنابراین فکر می‌کنم تهدید جدی است.» با این حال برخی از نیروهای اپوزیسیون در این کشورها معتقدند که دولت‌هایشان در قدرت رزمی گروه واگنر اغراق می‌کنند و گروه واگنر تهدید نظامی متعارفی به‌وجود نمی‌آورد. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، این هفته گفت ایالات متحده گروه واگنر را یک تهدید می‌بیند و هرگونه حمله از سوی گروه واگنر به‌عنوان حمله دولت روسیه تلقی خواهد شد.

ولادیمیر پوتین با سفر به ترکیه موافقت کرد

دفتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه ۱۱ مرداد / ۲ اوت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «اردوغان روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگوی تلفنی داشت. در این گفت‌وگو رهبران دو کشور درباره سفر ولادیمیر پوتین به ترکیه توافق کردند.» تاریخ سفر پوتین به آنکارا اعلام نشده است. به گزارش شبکه اسپوتنیک روسیه، یوری اوشاکوف، مشاور پوتین در امور بین‌الملل نیز گفت مسکو و آنکارا در حال تدارک سفر پوتین به ترکیه هستند، اما دو طرف هنوز بر سر تاریخ مشخصی به توافق نرسیده‌اند. اوشاکوف افزود وعده سفر به ترکیه بلافاصله پس از پیروزی اردوغان در انتخابات گذشته داده شد. در همین حال شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی ترکیه اعلام کرد که اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی خود با پوتین بر اهمیت فعالیت کریدور غلات دریای سیاه تأکید کرد و گفت: «تعطیلی طولانی‌مدت کریدور غلات دریای سیاه به سود هیچ کس نخواهد بود و کشورهای نیازمند غلات، بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد.» اردوغان همچنین هشدار داد که در دو هفته اخیر که فعالیت این کریدور متوقف شده، قیمت جهانی غلات دوباره ۱۵ درصد افزایش داشته است.

صداوسیما: نان در ۱۳ استان گران شد ـ وزیر کشور: افزایش قیمت نان نداشتیم

صداوسیمای جمهوری اسلامی برنامه‌ای پخش کرد و در آن از گرانی نان در ۱۳ استان، از جمله فارس، تهران، قزوین و خراسان رضوی خبر داد و به‌نقل از مسئولان این افزایش را در راستای بهبود اقتصاد نانوا و جلوگیری از قیمت‌گذاری خودسرانه و کم‌فروشی عنوان کرد. این گزارش از جمله افزایش قیمت نان در استان قزوین را «۲۰ تا ۲۵ درصد»، استان مرکزی را «۵ تا ۲۵ درصد» و مشهد را «۳۰ تا ۴۰ درصد» اعلام کرد. در پی پخش این برنامه، احمد وحیدی، وزیر کشور چهارشنبه ۱۱ مرداد افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها را تکذیب کرد و گفت: «در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداشتیم.» این در حالی است که در روزهای اخیر در فضای مجازی نیز خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت نان در ایران منتشر شده بود.

رئیس سازمان محیط زیست: طالبان به جای ۸۵۰ میلیون لیتر تاکنون فقط ۱۵ میلیون لیتر آب به سمت ایران رها کرده‌اند

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست ایران چهارشنبه ۱۱ مرداد در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «با وجودی که حاکمان افغانستان از قبول داشتن معاهده رهاسازی آب هریرود حرف می‌زنند اما در عمل به جای ۸۵۰ میلیون لیتر فقط ۱۵ میلیون لیتر آب رها شده است.» سلاجقه افزود: «به هیئت حاکمه افغانستان چند بار درخواست برگزاری نشست دادیم که متأسفانه قبول نکردند.» او سطح آب پشت سد در طرف افغانستان را خوب دانست و گفت در دو روز گذشته بارندگی در افغانستان خوب بود و این آب وارد هریرود شد، در نتیجه طرف افغان باید به معاهده رهاسازی آب هریرود عمل کند. رودخانه هریرود با طول حدود یک‌هزار و ۱۰۰ کیلومتر از ارتفاعات مرکزی افغانستان سرچشمه می‌گیرد. مساحت حوزه هریرود ۱۱۲ هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع است که ۳۵ درصد در آن افغانستان، ۴۴ درصد در ایران و ۲۱ درصد در ترکمنستان قرار دارد. افغانستان می‌گوید میزان آب هریرود از دوره ۱۳۴۰-۱۳۵۸ تا دوره ۱۳۸۷-۱۳۹۶ نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافته و این موضوع پیامدهای زیادی برای مناطق غربی افغانستان داشته است. مؤسسه مطالعات استراتژیک افغانستان عامل خشکی این رودخانه را ایران می‌داند و می‌گوید ایران ۲۸ سد اما افغانستان تنها یک سد روی هریرود ساخته است. اختلاف‌های آبی ایران و افغانستان با روی کار آمدن طالبان شدت گرفته است.

در صورت تداوم گرما تعطیلی‌ها در ایران ادامه خواهد داشت

پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت چهارشنبه ۱۱ مرداد در مورد امکان تعطیلی مجدد اداره‌ها به دلیل گرما، گفت: «اگر دمای هوا از دامنه مشخصی بالاتر رود، به‌طوری که برای سلامت مردم مخاطره‌آمیز باشد، باز هم پیشنهاد تعطیلی مطرح خواهد بود.» او افزود در چنین شرایطی «اصلی‌ترین راهکار حفظ سلامت مردم این است که تعطیلی داشته باشیم». پاک‌آیین گفت: «به همه مراکز درمانی به‌رغم تعطیلی این سه روز برای پذیرش بیماران به‌ویژه بیماران گرمازده آماده باش دادیم.» روز گذشته دولت اعلام کرد که به‌دلیل گرمای شدید دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه سراسر کشور تعطیل خواهد بود. این تصمیم موجب شد که شمار زیادی از مردم به سوی شمال کشور حرکت کنند. روز چهارشنبه ورود قابل توجه گردشگران از نقاط مختلف کشور به مازندران در مناطق شهری و مبادی اصلی این استان ترافیک سنگینی ایجاد کرد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دست‌کم تا روزهای شنبه و یکشنبه گرمای شدید هوا در شهرهای ایران تداوم خواهد داشت.

چهار اتهام جنایی جدید علیه ترامپ: رئیس‌جمهوری سابق آمریکا می‌تواند به ۲۰ سال زندان محکوم شود

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، به دلیل تلاش برای لغو نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ با اتهامات جدیدی روبه‌رو شد. دادستان‌ها این سیاستمدار جمهوری‌خواه را به تلاش برای ممانعت از عملکرد نهادهای دموکراتیک و توطئه برای ماندن در قدرت متهم کردند. جک اسمیت، بازرس ویژه پرونده ترامپ، یک کیفرخواست ۴۵ صفحه‌ای در روز سه‌شنبه ۱ اوت/ ۱۰ مرداد در واشنگتن دی‌سی تنظیم کرد که در آن چهار اتهام جنایی علیه ترامپ مطرح شده است که برخی از آنها تا ۲۰ سال زندان دارند. این اتهامات جدید شامل یک مورد توطئه برای کلاهبرداری از ایالات متحده، یک مورد توطئه علیه حقوق مدنی، یک مورد توطئه برای ایجاد مانع در روند رسیدگی رسمی و یک فقره ممانعت از یک دادرسی رسمی است. این اتهامات - سومین کیفرخواست جنایی علیه ترامپ از ماه مارس، ناشی از تحقیقات گسترده اسمیت در مورد اقداماتی است که ترامپ در روزهای پایانی کارش در کاخ سفید انجام داده است. در کیفرخواست جدید، دادستان‌ها مدعی شدند که ترامپ ادعاهای تقلب انتخاباتی را که می‌دانست نادرست است، بارها مطرح کرد، مقامات ایالتی و فدرال - از جمله مایک پنس، معاون رئیس جمهوری وقت - را تحت فشار قرار داد تا نتایج را تغییر دهند و در نهایت در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ حمله خشونت‌آمیز به ساختمان کنگره ایالات متحده را تحریک کرد. تلاشی مذبوحانه برای تضعیف دموکراسی کشور و چسبیدن به قدرت. اسمیت در بیانیه‌ای کوتاه به خبرنگاران گفت که او مقصر اصلی این خشونت‌ها را دونالد ترامپ می‌داند. اسمیت گفت: «حمله به ساختمان کنگره کشورمان در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، حمله‌ای بی‌سابقه به مقر دموکراسی آمریکا بود». او افزود: «محرک این حمله دروغ‌هایی بود که متهم (ترامپ)، با هدف ایجاد مانع بر سر کار دولت ایجاد کرد». به ترامپ دستور داده شد تا روز پنج‌شنبه در دادگاه فدرال در واشنگتن دی سی حاضر شود. این پرونده به قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، تانیا چوتکان، که توسط باراک اوباما، سلف ترامپ منصوب شده بود، محول شده است. ترامپ که پیشتاز رقابت‌های ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۴ جمهوری‌خواهان است، گفت که اتهامات اخیر را رد می‌کند و «بی‌قانونی کنونی و این آزار و اذیت یادآور عملکرد آلمان نازی در دهه ۱۹۳۰، اتحاد جماهیر شوروی سابق و دیگر رژیم‌های مستبد و دیکتاتوری است».

شهریار براتی‌نیا، زندانی سیاسی سابق در خطر اخراج از ترکیه به ایران قرار دارد

به گزارش فعالان حقوق بشری، شهریار براتی‌نیا، زندانی سیاسی سابق، فعال حقوق بشر و کارگری جهت بازگرداندن و تحویل به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، صبح سه‌شنبه ۱۰ مرداد / یکم اوت به مرز «دغوبایزید» ترکیه منتقل شد. شهریار براتی‌نیا در مهرماه سال ۱۴۰۰ پس از حدود چهار ماه بازجویی و بازداشت در اداره‌ اطلاعات سنندج، تهران، شیراز و همچنین زندان یاسوج با سپردن وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به‌طور موقت از زندان آزاد و سپس از کشور خارج شد و در ترکیه زندگی می‌کرد. با وجود اعلام پناهندگی براتی‌نیا پلیس ترکیه پس از بازداشت او را به مرز دغوبایزید جهت تحویل به مقام‌های جمهوری اسلامی کرده است. نهاد‌های حقوق بشری می‌گویند درصورت تحویل شهریار براتی‌نیا به ایران، جان او درخطر خواهد بود.

سفیر آمریکا در سازمان ملل: ارسال پهپاد ایرانی به اوکراین نقض قطع‌نامه شورای امنیت است و آن را پیگیری می‌کنیم

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز یکم اوت/ ۱۰ مرداد در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت رسیدگی به موضوع همکاری نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین در اولویت برنامه‌هایش قرار دارد. آمریکا در ماه اوت ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده خواهد داشت. گرینفیلد در این نشست خبری، اولویت‌های آمریکا در دوران ریاست دوره‌ایش بر شورای امنیت را تشریح کرد. او گفت موضوع اوکراین، کمبود جهانی مواد غذایی و حقوق بشر در اولویت برنامه‌های او در این دوره است. گرینفیلد در پاسخ به پرسشی در مورد همکاری نظامی ایران با روسیه و قصد ایران برای ارسال پهپاد به کشورهای آمریکای جنوبی گفت: «استفاده از پهپادهای ایرانی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد است. ما از سازمان ملل درخواست کرده‌ایم تا تحقیقاتی را به‌ویژه در رابطه با استفاده روسیه از این پهپادها در اوکراین انجام دهد. و هر جای دیگری که از پهپادهای ایران استفاده می‌شود باید محکوم شود و بخشی از تحقیقات باشد زیرا این اقدام ناقض قطعنامه شورای امنیت است.»

رتبه اعتباری آمریکا به دلیل افزایش بدهی و «نقصان در استانداردهای حکمرانی» کاهش یافت

آژانس رتبه‌بندی عالی فیچ (Fitch) رتبه اعتباری ایالات متحده را به دلیل افزایش بدهی و «وخامت استانداردهای حاکمیتی» کاهش داد. اتفاقی که اعتراض کاخ سفید را برانگیخت. فیچ، یکی از سه آژانس بزرگ رتبه‌بندی اعتباری دنیا، روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد / یکم اوت رتبه اعتباری آمریکا را به AA+ کاهش داد که یک پله از بالاترین رتبه یعنی AAA پایین‌تر است. رتبه اعتباری پایین‌تر که راهنمای ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در سرجمع بدهی یک کشور خاص را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، می‌تواند در طول زمان هزینه‌های استقراض را برای دولت ایالات متحده افزایش دهد. این کاهش رتبه پس از آن صورت می‌گیرد که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در ماه ژوئن پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی بر سر مالیات‌ها و هزینه‌های خدمات اجتماعی به توافقی برای جلوگیری از نکول بدهی با افزایش سقف ۳۱,۴ تریلیون دلاری بدهی دست یافتند. توافق آخرین لحظه برای افزایش سقف مجاز بدهی پس از آن صورت گرفت که جمهوری‌خواهان از این موضوع به عنوان ابزار چانه‌زنی برای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن برای کاهش هزینه‌های مرتبط با اولویت‌های سیاسی دموکرات‌ها استفاده کردند. کاهش در رتبه‌بندی فیچ بازتابی از دو قطبی شدن فزاینده حول سیاست‌های مالی در آمریکا و گروگان گرفتن مخارج عمومی و مالیات برای چانه‌زنی سیاسی و در نهایت تصمیمات لحظه‌آخری است. فیچ روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاهش رتبه اعتباری ایالات متحده نشان‌دهنده وخامت قابل پیش‌بینی وضعیت مالی دولت طی سه سال آینده، افزایش بار بدهی عمومی و مخارج دولت و فرسایش حاکمیت است. این آژانس رتبه‌بندی اضافه کرد: «از نظر فیچ، با وجود توافق دو حزبی ژوئن برای تعلیق سقف بدهی تا ژانویه ۲۰۲۵، در ۲۰ سال گذشته، استانداردهای حکمرانی، از جمله در مورد مسائل مالی و بدهی، وخیم‌تر شده است». فیچ همچنین به فقدان «چارچوب مالی میان‌مدت» و «پیشرفت محدود» واشنگتن در رسیدگی به چالش‌های ناشی از افزایش هزینه‌های تأمین اجتماعی و درمان عمومی به دلیل پیری جمعیت اشاره کرد. آسوشیتدپرس به نقل از یک فرد ناشناس مطلع گزارش داد که فیچ به مقامات دولت بایدن گفته است که شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ هواداران ترامپ و حمله به ساختمان کنگره نیز عاملی برای کاهش رتبه بوده است.

۱۲۱ تن گوشت‌ برزیلی که یک سال در گمرک هرمزگان مانده بود به کارخانه‌های سوسیس و کالباس داده شد

امین اسدی، سخنگوی سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد ‌گوشت‌های برزیلی مانده در گمرک رجایی هرمزگان برای استفاده راهی کارخانه‌های سوسیس و کالباس شد. به‌گزارش «اکو ایران»، امین اسدی گفت این گوشت‌ها ۱۲۱ تن گوشت منجمد گوساله معادل چهار کانتینر است که سال گذشته وارد کشور شده‌اند. او افزود این گوشت‌ها بر اساس استانداردهای ماندگاری ۱۸ الی ۲۴ ماه می‌توانند ماندگاری داشته باشند و اگر شرایط ماندگاری کاملاً استاندارد باشد و پروتکل‌ها رعایت شود، قابل استفاده است. او گفت سازمان دامپزشکی سلامت گوشت‌ها را تأیید کرده است. با این حال معلوم نیست که اگر سلامت گوشت‌ها تأیید شده چرا در میدان‌های شهرداری توزیع نشدند.