ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشجویان فلسفه هنر دانشگاه هنر در اعتراض به منع تدریس دو استاد:‌ انتخاب واحد نمی‌کنیم، سر کلاس‌ها شرکت نمی‌کنیم

دانشجویان فلسفه هنر دانشگاه هنر تهران در بیانیه‌ای در اعتراض به منع تدریس امیر مازیار و مسعود علیا، از اعتصاب آموزشی‌شان خبر دادند. در این بیانیه منتشرشده در کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» آمده است: «ما، دانشجویان رشته‌ی فلسفه‌ی هنر دانشگاه هنر، نه شما را به رسمیت می‌شناسیم، نه تصمیم‌هایتان را. مترسک‌های تازه‌ی شما، در نظر ما وزنِ کافی را برای به رسمیت شناخته شدن ندارند. حرف کوتاه است: انتخاب واحد نمی‌کنیم، سر کلاس‌ها شرکت نمی‌کنیم. استادهای جایگزین، توهین به شأن کلاس‌ها و دانش و دانشگاه‌اند. ما در این توهین هم‌دست شما نخواهیم بود.» امیر مازیار، استاد دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی و مسعود علیا، استاد گروه فلسفه در دانشگاه هنر از تدریس در ترم جدید منع شدند. مسعود علیا پیش از این از مدیریت گروه فلسفه هنر در دانشگاه هنر نیز برکنار شده بود. از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان چپ و مجاهدین در تابستان۶۷)، ۱۱۰ استاد و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند.

مادر سارا جهانی، از بازداشت‌شدگان اخیر گیلان: علی‌رغم وعده‌ها، هنوز هیچ تماسی با فرزندم نداشته‌ام

مادر سارا جهانی، دکتر داروساز و از بازداشت‌شدگان اخیر در گیلان، شنبه ۱۱ شهریور در پستی اینستاگرامی به دلیل بی‌اطلاعی از دخترش از زمان بازداشت، ابراز نگرانی کرد. اعظم جهانی نوشت: «از ۲۶ مرداد تا این لحظه هیچ خبری از دخترم ندارم و بسیار نگران وضعیت سلامتی او هستم. با وجود مراجعه هر روزه به دادستانی رشت، دادگستری کل و زندان لاکان برای اطلاع از وضعیت سلامت دخترم و به رغم اینکه دادستان به من اعلام کرد طی روزهای ۵ شنبه و جمعه دخترم با من تماس می‌گیرد هنوز با من هیچ تماسی گرفته نشده و بی‌خبر مانده‌ام.» در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و خیزش «ژن، ژیان، ئازادی»، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در گیلان، چهارشنبه ۲۵ مرداد به‌صورت هم‌زمان به محل زندگی فعالان حقوق زنان زهره و زهرا دادرس، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا، آزاده چاووشیان و متین یزدانی (عکاس) در رشت، یاسمین حشدری (شاعر) در انزلی، نگین رضایی در فومن، واحده خوش‌سیرت، فعال حقوق زنان و شیوا شاه‌سیاه (گرافیست) در لاهیجان حمله برده و آن‌ها را بازداشت کردند. نیروهای وزارت اطلاعات در ادامه سارا جهانی (داروساز) و هومن طاهری، دو شهروند ساکن رشت را در شامگاه چهارشنبه دستگیر کرده و به مکان نامعلومی بردند. گفته می‌شود سارا جهانی، زهرا و زهره دادرس چون رمز عبور گوشی‌ خود را به ماموران ندادند، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. همچنین بازجویان بازداشتگاه وزارت اطلاعات هومن طاهری، کنشگر ساکن گیلان، را شکنجه کرده‌اند. با وجود آزادی موقت واحده خوش‌سیرت، نگین رضایی و شیوا شاه‌سیاه با قرار وثیقه، بقیه بازداشت‌شدگان هنوز در حبس‌اند.

در پی تیراندازی پلیس اسرائیل، اعتراض پناهجویان اریتره‌ای در تل‌آویو به خشونت کشیده شد

روز شنبه دوم سپتامبر / ۱۱ شهریور اعتراضات خشونت‌آمیزی بین صدها پناهجوی اریتره‌ای و پلیس اسرائیل در جریان تظاهرات اعتراضی علیه جشنواره‌ای که توسط سفارت اریتره برگزار شده بود، آغاز شد. این تظاهرات مقابل سفارت اریتره در تل‌آویو برگزار شد که با تیراندازی پلیس به خشونت کشیده شد. پلیس اسرائیل از زخمی شدن دست‌کم ۳۰ مأمور پلیس در جریان این درگیری‌ها خبر داده است. خبرگزاری فرانسه نیز نوشته است که سه معترض اریتره‌ای هدف تیراندازی پلیس اسرائیل قرار گرفتند. اریتره‌ای‌ها بیش از سی هزار پناهجوی آفریقایی در اسرائیل را تشکیل می‌دهند. آنها می‌گویند که از خطر و آزار و اذیت از کشوری با خدمت اجباری مادام العمر در شرایط برده‌داری فرار کردند. رئیس جمهور ایزایاس افورکی، ۷۷ ساله، از سال ۱۹۹۳ رهبری اریتره را برعهده دارد و پس از آن که این کشور در یک جنگ چریکی طولانی استقلال از اتیوپی به دست آورد، قدرت را به دست گرفت. هیچ انتخاباتی وجود نداشته است، هیچ رسانه آزاد وجود ندارد و روادید برای خروج از کشور لازم است. گروه‌های حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل می گویند بسیاری از جوانان مجبور به خدمت سربازی بدون تاریخ پایان می شوند. پناهجویان اریتره‌ای در اسرائیل، با آینده نامشخصی روبه‌رو هستند و طی سال‌های اخیر دولت اسرائیل همواره تلاش کرده آن‌ها را اخراج کند.

سپیده قلیان، فعال مدنی و زندانی سیاسی را در پرونده شکایت آمنه‌سادات ذبیح‌پور به ۱۵ ماه حبس دیگر محکوم کردند

آمنه سادات ذبیح‌پور، بازجو- خبرنگار خبرگزاری حکومتی صدا و سیما خبر داده که رای دادگاه پس از چهار سال علیه سپیده قلیان، زندانی سیاسی، به دلیل شکایت ذبیح‌پور صادر شد. این خبرنگار امنیتی گفته است که طبق رای دادگاه ۱۵ ماه زندان برای سپیده قلیان در نظر گرفته شده است. باشگاه خبرنگاران جوان اشاره‌ زیادی به این خبر نکرده، اما به نقل از ذبیح‌بور نوشته است: «پرونده این شکایت مربوط به سال ۹۸ است که به من تهمت زد در زندان بعد از ساعت‌ها شکنجه متنی را جلوی او گذاشتم تا بخواند، اما شکایت جدیدی هم بر ضد او تنظیم خواهد شد، زیرا سال گذشته هم به دروغ به رسانه‌های بیگانه اعلام کرد که من در زندان با نام خانم عسگری مشغول به شکنجه زندانیان هستم.» جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت آمنه سادات ذبیح‌پور، بازجوـ خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی علیه سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، سه‌شنبه ۳۱ مرداد در شعبه ۱۲۰۷ کیفری دو مجتمع قضایی کچویی تهران برگزار شد. پیش‌تر در همین ارتباط مهدی قلیان، برادر سپیده در اینستاگرام خود گزارش کوتاهی از دادگاه خواهرش منتشر کرده و در آن ضمن اعلام این‌که آمنه سادات ذبیح‌پور به دستور قاضی در دادگاه حاضر شده بود، نوشته بود: «این جلسه قرار بود به‌صورت علنی برگزار شود اما سپیده حجاب اجباری در دادگاه را نپذیرفته و دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار شده است.» مهدی قلیان افزود: «آمنه سادات ذبیح‌پور در این دادگاه مدعى شد که مردم او را دوست دارند و او حرف مردم را می‌زند. (…) سپیده هم در پایان دادگاه و به گفته خودش از طرف «مردم»، در صورت وی تف کرد.» پیش از این در ۲۸ تیرماه سال جاری، در نخستین جلسه رسیدگی به شکایت ذبیح‌پور نیز سپیده قلیان، حاضر به رعایت حجاب اجباری نشد و دادگاهش لغو شد. این جلسه بعد در روز ۱۶ مرداد برگزار شد. سپیده قلیان در این پرونده متهم به «تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب در فضای مجازی» و اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی» است.

کاوه گوهرین، نویسنده و شاعر، در ۶۸ سالگی درگذشت

کاوه گوهرین، نویسنده و شاعر و پژوهشگر ادبیات، جمعه ۱۰ اردیبهشت در ۶۸ سالگی درگذشت. علیرضا رئیس‌دانایی، مدیر انتشارات نگاه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حکومتی دانشجویان ایران (ایسنا) این خبر را تأیید کرده است. کاوه گوهرین، زاده‌ی ۱۳۳۴ در اهواز، به گردآوری و ویرایش آثار ادبی هم مشغول بود و به طور خاص، شعرهای خسرو گلسرخی، شاعر و مبارز مارکسیست اعدام‌شده در دوران شاه، به کوشش او مدون و منتشر شد. گوهرین«تنگسیر» و «انتری که لوطی‌اش مرده بود» صادق چوبک را نیز ویرایش کرده و بر آنها مقدمه نگاشته و بر آثار متعددی از ادبیات کلاسیک فارسی هم کار کرده بود. از علت مرگ کاوه گوهرین، عضو سابق کانون نویسندگان ایران، هنوز خبری منتشر نشده است.

کره شمالی پس از پایان رزمایش آمریکا و کره جنوبی، چند موشک شلیک کرد

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی روز شنبه ۲ سپتامبر/۱۱ شهریور چندین موشک کروز به سمت دریا پرتاب کرد و فعالیت‌های آزمایش تسلیحات خود را در پاسخ به مانورهای نظامی تابستانی ایالات متحده و کره جنوبی گسترش داد . ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش کره جنوبی بامداد شنبه این پرتاب‌ها را در سواحل غربی کره شمالی شناسایی کرد. در این بیانیه آمده است که مقام‌های اطلاعاتی کره جنوبی و آمریکا در حال تجزیه و تحلیل جزئیات پرتاب‌ها هستند، کره جنوبی وضعیت نظارتی خود را تقویت کرده و آمادگی نظامی خود را در هماهنگی نزدیک با ایالات متحده حفظ کرده است. این پرتاب‌ها دو روز پس از پایان تمرینات آموزشی ۱۱ روزه ارتش آمریکا و کره جنوبی انجام شد که کره شمالی آن را تمرینی برای تجاوز نظامی به کشورش می‌داند. مقام‌های واشنگتن و سئول معتقدند رزمایش‌هایشان دفاعی است. یک روز قبل از پایان رزمایش آمریکا و کره جنوبی هم، کره شمالی دو موشک بالستیک کوتاه برد را در پرتابی به سمت دریا شلیک کرد که به گفته پیونگ یان، هدف از آن شبیه‌سازی حملات هسته‌ای «زمین سوخته» به کره جنوبی بود. کره شمالی اعلام کرد که به طور جداگانه رزمایش پست فرماندهی را با هدف تمرین اشغال سرزمین کره جنوبی در صورت درگیری برگزار می‌کند.

عبدالرضا دهقان، فعال سیاسی و پناهجوی ساکن ترکیه در خطر اخراج به ایران

عبدالرضا دهقان زندانی سابق سیاسی و پناهجوی ساکن شهر دنیزلی ترکیه در خطر اخراج و دیپورت به ایران است. براساس اطلاعاتی که به دست زمانه رسیده است پلیس امنیت شهر دنیزلی این زندانی سیاسی سابق را روز صبح روز سه شنبه ۷ شهریور ماه ۱۴۰۲ بازداشت و به اداره پلیس منتقل کرد. بر پایه این اطلاعات، او روز جمعه ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۲ به کمپ اخراجی‌های شهر آنتالیا منتقل شده است. در حالی عبدالرضا دهقان در معرض خطر دیپورت به ایران قرار دارد که پرونده او در سال ۲۰۱۴ میلادی در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در کشور ترکیه ثبت شده است. وی از سال ۲۰۱۵ قبولی سازمان ملل را دارد اما پرونده وی به مرحله کشوری ارجاع نشده و او همچنان در ترکیه مانده است. براساس فایل صوتی که از این فعال سیاسی منتشر شده و بخش‌هایی از آن را ایران وایر هم بازتاب داده است، او در مورد وضعیت کنونی‌اش گفت که اخراج او و دیگر پناهجویان سیاسی براساس توافق و قرارداد میان جمهوری اسلامی و دولت ترکیه صورت می‌گیرد. عبدالرضا دهقان پیش از این و در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ هم در تظاهرات همبستگی شهر دنیزلی با معترضان در داخل ایران، به دست پلیس ترکیه دستگیر شده بود. این فعال سیاسی سابقه دستگیری و زندانی‌شدن پس از اعتراضات سراسری سال ۱۳۸۸ در ایران را هم دارد و با توجه به سابقه رفتار حکومت ایران با زندانیان سیاسی و روزنامه‌نگاران، دیپورت وی به ایران عواقب خطرناک جانی یا خطر صدور احکام سنگین برای وی به‌ همراه دارد. در سال‌های گذشته شماری از شهروندان ایرانی‌ به‌ دلیل داشتن باورهای مذهبی متفاوت از دیدگاه حکومت جمهوری اسلامی یا به‌ دلیل فعالیت‌های مدنی و سیاسی، تحت پیگرد قرار گرفته و به ترکیه گریخته‌اند، اما دولت ترکیه با نادیده گرفتن حقوق پناهجویی، در بسیاری موارد این پناهجویان را اخراج کرده است.