ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ریاست جمهوری در تونس: از سه نامزد تأییدشده یک نفر دستگیر شد

کمیسیون انتخابات تونس روز دوشنبه ۱۲ شهریور / ۲ سپتامبر صلاحیت نامزدی قیس سعید (رئیس‌جمهوری مستعفی)، زهیر المغزاوی، از حزب پان‌عربی «جنبش مردمی» و العیاشی زمال، نماینده سابق مجلس از «جنبش عازمون» را تأیید کرد و سه کاندیدای دیگر از جمله عبداللطیف مکی، رهبر سابق حزب اسلامگرای «النهضه» را که هفته گذشته توسط دادگاه‌ اداری نامزدی آن‌ها احراز شده بود، حذف کرد. گفته می‌شود که سه نامزد حذف‌شده از رقیب‌های جدی قیس سعید بودند. در همین حال، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که یکی از اعضای تیم تبلیغاتی العیاشی زمال روز دوشنبه گفت مقام‌های امنیتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را به اتهام پولشویی دستگیر کردند. پیش از این وب‌سایت محلی بیزینس‌نیوز خبر داده بود که سوار البرقاوی، حسابدار حزب «جنبش عازمون» و یکی از اعضای کارزار انتخاباتی العیاشی زمال ۲۹ مرداد / ۱۹ اوت به اتهام پولشویی دستگیر و ۱۰ روز بعد به‌طور موقت، تا برگزاری دادگاه در ۱۹ سپتامبر آزاد شد. شنبه گذشته ۲۶ سازمان بین‌المللی و غیردولتی تونس همراه با ۲۰۰ شخصیت از جمله بسیاری از حقوق‌دانان در طوماری از کمیسیون انتخابات تونس خواستند تا به تصمیم‌های هفته گذشته دادگاه اداری احترام بگذارد. آن‌ها تأکید کردند که تصمیم‌های دادگاه اداری «قابل اجرا هستند و نمی‌توان به آن‌ها اعتراض کرد». قیس سعید که به‌صورت دموکراتیک در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد، ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ قدرت را به‌طور کامل تصاحب کرد. از این اقدام سعید به‌عنوان «کودتا» یاد می‌شود. انتخابات ریاست جمهوری تونس قرار است در روز ۱۵ مهر / ۶ اکتبر برگزار شود.

اعتصاب سراسری در اسرائیل با حکم دادگاه کار متوقف شد

«دادگاه کار» در تل‌آویو امروز دوشنبه ۲ سپتامبر دستور داد تا اعتصابات سراسری در اسرائیل متوقف شوند. دبیرکل «هیستاروت»، بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری اسرائیل، از همه کارگران و کارکنان بخش خصوصی و دولتی که از امروز صبح در اعتصاب بودند، درخواست کرده که اعتصاب خود را بشکنند و از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه بعد‌از‌ظهر به سر کار بازگردند. این حکم درحالی صدور می‌گردد که اعتصاب بنا بود تا ساعت شش عصر ادامه یابد. در اعتراض به عدم حصول توافق آتش‌بس از سوی دولت بنیامین نتانیاهو و کشته‌شدن گروگان‌های اسرائیلی در غزه، مردم اسرائیل با فراخوان اتحادیه‌های کارگری امروز دست به اعتصاب سراسری زدند. برخی از مدارس، شبکه حمل‌ونقل، بنادر تجاری، بانک‌ها، خدمات شهر‌داری، کسب‌وکار‌های خصوصی، و کادر درمانی امروز به تعلیق درآمدند. اعتصاب‌کنندگان خواهان توافق آتش‌بس و باز‌گرداندان گروگان‌ها هستند. بنا به گزارش رویترز برخی خدمات در فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو، که مهم‌ترین مرکز حمل‌ونقل هوایی اسرائیل است، به حالت تعلیق درآمد، گرچه پروازهای ورودی همچنان در حال فرود بودند. در همین حال، خدمات حمل‌ونقل نظیر اتوبوس و قطار در بسیاری از مناطق یا کامل لغو شدند یا نصفه‌نیمه کار می‌کردند. این اعتصاب به ابتکار عمل اتحادیه کارگری «هیستاروت» به راه افتاد که ۸۰۰ هزار کارگر را از ۲۷ اتحادیه مختلف نمایندگی می‌کنند. این اعتصاب همچنین ازسوی بسیاری از تولیدکنندگان و بخش فناوری پیشرفته نیز حمایت شد. بااین‌حال، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و افراطی اسرائیل که به‌خاطر اظهار‌نظر‌های نژادپرستانه و مبتنی بر نسل‌کشی از سوی اتحادیه اروپا ممکن است تحریم شود، تلاش کرد تا جلوی اعتصاب را ازطریق «دادگاه کار» اسرائیل بگیرد. این دادگاه قرار بود صبح امروز تشکیل جلسه دهد، اما بخش‌های زیادی تحت تأثیر اعتصاب قرار گرفتند. درنهایت دادگاه کار ساعاتی پیش حکم خاتمه‌بخشیدن به اعتصاب را صادر کرد. پس از کشته شدن شش گروگان در غزه و در پی افزایش ناامیدی از شکست سران دولت این کشور در حصول توافق آتش‌بس برای آزادی اسرای اسرائیلی خشم عمومی از دولت نتانیاهو به‌شدت افزایش یافته است. دیشب یکشنبه ۱۱ شهریور/۱ سپتامبر، طبق تخمین رسانه‌های اسرائیل نیم میلیون نفر در اسرائیل تظاهرات کردند. آنها عمدتاً خواستار بازگرداندن ۱۰۱ گروگان باقی‌مانده به اسرائیل اند، که که حدود یک سوم از آنها از 7 اکتبر، حمله حماس به اسرائیل، کشته شده‌اند. در حمله 7 اکتبر ، حماس ۲۵۳ نفر را به گروگان گرفت و ۱۲۰۰ نفر را کشت. در پاسخ اسرائیل غزه را ویران کرده و بیش از ۴۰ هزار فلسطینی را به کام مرگ کشانده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: قرار است با پزشکیان دیدار کنم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه ویدئویی با «العربیه»، روز دوشنبه ۱۲ شهریور/ ۲ سپتامبر گفت که از مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران برای گفت‌وگو با او پاسخی مثبت برای دیدار دریافت کرده است. پیش از این، عباس عراقچی، وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود که وضعیت جهانی سبب شده تا توافق هسته‌ای برجام و احیای آن به شیوه سابق دشوار باشد و به همین دلیل نیاز به توافقی دیگر وجود دارد. گروسی هم در نوامبر سال گذشته بر حرکت همه طرف‌ها به ساختن یک توافق هسته‌ای جدید یا همان برجام ۲ سخن گفته بود. گروسی در این مصاحبه گفت که «ادامه انباشت اورانیوم غنی‌شده» در ایران نگران‌کننده است و گفت‌وگوهای تازه بین دولت جدید ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روشی برای اطمینان یافتن از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران خواهد بود. او همچنین با تأکید بر بی‌طرفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت ارزیابی‌های ما بر اساس گزارش‌ها و اطلاعات تأیید شده مستقل صورت می‌گیرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً در گزارشی از ادامه غنی‌سازی اورانیوم بیش از ۶۰ درصدی در ایران و نقض مفاد برجام توسط حکومت ایران ابراز نگرانی کرده بود. سه کشور اروپایی عضو برجام، بریتانیا، فرانسه و آلمان از دولت ایران خواسته بودند با پایبندی به مفاد برجام، غنی‌سازی اورانیوم بیش از حد مجاز را متوقف و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از مراکز هسته‌ای را بدهد.

جمهوری اسلامی باز هم سوخت‌بران بلوچ را به‌ قتل رساند

بنا به گزارش «کمپین فعالین بلوچ» که عمدتاً اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد، نیرو‌های نظامی و انتظامی دو سوخت‌بر بلوچ را روز گذشته ۱۱ شهریور در میرجاوه مورد تعقیب قرار دادند و به سمت خودرو شلیک کردند. در اثر تیراندازی در حین تعقیب و گریز، خودرو ابتدا واژگون شده و سپس در آتش سوخته است. یکی از سوخت‌بران زخمی و دیگری جان خود را از دست داده است. هویت سوخت‌بر جان باخته «محمد ریگی» ۱۸ ساله، و هویت سوخت‌بر زخمی «امید» (فامیلی نامشخص) احراز شده است که هردو هر دو اهل زاهدان هستند. بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، «حدود ساعت ۱۳ روز یکشنبه ۱۱ شهریور، نیروهای نظامی در محور خانمچه به میرجاوه اقدام به تعقیب و گریز و تیراندازی به سمت یک دستگاه خودرو سوخت بر کردند و با تیراندازی نیروهای نظامی و اصابت مرمی گلوله به لاستیک خودرو، خودرو واژگون و آتش گرفته است که دو سرنشین آن زخمی شدند». این دو سوخت‌بر به بیمارستان خاتم زاهدان منتقل شدند اما محمد ریگی بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. خشونت مأموران نظامی علیه سوخت‌بران در سال‌های اخیر افزایش کم‌سابقه‌ای داشته است. سوخت‌بری به‌عنوان یک اجبار بر بخش بزرگی از بلوچ‌ها در جمهوری اسلامی تحمیل شده است و شمار افرادی که از این راه امرار معاش می‌کنند حدود ۱۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود. به شکل مشابه فقر اقتصادی و بیکاری تحمیل‌شده بر جغرافیای کردستان در ایران هم کولبری را بر بخش بزرگی از مردمان شهرهای استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی تحمیل کرده است. مردم بلوچ، از اقلیت‌های اتنیکی، تحت عمیق‌ترین تبعیض‌های اجتماعی در جمهوری اسلامی هستند و از پایه‌ای‌ترین امکانات زندگی فردی و اجتماعی نظیر آب آشامیدنی، آموزش، بهداشت و کار محروم هستند. با وجود تبعیض ساختاری، مردم بلوچ همانند همتای کولبرشان در کردستان برای بقا سوخت‌بری می‌کنند. بنا به آمار«کمپین فعالین بلوچ»، در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی، دستکم ۱۳۳ سوخت‌بر بلوچ بر اثر تصادفات جاده‌ای، تیراندازی نیروهای نظامی، و تعقیب و گریز کشته و دستکم ۸۰ سوخت بر زخمی شدند. از این تعداد، دست‌کم ۹ سوخت بر کودک بودند و زیر ۱۸ سال سن داشتند.

مهاجرت پرستاران دو برابر شده است؛ آلمان و دانمارک مقاصد اصلی پرستاران هستند

احمد نجاتیان، رئیس کل سازمان نظام پرستاری از افزایش قابل توجه آمار مهاجرت پرستاران از ایران خبر داد. گفت که دولت باید دست از انکار این پدیده بردارد. او روز دوشنبه ۱۲ شهریور‌ماه به خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران گفت که «‌آمار مهاجرت پرستاران رو به رشد است؛ به طوری که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ سالانه میانگین مهاجرت پرستاران دو برابر شده است.» او در ادامه گفت: «یک آماری داریم که کسانی که از ما درخواست گود استندیینگ (تأیید صلاحیت کاری) می‌کنند که این‌ها لزوماً به معنای مهاجرت نیست؛ برخی نیز بدون این نامه مهاجرت می‌کنند؛ بنابراین آمار دقیقی نداریم اما آن رشدی که از مهاجرت پرستاران می‌بینیم، حداقل دو برابر درخواست‌ها، زیاد شده؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم مهاجرت نیز دو برابر افزایش پیدا کرده است.» رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت که «۲۰ درصد ظرفیت آموزشی سالانه دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشکده‌های پرستاری در کل کشور درخواست مهاجرت دارند.» او از دولت خواست که «از فاز انکار مهاجرت خارج شود» و «مداخله فعال» کند. نجاتیان مقاصد اصلی مهاجرت پرستاران ایرانی را دانمارک و آلمان خواند. پایین بودن دستمزد، معوقات بسیار و شرایط کاری دشوار و اضافه‌کاری‌های اجباری از دلایل اصلی نارضایتی پرستاران در ایران است. عدم امنیت شغلی و به‌کارگیری بخش قابل توجهی از پرستاران با واسطه‌گری شرکت‌های تأمین نیروی انسانی و البته فساد فراگیر در سیستم درمان سبب شده است تا پرستاران ایرانی تن به مهاجرت بدهند.

رئیس‌جمهوری آلمان: حق پناهندگی محترم است ولی «مهاجرت غیرقانونی» باید مهار شود

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهوری آلمان روز یکشنبه ۱۱ شهریور/ ۱ سپتامبر در مراسم یادبود قربانیان حمله هفته گذشته در زولینگن گفت که آلمان باید به حق پناهندگی احترام بگذارد، اما باید اقداماتی را برای محدود کردن مهاجرت‌های غیرقانونی انجام دهد. اشتاین مایر گفت که آلمان «به دلایلی روشن» پناهگاه و امنیت را برای کسانی که از جنگ و ظلم فرار می‌کنند ارائه کرده است، زیرا بسیاری از آلمانی‌ها هم زمانی توانستند از رژیم نازی جان سالم به در ببرند وکشورهای دیگر درهای خود را به روی آن‌ها باز کردند. هفته گذشته یک مرد ۲۶ ساله سوری که در یک اقامتگاه پناهجویان در مجاورت زولینگن زندگی می‌کرد، در پی حمله با چاقو در یک جشنواره محلی سه نفر را کشت و هشت نفر دیگر را زخمی کرد. او به ظن قتل، عضویت در گروه داعش و سایر اتهامات در بازداشت است. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است، اما مقامات آلمانی همچنان در حال بررسی این ادعا هستند. گمان می‌رود که برای مهاجم مظنون پیش از این حکم اخراج از آلمان براساس قوانین دوبلین صادر شده بود ولی بعدتر این مورد نادیده گرفته شد و پرونده پناهندگی‌اش پذیرفته شد. همین موضوع به بحث‌های تلخ در این کشور در مورد سیاست پناهندگی و مهاجرت دامن زده است. رئیس جمهوری آلمان روز یکشنبه از دولت و مخالفان سیاسی خواست تا در جهت «وظیفه بزرگ» اجرای قوانین مهاجرت و ایجاد قوانین قابل اجرا برای مدیریت درخواست‌های مهاجرت و پناهندگی با یکدیگر همکاری کنند.