ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پزشکیان: اگر اسرائیل بخواهد خطایی مرتکب شود، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر خواهیم داد

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران در جلسه صبح چهارشنبه ۱۱ مهر هیئت دولت، از حملات موشکی شب قبل به اسرائیل قدردانی کرد و گفت «گنبد آهنین ادعایی آن‌ها از شیشه شکننده‌تر است». پزشکیان ضمن محکوم کردن مجامع بین‌المللی و کشورهای غربی که به‌گفته او از جنایت‌های اسرائیل حمایت می‌کنند، با بیان این‌که «ما به‌دنبال جنگ نیستم، اما از جنگ هم نمی‌هراسیم»، گفت: «اگر این رژیم (اسرائیل) بخواهد خطایی مرتکب شود، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهد کرد.» تنش بین اسرائیل و ایران از زمان ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران و در پی آن کشتن سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل، تشدید شده است. سه‌شنبه شب ایران در اقدامی تلافی‌جویانه حدود ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان: ایران در خطر آتش زدن کل منطقه است

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نسبت به وضعیت خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. شولتس در پیوند با حمله‌های موشکی ایران به اسرائیل گفت خطر تشدید وضعیت متشنج منطقه وجود دارد و «ایران در خطر آتش زدن کل منطقه است» و باید به هر قیمتی از آن جلوگیری کرد. صدر اعظم آلمان همچنین گفت شبه‌نظامیان حزب‌الله نیز باید فوراً حملات خود را به اسرائیل متوقف کنند. اولاف شولتس تأکید کرد که همراه با شرکای خود به میانجی‌گری برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله ادامه خواهد داد. او گفت «این می‌تواند راه را برای بازگشت مردم به شمال اسرائیل هموار کند و در عین حال به ثبات سیاسی لبنان کمک کند». شب گذشته ایران حدود ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد. اسرائیل و آمریکا می‌گویند بیشتر موشک‌ها رهگیری شدند. این حمله به‌عنوان انتقام قتل حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل توصیف شد.

کلودیا شینباوم به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن مکزیک سوگند یاد کرد و گفت «زمان زنان فرارسیده است»

کلودیا شینباوم ۶۲ ساله و شهردار سابق مکزیکوسیتی، سه‌شنبه ۱۰ مهر / یکم اکتبر در مراسمی در کنگره مکزیک به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور زن این کشور سوگند یاد کرد و متعهد شد که حقوق زنان را تقویت کند و اقتصاد شماره دو آمریکای لاتین را همچنان به‌عنوان کشوری مطمئن برای سرمایه‌گذاری خارجی حفظ کند. شینبام که دوره شش ساله ریاست جمهوری خود را آغاز می‌کند گفت: «دوران تحول است، زمان زنان است (...) برای اولین بار زنان آمده‌اند تا سرنوشت ملت ما را رقم بزنند.» شینبام همچنین در اولین سخنرانی خود به‌عنوان رئیس دولت به نگرانی‌های سرمایه‌گذاران خارجی پس از تصویب اصلاحات قضایی گسترده‌ای که توسط سلف او، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور انجام شد، پرداخت و با تأکید بر مستقل بودن بانک مرکزی به سرمایه‌گذاران گفت: «مطمئن باشید سرمایه‌گذاری سهامداران داخلی و خارجی در کشور ما امن خواهد بود.» شینباوم گفت مکزیک به‌دنبال حفظ تولید ۱,۸ میلیون بشکه نفت در روز، مطابق با تولید فعلی است. او که وعده «تداوم تغییرات» را داده است با بزرگترین کسری بودجه از دهه ۱۹۸۰ و رشد اقتصادی کم مواجه است. کارشناسان می‌گویند که اقتصاد مکزیک برای افزایش درآمدها نیاز به اصلاحات مالیاتی دارد، اگرچه شینباوم در حال حاضر تغییرات گسترده مالیاتی را رد کرده است. به‌تازگی بانک مرکزی پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی خود را برای سال جاری از ۲,۴ درصد قبلی به ۱,۵ درصد کاهش داده و برآورد خود را برای سال ۲۰۲۵ به ۱,۲ درصد کاهش داده است.

سه هزار نفر از اهالی یک روستا در آذربایجان غربی ۳۵ سال است که از آب آشامیدنی محروم هستند

محمد فضل‌علی‌زاده، رئیس شورای روستای صوفی کندی شهرستان شوط آذربایجان غربی گفت: «اهالی روستای صوفی کندی بیش از ۳۵ سال است که از نبود آب شرب دائمی رنج می‌برند و به همین دلیل اعضای پنج نفره شورای روستا در جهت اعتراض به عدم تأمین آب شرب بهداشتی این روستا استعفا دادند.» فضل‌علی‌زاده افزود: «نزدیک به ۳۵ سال است که کنتور‌های آب در منازل این روستا نصب شده ولی آب شرب دائمی در این روستا وجود ندارد و تنها روزانه یک تا یک‌ونیم ساعت آب خانوارهای روستایی وصل می‌شود و در بقیه ساعات روز آب قطع است.» به‌گفته او شرکت آب و فاضلاب برای تأمین آب آشامیدنی روستا اقدام به حفر چند چاه کرده که با وجود خشکسالی‌های اخیر آب این چاه‌ها نیز پاسخگوی نیاز روستاییان نیست. همچنین آبرسانی به این روستا سه روز در هفته با تانکر انجام می‌شود که تانکر ۱۰هزار لیتری آب نیز جوابگوی جمعیت سه هزار نفری روستا نیست. روستای صوفی کندی دو هزار و ۹۸۰ نفر جمعیت دارد و نزدیک به یک هزار خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. در یک سال گذشته ۶۰ خانوار به دلیل مشکلات بی‌آبی از این روستا به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند. رئیس شورای این روستا می‌گوید تاکنون هیچ یک از برنامه‌های دولتی برای دسترسی مردم صوفی کندی به آب آشامیدنی به‌اجرا در نیامده است.