ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو کارگر پرورش ماهی بر اثر غرق شدن جان خود را از دست دادند

مرگ کارگران در ایران در سایه فقدان ایمنی کار هم‌چنان ادامه دارد. جمعه شب ۱۰ آذر ۱۴۰۲، دو کارگر بر اثر غرق شدن در استخر پرورش ماهی جان خود را از دست دادند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) نوشت که این دو کارگر زن و مرد حین کار در یک استخر پرورش ماهی واقع در روستای کنگور واقع در جاده شعبه نفت شهرستان کلاله در استان گلستان بر اثر سقوط در آب دچار حادثه شده و جان باختند. بر بنیاد این گزارش، این دو کارگر زن و همسر ۳۶ و ۲۶ ساله شبانه در کناره یک استخر ماهی مشغول کار بودند که به دلیل لغزندگی لبه بیرونی استخر، یکی به داخل آب سقوط می‌کند و دیگری هم برای نجات او اقدام می‌کند که هر دو غرق می‌شوند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده سالانه بیش از ۲۶ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. رعایت نکردن استانداردهای ایمنی کار از سوی کارفرمایان، استفاده از لباس کار بی‌کیفیت در محیط‌های کاری، ساعت‌ کار طولانی که موجب خستگی کارگران می‌شود، دستمزد اندک و تاخیر در پرداخت دستمزدها که کارگران را با فشار روانی روبه‌رو می‌کند از جمله عامل‌های افزایش نرخ حوادث کارند.

وکیل توماج صالحی: از محل نگهداری‌ توماج بی‌خبریم، تماس او با خانواده‌اش قطع شده است

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، هنرمند و خواننده رپ، شنبه ۱۱ آذر در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت علی‌رغم گذشت حدود سه روز از دستگیری موکلش، او هیچ تماسی با خانواده نداشته و از محل نگهداری‌اش اطلاعی در دست نیست. رئیسیان هم‌چنین اعلام کرد که شنبه بازپرس دادسرای اصفهان حتی اجازه حضور به خانواده توماج نداده‌ که مستندات را ببینند. این وکیل دادگستری همچنین با انتشار تصاویری از شکایت رسمی توماج صالحی علیه ضابطان پرونده، به دلیل شکنجه و ضرب‌و‌ شتم در دوران بازداشت نوشت: «در جریان رسیدگی به پرونده طی لوایح متعددی موضوع آسیب‌های جسمی وارده به توماج به دادگاه اعلام شده بود تا این که توماج اخیرا این موضوع را به‌صورت عمومی اعلام کرد.» پنج‌شنبه نهم آذر این خواننده معترض در حالی که تنها دو هفته از آزادی‌اش گذشته بود به دست نیروهای امنیتی لباس شخصی در خیایانی در بابل همراه با خشونت و ضرب و شتم بازداشت شد. توماج صالحی ۲۷ آبان‌ سال جاری پس از تحمل بیش از یک سال حبس که ۲۵۲ روز آن را در انفرادی گذرانده بود، با قید وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد. او مدتی بعد از آزادی در ویدئویی به جزئیاتی از شکنجه خود در طول دوران بازداشت اشاره کرد. توماج در این ویدئو گفت که در زمان بازداشت به گردن او آمپولی تزریق شده که به احتمال زیاد «آدرنالین» بوده و دست و پای او را شکستند و به صورت و سر او ضربه زده‌اند و زمانی‌که سعی داشته با دستانش جلوی ضربه‌ها را بگیرد انگشت‌هایش شکسته است.

دادگاه درخواست ترامپ برای حفظ مصونیت قضایی دوران ریاست جمهوری را رد کرد: او مانند هر شهروند دیگر محاکمه می‌شود

به گزارش رویترز، تلاش وکلای دونالد ترامپ برای اثبات مصونیت قضایی او در پرونده‌های مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ با شکست مواجه شده است. وکلای او مدعی‌اند که در سال ۲۰۲۰ او هنوز در مسند ریاست جمهوری بوده و در نتیجه اتهامات فدرال او مبنی بر تقلب در انتخابات قابل پیگیری نیست. در مقابل، دادگاه با این استدلال که مقام ریاست جمهوری به کسی مصونیت قضایی مادام‌العمر اعطا نمی‌کند این درخواست را رد کرد و گفت که ترامپ حالا دیگر رئیس جمهور نیست و مانند هر شهروند دیگری محاکمه خواهد شد. دادگاه همچنین ادعای ترامپ را مبنی بر این‌که چنین اتهاماتی آزادی بیان او را در خطر قرار می‌دهند، رد کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا پرونده‌های قضایی مختلفی دارد و اولین رئیس‌جمهور در تاریخ امریکاست که زندانی شده است. هرچند که طول مدت بازداشت او تنها ۲۰ دقیقه بود و سپس با وثیقه‌ی ۲۰۰ هزار دلاری آزاد شد و سوار بر هواپیمای شخصی‌اش‌ به زمین گلف رفت. وکلای او حالا در پی به تعویق انداختن دادگاه‌های او هستند چرا که مدعی‌اند اگر او مجددا در انتخابات پیروز شود، با مصونیت قضایی رئیس جمهور امکان برگزاری دادگاه‌های او تا سال ۲۰۲۹ از بین می‌رود. به گزارش گاردین، پرونده‌های متعدد ترامپ برای دخالت در نتایج انتخابات، پرداخت حق‌السکوت به یک ستاره فیلم‌های بزرگسالان، و نگهداری از اسناد طبقه‌بندی شده همگی در مارس و می ۲۰۲۴ برگزار خواهند شد اما این احتمال قوی وجود دارد که تیم وکلای او درخواست بررسی در دادگاه بالاتری را بدهند و پرونده را لااقل تا ۲۰۲۵ به تعویق بیندازند. این تلاش‌ها نگرانی‌هایی را شدت داده مبنی بر این‌که مصونیت قضایی به مقام ریاست جمهوری امریکا جایگاهی فراتر از قانون داده است.

اخراج یک نماینده کنگره آمریکا به دلیل فساد و دروغگویی

جرج سانتوس، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از سمتش برکنار شد. سانتوس که نماینده نیویورک بود متهم شده است که از منابع مالی کارزار انتخاباتی برای مخارج شخصی سوءاستفاده کرده و در مورد آن هزینه‌کرد و البته تاریخچه زندگی‌اش دروغ گفته است. مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه ۱۰ آذر/ ۱ دسامبر با ۳۱۱ رأی موافق در برابر ۱۱۴ رأی داد تا سانتوس به فوریت از سمتش برکنار شود. برای برکناری یک عضو مجلس نمایندگان به رای دو‌سوم اعضای این نهاد نیاز است. این ششمین باری است که یک نماینده کنگره با رای اعضا از سمتش کنار گذاشته می‌شود. دوران نمایندگی این عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان تقریباً ۱۱ ماه به طول انجامید - تقریباً نیمی از دوره دو ساله او. سانتوس از زمان انتخاب شدنش در نوامبر ۲۰۲۲ درگیر جنجال‌هایی بوده است. او اعتراف کرده است که بسیاری از بخش‌های تاریخچه زندگی خود را جعل کرده است و دادستان‌های فدرال او را به پولشویی، سوءاستفاده از بودجه مبارزات انتخاباتی و کلاهبرداری از کمک‌کنندگان مالی متهم می‌کنند. یک تحقیق دو حزبی در ماه گذشته نشان داد که سانتوس تقریباً ۴ هزار دلار برای موضوعات زیبایی از جمله تزریق بوتاکس، از حساب کارزار انتخاباتی پرداخت کرده است. او همچنین بیش از ۴ هزار دلار از پول کارزار انتخاباتی‌اش را صرف اشتراک در یک پلتفرم آنلاین پورنوگرافی به نام OnlyFans، کرده است. او همچنین به دروغ ادعا کرده بود که یهودی‌ است و به رای دهندگان گفته بود که پدربزرگ و مادربزرگش در طول جنگ جهانی دوم از دست نازی‌ها گریخته‌اند.

یک کارگر ساختمانی در مریوان بر اثر سقوط از بلندی جان باخت

در ادامه رویدادهای مربوط به مرگ کارگران به دلیل نبود ایمنی حین کار، خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از ساختمان در حال ساخت خبر داد. ایلنا به جزئیات بیشتری از این حادثه اشا‌ره‌ای نداشته اما به گفته یکی از اعضای انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد، هویت این کارگر، برهان رنجبر، اهل روستای کولیج و ساکن مریوان بوده که حین کار بر اثر سقوط از یک ساختمان در مریوان جان باخته است. مرگ کارگران بر اثر حوادث کار در شش ماه نخست امسال افزایش یافته است. سقوط از بلندی و برخورد با جسم سخت دو علت اصلی مرگ کارگران‌‌اند. باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی) یکشنبه ۱۴ آبان با استناد به گزارش سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۱۵.۷ درصدی مرگ کارگران بر اثر حوادث کار در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد. به گفته این خبرگزاری، سازمان پزشکی قانونی در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، ۱۰۷۷ مرگ را بر اثر حوادث کار را ثبت کرده است. آمار ثبت شده در مدت مشابه سال ۱۴۰۱، ۹۳۱ تن گزارش شده بود.

۱۸ کودک کولبر از مهر تا آذر امسال کشته یا زخمی شدند

وضعیت ناگوار کولبران مرزی و حمله نیروهای نظامی به آن‌ها بدون لحظه‌ای توقف کماکان ادامه دارد. از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا آذر، جمعاً ۱۸ کودک کولبر کشته یا زخمی شده‌اند. بنا بر گزارش «کولبرنیوز» که اخبار و رویدادهای مربوط به کولبران مرزی را رصد می‌کند، از تعداد ۱۸ کولبر کشته یا زخمی شده، یک کودک کولبر با هویت فاروق علیزاده با شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته شده و ١٧ تن دیگر در این بازه زمانی زخمی شدند. بر بنیاد این گزارش، ۱۶ تن بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی و یک تن نیز بر اثر انفجار مین مجروح شدند. بر اساس آمار ثبت شده در «کولبرنیوز»، از اول مهرماه تا ٢٧ آبان‌ماه ١۴٠۲، جمعاً ١٣٨ کولبر از جملە هشت کودک زیر هجدە سال در مناطق مرزی کُردستان بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی، ضرب و شتم به دست نیروهای نظامی و رفتن روی مین، کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد جمعاً شش کولبر کشته و ١٣٢ کولبر نیز زخمی شده‌اند. بر بنیاد این گزاش، در شش ماە نخست سال جاری، ۱۳ کولبر کشته و ۷۲ کولبر دیگر زخمی شده‌‌اند که ٧٧ مورد آن معادل (%۹۱) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است.

کارگران ذوب‌آهن اصفهان در اعتراض به وضعیت معیشتی دست از کار کشیدند و تجمع برگزار کردند

کارگران ذوب‌آهن اصفهان دست از کار کشیدند. طبق فراخوانی از پیش اعلام شده، هزاران نفر از کارگران ذوب‌آهن اصفهان در اعتراض به وضعیت معیشتی نامناسب، پایین بودن دستمزدها، اجرا نشدن صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل، و اختلاف حقوق و دستمزد نسبت به دیگر شرکت‌های فولادی امروز شنبه ۱۱ آذر دست از کار کشیدند و با راهپیمایی در محوطه‌ی کارخانه، روبه‌روی ساختمان مدیریت تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، تعداد زیادی از کارگران شیفت صبح، شب، و عصر با وجود تلاش‌های حراست برای منع حضور آن‌ها در کارخانه، در این تجمع شرکت کرده‌اند. در ویدئویی که از این تجمع منتشر شده کارگران با اشاره به سرکوب‌ اعتراضات قبلی اعلام می‌کنند که نه باتوم و نه نوازش مساله حقوق و دستمزدشان را حل نمی‌کند. پیش‌تر، در هفتم اسفند ۱۴۰۰ اعتصاب ۹۰۰ نفر از کارگران ذوب‌آهن اصفهان در اعتراض به ناکافی بودن دستمزدها اعتصاب کردند که با سرکوب شدید نیروهای گارد ویژه روبرو شد و به بازداشت تعدادی از کارگران انجامید. هفته گذشته نیز، کارگران طبق فراخوانی از پیش اعلام شده با امتناع از دریافت غذای شرکت اعلام اعتصاب کرده بودند.

کاپ ۲۸ و بحران اقلیمی: ۲۲ کشور خواستار افزایش سه برابری تولید انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۵۰ هستند

۲۲ کشور خواستار سه برابر شدن تولید انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۵۰ برای دستیابی به اهداف خالص کربن صفر شده‌اند. امضاکنندگان این بیانیه عبارتند از: بلغارستان، کانادا، جمهوری چک، فنلاند، فرانسه، غنا، مجارستان، ژاپن، مولداوی، مغولستان، مراکش، هلند، لهستان، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، کره جنوبی، سوئد، اوکراین، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده. جان کری، فرستاده اقلیمی ایالات متحده، از این بیانیه دفاع کرد. او گفت: «ما مدعی نیستیم که این (توسعه استفاده از انرژی هسته‌ای) قطعاً جایگزینی گسترده برای هر منبع انرژی دیگری خواهد بود؛ اما داده‌های علمی و واقعیت حقایق و شواهد به ما می گویند که بدون وجود انرژی هسته‌ای (در سبد انرژی جهان) نمی‌توان به هدف کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ رسید. این‌ها فقط واقعیت‌های علمی است. هیچ سیاستی در این امر دخیل نیست، هیچ ایدئولوژی در این امر دخیل نیست.» اما کارزار مخالفان توسعه انرژی هسته‌ای در اجلاس کاپ ۲۸ بلافاصله واکنش نشان دادند و گفتند که «هیچ فضایی برای انرژی هسته‌ای خطرناک برای تسریع کربن‌زدایی لازم برای دستیابی به هدف آب و هوایی پاریس وجود ندارد... این چیزی بیش از یک حواس‌پرتی خطرناک نیست.» کارزار 350.ORG می‌گوید که تلاش برای «رنسانس هسته‌ای» به رهبری لابی‌گران صنایع هسته‌ای از دهه ۲۰۰۰ تا کنون موفقیت‌آمیز نبوده است: «انرژی هسته‌ای بسیار پرهزینه، بسیار پرخطر، بیش از حد غیر دموکراتیک و دستیابی به آن زمان‌بر است. ما در حال حاضر راه‌حل‌های ارزان‌تر، ایمن‌تر، دموکراتیک‌تر و سریع‌تر برای بحران آب‌وهوایی داریم و آنها انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی هستند.»

پوتین دستور داد: اضافه شدن ۱۷۰ هزار سرباز به ارتش روسیه

با دستور رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، ۱۷۰ هزار سرباز به شمار سربازان ارتش این کشور افزوده می‌شوند. کرملین جمعه ۱۰ آذر / اول دسامبر دستور ولادیمیر پوتین را برای اجرای فوری آن ابلاغ کرد. با این دستور، شمار سربازان روسیه در بیست و دومین ماه حمله این کشور به اوکراین مجموعاً به ۱,۳۲ میلیون تن می‌رسد. به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، کل پرسنل ارتش روسیه، ۲,۲ میلیون تن است. پوتین اوت ۲۰۲۲ نیز دستور داده بود ۱۳۷ هزار سرباز به شمار سربازان افزوده شود. وزارت دفاع روسیه گفت که این دستور «شمار فراخواندن به سربازی» را به شکل گسترده افزایش نخواهد داد بلکه بیشتر این سربازان از میان داوطلبان جذب خواهند شد. آمار تلفات سربازان روسیه و اوکراین در جنگ مشخص نیست. وزارت دفاع روسیه تنها کشته و زخمی شدن شش هزار سرباز را تایید کرده اما منابع غربی آن را ۱۵۰ هزار تا ۱۹۰ هزار تخمین زده اند. به گفته وزارت دفاع روسیه، دلیل افزایش سربازان، «عملیات نظامی ویژه» ــ که مسکو در پروپاگاندای دولتی‌اش به جای «جنگ» به کار می‌برد ــ در اوکراین و «گسترش ناتو» است. فنلاند آوریل سال جاری به کشورهای عضو ناتو افزوده شد و سوئد احتمالاً تا آخر سال چنین می‌کند.