ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار در سالگرد قاسم سلیمانی: تعداد کشته‌شده‌ها به بیش از ۱۰۰ نفر و آسیب‌دیدگان و زخمی‌ها به بیش از ۲۰۰ تن رسید

در آخرین اظهارات، مدیر روابط اورژانس کشور گفته است که تاکنون آمار کشته‌شدگان به ۱۰۳ و مصدومان به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده است. گفته شده است که در فاصله انفجار اول و دوم تعدادی از نیروهای امدادی هلال احمر مشغول کمک‌رسانی به مجروحان بودند که قربانی انفجار دوم شدند. کشته شدن سه نفر از نیروهای هلال احمر در این رویداد تاکنون تأیید شده است که نام یکی از آن‌ها به اشتباه «ملیکا حسینی» گزارش شده بود، نام درست این امدادگر «مکرمه حسینی» اعلام شده و همچنین از میان امدادگران هلال‌احمر نام یکی دیگر از آن‌ها «علیرضا سعادت ماهانی» عنوان شده است. همچنین، گزارش‌ها از کشته شدن چهار نفر از نیروهای پلیس بر اثر انفجارها حکایت می‌کنند که نام سه تن از آن‌ها مهدی علوی، رضا مداح، محمد پورشیخ علی اعلام شده است. همچنین، مرگ یک مداح به نام عادل رضایی نیز تأیید شده است. به نظر می‌رسد که «گلزار شهدای کرمان»، که سرانجام تخلیه شده بود مجدداً به مکانی برای تجمع طرفداران حکومت تبدیل شده و ویدئوها جمعیتی را نشان می‌دهند که با شعار «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» به «گلزار شهدای کرمان» برگشته‌اند.

علی خامنه‌ای: مخالفت با انتخابات، مخالفت با جمهوری‌اسلامی و اسلام است

علی خامنه‌ای در دیدار امروزش با مداحان، در ادامه‌ی تاکیدها و تلاش‌هایش برای افزایش میزان مشارکت در انتخابات گفت «انتخابات یک وظیفه است و هر کسی با انتخابات مخالفت کند با جمهوری اسلامی و اسلام مخالفت کرده است.» امروز همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور نیز شرکت در انتخابات را یک «فرصت کم‌نظیر» برای مردم معرفی کرده بود که با مشارکت در آن می‌توانند مجلسی «قوی» رقم بزنند. این در حالی‌ست که بازنشستگان و کارگران بارها در اعتراضات اخیرشان تاکید کرده‌اند که در واکنش به وعده‌های توخالی دولت و مجلس، در انتخابات شرکت نخواهند کرد. از جمله می‌توان به اعتراضات بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و کشوری اهواز اشاره کرد که با تجمع مقابل ساختمان استانداری خوزستان دیروز سه‌شنبه ۱۲ دی، شعار «عدالتی ندیدیم، فقط دروغ شنیدیم، ما دیگه رای نمی‌دیم» سردادند؛ همچنین گروهی از بازنشستگان مخابرات نیز دوشنبه ۱۱ دی با تجمع در تهران شعار داده بودند «‌ما دیگه رای نمی‌دیم، از بس دروغ شنیدیم»؛ ۱۰ دی‌ماه نیز بازنشستگان فولاد اصفهان با راهپیمایی گسترده شعار «از بس دروغ شنیدیم به مجلس رای نمیدیم.» سردادند و بازنشستگان تامین‌اجتماعی کرمانشاه نیز با اشاره به عملکرد ضعیف دولت و فقر، فساد و ویرانی زندگی جوان‌ها، تاکید کرده‌ بودند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد. با وجود اعلام مکرر تحریم انتخابات در جنبش‌های اعتراضی سال‌های اخیر و همچنین در تجمع‌ها و اعتراض‌های کارگران و بازنشستگان در ماه‌ها و هفته‌های گذشته، مقام‌های جمهوری اسلامی در تلاش‌اند که انتخاباتی «پرشور» رقم بزنند. علی ‌خامنه‌ای پیش‌تر نیز در دیدار با زنان عنوان کرده بود که وظیفه زنان نه «انجام کارهای خانه» که «ترغیب کردن همسر و فرزندان به فعال بودن در مسئله انتخابات» و «شناخت نامزدهای انتخاباتی و تشویق به حضور در پای صندوق‌های رأی» است.

دو انفجار در مراسم قاسم سلیمانی در کرمان رخ داد

رسانه‌های ایران چهارشنبه ۱۳ دی گزارش دادند که در مسیر «گلزار شهدای کرمان»، محل دفن قاسم سلیمانی دو انفجار رخ داده است. براساس این گزارش‌ها یک انفجار در نزدیک مسجد صاحب‌الزمان روی داده است و جمعیت از اطراف محل پراکنده شده و نیروهای امنیتی در حال حرکت به سمت محل انفجار هستند. خبرگزاری تسنیم به‌نقل از برخی شاهدان نوشته است که این انفجار «‌‌از کپسول‌های گاز بوده است»، اما هیچ مقام رسمی این خبر را تأیید نکرده است. شمار زیادی آمبولانس در محل این انفجار حاضر شدند و افراد مجروح را به مراکز درمانی منتقل کردند. در ساعت ۱۵ و ۱۷ دقیقه به وقت ایران دومین انفجار در همین محل رخ داد. نیروهای امنیتی برای کنترل اوضاع در محل حاضر شده‌اند. قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس چهار سال پیش در ۱۳ دی توسط نیروهای آمریکایی در اطراف بغداد هدف حمله قرار گرفت و کشته شد. به همین دلیل امروز قرار بود مراسمی در محل دفن او در کرمان برگزار شود.

با تحریک خبرگزاری وابسته به سپاه، دکتری را در بجنورد به دلیل نوشتن از «بوی کتلت» بازداشت کردند

پس از آنکه شعبه‌ی بجنورد خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران، خواهان محاکمه یک دکتر بجنوردی شد، این متخصص قلب کودکان را بازداشت کردند. یک هفته پیش، همزمان با ترور رضی موسوی، از فرماندهان سپاه قدس در سوریه، محمد شجاع در استوری اینستاگرامی‌اش در پس‌زمینه‌ی عکس کتلت نوشت: «پست سیاسی نیست. تو ساختمون بوی کتلت پیچیده بود. جاتون خالی». پس از آن شعبه بجنورد تسنیم مطلبی منتشر کرد با تیتر «گستاخ را محاکمه کنید» و نوشت: «در پی هتاکی یک فرد معلوم الحال به ساحت مقدس شهدا، جمعی از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای، و خانواده‌ی معظم شهدای استان خراسان شمالی خواستار برخورد قاطع دستگاه قضائی با این فرد شدند.» دادستان بجنورد با تایید خبر بازداشت این پزشک متخصص انتشار این استوری را مصداق «توهین به شهدا» و توهین به شهدا را مصداق «توهین به مقدسات» دانسته است. سال گذشته همزمان با سالگرد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، نواب ابراهیمی، آشپز را به خاطر انتشار دستور پخت کتلت در اینستاگرام بازداشت کردند. مشخص نیست با کدام استدلال قضائی، سخن گفتن از یک غذا مصداق توهین ارزیابی می‌شود. مرکز مشاوره حقوقی دادبان دراین‌باره می‌نویسد: «بازداشت این پزشک صرفا به دلیل انتشار مطلبی درباره یک غذای ایرانی به اتهام توهین به مقدسات در حالی است که از منظر قانونی اساسا صحبت درباره یک غذا مصداق عملی جرم توهین و اهانت نیست. چرا که در این جرم توهین‌آمیز بودن باید در میان عرف عمومی پذیرفته شده باشد. به علاوه اینکه اساسا آنچه که به عنوان «شهدا» شناخته می‌شود، مصداقی از مقدسات مد نظر قانونگذار در ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی نیست.»

یک نماینده مجلس: گوشت قرمز از سفره ۳۵ درصد از خانواده‌ها حذف شده است

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: «به دلیل افزایش قیمت، برخی از خانواده‌ها قدرت مالی تأمین گوشت قرمز و گوشت مرغ را ندارند و می‌توانیم بگوییم گوشت قرمز از سفره ۳۵ درصد از خانواده‌ها حذف شده است.» محمودزاده گفت: «در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده به ۲۴۵ هزار تومان رسیده و ۳۰ تا ۴۵ درصد نیز ضایعات دارد که باید به این مسائل وجود واسطه‌ها را نیز اضافه کرد.» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: «در زمینه افزایش قیمت گوشت قرمز، نهاده‌های دامی و علوفه افزایش قیمت داشته و از سوی دیگر مدتی نیز شاهد صادرات دام زنده بودیم که این باعث شد تا دامداری‌های از دام مولد خالی شوند و در حال حاضر، نیز بسیاری از واحد‌های دامداری گاو شیری و پرواری خالی از دام هستند. به‌گفته جلال محمودزاده تسهیلات و نهاده ارزان قیمت در اختیار دام‌داران قرار نمی‌گیرد و دام‌داران نهاده‌های مورد نیاز را به صورت آزاد تهیه می‌کنند و این مسائل قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد. وعده دولت ابراهیم رئیسی در مورد کنترل قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف مانند دیگر وعده‌هایش بی‌ثمر بوده است. نتیجه سیاست آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی در روند صعودی بدون توقف قیمت گوشت قرمز مشهود است. نهاده‌های دامی از جمله کالاهای مشمول ارز ترجیحی بودند که به صورت مستقیم به تولید مواد غذایی و معیشت مردم ارتباط دارند.

روسیه از حملات موشکی اوکراین به استان بلگورود خبر داد

وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه ۱۲ دی / ۲ ژانویه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور شش موشک توچکا-یو و شش موشک اولخا نیروهای اوکراینی را بر فراز منطقه بلگورود سرنگون کرده است. به‌گزارش خبرگزاری تاس، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «صبح امروز، سوم ژانویه، تلاش دیگر رژیم کی‌یف برای انجام یک حمله تروریستی به اهدافی در قلمرو فدراسیون روسیه با استفاده از سامانه موشکی پرتاب چندگانه اولخا و موشک‌انداز توچکا-یو خنثی شد.» روز گذشته، سه‌شنبه ۱۲ دی / ۲ ژانویه، چهار نفر در حملات هوایی روسیه به کی‌یف و خارکیف (خارکف) کشته و شمار زیادی زخمی شدند. جنگ اوکراین در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ تشدید شد. به‌گفته مقام‌های مسکو در حملات شنبه گذشته اوکراین به شهر بلگورود روسیه، ۲۵ نفر کشته شدند. این حملات یک روز پس از بمباران هوایی ١٨ ساعته شهرهای اوکراین توسط روسیه انجام شد.

سنتکام: حوثی‌ها دو موشک بالستیک ضدکشتی پرتاب کردند ولی خسارتی نداشت

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) اعلام کرد که شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران دو موشک بالستیک ضدکشتی را به سمت جنوب دریای سرخ شلیک کردند اما هیچ خسارتی گزارش نشده است. حوثی‌ها که کنترل بسیاری از بخش‌های یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور را در دست دارند، از ماه اکتبر در همبستگی با فلسطینی‌های غزه به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله می‌کنند و می‌گویند این کشتی‌ها با اسرائیل ارتباط دارند یا به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند. سنتکام افزود: «چندین کشتی تجاری در منطقه از برخورد موشک‌ها به آب‌های اطراف گزارش داده‌اند.» روز گذشته، سه‌شنبه ۱۲ دی / ۲ ژانویه «امبری»، شرکت امنیت دریایی بریتانیا اعلام کرد که یک کشتی کانتینری با پرچم مالت، سه انفجار در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی موکاء در یمن، مشاهده کرده است. امبری احتمال داد که سه موشک از استان تعز یمن شلیک شده‌اند. به‌گفته این شرکت، در پی این رویداد، کشتی دیگری یک قایق کوچک ۵۰ متری و با دو چراغ را در آن نزدیکی مشاهده کرده است. چندین شرکت کشتیرانی در واکنش به حملات حوثی‌های یمن، مسیر حرکت خود را از طریق دریای سرخ تغییر داده‌اند و سفر خود را از اطراف آفریقا و طولانی‌تر انجام می‌دهند. حوثی‌ها گفته‌اند تا زمانی که اسرائیل جنگ در غزه را متوقف نکند، به حملات خود ادامه خواهند داد و هشدار داده‌اند که در صورت هدف قرار گرفتن خود، به کشتی‌های جنگی آمریکا حمله خواهد کرد. رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۱۱ دی / یکم ژانویه از اعزام «ناوشکن البرز» ارتش به دریای سرخ از طریق تنگه باب‌المندب خبر دادند. کاخ سفید می‌گوید حملات حوثی‌ها با حمایت جمهوری اسلامی امکان‌پذیر شده‌اند.

توافق دوحه و واشنگتن برای تمدید ۱۰‌ساله حضور نظامی آمریکا در قطر

ایالات متحده آمریکا قرار است دست‌کم برای ۱۰ سال دیگر بزرگترین نیروی نظامی مستقر در قطر باشد. یک منبع آگاه روز سه شنبه ۱۱ دی/ ۲ ژانویه به رویترز گفت که ایالات متحده به توافقی دست یافته است که حضور نظامی خود در پایگاهی در قطر را برای ۱۰ سال دیگر تمدید کند. این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت که پایگاه مورد بحث، پایگاه هوایی العدید است که در جنوب غربی دوحه قرار دارد و میزبان بزرگترین تاسیسات نظامی آمریکا در خاورمیانه است. با وجود رابطه گرم دوحه با تهران و گروه‌های اسلام‌گرای اخوانی در خاورمیانه، قطر یکی از شرکای نظامی بزرگ آمریکا در خاورمیانه است. این کشور کوچک حوزه خلیج فارس نقش کلیدی در مذاکرات حماس و مقام‌های اسرائیلی در رابطه با جنگ غزه و آزادی گروگان‌ها ایفا کرده است. ادامه رابطه نظامی با قطر در داخل آمریکا منتقدانی داشته است. برخی نمایندگان در کنگره ایالات متحده از قطر به دلیل حمایتش از حماس و حضور رهبران این گروه در دوحه به تندی انتقاد کرده‌اند. یک گروه دو حزبی متشکل از ۱۱۳ قانونگذار آمریکایی در ۱۶ اکتبر نامه‌ای به بایدن ارسال کردند و از او خواستند تا بر کشورهای حامی حماس از جمله قطر فشار بیاورد.