ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سلیمان عبدی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان را زندانی کردند

در ادامه حبس و مجازات معلمان در ایران، سلیمان عبدی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان ــ سقز را صبح روز ۱۳ اسفند بازداشت و به زندان مرکزی سقز منتقل کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان گفته است ماموران امنیتی فروردین ۱۴۰۲ عبدی را پس از ۲۳ روز بازداشت با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان مرکزی سقز آزاد کرده بودند. دادگاه سقز تیر ۱۴۰۲ این عضو انجمن صنفی معلمان را به دلیل شرکت در مراسم خاکسپاری ژینا (مهسا) امینی به «اخلال در نظم و آسایش عمومی» متهم و به همین اتهام به هشت ماه حبس و ۷۰ ضربه شلاق محکوم کرد. عبدی سال ۱۴۰۱ نیز به دلیل فعالیت‌های صنفی بازداشت و محاکمه شده بود. از شهریور ۱۴۰۰ که دور تازه اعتراض‌های معلمان آغاز شد، نیروهای امنیتی ده‌ها معلم را بازداشت و به حبس محکوم کردند و بسیاری از معلمان را به صورت موقت یا دائم از کار اخراج کردند.

ایران می‌گوید یک «عامل موساد» را اعدام کرده است

صدا و سیما جمهوری اسلامی از اعدام یک فرد متهم به همکاری با سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل، موساد، خبر داد. هویت این زندانی که او را در آن اعدام کردند، تا به حال فاش نشده است. به گفته صدا و سیما جمهوری اسلامی او ۸ بهمن ۱۴۰۲ قصد داشته است با «هدایت افسر اطلاعاتی موساد» مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان را منفجر کند. قوه قضاییه ایران پیش از این محسن سراوانی، بسیجی مشاور استاندار سیستان و بلوچستان و محسن مظلوم، وفا آذربار، پژمان فاتحی، محمد (هژیر) فرامرزی، نسیم نمازی، وفا هناره، آرام عمری بردیانی و رحمان پرحازو را نیز به اتهام همکاری با دولت اسرائیل اعدام کرده بود. بر اساس گزارش سازمان‌های ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۸۰۰ نفر را اعدام کرد.

اسرائیل ۹۰ فلسطینی دیگر را در غزه کشت - نمایندگان حماس، ایالات متحده آمریکا و قطر برای گفت‌وگو بر سر آتش‌بس به مصر رفتند

وزارت بهداشت غزه روز یکشنبه سوم ماه مارس/۱۳ اسفند اعلام کرد ارتش اسرائیل طی ۲۴ ساعت گذشته در ۹ مورد «قتل‌عام» ۹۰ فلسطینی دیگر را کشته است. در این حملات دست‌کم ۱۱۷ نفر هم زخمی شده‌اند. وزارت بهداشت غزه همچنین از مرگ حداقل ۱۵ کودک در بیمارستان کمال عدوان غزه بر اثر سوءتغذیه و کم‌آبی خبر داد. طبق گزارش شبکه الجزیره جنگنده‌های اسرائیلی به بمباران غزه ادامه می‌دهند و در شبانه به رفح، دیرالبلاح و خان یونس حمله کردند. روز شنبه بمباران چادرهای یک اردوگاه در رفح ۱۱ کشته برجا گذاشت. خبرگزاری فلسطینی وفا هم اعلام کرد ارتش اسرائیل به یک کامیون امدادرسانی در دیرالبلاح، مرکز غزه حمله کرده و حداقل هشت نفر را کشته و تعداد زیادی زخمی به‌جا گذاشته است. طبق اعلام‌های قبلی مذاکره برای آتش‌بس امروز یکشنبه در مصر از سر گرفته شده و هیئت‌هایی از حماس، قطر و ایالات متحده آمریکا برای گفتگو درباره آتش‌بس در جنگ غزه وارد مصر شده‌اند. یک مقام ارشد حماس به خبرگزاری فرانسه گفت که اگر اسرائیل خواسته های گروه فلسطینی را بپذیرد، ممکن است آتش بس در غزه ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت عملی شود. مقام‌های ایالات متحده نیز پیشتر ادعا کرده بودند به یک توافق احتمالی شش هفته‌ای برای آتش‌بس در غزه نزدیک شده‌اند. مقام‌های اسرائیلی ضمن مسدودکردن راه‌های امدادرسانی و قطع آب و برق و تحمیل گرسنگی و بی‌آبی به مردم غزه، تاکنون بارها از پذیرش آتش‌بس یا موافقت با توقف جنگ برای تبادل اسرا سرباز زده و به کشتار فلسطینی‌ها در غزه ادامه داده اند.

افزایش ۸۶ درصدی سرقت در ایران در یک دهه: مرکز آمار می‌گوید بیش از یک میلیون سرقت در سال ۱۴۰۱ ثبت شده است

مرکز آمار ایران می‌گوید در سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۱۸ هزار و ۴۵۰ مورد سرقت در کشور ثبت شده است که نسبت به یک سال قبل‌تر (۱۴۰۰) ۱۲ درصد و یک دهه قبل‌تر (۱۳۹۱) ۸۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. افزایش آمار سرقت با تشدید بحران اقتصادی که به گسترده‌تر شدن فقر در ایران انجامیده، همزمان بوده است. بر اساس این گزارش ۲۴۴ هزار و ۹۱ مورد از سرقت‌ها مربوط به اماکن خصوصی بود که ۴۰۹ درصد آمار ثبت شده در سال ۱۳۹۱ است. سرقت از اماکن دولتی هم در یک دوره ده ساله ۲۷۹ درصد افزایش یافت و به رقم ۱۸ هزار و ۷۰۴ فقره رسیده است. سرقت از منازل (۱۳۳ هزار و ۳۰۴ مورد) و سرقت از مغازه‌ها (۳۵ هزار و ۱۴۲) هم به ترتیب طی یک دهه ۸۶ و ۷۳ درصد بیشتر شده است. نیروی انتظامی همچنین ۳۸۶ هزار و ۱۷۰ فقره سرقت لوازم خودرو را ثبت کرد که گویای افزایش ۶۷ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۱ است.

یک مقام دولتی: ۲۱۶ هزار دانش‌آموز مقطع اول متوسطه از تحصیل بازمانده‌اند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ایران اعلام کرد این وزارتخانه ۲۱۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سن ۱۲ تا ۱۴ سال را شناسایی کرده است. به گفته محمدمهدی کاظمی این رقم پنج درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول است. او گفته حدود ۷۶ هزار نفر از این کودکان «به هر دلیلی یا دوره ابتدایی را نگذارنده‌اند یا اینکه تمایلی به تحصیل نداشته‌اند». کاظمی ادعا کرده است «درصد عامل اشتغال در بازماندگی از تحصیل خیلی پایین‌تر از سایر عوامل است». او اما درباره سایر عوامل توضیحی نداده است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش از این جمعیت بازماندگان از تحصیل ایران را نزدیک به یک میلیون نفر گزارش کرده بود. فقر اقتصادی فراگیر یکی از مهمترین عوامل ترک‌ تحصیل دانش‌آموزان در ایران است که پسران را به سمت کار کودک و دختران را به سمت ازدواج اجباری سوق می‌دهد. محمد حسنی، پژوهشگر آموزش در ایران در پیوند با «عدالت آموزشی»، تک زبانه بودن نظام آموزشی در ایران را هم یک عامل موثر در بازماندگی از تحصیل و محقق نشدن آنچه که «عدالت آموزشی» در جمهوری اسلامی خوانده می‌شود، عنوان کرده است. معلمان و به صورت خاص تشکل‌های صنفی معلمان در سال‌های اخیر خواستار آموزش به زبان مادری شده‌اند.

ادامه وضعیت بحرانی در سیستان و بلوچستان: مدیرعامل آب منطقه‌ای از سرریز چهار سد در بارندگی‌ها خبر داد

خبرگزاری فارس یکشنبه ۱۳ اسفند به نقل از محمد امین بارانی، مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان از سرریز چهار سد در این استان خبر داد. بارندگی‌های هفته گذشته به جاری‌شدن سیل و بسته‌شدن راه ارتباطی ده‌ها روستا منجر شده است و ساکنان این مناطق همچنان به امدادرسانی فوری احتیاج دارند. مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: «بارندگی‌های هفته گذشته باعث شد سدهای مخزنی پیشین در شهرستان سرباز با حجم ۱۷۵میلیون متر مکعب، سدزیردان در منطقه دستیاری چابهار باحجم مخزن ۲۰۷میلیون مترمکعب سد شی کلک در شهرستان چابهار با حجم ۱۰میلیون مترمکعب و سدخیر آباد نیکشهر با حجم ۲۷ میلیون مترمکعب آبگیری و سرریز شود.» او افزود: «همچنین این بارش‌ها باعث آبگیری و سرریز سدهای تغذیه‌ای سارادان ایرانشهر وشمس آباد سراوان و افزایش آب سد ماشکید علیا شده است». همزمان، روزنامه اعتماد در گزارشی هشدار داد باتوجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و این‌که از ۱۵ اسفند یک سامانه بارشی جدید دوباره بلوچستان را تحت تأثیر قرار خواهد داد، عدم تخلیه سدهای جنوب این استان ممکن است به فاجعه بیانجامد. طبق گزارش‌ها برآورد می‌شود ۱۱ شهرستان و نزدیک به ۲۳۰ روستای سیستان و بلوچستان با تبعات بارندگی‌هایی که از ششم اسفند آغاز شد مواجه شده‌اند و بیش از ۱۱۰ هزار نفر از ساکنان روستاهای جنوب در وضعیت بحرانی قرار دارند. مسئولان حکومتی هنوز به غیر از فرستادن صندوق‌های رأی، هیچ توجهی به وضعیت سیل‌زدگان نکرده‌اند درحالی که در بسیاری از مناطق مردم نیاز به امدادرسانی هوایی دارند. برمبنای گزارش‌های منتشرشده سيلاب سبب طغيان رودخانه‌های فصلی و بارش سنگين در قصرقند، بخش تلنگ، دشتياری، بخش پلان، پيرسهراب و واردآمدن خسارت سنگين به بخش كشاورزی، واحد‌های مسكونی خشتی و گلی، راه‌های روستايی و زيرساخت‌های شهری و روستايی شده به‌طوری كه راه تمام روستا‌ها بسته شده و هيچ ارتباطی با ساير شهرستان‌های همجوار و حتی يك روستا به روستای ديگر وجود ندارد. پیشتر معين‌الدين سعيدی، نماينده مجلس از مرگ يک شهروند در سيل جنوب استان سيستان و بلوچستان خبر داده بود. روزنامه اعتماد به نقل از منابع محلی نوشته است که در شهرستان دشتیاری هم تعداد نامعلومی مفقود شده‌اند و حداقل دو نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. فعالان اجتماعی می‌گویند اگر دریچه سدهای را در همان روزهای اول بارندگی به‌طور مدیریت‌شده باز می‌کردند، آب این‌گونه وارد شهرها نمی‌شد؛ از جمله شهرهای چابهار و دشتیاری که با وضعیت بحرانی مواجه‌اند.

یک سیمبان در دامغان و یک معدنکار در سونگون در حادثه کاری جان باختند

رسانه‌های داخلی ایران از مرگ و مصدومیت حداقل سه کارگر در روز شنبه ۱۲ اسفند خبر دادند. یکی از کارگرانی که ۱۲ اسفند حین کار فوت کرد پیمان عرب عامری، سیمبان شرکت توزیع برق دامغان بود. او هنگام کار بر روی یک تیر چراغ برق در روستای «سطوه» سقوط کرد و در دم جان باخت. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) علت این حادثه را پوسیدگی تیر چراغ برق گزارش کرد. سیمبان‌ها به واسطه شرکت‌های پیمانکاری نیروی انسانی با قرارداد موقت شاغل هستند. پیمانکاران برای سود بیشتر ابزار کار و ایمنی غیراستاندارد و با کیفیت پایین در اختیار کارگران می‌گذارند. در یک حادثه دیگر یک راننده کامیون (دامپ‌تراک) در معدن مس سونگون هنگام تغییر شیفت کاری دچار حادثه شد و فوت کرد. هویت این کارگر «ایمانی» با سابقه چندساله کار در معدن سونگون ورزقان اعلام شد. منابع کارگری گفته‌اند که خالی شدن پمپ باد دامپ‌تراک موجب مرگ این کارگر شده است. او کارگر قراردادی یک شرکت پیمانکاری به نام زحل بود. در شهرک صنعتی راوند کاشان هم یک کارگر ۳۷ ساله هنگام کار از ارتفاع سقوط کرد اما به دلیل اینکه با طناب خود را به میله‌های داربست بسته بود، در فاصله ۱۴ متری زمین معلق ماند. نیروهای امداد نجات این کارگر را به بیمارستان منتقل کردند. در ایران به گزارش سازمان پزشکی قانونی در نیمه نخست سال جاری ۱۰۷۷ کارگر جانشان را بر اثر حوادث کاری از دست دادند.