ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپیده قلیان دست به اعتصاب غذای نامحدود زد

سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی در اوین، در اعتراض به تبعید زندانیانی همچون سعید مدنی، و حکم نفی بلد پنج‌ساله خودش دست به اعتصاب غذای نامحدود زد. سپیده قلیان که ساکن اهواز است، می‌خواهد به زندان اهواز منتقل شود و گفته تا زمان این انتقال به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد. سعید مدنی، جامعه شناس و فعال سیاسی که در حال گذراندن ۹ سال محکومیت خود در زندان اوین است، سه‌شنبه ۱۴ فروردین به زندان دماوند، واقع در استان تهران تبعید شد.

آمار فاجعه‌بار تصادف‌های جاده‌ای در نوروز: بیش از ۲۱ هزار نفر دچار مصدومیت و دست‌کم ۸۱۳ نفر در صحنه تصادف کشته شدند

احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا روز چهارشنبه ۱۵ فروردین آمار اولیه تصادف‌های جاده‌ای در تعطیلات نوروزی در ایران را اعلام کرد. او شمار کسانی را که از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین در صحنه تصادف رانندگی در جاده‌های ایران جان خود را از دست داده‌اند ۸۱۳ نفر اعلام کرد. احمد شیرانی گفت: «در طول اجرای طرح [نوروزی]  حدود ۱۰۰ هزار تصادف رانندگی رخ داده است. از بین این ۱۰۰ هزار تصادف، ۶۶۷ مورد تصادفاتی بوده که منجر به فوت شده است. در جریان این تصادفات نیز ۸۱۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. البته این آمار مربوط به جانباختگان صحنه تصادفات است و آمار قطعی متوفیان تصادفات توسط پزشکی قانونی اعلام خواهد شد؛ لذا آمار اعلامی، آمار اولیه محسوب می‌شود.» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا آمار آسیب‌دیدگان در تصادف‌ها را هم بیش از ۲۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت:‌ «در این مدت ۱۷ هزار و ۵۶ فقره تصادف جرحی به وقوع پیوسته است که در این تصادفات ۲۱ هزار و ۴۴۱ نفر نیز دچار مصدومیت شدند که مصدومیت برخی از این افراد شامل قطع عضو و ... است.» به گفته او در طول طرح نوروزی ۸۳ هزار و ۹۳۹ فقره تصادف خسارتی نیز ثبت شده است. او افزود: «در مجموع چهار عامل اصلی عدم توجه به جلو، عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه، سبقت غیرمجاز و تغییر مسیر ناگهانی ۷۸ درصد علت تصادف‌ها را شامل می‌شوند.» مقام‌های مسئول در ایران شمار جان‌باختگان تصادف‌های جاده‌ای در سال ۱۴۰۲ را بیش از ۲۰ هزار نفر اعلام می‌کنند و مدعی‌اند بی‌احتیاطی رانندگان اصلی‌ترین عامل حوادث رانندگی منجر به مرگ است. جاده‌های حادثه‌خیز و خودروهای فاقد استانداردهای ایمنی دو عامل موثر در مرگ بر اثر حوادث رانندگی هستند. خودروسازان در ایران به دلیل نزدیکی به سیاستمداران و صاحبان قدرت در سال‌های گذشته مانع انجام تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی و کاهش تعرفه واردات خودرو خارجی شده‌اند. نتایج تحقیقات محدودی نیز که انجام شده هرگز منتشر نشده است. تصادف‌های جاده‌ای در ایران سالانه هزاران نفر را هم به‌شکل مادام‌العمر دچار معلولیت می‌کند.

صدیقه وسمقی با حال نامساعد به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد

در پی هشدارها درباره وضعیت سلامت صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و فعال مدنی سرانجام روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین این زندانی سیاسی در پی حال نامساعد جسمی از زندان اوین به بیمارستان خارج از زندان اعزام شد. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نوشته است که صدیقه وسمقی روز سه‌شنبه با علائم سوزش در ناحیه قفسه سینه، تپش قلب و فشار خون بالا به بهداری زندان منتقل شد. ابتدا پزشک بهداری دستور انتقال فوری صدیقه وسمقی به بیمارستان را صادر کرد اما با کارشکنی مسئولان زندان مواجه شد. سرانجام پس از وخامت حال این زندانی و تأکید مجدد بهداری مبنی بر اورژانسی بودن وضعیت او، مسئولان زندان او را به بیمارستان منتقل کردند. روز سه‌شنبه اکانت اینستاگرامی متعلق به نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل و فعال حقوق بشر زندانی در ایران، خبر داد که مقام‌های زندان اوین مانع از اعزام صدیقه وسمقی به بیمارستان شده‌اند. نرگس محمدی با انتشار نامه‌ای از زندان اوین، ضمن هشدار درباره وضعیت سلامت صدیقه وسمقی به این موضوع اعتراض کرد. بنابر این نامه، صدیقه وسمقی که به‌دلیل «هجوم وحشیانه» به خانه‌اش دچار اضطراب شدید شده بود، با وجود وضعیت جسمی مناسب پیش از بازداشت، از ۲۸ اسفند دچار حمله‌های عصبی، فشار و سوزش در ناحیه‌ سینه، لرزش دست‌ و پا، تنگی نفس و نوسان شدید فشار خون شده‌ است. این زندانی سیاسی همچنین به‌دلیل «ضعف شدید بینایی» در فشار مضاعف است. نیروهای امنیتی ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ صدیقه وسمقی را در خانه‌اش در تهران بازداشت کردند. یکی از اتهام‌های او «حضور بدون حجاب شرعی در ملاء عام» است. صدیقه وسمقی که فقیه، روشنفکر دینی و از فعالان مدنی منتقد جمهوری اسلامی است چندی پیش اعلام کرده بود که حجاب تحمیلی جمهوری اسلامی را حجاب شرعی نمی‌داند و آن را «یک بازی سیاسی بیهوده» خوانده و گفته بود «زنان با مقاومت خود به این بازی پایان خواهند داد». این فعال مدنی و پژوهشگر همچنین پس از بازداشت اعلام کرده بود که در دادگاه انقلاب حاضر نخواهد شد.

سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان جهت تحمل حکم یک‌سال حبس راهی زندان شد

سمانه اصغری، فعال حقوق کودک و عضو سابق هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان برای تحمل یک‌سال حبس به زندان اوین رفت. اسماعیل نظری، همسر سمانه اصغری روز چهارشنبه ۱۵ فروردین در صفحه اینستاگرام خود این خبر را منتشر کرد و نوشت: «حکم یک‌سال زندان همسرم، از امروز چهارشنبه پانزدهم فروردین، بعد از مراجعه به دادسرای شهرری و انتقال وی به زندان اوین، اجرایی شد.» در ادامه فشارهای امنیتی و اذیت و آزار فعالان مدنی در ایران، شعبه‌‌ ۲۹ دادگاه انقلاب پیشتر سمانه اصغری را به یک‌سال حبس با احتساب ایام بازداشت محکوم کرد. نیروهای امنیتی روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور با یورش به محل سکونت این دانشجوی دانشگاه خوارزمی پس از تفتیش منزل او را بازداشت کرده و به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. او پس از پایان بازجویی‌ها‌ به زندان قرچک ورامین منتقل شد و چهارشنبه ۱۲ مهر، با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد. این فعال حقوق کودکان پیش‌تر نیز در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در منزل شخصی‌اش از سوی شش نیروی لباس‌ شخصی و یک مأمور زن که خود را مأمور اداره آب معرفی کرده بودند، بازداشت شده بود. سمانه اصغری در اسفند سال گذشته با قضاوت قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۸ سال و سه ماه حبس محکوم و در اردیبهشت سال جاری به دنبال صدور بخشنامه «عفو» از زندان قرچک ورامین آزاد شد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دست‌کم ۱۷ زندانی سیاسی را در زندان اهواز از رسیدگی پزشکی و درمان محروم کرده است

دست‌کم ۱۷ زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز به نام‌های محمدعلی عموری، مختار البوشوکه، جابر البوشوکه، عبدالامام زائری، علی حلفی، یحیی ناصری، علی صیاحی، ایوب پرکار، غلامحسین کلبی، عبدالزهرا هلیچی، فارس عموری (رماحی)، محمدرضا مقدم، محمد مؤمنی تیماس، حسین سبحان نصاری، جابر صخراوی، محمد لویمی و حسن سواری، به‌رغم حال نامساعد جسمانی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده اند. براساس گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا)، با وجود ابتلای این زندانیان به بیماری‌ و مشکلات حاد سلامتی، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به آن‌ها اجازه رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان را نمی‌دهد. بنا به این گزارش، محمدعلی عموری با مشکلاتی از جمله پوسیدگی دندان و سینوزیت روبه‌روست. جابر البوشوکه و حسن سواری نیازمند جراحی چشم هستند. مختار البوشوکه نیازمند اعزام به بیمارستان جهت انجام عمل جراحی فتق است و جابر صخراوی به بیماری ام‌اس مبتلاست. محمد لویمی از اختلال در پلاکت‌های خون و خونریزی گوش، محمدرضا مقدم از مشکلات پوستی، محمد مؤمنی تیماس از دیابت و فتق دیسک و فارس عموری از بیماری ذات الریه رنج می‌برند. غلامحسین کلبی و حسین سبحان نصاری با مشکلات گوارشی درگیرند؛ کلبی افزون بر این بیماری به عفونت حاد گوش و عفونت کلیه نیز دچار شده است. طبق گزارش‌هایی که به هرانا رسیده عبدالزهرا هلیچی، ایوب پرکار و علی حلفی نیز با مشکلات زانو مواجه‌اند. یحیی ناصری و علی حلفی نیازمند درمان بیماری هموروئید اند و عبدالامام زائری مشکل گوش چپ دارد و بیماری ورم پروستات دچار شده است. علی صیاحی نیز به درمان از بابت بیماری دیابت و مشکلات قلبی نیازمند است. گفته می‌شود عدم درمان به موقع این زندانیان که مشکلات سلامت بسیاری از آن‌ها در زندان بروز کرده، به وخامت حال آنها منجر شده است. طبق گزارش هرانا دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بسیاری از این زندانیان را به اتهام محاربه به حبس‌های طولانی مدت یا حبس ابد محکوم کرده است و آن‌ها در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند. به‌تأیید نهادهای بین‌المللی، حکومت ایران علاوه بر اعمال تبعیض‌های ساختاری و محروم‌کردن عامدانه اقلیت‌های قومی، از جمله عرب‌ها از پایه‌ای‌ترین حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود، زندانیان سیاسی عرب را با خشونت و به‌طور نظام‌مند سرکوب می‌کند. این زندانیان با برخوردها و اتهام‌های امنیتی و قضایی، شکنجه، اعتراف‌های اجباری و نداشتن دسترسی به دادرسی عادلانه روبه‌رو هستند.