ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تغییرات اقلیمی: سیل در جنوب آلمان دو کشته و چندین مفقود برجای گذاشت

بحران اقلیمی ناشی از گرمایش زمین شدت می‌گیرد و در گوشه‌گوشه جهان پدیده‌های حاد آب‌و‌هوایی قربانی می‌گیرند؛ حتی در آلمان، کشور پیشرفته‌ی اروپای غربی که تا یک دهه پیش با چنین پدیده‌ای مواجه نبود. باران سیل‌آسا در ۴۸ ساعت گذشته در جنوب آلمان باعث شده است دو تن، از جمله یک امدادرسان، جان‌شان را از دست بدهند. هنوز چندین تن مفقودند و هزاران‌تن وادار به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. دویچه‌بان، شرکت ملی قطار آلمان، به مردم هشدار داده تا حد ممکن از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند؛ هم برای سلامت خودشان و هم برای باز نگه‌داشتن راه‌ها برای امدادرسان‌ها. یکی از سدها روی رودخانه پار، شاخه‌ای از دانوب، دوشنبه ۱۴ خرداد / سوم ژوئن از سه جا شکست و مقام‌ها از مردم خواستند به طبقه بالای خانه‌هایشان پناه ببرند تا امدادرسان‌ها برسند. سه سال پیش نیز در راینلاند فالتس آلمان سیلی ویرانگر جاری شد که به کشته‌شدن ۱۳۵ تن و بی‌خانمان‌شدن ۱۷ هزار تن دیگر انجامید. فعالان محیط زیست از مقام‌های آلمانی بار دیگر خواسته‌اند تا بحران اقلیمی ناشی از گرمایش زمین را جدی‌تر بگیرند. برخی سیاستمداران نیز پیشنهاد داده‌اند که همه‌ی خانه‌ها در آلمان، فارغ از اینکه کجا قرار دارند، بیمه‌ی سیل بشوند.

دولت مصر استعفا داد؛ نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید شد

مصطفی کمال مدبولی، نخست‌وزیر مصر، دوشنبه ۱۴ خرداد / سوم ژوئن استعفای کابینه این کشور را تقدیم عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری کرد. دیکتاتور مصر بلافاصله پس از آن خود مدبولی را در حکمی مأمور تشکیل کابینه جدید کرد. رئیس‌جمهوری مصر همچنین در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) گفت که مدبولی، نخست‌وزیر این کشور از ۲۰۱۸ تا کنون، مأمور تشکیل دولتی تواناتر برای حل مشکلات داخلی و خارجی شده است. مشخص نیست کابینه جدید چه زمانی شروع به کار خواهد کرد و چه تعداد از وزیران دولت پیشین در دولت جدید ابقاء خواهند شد. پس از آنکه السیسی در انتخابات فرمایشی دیگری در دسامبر گذشته با بیش از ۸۹ درصد آراء انتخاب شد و دوره جدیدش را آوریل سال جاری آغاز کرد، وعده تغییرات در کابینه را داد.

میزان زاد و ولد در ایران به پایین‌ترین سطح در نیم قرن گذشته رسید

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در داشبوردهای آماری سایت سازمان ثبت احوال، در سال ۱۴۰۲، در مجموع یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۹ ولادت در ایران به ثبت رسیده است. به گزارش «پایگاه داده باز ایران»، این رقم ۲۳ درصد کمتر از آمار تولد در سال ۱۳۹۰ است. این درحالی است که رهبر جمهوری اسلامی در همان سال در یکی از سخنرانی‌های رسمی خواستار این شده بود که جمعیت ایران تا ۱۵۰ میلیون نفر افزایش یابد. علی خامنه‌ای از بیش از دو دهه گذشته تاکنون، ده‌ها بار به مسئله جمعیت در ایران پرداخته و از نمایندگان مجلس خواسته که با سیاست‌گذاری‌های مشخص، در فرهنگ افزایش جمعیت بکوشند. تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» که در سال ۱۴۰۰ اجرایی شد گامی بزرگ برای سرسپردن به این خواسته رهبر جمهوری اسلامی بود. دولت ابراهیم رئیسی از همان سال برای ترغیب مردم به تولید مثل میلیاردها تومان برای افزایش جمعیت سرمایه‌گذاری کرد. به طوری که طبق مصوبه مجلس برای اجرای قانون جوانی جمعیت، ۴۲ هزار میلیارد تومان، در بودجه ۱۴۰۳ درنظر گرفته شده است. به گزارش «پایگاه داده باز ایران» در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ تنها برای «دبیرخانه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، ۷,۵۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، اعتبارات این دبیرخانه با احتساب بودجه متفرقه به ۹,۷۸۹ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این ارقام صرفا اعتبارات ردیف بودجه ستاد جوانی جمعیت است. به جز این رقم اعتبارات دیگری نیز از بودجه سایر سازمان‌ها و نهادها، بانک‌‌ها، و شرکت‌های دولتی صرف تامین مالی پروژه افزایش جمعیت ایران می‌شود.

ترکیه شهردار هوادار کردها را دو ماه پس از پیروزی در انتخابات، دستگیر کرد

وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که پلیس این کشور محمد (محمت) صدیق آکیش شهردار هوادار کردها در استان حکاری را به اتهام ارتباط با پ‌ک‌ک دستگیر کرده و فرماندار این استان (که از سوی دولت انتخاب شده) به جای او بر مسند اداره شهرداری نشسته است. محمد صدیق آکش دو ماه پیش در انتخابات محلی ترکیه از سوی رای‌دهندگان برای ریاست شهرداری استان حکاری که در مرز ایران و عراق قرار دارد انتخاب شد. بعد از انتخابات اخیر، حاکمیت ترکیه به رهبری حزب عدالت و توسعه چند شهردار هوادار کردها را دستگیر کرد و عملا همه آنها را به اتهام ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) با مقام‌های دولتی جایگزین کرد. وزارت کشور ترکیه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که محمد صدیق آکیش متهم است که در گروه شبه‌نظامی پ‌ک‌ک نقش رده‌بالایی دارد. یک منبع امنیتی به رویترز گفت که پلیس دفتر شهرداری حکاری را جستجو کرده و همه اعضای حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» را از دفتر بیرون کرده است. حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها که سومین حزب بزرگ ترکیه است پیشتر هر ارتباطی با پ‌ک‌ک را رد کرده. عبدالله زیدان دیگر عضو این حزب که در انتخابات شهرداری‌ها در وان پیروز شد و با اعتراضات گسترده مردمی پیروزی او از سوی حاکمیت ترکیه به رسمیت شناخته شد، در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به عزل و دستگیری محمد صدیق آکیش به شدت انتقاد کرد. او گفت که این اقدام دولت «یک کودتا علیه مردم» است. او همچنین تاکید کرد که «وظیفه هر فرد باوجدان این است که از عدالت، قاتون، دموکراسی و اراده مردم دفاع کند و علیه کودتای سیاسی همبستگی نشان دهد.»

خامنه‌ای از مردم خواست به صورت گسترده رای بدهند تا رئیس‌جمهوری بعد هم «عمق راهبردی نظام» را تثبیت کند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۴ خرداد در مراسم سالمرگ روح‌الله خمینی در مدفن او گفت که انتظار دارد مردم در انتخابات به صورت گسترده شرکت کنند. این سخنرانی که کوتاه‌تر از سخنان سال‌های پیش او در این مراسم بود تحت تاثیر فضای انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری قرار داشت، هرچند خامنه‌ای تنها چند جمله کوتاه در این مورد سخن گفت. بخش عمده سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی بر جنگ اسرائیل و حماس متمرکز بود. او رویدادهای کنونی را سبب‌ساز تغییر تاریخ خواند و گفت که اسرائیل در مسیر «اضمحلال و نابودی» قرار گرفته است. خامنه‌ای در ادامه شرح مبسوطی از فضائل ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ داد که در سقوط هلی‌کوپتر کشته شد. خامنه‌ای در پایان هم گفت که انتظار دارد مردم با آرای بالا جانشین رئیسی را انتخاب کنند. او همچنین گفت که وظیفه رئیس‌جمهوری بعدی تثبت عمق راهبری نظام است: «ملت ایران برای اینکه بتواند در معادلات پیچیده‌ی بین‌المللی منافع خودش را حفظ کند و عمق راهبردی خودش را تثبیت کند و ... همچنین بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر کند احتیاج دارد به یک به رئیس‌جمهور فعال، پرکار، آگاه، معتقد به مبانی انقلاب.» عمق راهبردی اصطلاحی است که رهبر جمهوری اسلامی به مداخلات سپاه در منطقه و تجهیز گروه‌های شبه‌نظامی اطلاق می‌کند. جمهوری اسلامی این ائتلاف شبه‌نظامیان در کشورهای منطقه را «محور مقاومت» می‌خواند.

پرویز پرکی، ۲۶ ساله، در شهرستان مهرستان بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی کشته شد

شامگاه شنبه، مردی در پی تیراندازی نیروهای نظامی در «مهرستان»، یکی از شهرستان‌های سیستان و بلوچستان کشته شد. به گزارش خبرگزاری «حال وش»، شامگاه شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳، در پی تیراندازی نیروهای نظامی یک شهروند کشته شد. هویت این شهروند، «پرویز پرکی»، ۲۶ ساله، فرزند عبدالملک، متاهل، اهل و ساکن روستای کورناهوت واقع در بخش هیدوچ از توابع شهرستان سیب و سوران گزارش شده است. در این گزارش آمده است: «حوالی ساعت ۹ شب، آقای پرکی از مهرستان با خودروی خود خارج شده بود که توسط دو خودروی نیروی انتظامی مورد تعقیب قرار گرفت. سپس در محدوده روستای کهن ملا این شهرستان، ماموران اقدام به تیراندازی کردند. این شهروند به‌شدت مجروح شد و جان خود را از دست داد.» به گزارش وبسایت هرانا وابسته به «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» در سال ۱۴۰۲، روی‌هم‌رفته ۵۴۰ شهروند هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند که از میان آنها ۱۲۹ شهروند جان خود را از دست دادند. در میان جان‌باختگان ۲۹ کولبر، ۲۹ سوختبر و ۷۱ شهروند دیگر بودند. بر اساس این گزارش ۴۱۱ شهروند نیز در پی شلیک بی‌دلیل کارکنان ارگان‌های نظامی مجروح شدند که از میان مجروحان ۳۵۳ کولبر، ۳۳ شهروند عادی و ۲۵ سوختبر بودند.

چندین نفر در حمله اسرائیل به سوریه کشته شدند

رسانه دولتی سوریه به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد که در حمله هوایی اسرائیل به مناطقی در حومه شهر حلب سوریه در روز یکشنبه ۱۳ خرداد/ ۲ ژوئن تعدادی از غیرنظامیان کشته شدند. این دومین حمله گزارش شده اسرائیل به این کشور در کمتر از یک هفته است. این منبع بدون اشاره به جزئیات گفت، حملات حدود ساعت ۱۲:۲۰ نیمه‌شب رخ داد و به کشته شدن چندین نفر و خسارات مادی منجر شد. به گزارش رسانه دولتی سوریه، اسرائیل در ۲۹ ماه مه حملات هوایی را به منطقه مرکزی سوریه و همچنین شهر ساحلی بانیاس انجام داد که در نتیجه آن یک کودک کشته و ده غیرنظامی زخمی شدند. اسرائیل سال‌هاست که حملاتی را علیه اهداف مرتبط با ایران در سوریه انجام می‌دهد، جایی که نفوذ تهران از زمان آغاز حمایت از بشار اسد در جنگ داخلی که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد، افزایش یافته است. در فروردین ماه، ایران پس از حمله اسرائیل به ساختمان سفارتش در دمشق که به کشته شدن چند عضو ارشد سپاه پاسداران منجر شد، با شلیک موشک و پهپاد به اسرائیل تلافی کرد.