ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان امنیت روسیه از خنثی کردن سوءقصد به جان فرماندار کریمه خبر داد

سازمان امنیت فدرال روسیه اعلام کرد که یک شهروند روسیه متولد ۱۹۸۸ را که توسط اوکراین برای کشتن سرگئی آکسیونوف، فرماندار و رئیس دولت کریمه اجیر شده بود دستگیر کرده است. در بیانیه مطبوعاتی سازمان امنیت روسیه آمده است که این فرد «در زمینه شناسایی و فعالیت‌های خرابکارانه در خاک اوکراین، از جمله آموزش انفجار مین، دوره‌ای را گذرانده بود». بر اساس این بیانیه، این مرد ظاهراً قصد داشت خودروی آکسیونوف را منفجر کند اما زمانی که بمب را از مخفیگاه برداشت دستگیر شد. سازمان امنیت فدرال روسیه یک پرونده جنایی علیه او تحت عنوان تلاش برای حمله تروریستی و در اختیار داشتن غیرقانونی مواد منفجره تشکیل داد. بیانیه افزوده است که فرد مظنون دستگیر شده و اعتراف کرده است. سازمان امنیت فدرال روسیه، رومن ماشووتسا، معاون رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را به‌عنوان عامل مستقیم حملات تروریستی معرفی کرده است. روسیه کریمه را در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد. ناوگان دریای سیاه روسیه در آن‌جا مستقر است.

دادگاه رسیدگی به اتهام‌های مهرنوش زارعی هنزکی، سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی سه روزنامه‌نگار به موضوع حجاب کشیده شد

جلسه دادرسی به اتهام‌های سه زن روزنامه‌نگار به نام‌های مهرنوش زارعی هنزکی، سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی دوشنبه ۱۲ تیر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد. برخلاف دادگاه‌های مشابه، برخی از شهروندان و فعالان رسانه‌ای از جمله نمایندگان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران توانستند در این دادگاه شرکت کنند. این جلسه طولانی که حدود چهار ساعت طول کشید بر مطالب نوشته‌شده‌ی سه روزنامه‌نگار زن تمرکز داشت و آن‌ها نیز از نوشته‌ها و وظایف روزنامه‌نگاری خود دفاع کردند. در میانه جلسه قاضی دادگاه موضوع حجاب و مخالفت سه روزنامه‌نگار با حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی را مطرح کرد که در اتهام‌های آن‌ها عنوان نشده بود. از آن زمان موضوع حجاب اجباری مسئله اصلی دادگاه شد. همچنین برای نخستین‌بار به یکی از نمایندگان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران اجازه داده شد که در دفاع از این سه روزنامه‌نگار و پرونده آن‌ها سخن بگوید. بدرالسادات مفیدی نیز به نمایندگی از این انجمن صنفی سخنانی در دادگاه ایراد کرد. دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتهام‌های این سه روزنامه‌نگار به‌دلیل گزارشگری و نوشته‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی است و هر کدام از این اتهام‌ها می‌تواند منجر به محکومیتی تا پنج سال زندان شود. این نهاد مدافع حقوق بشر گفت اتهام‌های این روزنامه‌نگاران باید لغو شود. «تبلیغ و اقدام علیه امنیت ملی» از اتهام‌های این روزنامه‌نگاران است. مهرنوش زارعی هنزکی، سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی در بهمن‌ماه و دی‌ماه سال گذشته بازداشت و پس از سپردن وثیقه تا پایان دادرسی به‌طور موقت از زندان آزاد شدند.

ارزش لیر ترکیه باز هم کاهش یافت

سقوط ارزش لیر ترکیه باز هم رکورد شکست. روز دوشنبه ۱۲ تیر / ۳ ژوئیه لیر ترکیه با کاهش ۰,۵ درصدی ارزش خود در مقابل دلار آمریکا، رکورد جدیدی را ثبت کرد. در حال حاضر هر دلار، ۲۶,۱۱ لیر ترکیه معامله می‌شود. از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در ماه مه گذشته تاکنون ارزش پول ملی این کشور بیش از ۲۸ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که پس از پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری رئیس بانک مرکزی این کشور تغییر کرد و اردوغان سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف خود را کنار گذاشت.

خبرگزاری وابسته به سپاه: باید با دیپلمات‌های خارجی بی‌حجاب برخورد کنیم

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران با راه‌اندازی پویشی از مقام‌های دولتی خواست که «با سفرای بی‌حجاب» برخورد شود. فارس در معرفی این کارزار نوشته است که آن‌هایی که مطالب این خبرگزاری را دنبال می‌کنند گفته‌اند که «حضور بدون حجاب بعضی سفرای کشورهای خارجی» «در امتداد حمایت کشورهای متبوع ایشان از اغتشاشات است». آن‌ها خواسته‌اند که وزارت خارجه قبول مسئولیت کند و با این دیپلمات‌ها برخورد کند. فارس نوشته است که حضور بی‌حجاب دیپلمات‌های خارجی به مثابه تعرض به قوانین جمهوری اسلامی و خارج از قواعد دیپلماتیک است. این خبرگزاری به سابقه بی‌حجابی دیپلمات‌های خارجی در ایران اشاره کرده و نوشته که «مثلاً نوروز امسال سفیران انگلیس، هلند و دانمارک با پیاده‌روی به همراه همسران بی‌حجاب خود در خیابان ولیعصر تهران و انتشار تصویر آن در صفحات مجازی، قوانین کشور را زیر سوال برده بودند.»

بخشی از اصلاح‌طلبان خود را برای انتخابات مجلس دوازدهم آماده می‌کنند: هیأت رئیسه جدید جبهه اصلاحات مشخص شد

با نزدیک شدن انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در ۱۱ اسفندماه سال جاری، برخی از اصلاح‌طلبان خود را هر چه سریع‌تر برای این انتخابات آماده می‌کنند. جواد امام، سخنگوی «جبهه اصلاحات» یکشنبه شب ۱۱ تیر از انتخاب اعضای هیأت رئیسه جدید این جبهه خبر داد و گفت: «بدرالسادات مفیدی به‌عنوان دبیر جبهه، محسن آرمین به‌عنوان نایب‌رئیس اول، طاهره نقی‌ئی به‌عنوان نایب‌رئیس دوم و همچنین جواد امام به‌عنوان سخنگوی جبهه اصلاحات ایران انتخاب شدند.» در هفته گذشته نیز آذر منصوری به‌عنوان رئیس جدید جبهه اصلاحات انتخاب شده بود. اصلاح‌طلبان از هم‌اکنون به تکاپو افتاده‌اند تا بار دیگر وارد رقابت‌های انتخاباتی جمهوری اسلامی شوند. با این حال حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات همچنان مورد مناقشه طیف‌های مختلف این جبهه است. روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «تهدید یا ترغیب» در شماره روز دوشنبه ۱۲ تیر خود در واکنش به سخنان اخیر محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص نظام مبنی بر لزوم مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم نوشت: «جریان سیاسی اصولگرا تصمیم گرفته جریان اصلاح‌طلب را به‌عنوان بازارگرم‌کن انتخابات مجلس دوازدهم وارد بازی کند.»

مدیر حوزه‌های علمیه: ۳۰۰ هزار طلبه ایرانی و ده‌ها هزار طلبه از کشورهای دیگر در قم به‌سر می‌برند

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در ایران، قم را «بین‌المللی‌ترین شهر جهان اسلام» نامید و گفت: «اکنون بیش از ۳۰۰ هزار طلبه ایرانی از دورترین نقاط کشور همراه با خانواده در قم مشغول فراگیری علوم اسلامی هستند و ده‌ها هزار طلبه از ۱۳۰ کشور جهان همراه با خانواده در این شهر زندگی می‌کنند.» اعرافی قم را «خاستگاه انقلاب» دانست و از مسئولان حکومتی خواست که به قم نگاه ویژه‌ای داشته باشند. مدیر حوزه‌های علمیه ماه گذشته گفته بود حوزه‌های علمیه بسیاری از سنگر‌هایش را از دست داده‌اند.

همزمان با حمله‌های پراکنده به کنسرت‌های موسیقی، وزیر ارشاد اسلامی یک بار دیگر از تلاش برای بازگرداندن فضای فرهنگی کشور به «حالت عادی» خبر داد

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه ۱۱ تیر در سخنانی در جشنواره عروسکی «تهران مبارک» گفت: «ما تلاش می‌کنیم تا فضای فرهنگی هنری کشور به حالت عادی برگردد و فعالیت‌ها به حالت عادی انجام شود. حالا ممکن است از سوی عده‌ای اشکالاتی مطرح شده باشد. ما گوش شنوا برای شنیدن انتقادها داریم.» بسیاری از هنرمندان ایرانی از آذر سال گذشته در همراهی با قیام «ژینا» از اجرای برنامه‌های فرهنگی خودداری کرده بودند. از سوی دیگر در روزهای گذشته همان اندک کنسرت‌هایی که در تهران و شهرستان‌ها برگزار شده بود، مورد هجوم نیروهای موسوم به خودسر قرار گرفت. در تازه‌ترین نمونه این حملات، گرشا رضایی، خواننده ایرانی جمعه گذشته اعلام کرده بود که گروهی با قمه و چاقو به سینما قدس سیرجان، محل برگزاری کنسرت او حمله کرده بودند. یکشنبه ۱۱ تیر فرمانده انتظامی سیرجان تعداد مهاجمان به کنسرت گرشا رضایی را سه نفر اعلام کرد و گفت که «عامل اصلی» این حمله بازداشت شده است. قبل از آن هم عده‌ای تلاش کرده بودند کنسرت گروه لیان و محسن شریفیان در تالار وحدت را به هم بزنند. پیش از این روزنامه فرهیختگان در انتقاد از وزیر ارشاد اسلامی نوشته بود «دیدگاه محمد مهدی اسماعیلی درباره فرهنگ و هنر چندان باز نیست اما وقتی وزیر شد و واقعیت اجرایی او را احاطه کرد، مجبور شد از ذهنیت خودش کوتاه بیاید. حالا با یک کاراکتر دوقطبی طرف هستیم که گاهی به محمدمهدی اسماعیلی قبل از وزارت ارشاد بر می‌گردد و حرف‌های تندی می‌زند و گاهی به آدم بعد از این مسئولیت تبدیل می‌شود که مجبور شده واقع‌گرا باشد. این ما را با شخصیتی طرف کرده که حتی دریک نشست نسبتا کوتاه پرسش و پاسخ،هم از هشدار دادن به هنرمندان می‌گوید و خواهش می‌کند که کنسرت‌ها را برگزار کنند.» پس از اعتراضات سال ۱۴۰۱ بسیاری از هنرمندان برگزاری کنسرت‌های خود را متوقف کردند، و شمار زیادی از خوانندگان ممنوع‌الکار شدند و این ایجاد محدودیت در سال ۱۴۰۲ هم ادامه یافت.

دومین جلسه دادگاه توماج صالحی پشت درهای بسته و در سکوت کامل خبری برگزار شد

حساب توییتری توماج صالحی، خواننده معترض که از زمان بازداشت او به دست یکی از دوستانش همچنان فعال است، نوشت: دومین جلسه دادگاه توماج صالحی، یکشنبه، ۱۱ تیر به شکل «غیرعلنی و پشت درهای بسته» برگزار شد. همزمان، یه وان ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی نیز با تایید برگزاری «مخفیانه و پشت درهای بسته» دومین جلسه دادگاه این خواننده معترض، در توییتی نوشت: «رژیم ایران از چه می ترسد؟ حکم او ممکن است اعلام شود، پس درباره‌اش اطلاع رسانی و صحبت کنید.» مقام‌های قوه قضائیه و دادگاه انقلاب اصفهان تاکنون جزئیات جلسه دادگاه توماج صالحی و اتهامات واردشده به او را اعلام نکرده‌اند. نمایندگان پارلمان‌های آلمان، اتریش، نیوزیلند و ایتالیا که کفالت سیاسی توماج صالحی را برعهده گرفته‌اند، در ویدئویی اعلام کرده بودند که نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این خواننده پس از گذشت ۲۳۰ روز از بازداشت او یکشنبه، ۲۸ خرداد پشت درهای بسته برگزار شده است. امیر رئیسیان، وکیل توماج دی‌ سال گذشته برای اولین بار از دسترسی به تنها یکی از چهار جلد پرونده موکل خود خبر داده بود. رئیسیان ۹ اردیبهشت سال جاری در مصاحبه با شرق گفته بود که توماج صالحی با پنج اتهام شامل «افساد فی‌الارض»، «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دولت متخاصم»، «دعوت مردم به کشتار و اغتشاش» و همچنین «توهین به رهبری» مواجه است. رئیسیان یادآوری کرده بود که از زمان بازگشت پرونده به دادسرا، دسترسی وکلای توماج صالحی به پرونده موکل‌شان «مجدداً» ناممکن شده است. محاربه و افساد فی‌الارض از جمله اتهاماتی‌ست که بر اساس قوانین کیفری ایران ممکن است حکم اعدام به‌دنبال داشته باشد. توماج صالحی ۸ آبان در روستای گِردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری ایران بازداشت شد. این خواننده رپ، اهل شاهین‌شهر اصفهان است که در جریان اعتراضات سراسری محل زندگی‌اش مخفی بود و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد. توماج صالحی درباره‌ اعتراضات مردم ایران، اعتصابات کارگری، اعدام‌ و زندان، فساد اقتصادی و سیاسی، مواضع اصلاح‌طلبان، قرارداد ۲۵ ساله با چین، خودکشی کودکان، بی‌اعتنایی هنرمندان به وضعیت جامعه‌ و سکوت‌شان و در حمایت از دادخواهان ترانه‌های خوش قافیه‌ و خوش ساختی در سبک موسیقی رپ اعتراضی ساخته و خوانده است. «فال»، درباره سقوط «نظام» آخرین اثری که از پیش از بازداشت منتشر شده، از مهم‌ترین آثار صالحی‌ست.