ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ششمین روز اعتراضات کارگران واگن پارس اراک به فساد اداری؛ «از تبعیض و بی‌عدالتی خسته شده‌ایم»

کارگران شرکت واگن پارس اراک برای ششمین روز متوالی اعتراض کردند. این کارگران برای اعتراض به مشکلات معیشتی پس از شش روز همچنان اعتصاب خود را ادامه داده‌اند. آنها در اعتراض به عملکرد مرتضی ملانژاد، مدیرعامل این شرکت تجمع کرده و با امضای طوماری خواهان استعفای او شده‌اند. در ویدئوهای منتشرشده از تجمع این کارگران در روزهای اخیر شعار: «ملانژاد، حیا کن! کارخونه رو رها کن!» سر داده می‌شود. این کارگران به ایلنا، خبرگزاری دولتی کار ایران گفته‌اند، اختلاف میان مدیران و کارگران در یکسال و نیم گذشته به جایی رسیده که دیگر برایشان قابل تحمل نیست و از تبعیض و بی‌عدالتی خسته‌ شده‌اند. شروع این دور از اعتراضات کارگران واگن پارس از پنج شنبه چهارم مرداد آغاز شده است. کارگران این مجموعه می‌گویند «مدیرعامل این شرکت درگیر فسادهای مالی و زدوبندهای فامیلی است.» این کارگران همچنین معترض هستند که امکانات و تجهیزات کافی برای کار در این کارخانه وجود ندارد. اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشته است که «تجمع پرشمار این کارگران رکورد یکی از پرشمارترین اعتراض و اعتصاب روزهای اخیر را به خود اختصاص داده است.» شرٰکت «واگن پارس» وابسته به گروه صنعتی «مپنا» و  عمده سهام آن متعلق به وزارت نیرو و آستان قدس رضوی است.

پیکر سه شهروند بلوچ پس از گذشت حدود دو هفته از جان‌باختن‌شان در اثر تشنگی، پیدا شد

جمعه ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۳، پیکر سه شهروند پس از نزدیک به دو هفته در کویر طبس پیدا شد. خبرگزاری حال‌وش که به صورت ویژه اخبار و رویدادهای مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد گزارش کرده که این سه شهروند بلوچ پس از تعقیب و گریز توسط نیروهای نظامی در اثر تشنگی و گرسنگی در کویر طبس جان خود را از دست دادند. حال‌وش هویت این سه شهروند بلوچ را ‌محمدگل شه‌بخش، ۴۶ ساله، متاهل و دارای پنج فرزند، یاسر شه‌بخش، ۳۵ ساله، متاهل و دارای سه فرزند و ابراهیم نوتی‌زهی، ۲۷ ساله اعلام کرده است. بر مبنای این گزارش، این سه شهروند بلوچ، دو هفته پیش با موتور سیکلت از زاهدان به مقصد مشهد حرکت کردند که در نزدیکی مشهد توسط نیروهای نظامی مورد تعقیب و گریز قرار گرفته و به سمت کویر طبس رفته‌اند که در آنجا با گم کردن راه بر اثر تشنگی و گرسنگی شدید جان خود را از دست داده‌اند. در این گزارش اشاره‌ای به جزئیات بیشتری نشده که چرا این افراد مورد تعقیب نیروهای نظامی قرار گرفته‌اند.

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد را با وجود درد شدید جسمانی از خدمات درمانی محروم کرده‌اند

در ادامه فشارهای امنیتی و اذیت آزار زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد که هفدهمین سال حبس خود را در زندان مرکزی یزد می‌گذراند، در هفته‌های گذشته به دلیل درد شدید پهلوی سمت راست در شرایط وخیمی قرار دارد و تاکنون از دسترسی به خدمات درمانی محروم بوده است. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، این زندانی سیاسی از اواخر خرداد سال‌ جاری از درد شدید در ناحیه پهلوی سمت راست رنج می‌برد و طی این مدت تنها یک بار توسط پزشک عمومی زندان مورد معاینه قرار گرفته است. زینب جلالیان همچنین از چندین بیماری دیگر از جمله برفک دهان، ناخنک چشم، آسم، ناراحتی کلیوی و گوارشی که در دوران زندان به آنها مبتلا شده است، رنج می‌برد. بر مبنای این گزارش، در هفته‌های گذشته به دلیل ادامه این درد و عدم رسیدگی پزشکی، لکه و جوش‌های پوستی در بخش‌هایی از کتف، سینه و صورت او به وجود آمده است. این گزراش هم‌چنین می‌افزاید: بهداری بند زنان زندان مرکزی یزد از سال گذشته پزشک ندارد و گاها در مواقع ضروری مسئول بهداری اصلی زندان برای معاینه زنان زندانی در بهداری این بند حضور پیدا می‌کند. بر اساس این گزارش، زینب جلالیان در هفته‌های گذشته بارها خواستار انتقال خود به بیمارستان خارج از زندان و انجام سونوگرافی و آزمایش شده، اما تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. پیش‌تر این نهاد حقوق بشری گزارش کرده بود که تیمی از بازجویان وزارت اطلاعات دو بار در دفتر حفاظت زندان مرکزی یزد با او ملاقات کرده و از او خواسته‌ بودند «توبه‌نامه»ای که متن آن از سوی وزارت اطلاعات آماده شده را امضا کند. طبق این گزارش، ماموران امنیتی اعلام کرده‌اند که در صورت امضای این توبه‌نامه، مساله درمان و حتی آزادی مشروط او در اسرع وقت مورد بررسی خواهد گرفت، اما زینب جلالیان با رد امضای این نامه، دسترسی به خدمات درمانی به عنوان یک زندانی را حق قانونی خود دانسته است. مأموران امنیتی این فعال سیاسی کُرد را ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ در جاده کرمانشاه به سمت سنندج بازداشت کردند. او ماه‌ها انفرادی و شکنجه را تحمل کرد. زینب جلالیان تنها زن زندانی سیاسی دارای حکم حبس ابد در ایران است.

در پی حمله هوایی اسرائیل به خودرویی در کرانه باختری اشغالی، پنج نفر از جمله یک فرمانده حماس کشته شدند

شنبه سوم اوت / ۱۳ مرداد در پی حمله هوایی اسرائیل به یک خودرو در کرانه باختری اشغالی یک فرمانده حرکت مقاومت اسلامی (حماس) کشته شد. خبرگزاری فلسطینی وفا، وابسته به حکومت خودگردان از کشته‌شدن چهار نفر دیگر نیز خبر داد. به گزارش وفا، هویت قربانیان دیگر هنوز مشخص نیست. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حمله هوایی به یک «سلول شبه‌نظامی» در اطراف شهر طولکرم در کرانه باختری صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های نزدیک به حماس می‌گویند یک خودروی حامل نیروهای این سازمان مورد حمله قرار گرفته و یکی از فرماندهان گردان‌های طولکرم کشته شده است. خشونت در کرانه باختری قبل از شروع جنگ اسرائیل و حماس در غزه در ۷ اکتبر افزایش یافته بود و از آن زمان بیشتر شده است. در پی ترور رهبر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه در تهران، و نیز کشته‌شدن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله، فواد شکر در پی حمله اسرائیل، تنش‌ها در سراسر منطقه به‌شدت افزایش یافته است. حماس و ایران هر دو اسرائیل را به ترور هنیه متهم کرده و قول داده‌اند که علیه دشمن خود تلافی کنند. اسرائیل مسئولیت این مرگ را نه پذیرفته و نه انکار کرده است.

یک کارگر ساختمانی در سنندج بر اثر حادثه کاری جان خود را از دست داد

در جریان حادثه کاری به خاطر فقدان شرایط کاری ایمن در سنندج، یک کارگر ۵۷ ساله جان خود را از دست داد. آژانس خبررسانی کردپا، هویت این کارگر را لقمان قادرنژاد، اهل روستای مربزان از توابع سنندج اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه دهم مردادماه، این کارگر در حین تخریب یک ساختمان در سنندج بر اثر ریزش دیوار دچار حادثه شده و جان خود را از دست داده است. ایران از ناامن‌ترین کشورها برای کارگران است. بنا بر آمار رسمی هر سال حدود دو هزار کارگر جان خود را از دست می‌دهند و تعداد بیشتری مصدوم، ازکارافتاده و خانه‌نشین می‌شوند. کارگران ساختمانی آسیب‌پذیرترین کارگران در برابر حوادث کار هستند و بسیاری از آنان از بیمه تامین اجتماعی محروم‌اند. فقدان تجهیزات ایمنی و نادیده‌گرفتن ایمنی کارگران در ایران هر سال منجر به مصدومیت و در مواردی مرگ کارگران حین کار می‌شود. سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ مرگ دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر را بر اثر حوادث کاری ثبت کرده است.

یک خبرنگار اسرائیلی: نتانیاهو می‌خواهد وزیر دفاع، رئیس ستاد کل ارتش و رئیس شین بت را برکنار کند

برخی رسانه‌های اسرائیلی در بحبوحه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، از بالا گرفتن اختلافات سیاسی در دولت اسرائیل خبر داده‌اند. تال شالو، خبرنگار رسانه اسرائیلی Walla News، با استناد به منابع نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نوشته که نتانیاهو قصد دارد یوآو گالانت، وزیر دفاع و عضو کابینه جنگ را اخراج کند و منتظر زمان مناسب آن است. روزنامه تایمز اسرائیل گزارش کرده که شالو در برنامه خبری شبکه کان، رسانه دولتی اسرائیل، گفته نتانیاهو می‌خواست گالانت را پس از بازگشت از سفر ایالات متحده‌اش برکنار کند، اما این تصمیم از جمله به دلیل حمله مرگبار حزب‌الله لبنان به مجدل شمس و سپس ترور دو تن از فرماندهان حزب‌الله و حماس به تعویق افتاد. شالو افزود که منابعی در حلقه نتانیاهو می‌گویند که پس از جایگزینی گالانت، نخست وزیر قصد دارد هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش و رونن بار، رئیس آژانس امنیت اسرائیل (شین بت) را هم برکنار کند. به نوشته تایمز اسرائیل، هدف از این اخراج‌ها حذف مخالفان نحوه مدیریت مذاکرات بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی، و به جای آن ارتقای مقامات وابسته و مطیع نتانیاهو است. گزارش شالو اشاره می‌کند که نام رهبر حزب اپوزیسیون امید نو، گیدئون سعار، همچنان به عنوان نامزد احتمالی برای وزارت دفاع مطرح است، هرچند او آن را انکار کرده است. شالو نیز می‌گوید برخی از نزدیکان نتانیاهو در مورد سعار، یک عضو سابق لیکود که پیشتر تلاشی ناموفق برای به چالش کشیدن رهبری نتانیاهو بر آن حزب داشت، تردید دارند و صحبت از یک تغییر عمومی در کابینه می‌کنند تا ظاهرسازی شود که فقط گالانت نیست که برکنار می‌شود.