ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان حقوق بشر ایران: در ماه اوت دست‌کم ۱۰۰ نفر و در هشت ماه گذشته ۴۰۲ نفر در ایران اعدام شدند

سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه تازه‌ای اعلام کرد که در ماه اوت دست‌کم ۱۰۰ نفر در ایران اعدام شدند و شمار اعدام‌ها در هشت ماه نخست سال جاری میلادی، به دست‌کم ۴۰۲ نفر رسید. بنا به این گزارش، ۱۱ شهروند افغانستانی در بین اعدام‌شدگان ماه اوت بودند. اتهام ۵۰ نفر از اعدام‌شدگان قتل عمد و ۴۶ نفر مربوط به مواد مخدر بود. همچنین هشت شهروند بلوچ و ۹ شهروند کُرد در میان اعدام‌شدگان این ماه بودند و از مجموع ۱۰۰ اعدام ثبت‌شده در ماه اوت تنها شش مورد (شش درصد) را رسانه‌های رسمی اعلام کردند. سازمان حقوق بشر ایران با بیان این‌که پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری در ایران، اجرای احکام اعدام شدت بیشتری گرفته ‌است، بار دیگر خواهان واکنش جامعه بین‌المللی به موج اعدام‌ها در ایران شده است. محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: «اعدام دست‌کم صدنفر فقط در یک‌ماه باید واکنش قوی جامعه جهانی را در برداشته‌ باشد. قربانیان ماشین اعدام جمهوری اسلامی ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند که بدون دادرسی عادلانه با هدف ایجاد ترس در جامعه کشته می‌شوند. مردم، نهادهای مدافع حقوق بشر و جامعه‌جهانی باید با کارزار‌های اعتراضی، محکومیت و فشار سیاسی، هزینه را برای حکومت بالا ببرند.»

نیروهای امنیتی دست‌کم دوتن از خانواده‌های دادخواه اعتراضات ۱۴۰۱ را دستگیر کردند

برمبنای گزارش منابع حقوق بشری نیروهای امنیتی سه‌شنبه ۱۳ شهریور/سوم سپتامبر سیاوش سلطانی، فرزند کبری شیخه را در مهاباد دستگیر کرده و با خود به مکان نامعلومی بردند. طبق گزارش «کُردپا» نیروهای امنیتی بدون ارئه حکم قضایی به منزل سیاوش سلطانی یورش برده و با خشونت او را با خود بردند. دلیل بازداشت و اتهام‌های مطروحه علیه او مشخص نیست. طبق گزارش فعالان حقوق بشر کبری شیخه از شهروندانی‌ست که در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ کشته شد. نیروهای امنیتی او را در جریان تجمع‌های بعد از مراسم خاکسپاری اسماعیل مولودی، دیگر جانباخته اعتراضات «ژن، ژیان، ئازادی» هدف قرار دادند. او به همراه شاهو خضری و زانیار ابوبکری پنجم آبان ۱۴۰۲ در تیراندازی نیروهای ضد شورش و سپاه پاسداران، با گلوله جنگی کشته شد. نیروهای امنیتی روز سه‌شنبه برادر ۱۶ ساله زانیار ابوبکری را هم دستگیر کرده و با خود به جای نامعلومی بردند. «کُردپا» گزارش داده است که رامیار ابوبکری به‌صورت مشابه، با یورش نیروهای امنیتی، بدون حکم قضایی و با خشونت در منزل خانوادگی دستگیر شده است. از محل نگهداری، دلیل بازداشت و اتهام‌های مطروحه علیه او اطلاعی منتشر نشده است. در عین‌حال در کردستان ایران دو شهروند دیگر نیز به دلایل نامعلوم بازداشت شده‌اند. طبق گزارش رسانه «کرُدپا» نیروهای امنیتی در مهاباد امید احمدنژاد، ۳۵ ساله و اهل روستای قجی آباد از توابع مهاباد و در شاهین‌دژ ناصر مرادی، اهل روستای «قوزلوی افشار» شاهین‌دژ را به‌ترتیب سه‌شنبه ۱۳ شهریور و یکشنبه ۱۱ شهریور بدون حکم قضایی بازداشت کرده و با خود برده‌اند. خانواده‌های این شهروندان به‌رغم پیگیری در بی‌خبری به سر می‌برند.

ترکیه اعلام کرد یک شهروند کوزوو را به دلیل تأمین مالی شبکه موساد در ترکیه دستگیر کرده است

منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند این کشور هفته گذشته یک شهروند کوزوو را که در ترکیه فعالیت می‌کرده به اتهام جاسوسی برای موساد دستگیر کرده‌اند. سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه (میت) گفته است فرد دستگیرشده به نام لیریدون رجپی، شبکه موساد را در ترکیه «مدیریت مالی» می‌کرده و برای عوامل میدانی موساد که «با پهپاد فیلم‌برداری می‌کردند یا در حال پیش‌بردن جنگ روانی علیه سیاستمداران فلسطینی و جمع‌آوری اطلاعات درباره وضعیت سوریه بودند، پول می‌فرستاده است». منابع امنیتی ترکیه می‌گویند «میت»، رجپی را پس از ورود به ترکیه در ۲۵ اوت سال جاری تحت نظر قرار داده و پلیس ضد تروریسم استانبول او را ۳۰ اوت بازداشت کرده است. این منابع گفته‌اند او به انتقال پول به عوامل اسرائیل در ترکیه اعتراف کرده و دادگاه استانبول او را به زندان فرستاده است. سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه ادعا می‌کند که موساد از کشورهای اروپای شرقی، به‌ویژه کوزوو برای مخبرهای خود در ترکیه و سوریه، از جمله از طریق «وسترن یونیون» و ارزهای دیجیتال پول ارسال کرده است. ترکیه در اوایل سال جاری هم از دستگیری چندین نفر به اتهام ارتباط با موساد خبر داد و در ماه‌های گذشته نیز موضع سرسختانه‌ای علیه جنگ اسرائیل در غزه اتخاذ کرده است.

جانشین فرمانده پلیس راه اعلام کرد روزانه ۴۵ تا ۵۰ نفر در ایران در حوادث رانندگی کشته می‌شوند

سیاوش محبی، جانشین فرمانده پلیس راه ایران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مدعی شد «ایران جزو کشورهای پرتصادف جهان نیست» و در سال‌های اخیر «پیشرفت‌های خوبی در حوزه زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی» داشته است. او اما آمار‌های رسمی پزشکی قانونی را در مورد شمار کشته‌شدگان در حوادث رانندگی تأیید کرد و گفت: «برابر آمارها به‌طور میانگین روزانه بین ۴۵ تا ۵۰ نفر بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و روزانه هزار نفر نیز مجروح می‌شوند که از این تعداد ۱۰۰ نفر دچار معلولیت و بالغ بر ۲۰۰ خانواده دچار کاهش شدید درآمد و حتی فقر می‌شوند». جانشین فرمانده پلیس راه کشور «بی‌کیفیتی خودرو»‌ها را دلیل اصلی حوادث رانندگی در ایران دانست و گفت: «در سال گذشته حدود ۲۰ هزار و ۴۵ نفر در اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند. متاسفانه علاوه بر عامل انسانی، برخی از خودروها نیز کیفیت لازم را ندارند و زیرساخت‌ها نیز در جاده‌ها مناسب نیست». او اما افزود در چهار ماه ابتدای سال جاری شمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. سیاوش محبی خواستار افزایش تعداد دوربین‌های ثبت تخلف از بیش از ۲۰۰۰ دوربین به ۶۰۰۰ دوربین شد. جاده‌های حادثه‌خیز و خودروهای فاقد استانداردهای ایمنی دو عامل موثر در مرگ بر اثر حوادث رانندگی هستند. خودروسازان در ایران به دلیل نزدیکی به سیاستمداران و صاحبان قدرت در سال‌های گذشته مانع انجام تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی و کاهش تعرفه واردات خودرو خارجی شده‌اند. نتایج تحقیقات محدودی نیز که انجام شده هرگز منتشر نشده است. تصادف‌های جاده‌ای در ایران سالانه هزاران نفر را هم به‌شکل مادام‌العمر دچار معلولیت می‌کند.