ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان ارمنستان به عضویت در دیوان کیفری بین‌المللی رأی مثبت داد

پارلمان ارمنستان سه‌شنبه ۱۱ مهر / ۳ اکتبر با عضویت این کشور در دیوان کیفری بین‌المللی موافقت کرد. نمایندگان پارلمان با ۶۰ رأی موافق در مقابل ۲۲ رأی مخالف به «اساسنامه رُم» که بنیاد معاهده دیوان کیفری بین‌المللی را تشکیل می‌دهد، رأی مثبت دادند. «اساسنامه رم» در تاریخ ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۸ به موجب تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل، در یک کنفرانس بین‌المللی با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در شهر رم ایتالیا اعلام شد. این تصمیم پارلمان ارمنستان احتمالاً روابط تیره ارمنستان با روسیه را پرتنش‌تر خواهد کرد. مسکو پیش‌تر این پروژه را «بسیار خصمانه» توصیف کرده بود. مقام‌های دولتی ارمنستان تأکید کرده‌اند که تلاش برای پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی ربطی به روسیه ندارد و دلیل آن «تجاوزهای آذربایجان» است. دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه هلند در آغاز سال جاری میلادی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را صادر کرد. کشورهایی که «اساسنامه رم» را امضا کرده‌اند موظفند پوتین را به محض ورود به قلمرو خود دستگیر کنند. دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به جرایمی همچون نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی تشکیل می‌شود.

آلمان خواهان استقرار دائمی نیروهای سازمان ملل در قره‌باغ کوهستانی شد

در پی اعزام تیمی از سازمان ملل به قره‌باغ کوهستانی، دولت آلمان از ناظران بین‌المللی خواست که در این منطقه بمانند تا به ایجاد «اعتماد» در میان غیرنظامیان کمک کنند. وزارت خارجه آلمان سه‌شنبه ۱۱ مهر / ۳ اکتبر اعلام کرد: «این گامی مثبت است که آذربایجان برای نخستین بار به ناظران سازمان ملل متحد اجازه ورود به قره‌باغ کوهستانی را داده است.» آلمان گفته است غیرنظامیان به حضور دائمی این نیروها نیاز دارند، زیرا «تنها شفافیت می‌تواند به وعده آذربایجان در حمایت از حقوق همه ساکنان و کسانی که بازمی‌گردند اعتماد ایجاد کند». تیم سازمان ملل پس از سفر یک‌روزه خود به قره‌باغ کوهستانی اعلام کرد که هیچ آسیبی به زیرساخت‌های عمرانی عمومی در خان‌کَندی (به ارمنی: اِستِپاناکِرت) مرکز این منطقه مشاهده نکرده، زیرساخت‌های کشاورزی و نهادهای فرهنگی و مذهبی آسیبی ندیده‌اند و هیچ نشانه‌ای از خشونت علیه غیرنظامیان نیز وجود ندارد. آذربایجان برای بازپس‌گیری کنترل کامل بر قره‌باغ کوهستانی، ۲۸ شهریور / ۱۹ سپتامبر حمله برق‌آسایی به این منطقه انجام داد و از نیروهای ارمنی خواست که سلاح‌های خود را زمین بگذارند و دولت جدایی‌طلب خود را منحل کنند. دولت جدایی‌طلب قره‌باغ کوهستانی (جمهوری آرتساخ) ۶ مهر / ۲۸ سپتامبر اعلام کرد که خود را تا پایان سال جاری میلادی منحل می‌کند. در حال حاضر تقریباً همه ۱۲۰ هزار نفر ارمنی ساکن این منطقه به ارمنستان گریخته‌اند.

به‌دنبال بمب‌گذاری در آنکارا دولت ترکیه ده‌ها تن را بازداشت کرد

پلیس ترکیه دو روز پس از یک حمله انتحاری در آنکارا، پایتخت این کشور حداقل ۶۷ نفر را به اتهام ارتباط با مبارزان کرد بازداشت کرده است. به گزارش الجزیره علی یرلی کایا، وزیر کشور ترکیه سه‌شنبه ۱۱ مهر/ ۳ اکتبر خبر داد پلیس این کشور در ۱۶ استان طی یک سری عملیات ۵۵ نفر مظنون به عضویت در ساختار اطلاعاتی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) را بازداشت کرد. یرلی کایا در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت حداقل ۱۲ عضو مظنون پ‌ک‌ک در یک عملیات جداگانه در پنج استان دستگیر شدند. به گفته وزیر کشور ترکیه حدود ۱۳ هزار و چهارصد پرسنل امنیتی در این عملیات شرکت کردند. صبح یکشنبه یکم اکتبر، ساعاتی پیش از سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی، یک بمب‌گذار انتحاری بمبی را در نزدیکی ورودی وزارت کشور ترکیه منفجر کرد. مرد مسلح دوم نیز در تیراندازی با پلیس کشته شد. در این حمله دو افسر پلیس به‌طور جزئی زخمی شدند. به نقل از یک وب‌سایت خبری نزدیک به این گروه، پ‌‌ک‌‌ک مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. پس از آن، هواپیماهای جنگی ترکیه چندین نقطه را با این احتمال که اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه در شمال عراق و رهبر این گروه در آن‌جا مستقرند بمباران کردند.

بی‌خبری از وضعیت پرونده و اتهام‌های مهرناز خرمی و افزایش نگرانی‌ها پس از انتقال او به بازداشتگاه کاظمی ساری

‏براساس گزارش‌های رسیده به «زمانه» مهرناز خرمی، از فعالان رسانه‌ای ساکن نوشهر که پیش‌تر توسط نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر شده بود، به بازداشتگاه کاظمی در زندان ساری منتقل شده است. طبق خبرهای رسیده پرونده او نیز به شعبه یک بازپرسی نوشهر انتقال پیدا کرده است. بازداشتگاه کاظمی ساری به آزار و بدرفتاری با زندانیان شهرت دارد و همان بازداشتگاهی‌ است که پیش‌تر جواد روحی، از بازداشت‌شدگان در اعتراض‌های سراسری به قتل ژینا (مهسا) امینی در آن تحت شکنجه قرار گرفت و در نهایت جانش را به‌طرزی مشکوک به قتل حکومتی از دست داد. انتقال مهرناز خرمی به این بازداشتگاه نگرانی‌ها را نسبت به وضعیت او افزایش داده است. مهرناز خرمی از نیمه‌شب ۳۱ شهریور که نیروهای اطلاعات سپاه با حمله به منزلش او را بازداشت کردند، چند تماس کوتاه تلفنی با خانواده داشته با این‌حال خانواده از وضعیت پرونده و اتهام‌های او بی‌خبرند. گفته می‌شود مهرناز خرمی از حق درمان نیز محروم شده است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان اعلام کرد هفت نفر در این استان به اتهام وابستگی به داعش دستگیر شده‌اند

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از دستگیری هفت نفر در این استان خبر داد. به گفته این مقام قضایی جمهوری اسلامی نیروهای اداره کل اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در یک اقدام مشترک این افراد را دستگیر کرده‌اند. دادستان عمومی و انقلاب کرمان مدعی شد دستگیرشدگان از اعضای یک «شبکه تروریستی» وابسته به داعش و «آماده اقدام عملیاتی» بوده اند. هویت آن‌ها مشخص نیست. پیش‌تر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ادعا کرده بود طی سلسله عملیات‌های همزمان در استان‌های تهران، البرز و آذربایجان غربی، «چندین پایگاه و خانه‌ تیمی تروریست‌ها» را مورد حمله قرار داده و ۲۸ نفر از «اعضای شبکه‌ تروریستی» را بازداشت کرده است. وزارت اطلاعات مدعی شد که این افراد «وابسته به گروه داعش» بوده و تعدادی از آن‌ها سابقه حضور در سوریه، افغانستان، پاکستان و اقلیم کردستان عراق را داشته‌اند.