ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عیسی عمرو، فعال حقوق بشری فلسطینی یکی از برندگان امسال جایزه نوبل آلترناتیو شد

برندگان جوایز نوبل آلترناتیو پنج‌شنبه ۱۲ مهر / ۳ اکتبر در استکهلم معرفی شدند. امسال نیز همچون دوره‌های قبلی این جایزه به چهار فرد یا نهاد مدنی اعطا شد. عیسی عمرو، فعال حقوق بشر فلسطینی و سازمان او به نام «جوانان علیه شهرک‌سازی» این جایزه را به‌خاطر آن‌که برای زندگی آزاد و با عزت فلسطینی‌ها مبارزه کرده، دریافت می‌کند. بنیاد اهداکننده نوبل آلترناتیو گفته است که عیسی عمرو ۴۴ ساله «مقاومت بدون خشونت را تنها راه دستیابی به عدالت و صلح برای مردم فلسطین می‌داند» و «تعهد مستمر او به عدم خشونت در تضاد کامل با خشونت ناشی از اشغال اسرائیل است». این فعال فلسطینی همچنین «زندگی خود را وقف مقاومت غیرخشونت‌آمیز علیه اشغالگران اسرائیل در شهر الخلیل کرانه باختری کرده است». جوآن کارلینگ ۶۱ ساله، برنده بعدی این جایزه بیش از ۳۰ سال است که برای حقوق مردمان بومی در فیلیپین و فراتر از آن مبارزه کرده و تهدید به مرگ و دستگیری‌های غیرقانونی شده است. حتی متهم کردن او به «تروریست» هم مانع فعالیت‌های او برای دستیابی حقوق بومیان در مواجهه با فروپاشی زیست‌محیطی نشده است. آنابلا لموس، فعال محیط زیستی از موزامبیک و مدیر سازمان «عدالت محیط زیستی» نیز به‌دلیل مبارزه با شرکت‌های بزرگ سوخت فسیلی و پیامدهای منفی پروژه‌های این شرکت‌ها بر زندگی مردم محلی این جایزه را دریافت کرد. پروژه تحقیقاتی Forensic Architecture در دانشگاه لندن که توسط ایال وایزمن، معمار بریتانیایی-اسرائیلی تأسیس شده است، به دلیل پیشگامی در روش‌های جدید برای ترکیب فن‌آوری در فعالیت‌های حقوق بشری، نوبل آلترناتیو را به‌دست آورد. این پروژه از اطلاعات قابل دسترس و شبیه‌سازی‌های دیجیتالی استفاده می‌کند تا نقض حقوق بشر و نقض محیط زیست را مستند کند.

الجزیره می‌گوید ایران در پیامی غیرمستقیم به آمریکا گفته که مرحله خویشتن‌داری یک‌جانبه پایان یافته است

شبکه الجزیره به‌نقل از یک منبع ایرانی نوشته است که ایران پیامی را از طریق قطر به ایالات متحده آمریکا ارسال کرده و در آن به تنش‌های منطقه‌ای فزاینده پرداخته است. بنا به این گزارش، تهران در این پیام به واشنگتن گفته که «مرحله خویشتن‌داری یک‌جانبه پایان یافته است». این منبع همچنین گفته است که هرگونه حمله اسرائیل با «پاسخ غیرمتعارف» مواجه خواهد شد که شامل هدف قرار دادن زیرساخت‌های اسرائیل می‌شود. در این پیام غیرمستقیم همچنین تأکید شده است که ایران خواهان جنگ منطقه‌ای نیست.

جمهوری اسلامی ایران طی دو روز حداقل ۱۰ زندانی را اعدام کرد

بر اساس گزارش‌های منتشر شده سحرگاه ۱۱ مهر هفت زندانی در زندان قزلحصار و یک زندانی در وکیل‌آباد مشهد به دار آویخته شدند. ۱۲ مهر نیز دو زندانی در زندان دستگرد اصفهان به اتهام قتل «قصاص» شدند. سازمان حقوق بشر ایران هویت دو زندانی اعدام شده در صبح ۱۲ مهر را امیرحسین عطایی و محمود عطایی اعلام کرد. در ۱۱ مهر هم دستکم هفت زندانی در زندان قزلحصار به دار آویخته شدند. روزنامه همشهری دو تن از زندانیان اعدام شده را تبعه افغانستان معرفی کرد که سال ۱۳۹۸ به همراه پنج متهم دیگر به اتهام «تجاوز» بازداشت شدند. یکی از متهمان این پرونده تبرئه شده است اما چهار متهم دیگر به گفته همشهری در انتظار اجرای حکم اعدام هستند. این گزارش اشاره‌ای به هویت و تابعیت سایر متهمان نکرد. برجسته کردن تبعیت متهمان در رسانه‌ها با هدف تحریک افکار مهاجرستیزانه صورت می‌گیرد. هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هم هویت سه تن از زندانیان اعدام شده را حمزه شهبازی و فضل‌الله پورنصیری که به اتهام «جرایم مربوط به مواد مخدر» بازداشت شده بودند و بهنام حسین دستجردی که به اتهام قتل به قصاص محکوم شده بود، گزارش کرد. رکنا، خبرگزاری حوادث ایران هم بدون افشای نام و نام خانوادگی نوشت یکی از زندانیانی که سحرگاه ۱۱ مهر اعدام شد، زن بود. به گفته رکنا او متهم بود همسر خود را به قتل رسانده است. دو زندانی دیگر هم که هنوز احراز هویت نشده‌اند به اتهام قتل به قصاص محکوم شده بودند. در یک خبر دیگر سازمان حقوق بشر ایران از اعدام یک زندانی به نام وحید نوروزی در زندان وکیل‌آباد مشهد خبر داد. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، جمهوری اسلامی از آغاز سال ۲۰۲۴ دستکم ۴۸۶ زندانی را اعدام کرده است.

مجید دیوانی از فرماندهان سپاه در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد

رسانه‌های حکومتی ایران پنج‌شنبه ۱۲ مهر خبر دادند که مجید دیوانی، از مسئولان سپاه پاسداران در سوریه، در حمله هوایی دو روز پیش اسرائیل به دمشق، مجروح شد و روز پنج‌شنبه در اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد. اسرائیل بامداد سه‌شنبه ۱۰ مهر سه بار به پایتخت سوریه حمله کرد و مناطقی از آن و به‌ویژه منطقه «المزه» در جنوب شرق دمشق را هدف قرار داد. خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) پس از آن گزارش داد که در حمله هوایی اسرائیل به دمشق سه غیرنظامی کشته و ۹ نفر زخمی شدند. این خبرگزاری افزود پدافند هوایی سوریه «هدف‌های متخاصم» را در نزدیکی دمشق سه بار متوالی در یک شب رهگیری کرد.

شمار کارگران کشته شده در معدن زغال‌سنگ طبس به ۵۲ تن رسید

استاندار خراسان جنوبی مرگ یکی دیگر از کارگران معدن زغال‌سنگ معدن‌جو در طبس را تایید کرد. جواد قناعت، استاندار استان خراسان جنوبی چهارشنبه ۱۱ مهر در «دیدار با خانواده کارگران مصدوم و جان باخته» معدن زغال‌سنگ معدن‌جو گفت: «با فوت یکی دیگر از مصدومان حادثه معدن طبس در بیمارستان یزد تعداد جان‌باختگان این حادثه به ۵۲ نفر رسید.» به گفته او سه کارگر مصدوم هم «دچار مرگ مغزی شدند». قناعت گفت اعضای پیکر دو تن از این کارگران «اهدا شده است». پیش از این مسئولان دولتی در دو مرحله شمار کارگران فوت شده را ۵۱ تن اعلام کرده بودند. انفجار در معدن زغال‌سنگ معدن‌جو طبس ۳۱ شهریور رخ داد. نیروهای امدادنجات تا چهارم مهر پیکر ۴۹ کارگر جان‌باخته را از معدن خارج کردند و همزمان گزارش شد ۱۶ کارگر مصدوم شده‌اند. در روزهای بعد نیز مسئولان دولتی گفتند سه تن از کارگران مصدوم دچار مرگ مغزی شدند. استاندار خراسان جنوبی مدعی شد بنا بر تصمیم شرکت معدن‌جو ۲۰۰ میلیون تومان به خانواده کارگران جان‌باخته و ۵۰ میلیون تومان به خانواده کارگران مصدوم «برای مساعدت پرداخت خواهد شد». بر اساس روایت کارگران بی‌توجهی به میزان گاز موجود در معدن علت انفجار در ۳۱ شهریور بود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما پیش از مشخص شدن نتیجه کزارش‌های کارشناسی مدعی شده بود که در معدن امور ایمنی رعایت شده است.

مرزبانان ایران یک کولبر دیگر را در نوسود کشتند

شامگاه چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ ماموران مرزبانی در نوسود به گروهی از کولبران شلیک کردند که موجب قتل یک کولبر شد. کولبرنیوز هویت این کولبر را که پس از انتقال به بیمارستان قدس پاوه به دلیل شدت جراحات جان باخت، طارق نظری، متاهل، دارای سه فرزند و ساکن جوانرود گزارش کرد. بر اساس گزارش این رسانه که به صورت ویژه اخبار مربوط به کولبران را پوشش می‌دهد در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳ دستکم ۳۶ کولبر کشته و ۱۰۶ کولبر مجروح شدند. سقوط از بلندی، تیراندازی ماموران مرزبانی، انفجار مین یا ضرب و شتم به دست ماموران نظامی از عوامل مرگ یا مصدومیت کولبران گزارش شده است که در میان این عوامل تیراندازی ماموران مرزبانی با ۸۷ درصد بیشترین فراوانی را دارد. به بیان دیگر تیراندازی یا ضرب و شتم به دست ماموران مرزبانی علت جان باختن یا مصدومیت ۱۲۴ کولبر در شش ماه نخست سال بوده است. همچنین حداقل ۱۰ تن از کولبرانی که مصدوم یا کشته شدند، کودک بودند. کولبرنیوز می‌گوید آمار مرگ و مصدومیت کولبران در مقایسه با شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، ۶۷ درصد افزایش یافته است.