ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مريم سادات يحيوی فعال سياسی به زندان اوین منتقل شد

یکی از نزدیکان مريم سادات يحيوی اعلام کرد که این فعال سياسی و مدنی یکشنبه ۱۳ اسفند ضمن معرفی خود به شعبه اجرای احکام دادسرای مقدس (اوین) برای گذراندن دوران محکومیت خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد. پیش از این، دادگاه انقلاب اسلامی مریم سادات یحیوی را با اتهام‌هایی همچون تبلیغ علیه نظام به ۹ سال زندان محکوم کرده بود. این حکم اما در دادگاه تجدیدنظر به یک سال کاهش یافت. این فعال سیاسی در حالی به زندان اوین منتقل شده است که به دلیل ابتلا به بیماری سرطان اجرای حکم او به تعویق افتاده بود. مريم سادات يحيوی از فعالان اصلاح‌طلب است که در اتاق «جنبش سبز» در کلاب هاوس نیز عضو بود. پیش از این، او و تعدادی از دست‌اندرکاران این اتاق به وزارت اطلاعات احضار شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند.

کره جنوبی و آمریکا رزمایش سالانه خود را آغاز کردند

ارتش‌های کره‌ جنوبی و آمریکا رزمایش مشترک بهاره خود را از روز دوشنبه ۱۴ اسفند / ۴ مارس آغاز کردند. تعداد نیروهای نظامی شرکتکننده در رزمایش نظامی امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. مقام‌های مسئولِ برگزاری رزمایش، مقابله بهتر با تهدید رو به افزون هسته‌ای و موشکی کره شمالی را دلیل افزایش این نیروها عنوان کرده‌اند. هدف اولیه این رزمایش خنثی کردن تهدید هسته‌ای کره شمالی از جمله توسط شناسایی و هدف قرار دادن موشک‌های کروز است؛ موشک‌هایی که کره شمالی مدعی است که می‌تواند کلاهک هسته‌ای بر روی آن‌ها سوار کند. رزمایش امسال آمریکا و کره جنوبی نخستین رزمایش پس از آن است که پیونگ یانگ توافق نظامی نوامبر سال ۲۰۱۸ بین دو کره‌ را که برای کاهش تنش‌ها طراحی شده بود، لغو کرد.

کره جنوبی برای تعلیق مجوز پزشکان اعتصابی به دلیل امتناع از پایان دادن به اعتصاب اقداماتی انجام می‌دهد

دولت کره جنوبی از روز دوشنبه ۱۴ اسفند / ۴ مارس اقداماتی را برای تعلیق پروانه پزشکی هزاران پزشک جوان اعتصابی آغاز کرده است. روز یکشنبه مهلتی که دولت برای پایان دادن به اعتصاب تعیین کرده بود به پایان رسید. اعتصاب پزشکان و کارآموزان به شدت بر روی کار بیمارستان‌ها تأثیر گذاشته است. حدود ۹ هزار کارورز و دستیار دو هفته گذشته را در اعتصاب بوده‌اند. اعتراض اعتصاب‌کننده‌ها به تصمیم اخیر دولت برای افزایش تعداد ورودی‌های دانشگاه‌های پزشکی است.

تنش‌ها در دریای سرخ درآمدهای مصر از کانال سوئز را بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است

با ادامه تنش‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن، درآمدهای مصر از طریق کانال سوئز ظرف دو ماه گذشته حدود ۷۴۵ میلیون دلار بوده است که کاهش بیش از ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. اسامه ربیع، رئیس اداره کانال سوئز در این باره گفت: «درآمد حاصل از هزینه‌های ترانزیت از کانال سوئز از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا ۲۶ فوریه، حدود ۵۰,۷ درصد کاهش یافته است در حالی که میزان درآمدهای مصر از این کانال در مدت مشابه سال گذشته حدود یک میلیارد و ۴۶۹ میلیون دلار بوده است که کاهشی حدود ۷۲۴ میلیون دلار را نشان می‌دهد. اسامه ربیع افزود شمار کشتی‌هایی که در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۴ از این کانال عبور کرده‌اند به دو هزار و ۳۰۰ فروند می‌رسد در حالی که در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۳، این تعداد حدود سه هزار و ۹۰۰ کشتی بوده است. رئیس اداره کانال سوئز پیش‌بینی کرد در صورت ادامه تنش‌ها در دریای سرخ و تهدیدهای حوثی‌های یمن برای کشتیرانی در تنگه باب المندب، درآمد مصر از این کانال در سال ۲۰۲۴ به حدود پنج میلیارد دلار کاهش یابد. در همین پیوند، اولگ کوبیاکوف، مدیر دفتر ارتباط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) با روسیه گفت تنش در تنگه باب المندب و دریای سرخ تأثیر منفی بر تجارت جهانی مواد غذایی می‌گذارد. کوبیاکوف گفت هزینه باربری کشتی‌هایی که از این مسیر عبور می‌کنند چهار برابر افزایش و جابه‌جایی کالاها ۳۰ درصد کاهش یافته است.

نیکی هیلی درانتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در پایتخت آمریکا دونالد ترامپ را شکست داد

نیکی هیلی داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، در انتخابات مقدماتی واشنگتن‌دی‌سی نخستین پیروزی خود را کسب کرد. روز یکشنبه ۱۳ اسفند / ۳ مارس، نیکی هیلی که آخرین نفر باقی‌مانده در رقابت جمهوری‌خواهان برای کسب نامزدی حزب در مقابل ترامپ است نزدیک به ۶۳ درصد آرای انتخابات مقدماتی پایتخت از حزب جمهوری‌خواه را برد. ترامپ در مقابل، کمی بیش از ۳۳ درصد آرا را به‌دست آورد. هر چند این نتیجه تأثیر چندانی به حال نیکی هیلی ندارد و احتمالاً در باقی رقابت‌های پیش رو ترامپ برنده خواهد شد، اما جنبه‌ای نمادین دارد. نیکی هیلی فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی و سفیر سازمان ملل در دولت ترامپ در ویدیوی اعلام کارزار انتخاباتی‌اش خود را عضوی از «رهبری نسل جدید» نامیده و بر تجربه‌اش به‌عنوان دختر یک مهاجر هندی تأکید کرده است. نیکی هیلی نسبت به ترامپ مواضع متناقضی دارد، گاه طرفدار جدی و گاه منتقد سرسخت ترامپ است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پنجم نوامبر ۲۰۲۴/ ۱۵ آبان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

نیروهای امنیتی دو فرزند عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه زاهدان را بازداشت و سپس آزاد کردند

صبح دوشنبه ۱۴ اسفند نیروهای امنیتی در پلیس راه زاهدان به خاش خودروی عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه زاهدان و خانواده او را متوقف کرده و دو فرزند نوجوان او به نام‌های فاروق و حسان را بازداشت کردند. بنا به گزارش «کمپین فعالین بلوچ» آن‌ها در حال سفر به مناطق سیل‌زده بودند که این اتفاق افتاد. شبکه «حال‌وش» که خبرهای بلوچستان را منتشر می‌کند نوشته است که هیئت همراه عبدالحمید اسماعیل‌زهی متشکل از هشت خودرو بود و علت این اقدام نیروهای امنیتی شرکت نکردن امام جمعه زاهدان در انتخابات اخیر بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که عبدالحمید اسماعیل‌زهی در اعتراض به اقدام نیروهای امنیتی محل را ترک نکرده و منتظر رهایی دو فرزند خود شده است. سرانجام نیروهای امنیتی فرزندان او را رها کرده‌اند و عبدالحمید اسماعیل‌زهی به همراه اعضای خانواده و دیگر همراهان به سفر خود ادامه داده‌اند.

سخنگوی صنعت آب: حقابه هیرمند دریافت نشده و ورودی آب از افغانستان به ایران صفر است

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب ایران درباره آخرین دریافت حقابه هیرمند از افغانستان گفت: «متأسفانه تاکنون حقابه ایران و مردم سیستان و بلوچستان از هیرمند داده نشده و پارسال هم آبی که رهاسازی شد وارد شوره‌زارها و گودزره در خاک افغانستان شد.» بزرگ‌زاده با بیان این‌که «در سال آبی جاری ورود آب به ایران از هیرمند صفر بوده است»، افزود: «آن‌چه مسلم است ما حقابه خودمان را از هیرمند دریافت نکرده‌ایم و باید طرف مقابل به معاهده تن در دهد و حقابه ایران را پرداخت کند.» به‌تازگی شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان با تأکید بر تعهد کابل نسبت به حقابه ایران گفت در حال حاضر آب به اندازه رفع نیازمندی شهروندان افغانستان وجود دارد، نه مقداری که به سمت ایران رها شود. او تأکید کرد که در صورت افزایش آب در رودخانه هلمند و رفع چالش‌های آبی افغانستان، حقابه ایران پرداخت خواهد شد.