ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو زندانی بلوچ دیگر را اعدام کردند؛ دست‌کم ۲۰ زندانی بلوچ در پنج روز گذشته اعدام شده‌اند

سرکوب شهروندان بلوچ در حالی در سکوت خبری رسانه‌ها ادامه دارد که بنا بر گزارش خبرگزاری «حا‌ل‌وش» سحرگاه پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام یک زندانی بلوچ به اتهام مرتبط با «مواد مخدر» در زندان وکیل‌آباد مشهد به اجرا درآمد. هویت این اعدامی بلوچ، نوراحمد زاروزهی (نهتانی) عنوان شده است. بر پایه این گزارش، زاروزهی نوراحمد درسال ۹۹ در مشهد بازداشت و از دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بود. خبرگزای «حال‎‌وش» همزمان در گزارشی دیگر از اعدام یک زندانی دیگر بلوچ در سحرگاه پنج‌شنبه ۱۴ ادیبهشت‌ماه مرتبط با «مواد مخدر» در زندان تربت جام خبر داده و نوشته است که این زندانی بلوچ را بدون اطلاع خانواده به دار آویختند. نام این زندانی بلوچ ادریس گرگیج، متولد ۱۳۷۱، متأهل، دارای پنج فرزند و اهل منطقه کریم‌آباد زاهدان عنوان شده است. حال‌وش با انتشار اسامی شماری از اعدام‌شدگان بلوچ در روزهای اخیر اعلام کرده است که در پنج روز گذشته دست‌کم ۲۰ تن از زنداانیان بلوچ در زندان‌های ایران به دار آویخته شدند. هویت این زندانیان که از سوی این خبرگزای منتشر شده است، عبارت است از:‌ مدینه سبزوان ۳۹ ساله، یک زن با (هویت نامشخص)، موسی گرگیج ۵۵ ساله، احسان گرگیج ۳۰ ساله، محمد شیبک ۳۳ ساله، عبدالله زاروزهی ۴۷ ساله، عید محمد شادمان، محمود رحمانی، امین الله کریمی قلجایی ۴۰ ساله، نعمت الله ریگی لادیز ۴۸ ساله، گل محمد نارویی ۳۱ ساله، عبدالستار شاهوزهی، صبور شه بخش ۳۲ ساله، لال محمد نارویی براهویی ۴۳ ساله، عبدالبصیر بژم (توتازهی) ۲۹ ساله، امیر رامشک ۳۴ ساله، جابر امینی فر ۳۰ ساله، نوراحمد نهتانی ۴۰ ساله، ادریس گرگیج فرزند. بر اساس گزارش خبرگزاری حال‌وش از ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ تا ۱۲ اردیبهشت سال جاری، دست‌کم ۱۲۴ زندانی بلوچ در زندان‌های مختلف کشور اعدام شده‌اند.

رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران: از هشت دانشجوی بازداشتی دانشکده، هفت دانشجو با سهمیه ایثارگران بودند

ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در یک سخنرانی در فرهنگسرای رسانه گفت: «در حوادث سال ۱۴۰۱، هشت دانشجو در دانشکده ما دستگیر شدند پیگیری کردم ۷ دانشجو مربوط به سهمیه ایثارگران بودند. پدر‌های آن‌ها جانباز و شیمیایی و سپاهی بودند.» متقی همچنین گفت: «اگر بخواهیم ساختار را حفظ کنیم باید مشروعیت ساختار را حفظ کنیم.» براساس آمار «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» از ۲۶ شهریور تا ۲۴ آذر ۱۴۰۱، ۶۳۷ دانشجو بازداشت شدند. مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند گروهی از دانشجویان بازداشت‌شده آزاد شده‌اند اما آمار دقیق ارائه نشده است.

۲۸ سازمان و فعال حقوق بشر: مردم سیستان و بلوچستان سزاوار این هستند که آزادانه و بدون ترس از مجازات اظهار نظر کنند

‌۲۳ سازمان فعال در زمینه آزادی اینترنت و حقوق بشر به همراه پنج فعال این حوزه در بیانیه‌ای با هدف جلب توجه فوری جامعه جهانی به نقض مداوم حقوق‌بشر در سیستان و بلوچستان با توجه به قطعی مکرر اینترنت در این استان، از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند که حکومت جمهوری اسلامی را وادار کنند که تحمیل قطعی اینترنت برای سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر را متوقف کند. این سازمان‌‌ها زیر نام ائتلاف « #KeepItOn» با هدف پایان دادن به قطع دسترسی به اینترنت مبارزه می‌کنند. در بیانیه این گروه اشاره شده است که با گذشت بیش از سه ماه تظاهرات اعتراضی مردم استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه در شهر زهدان، در هر جمعه و هم‌زمان با نماز جمعه و تظاهرات در پی آن مردم این مناطق دچار قطعی اینترنت می‌شوند. به گفته این فعالان حقوق بشر «این اختلال مداوم در اینترنت منجر به چالش‌های مهمی برای جامعه محلی شده که به شدت به ارتباطات آنلاین برای فعالیت‌های روزانه خود متکی هستند.» بیانیه فعالان آزادی اینترنت و تلاشگران حقوق بشر همچنین به واقعه «جمعه خونین» زاهدان که به دلیل خشونت نیروهای امنیتی و استفاده مکرر از سلاح گرم ده‌ها کشته به جا گذاشت اشاره کرده و نوشته است: «حکومت ایران در واکنش به اعتراض‌های جاری به اقدام‌های گوناگونی در جهت سرکوب مقاومت جاری متوسل شده؛ از جمله ایجاد اختلال شدید در داده‌های تلفن همراه در این استان و علی‌الخصوص در مناطقی که اعتراض‌ها در جریان است.» این بیانیه با استناد به ماده ۳۵ اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) که جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از اعضای آن است، از این اتحادیه و دبیرکل آن خواسته تا ایران را تحت فشار قرار دهند تا قطع کردن اینترنت را متوقف کند. نویسندگان این بیانیه حقوق بشری همچنین نوشته‌اند: «ما خواستار بررسی بیشتر نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران، از جمله تلاش برای ساکت کردن شهروندانش هستیم. مردم سیستان و بلوچستان مستحق این هستند که آزادانه و بدون ترس از مجازات اظهار نظر کنند.» گروه میدان، فمنا، حال وش، انجمن پن آمریکا، کمپین فعالان بلوچ، اتحاد برای ایران، اکسس ناو، شیرین عبادی و فریبا بلوچ از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

اعتصاب کارگران شرکت کاغذ پارس هفت‌تپه

گروهی از کارگران شرکت کاغذ پارس هفت‌تپه روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به کمی دستمزد، شرایط نامناسب کار و عدم امنیت شغلی دست از کار کشیدند و در محوطه شرکت تجمع کردند. کارگران اعتصابی در بخش‌های باگاس، فضای سبز و خدمات شرکت کاغذ پارس هفت‌تپه کار می‌کنند. کارگران قرارداد موقت دارند. روزانه ۱۲ ساعت کار می‌کنند. از زمان استراحت و مرخصی محروم‌اند. فیش حقوق ندارند و بیمه نیستند. یکی دیگر از موارد اعتراض کارگران نداشتن امنیت شغلی است. شماری از آن‌ها بیش از شش سال سابقه کار دارند اما پیمانکار از تبدیل وضعیت آن‌ها خودداری کرده است و هر لحظه در معرض اخراج قرار دارند.

اعتصاب کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن درود کرمان

کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن درود - کرمان پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست از کار کشیدند و در ایستگاه قطار زرند تجمع کردند. خواست کارگران اجرای طرح طبقه بندی و پرداخت حق سنوات است که از سال ۱۳۹۲ پرداخت نشده است. کارگران می‌گویند هر یک از آن‌ها ۱۰ میلیون تومان بابت بن کارگری و ۱۲۰ میلیون بابت سنوات معوقه از راه آهن طلبکارند. کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن که کارشان تعمیر خطوط راه آهن و حفاظت خطوط ریلی است با قراردادهای کوتاه مدت و به واسطه شرکت‌های پیمانکاری در راه آهن کار می‌کنند. آن‌ها بارها در ارتباط با پایین بودن دستمزد و تعویق مطالبات، سختی کار و نداشتن لباس کار و تجهیزات مناسب دست از کار کشیده‌اند.

آتش‌بس در سودان دوباره نقض شد

آتش‌بسی که از امروز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت / ۴ مه در سودان به‌اجرا در آمد، ساعاتی بعد نقض شد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، صبح پنج‌شنبه در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در خارطوم، پایتخت سودان، حملات هوایی و گلوله‌باران شدید صورت گرفت. صدای انفجار بمب و تیراندازی در بحری و اُم‌دُرمان دو شهر مجاور خارطوم نیز شنیده شد. آتش‌بس مورد توافق طرفین درگیری‌ها قرار بود تا پنج‌شنبه آینده، ۱۱ مه ادامه یابد. از زمان شروع جنگ در سه هفته پیش، آتش‌بس‌های ۷۲ ساعته بارها مورد مذاکره و توافق قرار گرفته اما مکرراً نقض شده است. در درگیری‌های سودان، ارتش این کشور و شبه‌نظامیان گروه «پشتیبانی سریع» برای کسب قدرت در مقابل یکدیگر قرار دارند.

فرمانده نیروی قدس سپاه می‌گوید آن‌چه خامنه‌ای درباره نابودی اسرائیل گفته بود «بر زمین نخواهد ماند»

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در حوزه علمیه قم در مورد برخی مسائل خارجی صحبت کرد و گفت اسرائیل و آمریکا در حال «ذلت» و «اضمحلال» هستند. او با بیان اینکه «پیش‌بینی ۲۵ ساله» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد نابودی اسرائیل «بر زمین نخواهد ماند»، گفت در حال حاضر «به برکت حرکت جمهوری اسلامی و رشد فرزندان اسلام (...) بعضی از روزها بیش از ۳۰ عملیات در کرانه باختری انجام می‌شود که رسانه‌های آن‌ها (اسرائیلی‌ها) تلاش بر عدم بیان آن دارند. قبل از مسلح شدن کرانه باختری هر ساله به اندازه انگشتان دو دست هم عملیات نمی‌شد». قاآنی تأکید کرد که «قدس (اورشلیم) هدف نهایی نیست؛ بلکه قدس هدف واسط است. (...) رهبر انقلاب بیان کرده‌اند که جوانان فلسطینی در قدس نماز خواهند خواند و ان‌شاءالله این سخن رهبر انقلاب محقق خواهد شد و با مقاومت و تشکیل بسیج جهانی سربازان جهان اسلام به سرانجام می‌رسد». اسماعیل قاآنی همچنین گفت جمهوری اسلامی انتقام خون قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس را که به‌دست آمریکا کشته شد، خواهد گرفت «اما سبک جمهوری اسلامی ایران متناسب با خود است». فرمانده نیروی قدس سپاه همچنین گفت در جهان «انتقال قدرت از غرب به شرق شروع شده و در این انتقال قدرت، جمهوری اسلامی باید جایگاه خود را پیدا کند».

دبیرکل اتحادیه عرب: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب «بسیار محتمل» است

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در گفت‌وگو با شبکه «الشرق» عربستان سعودی گفت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست آتی این اتحادیه در ریاض «بسیار محتمل» است. او با بیان این‌که باید گام به گام این موضوع را پیش برد، افزود این روند «با برگزاری یک نشست و سپس توافق کشورهای عضو اتحادیه عرب آغاز می‌شود و پس از آن دعوت‌نامه‌ای به سوریه ارائه خواهد شد و سپس سوریه در تمامی نشست‌های وزیران شرکت می‌کند و به فعالیت‌های اتحادیه عرب باز می‌گردد». اجلاس بعدی اتحادیه عرب ۱۹ مه در ریاض برگزار می‌شود. دولت‌های عربی پس از سرکوب معترضان توسط بشار اسد، حاکم سوریه در سال ۲۰۱۱ که به جنگ داخلی منجر شد، به سوریه پشت کردند. فروپاشی روابط با اخراج سوریه از اتحادیه عرب به اوج خود رسید.

وزیر کشور جمهوری اسلامی: در صورت تصویب لایحه تجمعات، به تناسب جمعیت شهرها مکان‌هایی برای تجمعات قانونی در نظر گرفته می‌شود

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت درباره ارسال لایحه برگزاری تجمعات قانونی به مجلس و تاثیر آن در برگزاری تجمعات گفت: «در این لایحه پیش‌بینی کرده‌ایم به تناسب جمعیت شهر‌ها، مناطق مختلفی برای برگزاری تجمعات در نظر گرفته شود. ما می‌توانیم منتظر تصویب قانون باشیم ولی برای اجرای آن باید دستور‌‌العملی هم تهیه کنیم که در این زمینه مشکلی وجود ندارد. اگر لایحه تصویب شود باید مکان‌هایی برای تجمع در نظر بگیریم.» لایحه نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها که به پیشنهاد معاونت حقوقی ابراهیم رئیسی در جلسه دوم بهمن‌ ۱۴۰۱ هیأت وزیران دولت جمهوری اسلامی با «قید یک فوریت» به تصویب رسیده بود، روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. این لایحه ۱۰ صفحه‌ای در ۴۶ ماده تنظیم شده و اگر تصویب شود حق اجتماع و تشکل برای شهروندان ایرانی را محدود می‌کند. بر اساس اصل بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، «بدون حمل سلاح» و به شرط آن که «مخل به مبانی اسلام نباشد» آزاد است. لایحه پیشنهادی، این دو قید مطرح شده در قانون اساسی را به چهار قید افزایش داده و در ماده چهار، «خدشه به استقلال، وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور» و «خدشه به محتوای اصول تغییرناپذیر قانون اساسی» را نیز به قیدهای قانون برای جلوگیری از «آزادی تجمعات و راهپیمایی‌ها» افزوده است. بر اساس ماده دو این لایحه راهپیمایی‌های حکومتی نیازی به «مجوز» ندارند. طبق ماده پنج این لایحه، اگر برگزاری تجمع یا راهپیمایی سبب «بروز اختلال در ترافیک»، «اخلال در خدمت‌رسانی روزانه دولت» به شهروندان یا «سبب اضرار مستقیم» شود، ممنوع خواهد بود. طبق ماده هشت این لایحه، برگزار کنندگان در زمان ثبت درخواست مجوز باید «شعارها»، سخنرانان و «محورهای سخنرانی‌ها» و «اشخاص یا نهادهایی را که مخاطب اصلی مطالبه برگزار کننده» هستند، به مسئولان بررسی درخواست ارائه دهند. ماده ۱۷ این لایحه این اختیار را به مقامات می‌دهد که هر زمان «دلایل و شواهد» جدیدی «کشف» شود که شامل ممنوعیت‌های این قانون باشد، مجوز صادر شده «بلافاصله» لغو و به برگزارکننده اطلاع داده ‌شود.

یک استاد دانشگاه در مصاحبه با ایلنا: اوضاع بنزین اضطراری است، بنزین روسی ۱۲ دلار بالاتر از قیمت جهانی وارد کشور شد

یک استاد دانشگاه صنعتی‌ شریف در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «ظاهرا ۳۰ هزار تن بنزین حتی ۱۲ دلار بالاتر از قیمت جهانی از روسیه خریداری و وارد ایران شده است.» هاشم اورعی درباره میزان مصرف بنزین در ایران گفت: «متوسط مصرف بنزین در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، روزانه تقریبا ۱۰۲ میلیون لیتر بوده اما یکباره در ۲۹ اسفند، ۱۴۴ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است.» اورعی در ادامه افزود: «مادامی که بنزین کم و همه در صف خریدند، پالایشگاه خصوصی انگیزه‌ای برای اینکه هزینه کرده و کیفیت را بالا ببرد، ندارد. پالایشگاه دولتی هم به همین نحو باید وقت و هزینه کند تا کیفیت را بالا ببرد اما برای بالا بردن کیفیت باید تولید کم شود و وقتی کسری داریم اولویت تامین بنزین و پاسخگویی به تقاضای زیاد است نه کیفیت.» راهکاری که این استاد دانشگاه پیشنهاد داده است، افزایش قیمت بنزین است. هاشم اورعی گفت: «کشوری که ۵۰ تا ۶۰ درصد تورم دارد اگر برای چهار سال قیمت کالایی را ثابت نگه دارد یعنی آن کالا رایگان و نزدیک به صفر می‌شود، در نتیجه با شرایطی مواجهیم که عملا قیمت بنزین نسبت به همه کالاهای دیگر به سمت صفر میل می‌کند و وقتی قیمت تا به این حد ارزان می‌شود دولت به صراحت این پیام را به مردم می‌دهد که این کالا فاقد ارزش است.» این استاد دانشگاه به افزایش نرخ تورم در اثر افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین و تاثیر آن بر افزایش قیمت کالاهای اساسی که در آبان سال ۹۸ به اعتراضات سراسری انجامید اشاره‌ای نکرد.

مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار به دلیل سخنان جنجالی‌اش درباره ضرورت فروش کیش و قشم برای جبران بدهی صندوق‌های بازنشستگی برکنار شد

مرکز روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: در پی اظهارات حاشیه‌ساز‌ و خلاف‌ واقع مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درخصوص ناتوانی دولت در پرداخت حقوق بازنشستگان، وی با دستور معاون رفاه و امور اقتصادی این وزارتخانه از سمت خود برکنار شد. سجاد پادام سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» گفته بود: «۳۰۰ هزار شهید دادیم که یک وجب خاک از دست ندهیم، اما ممکن است ما هم مثل یونان که برای مطالبات بازنشستگانش حدود ۱۰۰ جزیره را فروخت، مجبور شویم کیش و قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم.» او در ادامه گفته بود: «حتی اگر سه میلیون بشکه نفت را بدون تحریم بفروشیم و پولش را کامل بگیریم، باز هم نمی‌توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم.» در لایحه بودجه سال جاری دولت ۳۳۰ هزار میلیارد تومان از بودجه دولت برای جبران کسریِ بودجه‌ صندوق‌های بازنشستگی اختصاص داده که ۱۱۳ هزار میلیارد تومان و معادل ۱۵ درصد از بودجه دولت بیشتر از سال گذشته است. سجاد پادام در صفحه توییتر خود در واکنش به برکناری‌اش نوشت: «ما که رفتیم اما شما صداقت را، صراحت را، شفافیت را و اصلاحات را دوست نداشتید.»

در خراسان جنوبی، ورود زنان را با پوشش اختیاری به سینما‌ها ممنوع کردند

یک مقام اداره ارشاد اسلامی در خراسان جنوبی اعلام کرد بر اساس مقرارت تازه از ورود افرادی که بی‌حجاب بوده یا کشف حجاب کرده‌اند به سینما‌ها جلوگیری می‌شود. مطابق با این مقررات چنانچه یک تماشاگر زن حجاب از سر بردارد، به او تذکر می‌دهند و اگر با این ‌حال او به پوشش اختیاری خود پای‌بند باشد، او را به خارج از سالن هدایت می‌کنند. به گفته این مقام که نام او «غلامی» و سمت او «کارشناس مسئول امور سینمایی خراسان جنوبی» اعلام شده، این مقررات تازه در «جلسات متعددی با مدیران سینما‌های استان در خصوص اجرای قانون عفاف و حجاب» وضع شده است. روشن نیست این مقررات برای سینماهای سراسر کشور معتبر است یا فقط در مورد سینماهای خراسان جنوبی اعتبار دارد. مقام یاد شده یادآوری کرد که «تاکنون در سینما‌های استان موردی از بی‌حجابی گزارش نشده است.» پیش از این رئیس انجمن سینماداران در مصاحبه با خبرگزاری مهر ادعا کرده بود ۹۸ درصد سینماها در آستانه ورشکستگی قرار دارند. محمد قاصد اشرفی در مصاحبه با مهر گفته بود: «سینماها به صورت کامل ورشکسته شده‌اند. گویا در این میان برخی درآمدهای کلان دارند و می‌گویند وضع سینماها بهتر خواهد شد اما ما نزدیک به دو سال است تنها ضرر داده‌ایم و این ضرر غیرقابل جبران است به طوری که اگر دولت گامی برای نجات سینمای کشور برندارد ما در شرایط بسیار بحرانی قرار خواهیم گرفت.»