ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجمع تشخیص مصلحت نظام با «شفافیت مذاکرات» خود مخالفت کرد

طرح شفافیت قوای سه گانه که شورای نگهبان چند ماده آن را مغایر با اصل ۱۱۰ و ۱۱۲ قانون اساسی دانسته بود، سرانجام در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد اما در نسخه نهایی آن مجمع تشخیص مصلحت نظام از شمول این قانون خارج شده است. محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت بر اساس مصوبه مجمع، «مجمع تشخیص مصلحت و هیئت عالی نظارت در مواردی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف باشد و مورد اختلافی به مجمع تشخیص ارجاع شود، الزامی به شفافیت در مذاکرات خود ندارد.». به گفته او «اشکالی که شورای نگهبان به ماده سه طرح مصوب مجلس گرفته بود گرفته بود مبتنی بر اصل ۱۱۰ و ۱۱۲ قانون اساسی بود که شفافیت مذاکرات و رای مجمع تشخیص مصلحت نظام را مغایر با این اصول قانون اساسی تشخیص داده بودند.»

«عراق نمی‌تواند به واردات گاز از ایران ادامه بدهد»

حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق در گفت‌وگو با تلویزیون «روداوو» گفت که کشورش نمی‌تواند در حالی که سالانه مقادیر زیادی گاز را می‌سوزاند «به ورادات گاز از ایران ادامه بدهد». بر اساس برآورد بانک جهانی عراق سالانه حدود ۱۷ میلیارد مترمکعب گاز به ارزش هشت میلیارد دلار را در میادین نفت و گاز می‌سوزاند. شعله‌های گاز در نزدیکی مناطق مسکونی آسیب‌های زیست‌محیطی و انسانی بسیاری را به همراه داشته است و عراق را در مقام دومین کشور سوزاننده گاز پس از روسیه قرار داده است. عبدالغنی گفت کشورش به موجب توافقنامه اقلیمی پاریس به توقف سوزاندن گاز تا سال ۲۰۳۰ پایبند است. منابع ایرانی واردات گاز عراق از ایران را ۱۰ میلیون مترمکعب در روز اعلام و ادعا کرده‌اند که در اردیبهشت امسال صادرات گاز به عراق سه تا چهار برابر شده است.

وضعیت سلامت ناهید تقوی در زندان «وخیم است»

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از نرگس محمدی وضعیت سلامت ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی ایرانی_آلمانی را که به ۱۰ سال و ۸ ماه حبس محکوم شده است، وخیم و محروم از درمان گزارش کرد. نرگس محمدی گفته: «دومین بار است که ناهید تقوی، شصت و هشت ساله را در چنین وضعیتی میبینم. آنقدر درد می کشد که درد را به وضوح در چهره اش میتوان دید. به سختی از تختش بیرون می آید، به بهداری می‌رود و برای او آمپول مسکن قوی تزریق می‌کنند و نهایتا به تختش بر می‌گردد.» تقوی را از مهر ۱۳۹۹ که به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد، در زندان اوین حبس کرده‌اند. ماموران امنیتی بارها او را در زندان بازجویی کرده و آزار داده اند.

وزیر خارجه حکومت بشار اسد در بغداد با وزیر خارجه عراق دیدار کرد

در ادامه تلاش‌ها برای خارج کردن دولت متهم به جنایات جنگی دمشق از انزوا فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه شامگاه شنبه ۳ ژوئن/۱۳ خرداد به بغداد سفر کرد. او و فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد بر اهمیت روابط دو کشور تاکید کردند. عراق در سال‌های گذشته متحد سوریه باقی مانده بود. قرار است فیصل مقداد با محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق و عبداللطیف راشد رئیس جمهور نیز عراق دیدار کند. فؤاد حسین با ابراز خوشحالی از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، آن‌را ابتکاری از سوی عراق خواند و گفت دیدارهای سوریه و کشورهای عربی منجر به اعلام تفاهم نامه امان شد که به عنوان یک طرح راه برای گفتگوهای آینده برای مقابله با وضعیت انسانی در سوریه عمل می‌کند. او افزود عراق بیش از ۲۵۰ هزار پناهجو از سوریه پذیرفته است که اکثر آنها در کمپ‌های پناهندگان در منطقه کردستان سکونت دارند. فیصل مقداد هم از مردم عراق برای کمک به «نیمه دیگرشان» -پس از زلزله سوریه- تشکر کرد. او افزود ما مشتاقانه منتظر بهبود روابط خود هستیم. همچنان باید برای مبارزه با تروریسم و پایان دادن به خطر مواد مخدر و پایان تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه همکاری کنیم. سوریه تأمین‌کننده اصلی کپتاگون، یک محرک از نوع آمفتامین است که «قرص جهادی» خوانده می‌شود. این ماده در بازار مواد مخدر در خاورمیانه گسترش یافته است و عربستان سعودی مصرف‌کننده اصلی آن به‌شمار می‌رود. قرص‌های کپتاگون در سال جاری چندین بار از سوریه به عراق قاچاق شده اند. پیش از این، پژوهشکده آمریکایی نیولاینز در گزارشی اعلام کرده بود که بلندپایه‌ترین مقام‌های دولت سوریه، از جمله ماهر اسد،‌ برادر بشار اسد، در تولید و قاچاق ماده مخدر کاپتاگون دست دارند. در این گزارش همچنین گفته شده بود که حزب‌الله لبنان بخش سازمان‌یافته از شبکه توزیع این ماده مخدر صنعتی است و شبه‌نظامیان وابسته به ایران هم در ایجاد امنیت شاهراه‌های ارتباطی شبکه انتقال آن دست دارند. وزیر خارج سوریه همچنین گفت که حکومت بشار اسد در حال رایزنی برای تشکیل یک جبهه عربی‌ست برای پایان‌دادن به درگیری‌ها و خشونت گروه‌های تروریستی در شمال شرق این کشور و همچنین خاتمه‌دادن به حضور نیروهای ایالات متحده آمریکا در سوریه.

۷۵ دانش‌آموز دو مدرسه دخترانه در افغانستان مسموم شدند

روزنامه اطلاعات روز افغانستان به نقل از منابع محلی در ولسوالی سانچارک ولایت سرپل نوشت ۷۵ دانش‌آموز و چهار آموزگار در دو مدرسه دخترانه دولتی مسموم و به مراکز درمانی انتقال داده شدند. یک منبع محلی به این روزنامه گفت: «در ابتدا ۶۰ دانش‌آموز دختر و چهار زن آموزگار مکتب ابتدایی منطقه «کبودآب» دچار مسمومیت شده و به مراکز صحی انتقال داده شده‌اند». یک منبع دیگر شمار دانش‌آموزان مسموم‌شده را ۸۰ نفر اعلام کرد. به گفته این منابع « از میان ۶۰ دانش‌آموز، ۱۷ نفر آنان به مرکز ولایت سرپل انتقال داده شده‌اند و شش نفر دیگر در شفاخانه‌ ولسوالی سانچارک تحت مراقبت اند و سایر دانش‌آموزان رخصت شده‌اند.». این واقعه روز شنبه ۱۳ خرداد/سوم ژوئن رخ داده است. صبح روز یکشنبه ۱۴ خرداد هم در «فیض‌آباد» منطقه‌ی آب کلان ولسوالی سانچارک ۱۵ دختر دانش‌آموز مقطع ابتدایی مسموم شدند. یک منبع از شفاخانه‌ ولسوالی سانچارک سرپل انتقال دختران دانش‌آموز به بیمارستان را تأیید کرده است. او وضعیت سلامت آن‌ها را «قناعت‌بخش»(قابل قبول) خواند. به گفته منابع محلی اسهال و استفراغ، سرگیجی، سوزش معده و نفس تنگی از علایم دانش‌آموزان مسموم دیده شده است. منابع وابسته به طالبان که پیش از این بارها به مدارس دخترانه حمله کرده بودند و از زمان سلطه دوباره بر افغانستان آموزش دختران را محدود کردند هنوز توضیحی در این‌باره نداده‌اند. همانند موارد مشابه ماه‌های اخیر در ایران، ابزار مسموم‌کردن دختران دانش‌آموز که درپیشتر نیز در افغانستان علیه حق تحصیل دختران به‌کار گرفته شده بود، نامعلوم است.

رایزنی وزیران اوپک پلاس برای کاهش تولید یک میلیون بشکه نفت در روز

احتمال می‌رود اعضای اوپک پلاس برای کاهش تولید روزانه نفت در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به توافق برسند. رویترز به نقل از منابع آگاه در نشست اوپک پلاس نوشت در این نشست تعدیل سهمیه کشورهای عضو به منظور افزایش قیمت نفت مورد بحث قرار می‌گیرد. تصمیم سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و روسیه که حدود ۴۰ درصد نفت جهان را تأمین می‌کنند می‌تواند مازاد نفت خام در بازار جهانی را کاهش و قیمت این کالای استراتژیک را افزایش دهد. چهار منبع مطلع به رویترز گفتند که بحث درباره توافق برای کاهش تولید نفت در نشست چهارم ژوئن اوپک مطرح بوده است. یکی از این منابع گفت: ما در حال بحث درباره تغییرات در سهمیه‌بندی هستیم. سه منبع از چهار منبع مطلع گفتند که میزان کاهش روزانه می‌تواند یک میلیون بشکه باشد. اوپک پیش از این نیز در آوریل برای کاهش ۱٬۶ میلیون بشکه تولید در روز و پیشتر در نوامبر ۲۰۲۲ برای کاهش ۲ میلیون بشکه در روز توافق کرده بود. در صورت توافق اعضای اوپک پلاس برای کاهش، میزان کل کاهش‌ تولید نفت اعمال‌شده از سوی این سازمان به ۴٬۶ میلیون بشکه که معادل ۴٬۵ درصد تقاضای کل است، می‌رسد. قیمت نفت خام پس از توافق آوریل به ۸۷ دلار رسیده بود اما طی روزهای گذشته دوباره تحت تأثیر نگرانی از بحران اقتصادی جهانی به ۷۶ دلار بازگشت. کاهش تولید اوپک در شرایطی که کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا و متحدان آن‌ روسیه را تحریم کرده‌اند، می‌تواند قیمت نفت را همچنان در مدار رشد حفظ کند.

۶۰ درصد کارگران استان گلستان حقوق کمتر از حداقل دستمزد دریافت می‌کنند

غلامرضا طالبا، دبیر اجرایی «خانه کارگر» استان گلستان در دیدار با نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی فاش کرد بیش از ۶۰ درصد کارگران این استان «حداقل حقوق را دریافت می‌کنند». او گفت که حقوق دریافتی این کارگران «متأسفانه از پایه حقوق تعیین شده پایین‌تر است». شورای عالی کار اسفند سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد مصوب با مزایای شغلی را رقمی کمتر از هشت میلیون تومان تعیین کرد. طالبا با بیان اینکه «افزایش حقوق با نرخ تورم همخوانی ندارد»، افزود: «حقوق هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نمی‌تواند امورات و نیاز خانوار کارگران را برآورده کند». به گفته او «۷۰ درصد کارگران استان مستاجر هستند و چالش تهیه مسکن برای کارگران به یک روایت تلخ و تکراری تبدیل شده است». طالبا گفت: « در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی در خصوص تامین امنیت شغلی و معیشت کارگران استان صورت نگرفته و وضعیت کارگران به شدت بحرانی است.» در یک خبر دیگر از گلستان هم محمد کوهستانی، رئیس کانون بازنشستگان این استان به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: ۷۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی گلستان «حداقل‌بگیر هستند و حقوق کمی دریافت می‌کنند». به گفته او ۶۳ درصد کارگران بازنشسته استان هم «اجاره‌نشین هستند». کوهستانی گفت: «حقوق‌های ۱۲ میلیون به پایین در فقر زندگی می‌کنند و این میزان رشد حقوق‌ها نیز پاسخ‌گوی معضلات بازنشستگان در شرایط فعلی نخواهد بود». او با انتقاد از حداقل دستمزد مصوب و افزایش اندک حقوق بازنشستگان افزود: بازنشستگان «نمی‌توانند حداقل نیازهای خانواده خود را فراهم کنند». کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی از آغاز سال جاری بارها در اعتراض به حداقل دستمزد مصوب تجمع کرده‌اند. دولت اعتراض‌های گسترده به سرکوب دستمزدی را نادیده می‌گیرد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صراحت گفته برنامه‌ای برای بازنگری حداقل دستمزد ندارد.

اردوغان تقریباً تمام وزیران کابینه خود را عوض کرد و وزارت خارجه را به رئيس سابق سازمان اطلاعات ترکیه سپرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مراسم رونمایی از کابینه جدید خود، محمد شیمشک، معاون سابق امور اقتصادی و بانکدار سابق بین‌المللی را به عنوان وزیر خزانه‌داری و دارایی منصوب کرد. شیمشک بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ سمت وزیر دارایی و پس از آن تا سال ۲۰۱۸ سمت معاون اقتصادی اردوغان را برعهده داشت و در آن‌سال پیش از آنکه روند مستمر سقوط لیر ترکیه آغاز شود از سمت خود کناره‌گیری کرد. او به مخالفت با سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان از جمله حفظ نرخ‌بهره پایین در تورم بالا و کنترل شدید دولت بر بازارها، شهره است و انتصاب او می‌تواند نشان‌دهنده انحراف اردوغان از این سیاست‌های باشد. اردوغان که روز شنبه ۳ ژوئن/۱۳ خرداد برای سومین دوره ریاست جمهوری خود سوگند یاد کرد، تقریباً همه اعضای کابینه خود را به جز وزیران بهداشت و فرهنگ تغییر داد. وزیر مهم دیگر کابینه او هاکان فیدان، رئیس اطلاعات اردوغان است که به عنوان وزیر خارجه جدید جایگزین مولود چاووش اوغلو شد. فیدان یکی از نزدیک ترین دستیاران اردوغان است و از سال ۲۰۱۰ تاکنون ریاست سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) را بر عهده داشته است. پیش از آن او مشاور اردوغان در دفتر نخست وزیری بود. یاشار گولر، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه هم به عنوان وزیر دفاع معرفی و جایگزین خلوصی آکار شد. او در طول تهاجم‌های نظامی ترکیه به سوریه در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ فرماندهی ارتش را برعهده داشت و بر عملیات‌های نظامی ترکیه در سوریه و عراق که مناطق تحت کنترل نیروهای کرد را هدف قرار داده بود، نظارت می‌کرد.

آتش‌سوزی در کارگاه مبل‌سازی شیراز سه کارگر را مصدوم کرد

به دنبال آتش‌سوزی در یک کارگاه مبل‌سازی در سلطان‌آباد شیراز دست‌کم سه کارگر مصدوم شدند. به گفته هادی عیدی‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز این حادثه ظهر شنبه ۱۳ خرداد رخ داد و با حضور آتش‌نشانان «حریق در یک سوله ۴۰۰ متر مربعی که در حال سرایت به منازل مسکونی اطراف بود»، مهار شد. او گفت «هنوز میزان دقیق خسارت مالی این حادثه روشن نیست» و «سه مصدوم که در محل کارگاه حضور داشتند توسط آتش‌نشانان تحویل عوامل اورژانس شدند». عیدی‌پور درباره میزان مصدومیت سه کارگر آسیب دیده و وضعیت جسمانی آن‌ها توضیح نداد.

با نوسازی بافت‌های فرسوده مستاجران به دنبال اجاره کانکس هستند

مستاجران ساکن در بافت‌های فرسوده شهری به خبرگزاری‌های داخلی ایران گفتند پس از نوسازی برخی از این مناطق نرخ رهن و اجاره چند برابر شده است. به گفته یکی از مستاجران، در یکی از بافت‌های فرسوده تهران « رهن برخی از واحدهای نوسازی‌شده به ۸۰۰ میلیون تومان در سال رسیده است در صورتی که این واحد قبل از اینکه نوسازی شوند نهایت ۲۰۰ میلیون تومان بودند». یک مستاجر دیگر هم گفت: «مستأجران واحدهای نوسازی‌شده قبل از نوسازی بافت‌های فرسوده با ۵۰ میلیون تومان رهن و مقداری اجاره راحت می‌توانستند یک اتاق از یک خانه بزرگ را اجاره کنند اما بعد از نوسازی دیگر حتی با ۲۰۰ میلیون تومان هم نمی‌توانند یک خانه رهن کنند به طوریکه حتماً باید مقداری اجاره پرداخت کنند.» افزایش نرخ اجاره در مناطق نوسازی‌شده آن‌قدر زیاد است که یکی از مستاجران از وزیر راه و شهرسازی خواسته «یا بافت‌های فرسوده را نوسازی نکند یا اگر این امر انجام می‌شود کانکس‌هایی برای مستأجران خانه‌های بافت فرسوده در نظر بگیرد چرا که بعد از نوسازی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و مردم توان اجاره این واحدها را ندارند.» افزایش نرخ اجاره در سال‌های اخیر موج خروج اجباری مزدبگیران از مناطق برخوردار شهری به مناطق جنوبی و حاشیه شهر را به دنبال داشته است. مرکز آمار نرخ تورم اجاره بهاء را سالانه ۳۳ تا ۴۵ درصد گزارش کرده است اما نتایج یک بررسی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد اجاره بهاء در برخی مناطق بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و بیش از نیمی از جمیعت ایران در زیر خط فقر مسکن قرار دارند. به گفته مقام‌های حکومتی حداقل ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران ساکن بافت‌های فرسوده شهری هستند.

مسئول «تکیه معاون الملک» کرمانشاه را به دلیل حضور زنان بدون حجاب برکنار کردند

خبرگزاری مهر از برکناری مسئول «تکیه معاون الملک» در کرمانشاه به دلیل «رعایت نکردن شئونات اسلامی» از سوی گردشگران خبر داد. داریوش فرمانی، سرپرست گردشگری و میراث فرهنگی کرمانشاه در پیوند با این موضوع گفت: «در پی حضور تعدادی از گردشگران بدون حجاب» در این مکان، «با حضور به موقع پرسنل اداره‌ کل در محوطه ضمن تذکر لازم به بیرون از مجموعه هدایت شدند» و مسئول مجموعه «عزل شد». این مکان تاریخی در سال ۱۳۹۹ هم به دلیل حضور یک زن بدون پوشش اسلامی خبر ساز شده بود. در آن سال مدیران امنیتی استان کرمانشاه از شناسایی و دستگیری «خانمی که به عنوان مدل مقابل دوربین‌های فیلمبرداری و تصویربرداری قرار گرفته بود» خبر دادند.

اسلامگرایان الشباب ۵۴ سرباز حافظ صلح را در سومالی کشتند

یوری موسونی، رئیس جمهوری اوگاندا از کشته شدن ۵۴ سرباز حافظ صلح این کشور در سومالی به دست گروه تندروی الشباب خبر داد. او در بیانیه‌ای که روز شنبه ۳ ژوئن/ ۱۳ خرداد منتشر شد، گفت این سربازان در حمله یک هفته قبل گروه الشباب به پایگاه سربازان حافظ صلح اتحادیه آفریقا در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی موگادیشو، پایتخت سومالی کشته شدند. «الشباب» که از سال ۲۰۰۶ برای تشکیل حکومت اسلامی در سومالی می‌جنگد، ۲۶ مه ۲۰۲۳ ادعا کرد در حمله به پایگاه حافظان صلح در نزدیکی موگادیشو ۱۳۷ تن را کشته است. موسونی در بیانیه مطبوعاتی خود گفت که نیروهای مدافع خلق این کشور از ۲۶ مه برای بازپس‌گیری پایگاه اشغال شده به دست گروه الشباب مبارزه کردند و آن را پس گرفتند. دولت سومالی در اوت ۲۰۲۲ پس از آنکه حسن شیخ محمد در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید، حملات وسیعی را بر مواضع گروه الشباب انجام داد اما این گروه همچنان به اقدام‌های خرابکارانه خود ادامه می‌دهد.

سخنان تکراری علی خامنه‌ای: «مشکلات وجود دارد»، «دشمن احمق است»، «انتخابات بسیار مهم است»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در سالروز مرگ روح‌الله خمینی در سخنانی تکراری به وجود مشکلات اذعان کرد اما گفت که «کار دشمن این است مرتب مشکلات را به رخ جوان ایرانی بکشد». او در سخنانی که از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی هم پخش می‌شد، ادعا کرد «مشکلات حل خواهد شد» اما بلافاصله «دشمن» را عامل «ناامیدی مردم» خواند و افزود: «دشمن نمی‌خواهد بگذارد پدیده‌های امید آفرین که به مراتب بیشتر از مشکلات است دیده شود.» او در بخش دیگری از سخنانش اعتراض‌های مردمی سال ۱۴۰۱ را که در واکنش به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در سراسر ایران شکل گرفت به «دشمنان» نسبت داد و آن را «آخرین تلاش دشمنان تا امروز خواند» و گفت: «اغتشاشات پاییز گذشته در اتاق های فکر کشورهای غربی انجام شد. پشتیبانی مالی و رسانه‌ای و تسهیلاتی به وسیله دستگاه های امنیتی غربی، پادویی این حرکت را عناصری که پشت به وطن کرده بودند انجام دادند.». خامنه‌ای سپس معترضان را به چهار گروه تقسیم کرد: «عده‌ای پیاده نظام»، «تعداد معدودی مغرض»، «تعداد زیادی غافل و سطحی» و «جمعی هم اراذل و اوباش». او «دشمنان» را «احمق» خواند و ادعا کرد: «طراحی آنها جوری بود که فکر می‌کردند کار جمهوری اسلامی تمام شده است. احمق‌ها باز هم اشتباه کردند باز هم مردم ایران را نشناختند». رهبر جمهوری اسلامی که چند سال قبل به حامیان خود فرمان «آتش به اختیار» برای حمله به منتقدان حکومتش را داده بود، از «دانشجوی انقلابی» که به ادعای او «فحش ناموسی می‌شنود نا امید نمی‌شود و از میدان خارج نمی‌شود» هم تشکر کرد و آنها را «نقطه امیدآفرین» نامید. خامنه‌ای همچنین دولت‌های قبلی را هم بی‌نصیب نگذاشت و بدون اینکه نامی از رئیس‌جمهوران ببرد، گفت: «در برخی از این دولت‌های چند دهه بودند افرادی که عقیده داشتند باید به جبهه مقابل امتیاز بدهیم. در یکی از همین دولت‌ها رئیس جمهور ما را به دادگاه غیابی کشاندند». این بخش از سخنان او به صورت غیرمستقیم دولت‌های محمد خاتمی و حسن روحانی را نشانه می‌گیرد. او درباره مذاکره احتمالی و توافق با غرب هم گفت: «برخی اشتباه می‌کنند که فکر می‌کنند در قضیه‌ای عقب نشینی کنیم دشمنی آن ها با ما کمتر می شود، آن‌ها می‌خواهند ما را به قبل از انقلاب بازگردانند». خامنه‌ای در بخش پایانی سخنانش هم انتخابات مجلس شورای اسلامی را که در پایان سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد «انتخابات بسیار مهمی» توصیف و «دشمن» -پرکاربردترین واژه خامنه‌ای- را به «بمب‌باران انتخاباتی» متهم کرد و از «ملت ایران» خواست: «این بیداری را، این هوشیاری را، این انگیزه را، این ایمان و امید را روز به روز افزایش بدهند و دشمن را ناکام کنند.»