ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

الکسی ناوالنی، مخالف کرملین به ۱۹ سال زندان محکوم شد

الکسی ناوالنی، زندانی سیاسی و رهبر بخشی از مخالفان روسیه در محاکمه جدیدی که جمعه ۱۳ مرداد / ۴ اوت در یک دادگاه غیرعلنی در زندان فوق امنیتی ملخوو واقع در ۲۳۵ کیلومتری شرق مسکو برگزار شد به اتهام ایجاد یک «شبکه افراطی» و تأمین مالی «فعالیت‌های افراط‌گرایانه» به ۱۹ سال زندان محکوم شد. طرفداران او می‌گویند این حکم باید به معنای کل دوران محکومیت او باشد، یعنی ۹ سال زندانی که ناوالنی قبلاً به آن محکوم شده بود و اکنون در حال گذران آن است باید لحاظ شود. با این حال، حکم کتبی دادگاه باید رویت شود. ناوالنی این حکم را با خونسردی دریافت کرد. او انتظار چنین حکم سنگینی را داشت. دادستان ۲۰ سال زندان برای او درخواست کرده بود. شارل میشل، رئیس شورای اروپا در بیانیه‌ای صدور حکم جدید علیه ناوالنی را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری او شد. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان هم حکم دادگاه را محکوم کرد و در توییتر نوشت پوتین از چیزی جز ایستادگی در برابر جنگ و فساد و برای دموکراسی - حتی از سلول زندان – نمی‌ترسد. این پنجمین محکومیت کیفری الکسی ناوالنی ۴۷ ساله محسوب می‌شود.

نرگس محمدی در زندان به یک سال حبس دیگر محکوم شد

دادگاه انقلاب تهران، نرگس محمدی، سخنگوی پیشین کانون مدافعان حقوق بشر محبوس در زندان اوین را به دلیل انتشار نامه افشاگرانه از داخل زندان به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم کرد. شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مظلوم این حکم را صادر و ابلاغ کرده و اتهام جدید نرگس محمدی «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است. با این حکم جدید، دوران زندان این فعال حقوق بشر به ۱۰ سال و ۹ ماه افزایش یافته و ۱۵۴ ضربه شلاق نیز از جمله احکام دیگر علیه اوست. نرگس محمدی در نامه‌ای که از زندان منتشر کرده بود از تعرض جنسی مأموران امنیتی به زنان بازداشتی در مراحل بازداشت و بازجویی، پرده برداشته بود. جلسه رسیدگی به اتهامات نرگس محمدی در این‌باره بدون حضور او برگزار شد. نرگس محمدی پیش از برگزاری جلسه دادگاه گفته بود این دادگاه فرمایشی است، آن را به‌رسمیت نمی‌شناسد و در آن شرکت نخواهد کرد. نرگس محمدی در مهر سال ۹۹، پس از تحمل حدود ۵ سال و نیم حبس از زندان زنجان آزاد شد. او سپس در رابطه با پرونده‌ دیگری به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت دو جزای نقدی محکوم شد. نرگس محمدی آبان‌ماه ۱۴۰۰ در کرج، در جریان برگزاری مراسم یادبود دومین سالگرد کشته شدن ابراهیم کتابدار در اعتراضات آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و به هشت سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال تبعید و دیگر محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مهرماه سال ۱۴۰۱ در دوران حبس نرگس محمدی بابت پرونده دیگری به یک سال و سه ماه حبس تعزیری به همراه سایر مجازت‌های تکمیلی محکوم شد.

دولت پاکستان می‌خواهد پارلمان را زودتر از موعد منحل کند

دولت پاکستان می‌خواهد پارلمان را پیش از پایان دوره قانونگذاری آن منحل کند. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان انحلال پارلمان را برای ۹ اوت/۱۸ مرداد اعلام کرد یعنی چند روز پیش از پایان قانونی دوره آن در ۱۲ اوت. با این تصمیم اکنون دولت برای برگزاری انتخابات جدید یک ماه بیشتر فرصت دارد زیرا طبق قانون اساسی پاکستان اگر پارلمان در موعد مقرر یعنی ۱۲ اوت منحل شود، انتخابات ظرف ۶۰ روز برگزار خواهد شد اما اگر انحلال حتی یک روز زودتر انجام شود، این مدت به ۹۰ روز افزایش خواهد یافت. در پاکستان جنگ قدرت بیش از یک سال است که بین خاندان‌هایی که در حکومت هستند و همچنین عمران خان، نخست‌وزیر پیشین در جریان است. عمران خان ستاره سابق کریکت در آوریل ۲۰۲۲ با رأی عدم اعتماد پارلمان از سمت خود برکنار شد و از آن زمان تاکنون با اتهام‌های متعددی روبه‌رو بوده است. با این حال خان به بازگشت به قدرت سیاسی امیدوار است. او در ماه مه برای مدت کوتاهی بازداشت شد. از زمان تأسیس پاکستان در بیش از ۷۵ سال پیش، همواره ناآرامی و بی‌ثباتی در این کشور جنوب آسیا وجود داشته است. بیش از نیمی از این دوران را ارتش حکومت کرده است. حتی در میان دولت‌های غیرنظامی، ژنرال‌ها به‌عنوان نیرویی تلقی می‌شدند که می‌توانستند در مورد موفقیت یا شکست رهبری سیاسی تصمیم بگیرند.

آتش‌سوزی شدید در جنگل‌های مریوان ادامه دارد

سعید کریمی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان از تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های سه روستای گماره‌لنگ، دره‌وران و آسن‌آباد از توابع مریوان خبر داد و گفت: «وسعت آتش‌سوزی بسیار بالاست و منطقه نیز کوهستانی، شیب‌دار و صعب‌العبور است.» این روستاها در مناطق مرزی قرار دارند و مین‌های باقی‌مانده از جنگ ایران و عراق در زمین‌های آن‌ها همچنان وجود دارد. به‌گفته کریمی، افزون بر گرما، بر اثر این مین‌ها چندین انفجار نیز رخ داده و منطقه ناامن است. او افزود آتش‌سوزی در منطقه گماره‌لنگ به‌دلیل کم‌تر بودن مین‌ها، با کمک نیروهای مردمی مقداری فروکش کرده اما در سایر روستاها همچنان ادامه دارد. کریمی گفت صبح جمعه ۱۳ مرداد یک بالگرد فعالیت خود را برای اطفای حریق آغاز خواهد کرد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان تأکید کرد که وسعت آتش به حدی بالاست که احتمال می‌رود عملیات اطفای حریق چندین روز طول بکشد. تابستان سال گذشته نیز ده‌ها هکتار از جنگل‌های مریوان در آتش سوخت و فعالان محیط زیست از عملکرد ضعیف و بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی انتقاد کردند.

پس از سوزاندن قرآن‌ در دانمارک، کنترل مرزهای این کشور تشدید می‌شود

به‌دنبال چند مورد سوزاندن قرآن در دانمارک و سوئد وزارت دادگستری دانمارک پنج‌شنبه شب ۱۲ مرداد / ۳ اوت از تصمیم مشابه سوئد در اوایل این هفته خبر داد و گفت پلیس دانمارک کنترل مرزهای این کشور را تشدید می‌کند. وزارت دادگستری دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقام‌های کشور به این نتیجه رسیده‌اند که در این زمان لازم است تمرکز بر افرادی که وارد دانمارک می‌شوند، بیشتر شود.» کنترل‌های مرزی شدیدتر در دانمارک تا ۱۰ اوت برقرار خواهد شد. فعالان ضداسلام در دانمارک و سوئد در ماه‌های اخیر چندین نسخه قرآن را سوزانده و یا پاره و لگدمال کرده‌اند. این اقدام‌ها خشم جهان اسلام را برانگیخته است و کشورهای مسلمان از دانمارک و سوئد خواسته‌اند که چنین اعمالی را ممنوع کنند. دولت‌های سوئد و دانمارک این آتش‌‌زدن‌ها را محکوم کرده‌اند و گفته‌اند در حال بررسی قوانین جدیدی هستند که می‌توانند این اقدام‌ها را متوقف کنند. اما منتقدان داخلی می‌گویند هرگونه تصمیمی در این‌باره آزادی بیان را که در قانون اساسی آن‌ها تأمین شده است، تضعیف می‌کند.

دستمزد ۱۹۰ کارگر در شش واحد صنفی استان مرکزی پرداخت نشده است

جمشید امیدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه و اجتماعی استان مرکزی از پرداخت نشدن دستمزد دست‌کم ۱۹۰ کارگر در شش واحد صنفی این استان خبر داد. امیدی به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «هم‌اکنون بیشترین کارگران دارای حقوق معوق استان مرکزی با ۶۰ نفر در شهرستان زرندیه است، فراوانی بعدی با ۴۳ نفر در شهرستان ساوه و ۴۰ نفر در شهرستان خمین است.» او همچنین افزود: «هم‌اکنون دو واحد تولیدی دارای حقوق معوق در شهرستان تفرش، یک واحد در خمین، یک واحد در زرندیه، یک واحد در ساوه و یک واحد در کمیجان است.»

ترامپ در دادگاه اتهام توطئه برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را نپذیرفت

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پنج‌شنبه ۱۲ مرداد / ۳ اوت در دادگاهی در واشنگتن حاضر شد. ترامپ که در این دادگاه با اتهام توطئه برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا روبه‌رو بود اتهام خود را نپذیرفت و اعلام بی‌گناهی کرد. این سومین پرونده‌ای است که در چهار ماه اخیرعلیه ترامپ دردادگاه مطرح می‌شود. ترامپ در برابر قاضی فدرال ایستاد و در پاسخ به این پرسش که در زمینه چهار اتهامی که به او وارد است خود را گناهکار یا بی‌گناه می‌داند، پاسخ داد: «بی‌گناه». اتهامات براساس نامه‌ای که پیش‌از این جک اسمیت، بازپرس ویژه به ترامپ فرستاده بود احتمالاً شامل توطئه برای ربودن نتیجه انتخابات و ایجاد مانع در برابر یک روند اداری و رسمی است. روز ششم ژانویه سال ۲۰۲۰ و زمانی‌که در یک مراسم تشریفاتی در آخرین مرحله، کنگره در حال تأیید نهایی پیروزی جو بایدن رقیب ترامپ در این انتخابات بود، ترامپ در برابر کاخ سفید به طرفدارانش گفت: «ما (به سمت کنگره) می‌رویم و من آنجا با شما خواهم بود.» صدها نفر از طرفداران خشمگین ترامپ به کنگره حمله کردند. حمله به ساختمان کنگره چندین کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت. در روزهای بعد صدها نفر که در حمله به کنگره شرکت داشتند، بازداشت و به جرایم فدرال متهم شدند. دادگاه متهمان همچنان در جریان است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین نوامبر سال گذشته در اقامتگاهش در مارالاگو (فلوریدا) به طور رسمی اعلام کرد که به دنبال نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است. ترامپ که با مشکلات حقوقی و شکایت‌های متعددی مواجه است و حتی در داخل حزب هم برخی به او پشت کرده و یا از او فاصله می‌گیرند، هنوز حمایت پایگاه مردمی‌اش را از دست نداده و طرفداران بسیاری دارد. ترامپ اتهاماتی را که به او وارد شده رد کرده است و می‌گوید این اتهامات با انگیزه سیاسی او را هدف می‌گیرند.