ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای انتظامی و منابع طبیعی سرپناه حاشیه‌نشین‌های میرآباد چابهار را تخریب کردند

در ادامه تهاجم به حاشیه‌نشینان نیروهای انتظامی و منابع طبیعی ساعت دو بامداد یکشنبه به منطقه میرآباد در چابهار حمله و چند سرپناه را تخریب کردند. حال‌وش که به صورت ویژه اخبار نقض حقوق شهروندان بلوچ در ایران را پوشش می‌دهد به نقل از منابع خود نوشت: «ده‌ها نیرو منابع طبیعی و نظامی با چندین خودرو شخصی و سازمانی به منطقه میرآباد شهر چابهار یورش برده و با خارج کردن ساکنین منازل از خانه‌هایشان و با استفاده از لودر و ابزارهای پتک و کلنگ اقدام به تخریب بیش از حدودا ۸۰ منازل مسکونی شهروندان بلوچ کردند.» پیش از این نیز رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر از تخریب سرپناه بلوچ‌ها در زاهدان و چابهار خبر داده بودند. بلوچستان به عنوان بخش بزرگی از استان سیستان و بلوچستان محروم‌ترین منطقه ایران به شمار می‌رود و بیشترین نسبت حاشیه‌نشینی را دارد. حال‌وش نوشته تخریب سرپناه بومی‌ها در بلوچستان با هدف «پیشبرد اهداف سیاسی و امنیتی توسط نیروهای دولتی و نظامی» صورت می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی: ترور اسماعیل هنیه «حاصل نفوذ نبوده است»

کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در یک نشست غیرعلنی که چند تن از مقام‌های ارشد امنیتی در آن حضور یافتند، صبح ۱۴ مرداد ترور اسماعیل هنیه در تهران را بررسی کردند. سخنگوی این کمیسیون به رسانه‌ها گفت: معاون اطلاعات نیروهای سپاه قدس گفته است «ترور هنیه حاصل نفوذ نبوده است و در این حادثه موضوع نفوذ مطرح نیست.» ابراهیم رضایی در عین حال به نقل از همین مقام امنیتی در سپاه قدس گفت که «اقدامات لازم در خصوص ترور و تکمیل اطلاعات آن در حال انجام است که به بررسی دقیق و زمان نیاز دارد.» او همچنین به نقل از معاون امنیت وزارت اطلاعات ادعا کرد «شبکه جاسوسان موساد از گذشته تا امروز در داخل و خارج از کشور شناسایی و منهدم شده‌اند.» پس از ترور هنیه گمانه‌زنی‌های متعددی در باره چگونگی این عملیات تروریستی در ایران منتشر شده است. برخی رسانه‌ها از بازداشت شماری از نظامیان به ظن همکاری با اسرائیل یا اهمال در تامین امنیت خبر داده‌اند. ایران تا به حال این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است. سپاه پاسداران در آخرین اطلاعیه مدعی شد ترور هنیه «با شلیک پرتابه کوتاه برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقراری اقامت میهمانان صورت گرفته است.»

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری از کاهش حبس هستی امیری، فعال دانشجویی خبر داد

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری یکشنبه ۱۴ مرداد، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از کاهش حبس هستی امیری، فعال دانشجویی خبر داد. نیلی در این رابطه نوشت: پس از پذیرش اعاده دادرسی در دیوان‌عالی،شعبه هم عرض حبس هستی امیری بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام را از یک سال به چهار ماه کاهش داد که با توجه به پایان حبس، ایشان امروز آزاد می‌شوند. تا این لحظه خبری مبنی بر آزادی هستی امیری منتشر نشده است. شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳، حکم یک سال هستی امیری به همراه ضیا نبوی پس از احضار به شعبه اجرای احکام زندان اوین اجرا شده بود. روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و در پی تشکیل پرونده قضایی بابت تجمع دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، این دو دانشجو را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم کرد که این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. پرونده‌سازی و صدور و اجرای احکام علیه دانشجویان معترض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در حالی اتفاق می‌افتد که علی‌رغم گذشت چندین ماه و تا کنون برخوردی با عاملان و آمران آن اتفاق نیافتاده است.

۱۶ زندانی را در زندان قزلحصار کرج برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل کردند

روز یکشنبه ۱۴ مرداد، ۱۶ زندانی در زندان قزلحصار کرج که پیش‌تر به اعدام محکوم شده بودند، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند. بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهار تن از این زندانیان پیش‌تر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده‌اند. پنج تن دیگر از این زندانیان اهل افغانستان هستند. سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ شنبه ۱۳ مرداد/ سوم آگوست آخرین آمار خود را درباره شمار اعدام‌ها در ایران منتشر کرد. براساس این آمار، از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه ژوئیه، دست‌کم ۳۰۰ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. بر اساس آمار گردآوری شده از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و ۲ کودک-مجرم اعدام شدند که حکم ۷ نفر در ملاعام به اجرا درآمد. همچنین در همین سال ۱۷۲ تن دیگر به اعدام محکوم شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان: «از نه روز پیش رسول بداقی، معلم زندانی با خانواده خود تماسی نداشته است»

رسول بداقی، معلم و فعال صنفی محبوس در زندان اوین اخیرا از امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده محروم شده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان اعلام کرده است که از نه روز پیش رسول بداقی با خانواده خود تماسی نداشته است و به نظر می‌رسد با اعمال محدودیت‌های مسئولان زندان اوین، این فعال صنفی معلمان از تماس محروم مانده است. نیروهای امنیتی رسول بداقی را در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و  در آستانه تجمع سراسری معلمان به مناسبت روز کارگر به همراه جعفر ابراهیمی و محمد حبیبی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در ادامه رسول بداقی را با اتهام «اجتماع و تبانی» به چهار سال حبس و با اتهام «فعالیت های تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس و به عنوان مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و تمام استان‌های هم‌جوار به مدت دو سال محکوم کرد. در روزهای اخیر نیز نزدیک به هفت هزار معلم و فعال صنفی معلمان و کارگران در یک نامه سرگشاده خواستار آزادی رسول بداقی، فعال صنفی معلمان شده بودند. در نامه سرگشاده فعالان و معلمان آمده است: «رسول بداقی، دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ دستگیر و زندانی شد. بعد از این ­تاریخ، تنها چهار روز برای مراسم خواستگاری دخترش، به­ مرخصی آمد و بلافاصله به­ زندان بازگردانده شد. اکنون بیش از دو سال از حبس او می­‌گذرد و از مرخصی محروم است. تلاش وکلای او برای آزادی ‌اش با رد اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور هم بی نتیجه مانده است. اخیراً نیز تماس­های تلفنی او محدود شده است…. ما جمعی از معلمان، کارگران، فعالان صنفی و‌ مدنی ایران و امضاکنندگان این متن، خواستار آزادی رسول معلمان ایران هستیم».

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، سه زندانی دیگر را در زندان‌های تبریز و اصفهان اعدام کرد

دستگاه قضایی حکومت ایران سه زندانی دیگر را در زندان‌های تبریز و اصفهان به دار آویخت. سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ گزارش کرده که سحرگاه شنبه ۱۳ مرداد، حکم اعدام دو زندانی به نام‌های حسین صالحی، ۳۰ ساله و مرتضی سیف‌زاده، ۳۷ ساله که پیش‌تر با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، اجرا شد. بر مبنای این گزارش، «حسین و مرتضی در یک پرونده مشترک و به اتهام حمل حدود ۹۰ کیلو مواد مخدر، از نوع شیشه و هروئین بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. مرتضی سیف‌زاده پدر یک فرزند بود و پیش از بازداشت راننده اتوبوس خط تهران-تبریز بود. حسین صالحی نیز اهل هشترود بود». طبق گزارش سازمان حقوق بشر ایران، اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در چهار سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند. سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که ۲۵۶ نفر با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۸۴ درصد افزایش را شاهد بوده و ۴۷۱ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است. هم‌چنین این نهاد حقوق بشری در گزارشی دیگر از اجرای حکم اعدام یک زندانی به نام کاظم فاتحی، حدودا ۳۵ ساله و اهل کاشان در روز چهارشنبه ۱۰ مرداد، خبر داده و نوشته است که این زندانی، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۴ دست‌کم ۳۰۰ تن در ایران اعدام شدند. این میزان اعدام، کاهشی ۳۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۴۳۰ نفر اعدام شده بودند.

صادرات ایران به پاکستان به دلیل «محدودیت‌های جدید در پذیرش کالای ایرانی» کاهش یافته است

گمرگ جمهوری اسلامی ایران کاهش صادرات کالا از ایران به پاکستان را تایید کرد و علت آن را «اعمال محدودیت‌های جدید در پذیرش کالای ایرانی» از سوی دولت پاکستان اعلام کرد. جزئیات آنچه که گمرک ایران محدودیت‌های جدید خواند، نامشخص است. بنا بر این گزارش «مسائل داخلی پاکستان و کاهش پذیرش کالاها از سوی گمرکات این کشور» موجب کاهش تجارت ایران و پاکستان شده است. ارزش دلاری تجارت ایران و پاکستان در سال ۱۴۰۲ به رقمی در حدود دو میلیارد دلار رسید.

مریم دریسی، دانشجوی اهل کازرون را بازداشت و به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل کردند

شنبه ۱۳ مرداد، مریم دریسی، دانشجوی اهل کازرون پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب کازرون بازداشت و روانه زندان عادل‌آباد شیراز شد. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نوشته است که این دانشجو چندی پیش با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه مذکور احضار شده بود. مریم دریسی ۱۳ اسفند ۱۴۰۲، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه انقلاب کازرون از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» از طریق انتشار مطالبی در صفحه اینستاگرام خود و «کشف حجاب» در زمانی که تحت نظارت پابند الکترونیکی بود، به یک سال حبس محکوم شده بود. این حکم نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس، عینا تایید شد. نیروهای امنیتی ۲۳ مهر ۱۴۰۱، توسط در شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد این شهر منتقل کردند. دریسی در نهایت ۱۱ آبان همان سال، با تودیع وثیقه آزاد شد. دریسی آذرماه همان سال توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه انقلاب کازرون از بابت اتهامات «اخلال در نظم عمومی و کشف حجاب»، به تحمل یک‌ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد و توسط شعبه ۱۰۲ همین دادگاه، از بابت اتهامات «توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام»، به سه سال حبس محکوم شد.

در سه حادثه ناشی از کار، سه کارگر کشته و ۲۱ کارگر مصدوم شدند

رسانه‌های داخلی ایران از مصدومیت یا مرگ دستکم ۲۴ کارگر در سه حادثه ناشی از کار جداگانه خبر دادند. سه تن از کارگران جانشان را از دست دادند و ۲۱ کارگر دیگر که اغلب کارگر فصلی کشاورزی بودند، مصدوم شدند. یک تن از کارگران نگهبان گاراژ در ابتدای جاده خاوران تهران بود که به دلیل آتش‌سوزی اتاقک نگهبانی دچار حادثه شد و جانش را از دست داد. دو تن دیگر هم جوشکار در کرمانشاه بودند و هنگام جوشکاری مخزن یک تانکر حامل سوخت دچار حادثه منجر به مرگ شدند. خبرگزاری کار وابسته به خانه کارگر علت این حادثه را «تجمیع گاز و بخارات حاصل از مواد سوختی(نفت سیاه) در تانکر و در نهایت انفجار بر اثر گرما ناشی از فرزکاری و جوشکاری» گزارش کرد و نوشت راننده تانکر نیز مصدوم شد. این خبر میزان مصدومیت راننده کامیون را گزارش نکرد. در یک حادثه دیگر ۱۹ کارگر فصلی کشاورزی در محور جاده سرچم میان‌دوآب در استان آذربایجان غربی هنگام رفتن به مزرعه تصادف کردند. راننده وانت نیسان نیز در این حادثه مصدوم شد. بنا بر گزارش خبرگزاری‌های دولتی دو تن از مصدومان در محل درمان و ۱۸ تن دیگر به مراکز درمانی منتقل شدند. در ایران بنا بر گزارش سازمان پزشکی قانونی طی سال ۱۴۰۲ دستکم دو هزار و ۱۱۵ کارگر در حوادث ناشی از کار کشته شدند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما کمتر از ۸۰۰ مرگ ناشی از کار را ثبت کرد که نشان می‌دهد بیشتر حوادث مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار رخ داده است.